Pijnvrij tegen elke prijs? Opiatengebruik neemt epidemische vormen aan

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Pijnvrij tegen elke prijs? Opiatengebruik neemt epidemische vormen aan

Bericht door univers » 03 okt 2020, 17:26

Nederlandse pijndeskundigen doen voor de tweede maal een dringende oproep aan huisartsen: rustig aan met het voorschrijven van opiaten!

Een miljoen Nederlanders slikten in 2017 door hun huisarts voorgeschreven opiaten als oxycodon. En daar zijn de pijndeskundigen niet blij mee. “Laat ik voor de zekerheid even heel duidelijk zijn: ik ben er überhaupt geen voorstander van pijn als eerste proberen op te lossen met een pil,” stelt professor in de anesthesiologie dr. Albert Dahan van de Universiteit Leiden. “Ik ben ook geen voorstander van het gebruik van zogenaamde NSAID’s zoals ibuprofen. Huisartsen zelf ook niet, we zien het voorschrijven van NSAID’s dan ook afnemen. Maar helaas gaat dat gepaard met een toename van het voorschrijven van opiaten. En dat is zeker niet de bedoeling.”

Verslavingen en overdosissen
Ook in 2019 trokken Dahan en zijn collega’s al aan de bel over de richtlijnen met betrekking tot pijnbestrijding, waarop deze werden aangepast. Samen met anesthesioloog en epidemioloog Eveline van Dorp en klinisch epidemiologen Willem Lijfering en Frits Rosendaal, concludeert Dahan, dat dit nog niet voldoende is. “Een verdere aanscherping is nodig. Grootscheeps opiatengebruik is niet wenselijk. Er kleven nogal wat nadelen aan. Je kunt er verslaafd aan raken en langdurig gebruik kan leiden tot dosisescalatie. Meer dan 2000 mensen per jaar worden dan ook in het ziekenhuis opgenomen met een overdosis. Bij langdurig gebruik van hoge dosis kan er zelfs een toename van pijn optreden. Een andere bijwerking is duizeligheid, waarmee zeker onder bepaalde groepen patiënten het verhoogde risico op vallen en alle complicaties dan dien, op de loer ligt, zoals het breken van een heup, enzovoort. Je wilt niet dat circa 1 miljoen menden opiaten gebruiken en zeker niet langdurig, zoals in 25% het geval is.” Langdurig wil in dit geval zeggen, langer dan 3 maanden aaneengesloten.

Meer : https://www.scientias.nl/pijnvrij-tegen ... ormen-aan/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

One?
Student
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2020, 08:19

Re: Pijnvrij tegen elke prijs? Opiatengebruik neemt epidemische vormen aan

Bericht door One? » 03 okt 2020, 20:15

Goede melding van dit fenomeen. Ik ben zelf chronisch pijnpatiënt en heb schrikbarende aantallen oxynorm/oxycodon voorgeschreven gekregen. Zit nu op 10% van het maximum wat ik op het hoogste punt had. Het meeste op eigen initiatief en op eigen kracht. Het heeft me veel inzet gekost om gehoord te worden en daadwerkelijk te kunnen afbouwen.

Goede, realistische post. Dank, univers.
“You never stood in that man's shoes or saw things through his eyes
Or stood and watched with helpless hands while the heart inside you dies
So help your brother along the way no matter where he starts”

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pijnvrij tegen elke prijs? Opiatengebruik neemt epidemische vormen aan

Bericht door univers » 03 okt 2020, 20:29

Wat mankeer je precies ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

One?
Student
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2020, 08:19

Re: Pijnvrij tegen elke prijs? Opiatengebruik neemt epidemische vormen aan

Bericht door One? » 03 okt 2020, 20:46

Hmmm, structureel gekanteld en verdraaid bekken met verkeerde sta/zit houding als gevolg, waaronder scoliose en uitstekende of juist inzakkende ruggenwervels, met alle pijn van dien. Daarnaast 4 auto-immuunziektes die oa ook weer op de botten reageren met botontkalking als gevolg, wat ook weer verzakkingen in de hand werkt met de bijbehorende pijn. Daarnaast zenuwpijn, maar daar andere medicatie voor. Daarnaast nog andere ailments, maar dat gaat me voor dit moment te ver om dat allemaal neer te zetten.
“You never stood in that man's shoes or saw things through his eyes
Or stood and watched with helpless hands while the heart inside you dies
So help your brother along the way no matter where he starts”

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pijnvrij tegen elke prijs? Opiatengebruik neemt epidemische vormen aan

Bericht door univers » 03 okt 2020, 21:48

Dan weet ik wat je doorstaat.
Hmmm, structureel gekanteld en verdraaid bekken met verkeerde sta/zit houding als gevolg, waaronder scoliose en uitstekende of juist inzakkende ruggenwervels, met alle pijn van dien.
Bij mij ontbreekt het kraakbeen tussen mijn wervels, bot op bot.
Heb pillen geslikt, helpt voor geen meter, ik plak een steen (magnetiet) op de pijnlijke plek.
Na 5 a 10 min. voel ik de pijn wegzakken.
die oa ook weer op de botten reageren met botontkalking als gevolg, wat ook weer verzakkingen in de hand werkt met de bijbehorende pijn.
Ik heb ontkalking van mijn grote teen tot in mijn nekwervels, kreeg het advies mee, leer er mee te leven.
Momenteel heb ik problemen met mijn linker hand, als ik iets beetpak, krijg ik mijn vingers niet meer gestrekt.
Zelf haal ik de pijn met mijn handen weg.

Probeer het eens met de magnetiet, aan een hangertje heb je genoeg aan, is ook makkelijker om op te plakken.
Veel sterkte.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

One?
Student
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2020, 08:19

Re: Pijnvrij tegen elke prijs? Opiatengebruik neemt epidemische vormen aan

Bericht door One? » 03 okt 2020, 22:18

Dat lijkt me ook erg pijnlijk. Respect voor de manier waarop je het handelt en voor het plaatsen van het artikel. Echt nodig.

Dank ook voor de tip, daar ga ik zeker wat mee doen. Hoor je tzt terug.
“You never stood in that man's shoes or saw things through his eyes
Or stood and watched with helpless hands while the heart inside you dies
So help your brother along the way no matter where he starts”

Plaats reactie