Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Tammy » 19 dec 2020, 19:44

Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus.

De coronamaatregelen in Londen en in het zuiden en oosten van Engeland worden vanaf zondag aangescherpt, heeft de Britse premier Boris Johnson zaterdag tijdens een persconferentie aangekondigd. De maatregelen worden aangescherpt vanwege een nieuwe variant van het coronavirus die zich in het gebied lijkt te verspreiden.

Vanwege de nieuwe maatregelen moeten niet-essentiële winkels sluiten, evenals overdekte uitgaansgelegenheden. Mensen mogen alleen in groepjes van hoogstens twee over straat.

Lees verder via link:

https://www.nu.nl/coronavirus/6097729/s ... virus.html

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Een mutatie dus.
Dat moeten we dus niet hebben maar is dus aan de gang.
Men zegt dat deze variant 70 procent besmettelijker is.
Ik ben geen dokter maar dan word die 1,5 meter afstand die we nu hanteren en die ik persoonlijk al veel te krap vind, eigenlijk overbodig.
Overbodig in die zin dat de afstand nog veel groter moet worden.
Tenminste dat idee heb ik maar misschien is mijn beredenering niet correct.

En ik merk dat ik na dit nieuws een soort gevoel van moedeloosheid bij mij bespeur.
Hopelijk is dat kortdurend, maar dit virus heeft volgens mij al gewonnen.
Morgen weer proberen die positiviteit terug te vinden die ik eerst had, nu lukt het me even niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Fenna » 19 dec 2020, 20:20

Ik kan me jou moedeloosheid voorstellen Tammy, maar misschien is het een troost dat het bij ieder mutatie zwakker word een tenslotte zal afzwakken tot een verkoudheid.
Het word vaak wel besmettelijker.
Het virus schijnt sinds maart al 3 à 4x te zijn gemuteerd.


Misschien interessant voor jou Tamm.

Het nieuwe coronavirus muteert, hoe erg is dat eigenlijk? - https://nos.nl/l/2333584
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Fenna » 19 dec 2020, 20:37

5 november was er ook al een nieuwe mutatie onder nertsen.

Lees maar in dit artikel.
https://m.standaard.be/cnt/dmf20201105_95257679
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Tammy » 19 dec 2020, 20:44

Dank je wel voor de link Fenna. :hands:

Het is afwachten wat er weer allemaal gaat gebeuren.
Dat Boris delen van Engeland extra gaat dicht gooien voor deze mutatie is iets wat verontrustend is.
Niet het dicht gooien maar dat men deze variant gevaarlijk genoeg ervoor vind.

We zullen moeten afwachten Fenna.
Ik hoop dat je gelijk hebt dat door mutaties het virus zwakker word.
Ik weet het niet , we zullen het zien .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Tammy » 19 dec 2020, 20:45

Bedankt ook voor de andere link, ga ik lezen. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Fenna » 19 dec 2020, 20:45

Bekijk ook dit YouTube filmpje van de NOS maar eens.
Dit geeft een eenvoudige uitleg hoe een virus mutatie werkt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Fenna » 19 dec 2020, 20:46

Ik hoop dat je een beetje gerust gesteld word.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Kristof Piessens » 19 dec 2020, 23:36

Ondanks het filmpje met simpele uitleg over muterende (an sich, zichzelf kopiërende virus) virussen is er geen enkele bewijs dat 1 vaccin ook alle gemuteerde varianten kunnen afremmen, de vraag is wat mij betreft ook de twijfel betreft het nut van vaccineren als je een effectief werkend medicijn hebt dat werkt op basis van de eerst ontdekte stam/virus dus redeneer ik ook zo dat een vaccin vooral functie heeft om de muterende eigenschap van dat virus te kunnen uitschakelen, inclusief schakel je ook dan de onderliggende stamvarianten mee uit. Daarom vind ik dat een vaccin vooral dit doel voor ogen moet houden, en dan kan misschien meer dan de helft van de totale bevolking worden gevaccineerd maar het addertje onder het gras is nog steeds de vraag dat een virus niet kan overspringen noch uit zichzelf kan verspreiden dat stoort me mateloos in de berichten en duidingsprogramma's, de mond er vol van hebben maar zich niet realiseren dat de wijze van verspreiden of opnemen niet is zoals men denkt dat het klopt om het op die manier te zien en uit te leggen.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Tammy » 20 dec 2020, 09:40

Bedankt Fenna. :hands:
Het is afwachten Kristof hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Men is gelukkig wel alert deze keer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door taigitu » 20 dec 2020, 10:25

Britse virusvariant ook in Nederland, regering stelt vliegverbod in tot 1 januari

20 december 2020

De mutatie van het coronavirus die in het Verenigd Koninkrijk is ontdekt, is waarschijnlijk ook vastgesteld in Nederland.
Om verdere verspreiding van de nieuwe variant te voorkomen heeft het kabinet een verbod ingesteld voor het vliegverkeer
met passagiers vanuit het Verenigd Koninkrijk. Dat gaat zondag om 06.00 uur in en geldt tot 1 januari.

Het vliegverbod geldt niet voor vrachtvervoer. De regering onderzoekt de mogelijkheden voor aanvullende maatregelen tegen reizigers
die op een andere manier naar Nederland willen, staat in een brief aan de Tweede Kamer. Ook wordt er met andere EU-lidstaten gekeken
naar maatregelen tegen verdere verspreiding van de nieuwe variant vanuit het Verenigd Koninkrijk.
,,Het kabinet is zich bewust van het feit dat het instellen van een vliegverbod een zeer zware maatregel is,
maar acht deze maatregel gerechtvaardigd gelet op de situatie.”


https://www.ad.nl/buitenland/britse-vir ... ~afae7fe1/


Wel, de eerste maatregel is al vanaf vandaag geldig omdat dit virus waarschijnlijk al in ons land aanwezig is.....
Nu voor het vliegverkeer, maar hoe hou je alle mensen tegen die vandaag per schip binnenkomen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Fenna » 20 dec 2020, 11:05

Het is hier al.
Kabinet: Britse variant coronavirus ook in Nederland

AMSTERDAM - De mutatie van het coronavirus die in het Verenigd Koninkrijk is ontdekt, is waarschijnlijk ook vastgesteld in Nederland. Om verdere verspreiding van de nieuwe variant te voorkomen heeft het kabinet een verbod ingesteld voor het vliegverkeer met passagiers vanuit het Verenigd Koninkrijk. Dat is zondag om 06.00 uur ingegaan en geldt tot 1 januari.

Het vliegverbod geldt niet voor vrachtvervoer. De regering onderzoekt de mogelijkheden voor aanvullende maatregelen tegen reizigers die op een andere manier naar Nederland willen, staat in een brief aan de Tweede Kamer. Ook wordt er met andere EU-lidstaten gekeken naar maatregelen tegen verdere verspreiding van de nieuwe variant vanuit het Verenigd Koninkrijk. „Het kabinet is zich bewust van het feit dat het instellen van een vliegverbod een zeer zware maatregel is, maar acht deze maatregel gerechtvaardigd gelet op de situatie.”
Vrij artikel.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1851988 ... n=whatsapp

Wat bij mij opkomt is dat dit ook wel eens een"Brexit variant" kan zijn om Engeland min of meer te straffen vanwege de brexit.
De handel met Engeland krijgt zo een forse tik.
Afbeelding
Afbeelding

BasjeKlodder

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door BasjeKlodder » 20 dec 2020, 11:49

Fenna schreef:
20 dec 2020, 11:05
Wat bij mij opkomt is dat dit ook wel eens een"Brexit variant" kan zijn om Engeland min of meer te straffen vanwege de brexit.
De handel met Engeland krijgt zo een forse tik.
Dat virus trekt zich echt niks aan van zaken zoals een Brexit.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Determinist » 20 dec 2020, 11:53

Ik snap niet precies wat je bedoelt, beste Kristof.
Kristof Piessens schreef:
19 dec 2020, 23:36
Ondanks het filmpje met simpele uitleg over muterende (an sich, zichzelf kopiërende virus) virussen
Een virus kan zichzelf niet kopiëren. Dat is nu juist de basis eigenschap van virussen. Ze hebben niet het mechanisme in zich om duplicaten van zichzelf te maken.
Ze kapen het kopieer mechanisme van cellen die dat wel kunnen. Wij (onze cellen) kopiëren onszelf continu. Het enige wat een virus kan is zich vasthechten aan een cel, zichzelf via diverse methodes in de cel weten te injecteren en daar het kopieer mechanisme van die cel over te nemen zodat deze het virusdeeltje gaat kopiëren. Zich dan uit de cel weet te wurmen (waar onder het vernietigen van de cel) en de volgende cel gaat opzoeken om zich te laten kopiëren.
is er geen enkele bewijs dat 1 vaccin ook alle gemuteerde varianten kunnen afremmen
In theorie kan een virus zo muteren dat een vaccin daar geen grip op heeft. Echter aangezien mutaties vaker geen nadelig effect op vaccin hebben dan wel zal een vaccin in redelijke mate in staat zijn meerdere varianten aan te kunnen. Het enige bewijs dat we hebben is dat een vaccin op bestaande varianten werkzaam is. Dat kan je namelijk testen.
Toekomstige mutaties (welke random zijn) uiteraard niet.
, de vraag is wat mij betreft ook de twijfel betreft het nut van vaccineren als je een effectief werkend medicijn hebt dat werkt op basis van de eerst ontdekte stam/virus
Over welk werkend medicijn heb je het hier? Naar mijn weten is er geen afdoende werkend medicijn. Er zijn wel middelen die de ziekte milder maken.
Of denk jij dat een vaccin een medicijn is? Want dat is niet het geval.
Een medicijn neem je als je ziek bent en daar beter van wil worden. Het tracht een reeds zieke persoon te ontdoen van de ziekte OF de ziekte leefbaar of behandelbaar te maken.

Een vaccin is een voorbehoedsmiddel. Dus dat wordt aan gezonde mensen gegeven om juist niet ziek te worden.
Wel ziek, dan heb je een medicijn nodig.
dus redeneer ik ook zo dat een vaccin vooral functie heeft om de muterende eigenschap van dat virus te kunnen uitschakelen, inclusief schakel je ook dan de onderliggende stamvarianten mee uit.
De heilige graal van het leven en in de medische wetenschap. Het is onmogelijk om mutaties tegen te gaan. De natuur is niet perfect en zal dus nooit een 100% kopie in alle gevallen kunnen maken.
(de basis van evolutie is niet voor niets mutatie).
Daarbij is de natuur ook vijandig naar het leven. Kosmische straling is voldoende om letters in RNA/DNA weg te slaan of aan te passen.

Het is aan de reparatie mechanismen om fouten in kopie of fouten door externe invloeden tegen te gaan. De natuur is daar redelijk goed in geworden.
Maar niet perfect.

De basis functie van een vaccin is het immuunsysteem te leren hoe een virus te herkennen en op te ruimen.

Als wij de kennis bezitten om mutaties tegen te gaan of om vrijwel geheel te repareren hebben we de kennis om eeuwig te leven en is bijvoorbeeld kanker de wereld uit
Dat moment is er nog niet maar wellicht in de toekomst dat we dit weten te bereiken.
het addertje onder het gras is nog steeds de vraag dat een virus niet kan overspringen noch uit zichzelf kan verspreiden dat stoort me mateloos in de berichten en duidingsprogramma's, de mond er vol van hebben maar zich niet realiseren dat de wijze van verspreiden of opnemen niet is zoals men denkt dat het klopt om het op die manier te zien en uit te leggen.
Virologie en epidemiologie is zodanig geavanceerd dat we wel weten hoe dit allemaal werkt. Maar omdat dit lastige materie is begrijpen velen het niet.
En dan kunnen fabeltjes over virussen, hoe deze werken en wat er tegen te doen is zo makkelijk "als een virus" zich onder de leken verspreiden.

En er is zeer veel goede en eventueel gedetailleerde informatie te vinden. Ik heb een tijd geleden nog een serie aangeraden met links naar een cursus Virologie.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Fenna » 20 dec 2020, 12:13

Tammy schreef:
19 dec 2020, 19:44
En ik merk dat ik na dit nieuws een soort gevoel van moedeloosheid bij mij bespeur.
Hopelijk nog een beetje troost.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oronavirus
De mutatie bestaat al sinds september 

De variant van het coronavirus dat in het Verenigd Koninkrijk voor een snelle verspreiding zorgt, waart al sinds september rond, blijkt uit onderzoek. Vanmorgen is een kabinetsbrief uitgebracht met meer informatie.

Het is besmettelijker, niet dodelijker
Het grootste gevaar van de mutatie lijkt de snellere verspreiding te zijn. De Britse regering zegt dat de nieuwe variant tot wel 70 procent besmettelijker zou zijn. 

Er is geen bewijs dat zou aantonen dat de nieuwe variant dodelijker zou zijn dan het SARS-Cov-2 virus, dat al maandenlang ons leven beheerst. "Deze variant kan net wat makkelijker aanhechten", zegt Marjolein van Egmond, hoogleraar immunologie van het Amsterdam UMC, tegen RTL Nieuws. "Verder gedraagt hij zich gewoon hetzelfde. Mutatie betekent niet dat het een ander virus wordt. Het heeft een ander vlaggetje, maar het is niet opeens een heel ander virus."
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Determinist » 20 dec 2020, 12:23

Nou ja. "Niet dodelijker" is relatief.

Aangezien iets besmettelijker is, dus mensen het sneller en vaker oplopen zullen statistisch gezien er daarmee ook meer mensen in de problemen komen.
Ook al is het qua gevaar niet anders, alleen al door het feit dat er meer mensen (en waarschijnlijk ook meer tegelijkertijd) het oplopen, je in totale aantallen hogere cijfers krijgt.

Kijk, als er bij het oversteken van X mensen er gemiddeld Y aangereden worden (met daarbij een aantal doden en zwaar gewonden) is het raar om te stellen dat we ons geen zorgen hoeven te maken over het feit dat er van "grotere" dodelijkheid van een aanrijding geen sprake is, maar wel dat er twee keer zoveel mensen oversteken. Ook al is het gevolg van een aanrijding exact gelijk, met een flinke toename aan overstekende mensen met gelijk gebleven gevaar per aanrijding, krijgen we automatisch meer doden en gewonden.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Fenna » 20 dec 2020, 12:24

BasjeKlodder schreef:
20 dec 2020, 11:49
Dat virus trekt zich echt niks aan van zaken zoals een Brexit.
Dat beweer ik ook niet.

Je begrijpt waarschijnlijk niet wat ik er mee bedoel.
Dat het een pesterij van Europa is om de grens nu voor Engeland dicht te gooien vanwege een nieuwe variant van het virus omdat de Britten zich van Europa gaan afscheiden.

Die nieuwe variant is al in Nederland, dus grenzen dichtgooien is niet nodig.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Fenna » 20 dec 2020, 12:26

Determinist schreef:
20 dec 2020, 12:23
Nou ja. "Niet dodelijker" is relatief.
Ze hadden misschien beter in het bericht kunnen schrijven van "procentueel niet dodelijker".
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Determinist » 20 dec 2020, 12:35

Fenna schreef:
20 dec 2020, 12:26
Determinist schreef:
20 dec 2020, 12:23
Nou ja. "Niet dodelijker" is relatief.
Ze hadden misschien beter in het bericht kunnen schrijven van "procentueel niet dodelijker".
Dat is het lastige aan informatie die je in de context moet begrijpen en waar je als consument van die informatie wellicht langer na moet denken om het gehele plaatje te overzien.

Dat iets besmettelijker is wordt afgemeten per persoon. Dus de kans dat je bij aanraking besmet wordt.
De kans op overlijden blijft gelijk ALS je eenmaal besmet bent.

Is dit goed of slecht nieuws? Nou ik zeg hierbij dat het in de huidige situatie waar we ons nu in bevinden geen goed nieuws is.

Men zegt dus eigenlijk dat ik 70% meer kans heb om besmet te raken.
Het feit dat de kans daarna op overlijden gelijk gebleven is maakt het er niet beter op.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Tammy » 20 dec 2020, 13:59

Lief hoor van je Fenna om me op te beuren. :grin:
Ik heb me weer herpakt.

Determinist schreef :
Men zegt dus eigenlijk dat ik 70% meer kans heb om besmet te raken.
Het feit dat de kans daarna op overlijden gelijk gebleven is maakt het er niet beter op.
Precies, want voor mij is dodelijk dodelijk.
De oude variant of de nieuwe maakt niet uit, dood is dood daar zit geen verschil in.
Alleen je hebt meer kans om besmet te raken en dat is nou net iets wat we niet moeten hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Strengere maatregelen in groot deel Engeland wegens nieuwe stam coronavirus

Bericht door Tammy » 20 dec 2020, 14:21

Taigitu schip en trein mag nog wel binnenkomen uit Engeland zoals je zegt, gek he ?
Dat moeten ze dan ook stop zetten, anders heeft het ook geen zin.
De logica is soms zover te zoeken met sommige besluiten.

Israël stelt ook vliegverbod in tegen Engeland.
Ook voor Denenmarken en Zuid Afrika waar de mutatie ook is geconstateerd.
Italia en Belgie weigeren ook vliegtuigen .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie