Vier op de vijf kennen dodelijke aandoening sepsis niet: zo herken je het

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Vier op de vijf kennen dodelijke aandoening sepsis niet: zo herken je het

Bericht door Tammy » 16 mei 2021, 10:41

Afbeelding
Brenda Leusink .

Vier op de vijf kennen dodelijke aandoening sepsis niet: zo herken je het.

De kans is vrij groot dat je de levensbedreigende ontstekingsreactie sepsis niet kent. Dat geldt voor vier op de vijf mensen, concludeert Stichting SepsisNet uit een enquête onder ruim 900 Nederlanders. Terwijl er jaarlijks zo'n 3500 mensen in Nederland aan de aandoening overlijden.

Sepsis wordt ook wel bloedvergiftiging genoemd, maar is in feite een op hol geslagen reactie van het lichaam op een ernstige infectie. Het immuunsysteem wordt zo ontregeld dat organen kunnen uitvallen. In ernstige gevallen kunnen ook ledematen afsterven. De symptomen snel herkennen is cruciaal om een ernstig verloop te voorkomen.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2380903-vier-op- ... ken-je-het

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vier op de vijf kennen dodelijke aandoening sepsis niet: zo herken je het

Bericht door Tammy » 16 mei 2021, 10:47

Ik kreeg deze levensgevaarlijke aandoening na mijn operatie in Rotterdam twee jaar geleden.
Dat ik nog in het ziekenhuis lag heeft mijn leven gered.
Ik zou de volgende dag naar huis gaan maar moest dus twee weken langer blijven en met de zwaarste antibiotica die ze konden vinden in het infuus.
Ze zeiden als ik thuis was geweest ik dood was gegaan.
En nu hopen zeiden ze dat de antibiotica aanslaat.

Dat deed het gelukkig maar geen nazorg gehad ook niet van huisarts.
Nu lees ik pas de na effecten die kunnen optreden.
Hoog tijd dat hier aandacht aan word besteed.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vier op de vijf kennen dodelijke aandoening sepsis niet: zo herken je het

Bericht door taigitu » 16 mei 2021, 11:30

Tammy schreef:
16 mei 2021, 10:47
Dat deed het gelukkig maar geen nazorg gehad ook niet van huisarts.
Nu lees ik pas de na effecten die kunnen optreden.
Hoog tijd dat hier aandacht aan word besteed.
Ik weet uit je eerdere berichten, toen je herstellende was, hoe zwaar je het hebt gehad.
En gelukkig kan je het navertellen. Heb je nu nog momenten dat iets van of uit die periode,
waar je fysiek last van hebt? Huisartsen vallen mij vaak tegen. Ik zit momenteel bij een
praktijk waar meerdere artsen bijv. een periode moeten overbruggen, of een vrouwelijke
arts nog even moet werken omdat ze met een maand of twee gaat bevallen. Dus geen arts
die daar lang verblijft en iets meer van je weet dan je naam die op het dossier staat.....
Sorry, maar zo voelt het.
Als je dan zo zwaar ziek bent en geen nazorg krijgt.... Vroeger was het beter!
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vier op de vijf kennen dodelijke aandoening sepsis niet: zo herken je het

Bericht door Tammy » 16 mei 2021, 12:46

Ik ben na de operaties nooit meer de oude geworden Taigitu en de Corona crises heeft het ook er niet beter op gemaakt.
Ik heb het vanochtend nog met mijn man erover gehad van alle fouten die in Erasmus in Rotterdam rondom mijn vier operaties zijn gemaakt.
Ik kan er een boek over schrijven.
De nazorg heb ik van thuis en wondzorg gehad maar was gericht op de wonden.
De huisarts heb ik niet echt gezien.

Ik ben een kwart van wat ik eens was.
Hopelijk als ik eindelijk echt naar buiten kan als ik het Pfizer of Moderna vaccin een keer krijg ik wat meer de oude word.
Jouw verhaal is ook erg , kan je ergens anders heen gaan ?
Heb jij die mogelijkheid ?

Door dit artikel te lezen is mijn geheugen wat akelig achteruit is gegaan na die operaties misschien wel te linken daaraan.
Is dat door de bloedvergiftiging ?
Of toen ik stopte met ademhalen tijdens narcose bij eerste operatie en ik dat pas hoorde net voor de tweede operatie 5 maanden later ?
Niemand kon mij vertellen hoelang ik zonder zuurstof ben geweest, er is zoveel fout gegaan daar.

Dus ik weet het niet Taigitu of ik schade heb opgelopen, maar iets blijft knagen aan mij , iets klopt er niet voor mijn gevoel.
Hoop dat jij een manier vind om een huisarts te vinden die oog heeft voor je als mens en niet als nummer.
Iemand oplappen met operaties en pillen is leuk en aardig, maar wat daarna komt zeker als er complicaties zijn geweest is net zo belangrijk.

Take care Taigitu. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie