Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door Tammy » 15 nov 2021, 06:31

Afbeelding

Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man.

Artsen van het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht hebben voor het eerst in Nederland een kunsthart geplaatst bij een patiënt.
De 54-jarige man leed aan ernstig hartfalen en kon niet langer wachten op een donorhart.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/binnenland/eerste-kun ... ~a8390e6b/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Bravo. [clap] [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80379
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door Tammy » 15 nov 2021, 06:37

Afbeelding
Het eerste kunsthart dat in Nederland is geïmplanteerd UMC UTRECHT

Een uitgebreider artikel is te lezen op onderstaande link :

https://nos.nl/artikel/2405672-artsen-v ... -nederland

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door univers » 15 nov 2021, 08:40

Eindelijk een keer goed nieuws. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door taigitu » 15 nov 2021, 12:22

Het is zeker heel goed nieuws. Maar de wacht is nog wel op de donatie van het hart van een mens.
De persoon die het langst met een kunsthart heeft geleefd is 2 jaar.
Hopelijk kunnen ze die tijd door nieuwe ontwikkelingen verlengen en zo de kans
op een gedoneerd hart vergroten.

Wat ik me wel afvraag als iemand een kunsthart krijgt hoe het zal gaan op emotioneel vlak.
Want een hart heeft meerdere functies die belangrijk zijn voor zowel de fysieke als voor het emotioneel welzijn.
Hoe een en ander verloopt voor mensen met een kunsthart is nog niet publiek geworden......
Maar daar ben ik wel benieuwd naar.

Zelf vind ik de info van de manier hoe de organen in de Chinese organenklok werken erg interessant. In de westerse benaming 'de biologische klok'.
Hoe werkt het lichaam op het kunsthart die geen emotionele functie heeft. Het zal opgevangen moeten worden door het hele lichaam, voor zover dat kan.
Biologische klok

Een biologische klok is een aangeboren mechanisme bij organismen waarbij allerlei lichamelijke functies met een bepaalde periodiciteit plaatsvinden. Er zijn onder andere:

- circadiane ritmes die ongeveer 24 uur in beslag nemen, zoals het slaap-waakritme
- maandelijkse ritmes die ongeveer een (maan)maand duren, zoals de menselijke menstruatiecyclus
- jaarritmes en seizoensritmes, zoals de vogeltrek of het voortplantingsgedrag van veel dieren; bij sommige vlinders, zoals de monarchvlinder ontwikkelen zich drie tot vier generaties in een jaar, elk met een andere levensduur en een verschillende functie in de vlindertrek.
- meerjarige ritmes, zoals bij Magicicada, een geslacht van cicaden, waarvan bepaalde soorten een 13-jaarse of 17-jaarse ontwikkelingscyclus hebben.

Een dergelijke inwendig meetikkende klok wordt meestal gelijk gezet door invloeden van buitenaf, vooral daglicht. Bij organismen die steeds in het donker, of steeds in het licht worden gehouden ontspoort het eigen ritme meestal iets; het blijkt dan vaak een periode te hebben die iets afwijkt van van het normale ritme; zo duurt bijvoorbeeld het menselijke slaap-waakritme 24,5 uur zonder externe tijdsaanduiders. Hierover zijn vele experimenten gedaan, bij mensen, muizen, insecten en vele andere dieren.

De inwendige klok kan ontregeld raken, bijvoorbeeld door systematisch laat naar bed te gaan (ploegendienst), door een lange reis in oost-west richting of andersom (meestal met het vliegtuig) – de zogenaamde jetlag – of de overgang tussen zomer- en wintertijd. Het duurt dan enige dagen voor men zich weer lekker voelt. Wat langer opblijven geeft minder verstoring dan wat vroeger opstaan. Bij opvolgende ploegendiensten is het dan ook van belang zo veel mogelijk volgens het schema ochtend-avond-nacht te rouleren, niet andersom.

Zie ook Bioritme

https://nl.wikipedia.org/wiki/Biologische_klok
De Chinese organenklok geeft veel meer info. Maar de Chinese cultuur is daar ook eeuwen langer mee bezig dan de westerse.
Op de klok zie je het hart staan, dat is de tijd waarin het hart 2 uur lang positieve energie ontvangt. Tijdens die uren is die het sterkst.
In die tijd (2 uren) is het dus de /juiste beste tijd om te eten. Zo is het ook vermeld in onze biologische klok. Dus de functie is eten en daarmee (juiste voeding)
ben je positief bezig wat weer kan leiden dat je je goed of prettig voelt. Er is een goede balans. Zou je niet de juiste voeding tot je nemen kan er onbalans ontstaan (direct of op termijn),
zoals een onbalans. Zoals


Afbeelding

De Chinese orgaanklok nader bekeken
14 september 2014 door Juglen Zwaan

yin-yang
Ons humeur en energieniveau verschilt nogal eens van moment tot moment gedurende de dag. Dat zou iets kunnen zeggen over één van je organen.

De huidige westerse wetenschap is pas sinds enkele jaren op de hoogte van het verschijnsel bioritme, maar de Chinezen weten al vele duizenden jaren dat ons lichaam volgens een energetische klok functioneert. Zij geloven dat er gedurende de 24 uren van de dag de Chi (oftewel levenskracht) door het lichaam stroomt. Volgens de Chinese geneeskunde stroomt er soms wat meer Chi en soms wat minder door de organen. Dit gebeurt volgens het eb en vloedprincipe. Er zijn 12 orgaansystemen die per dag elk 2 uur een verhoogde activiteit vertonen. Op het moment dat dit orgaansysteem actief is (dus vloed) vind in het tegenoverliggende systeem juist een verminderde activiteit plaats (eb):

chinese_orgaanklok

In onze organen liggen emoties opgeslagen. Als je op het tijdstip van het desbetreffende orgaan deze emoties ervaart, dan kan het een emotionele detox van het orgaan zijn.
Dat betekent dan dat er werk aan de winkel is:

11-13 uur: het hart
Dit is het orgaan dat alle nutriënten rondpompt.
Een licht middagmaal is aan te raden, waarna je even een middagdutje doet.
Een kop thee kan vitaliserend werken. Gevoelens van extreme blijheid en plezier
kunnen op dit tijdstip worden ervaren.

13-15 uur: de dunne darm
Hier wordt het gegeten voedsel benut voor de opbouw van het lichaam.
Het is goed om je op dit moment te bewegen en dagelijkse taken uit te voeren.
Als je vaak gevoelens van onzekerheid en kwetsbaarheid ervaart, kan de energie van de dunne darm verstoord zijn.

Lees meer over alle organen en meer via de link: https://www.ahealthylife.nl/de-chinese- ... r-bekeken/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door Determinist » 15 nov 2021, 13:02

taigitu schreef:
15 nov 2021, 12:22
Wat ik me wel afvraag als iemand een kunsthart krijgt hoe het zal gaan op emotioneel vlak.
Ik denk dat elke ingrijpende ingreep, met name het inzetten van donor of kunstmatige vervangingen, een emotionele impact heeft.

Zeker het idee dat jouw nieuwe orgaan van een ander geweest is.

Ikzelf zou psychisch meer "bang" zijn met een nep hart dan met een donor hart.
Wellicht onzin, maar het feit dat een nep hart volledig op technologie gebaseerd is en niet "biologisch" ontstaan is geeft mij minder vertrouwen. En daarmee een impact op de psyche.
Echter zodra technologie minder kans geeft op falen (wat nu nog niet het geval is) zal dit minder spelen.

Het is een kwestie van wennen dat ooit het mogelijk is haperende onderdelen te vervangen die in principe beter werken dan de biologische versie.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door taigitu » 15 nov 2021, 15:47

Determinist schreef:
15 nov 2021, 13:02
Ik denk dat elke ingrijpende ingreep, met name het inzetten van donor of kunstmatige vervangingen, een emotionele impact heeft.

Zeker het idee dat jouw nieuwe orgaan van een ander geweest is.
Ja, dat dit een ingreep is met (voor de ontvanger) onbekende emoties waar hij/zij aan zal moeten werken/gewennen is, is logisch.
Ik vraag me dan af of er een conflict zou kunnen ontstaan tussen emoties van de ontvanger en/of gewoontes en de emoties van de de donor
die opgeslagen zijn (energie) in het hart. Je hoort wel vaker dat mensen die een donorhart hebben ontvangen ook 'trekjes' gaan vertonen die de donor ook had.

Ikzelf zou psychisch meer "bang" zijn met een nep hart dan met een donor hart.
Wellicht onzin, maar het feit dat een nep hart volledig op technologie gebaseerd is en niet "biologisch" ontstaan is geeft mij minder vertrouwen. En daarmee een impact op de psyche.
Echter zodra technologie minder kans geeft op falen (wat nu nog niet het geval is) zal dit minder spelen.

Het is een kwestie van wennen dat ooit het mogelijk is haperende onderdelen te vervangen die in principe beter werken dan de biologische versie.
Ik verwacht wel dat de techniek groter en beter zal worden voor een kunsthart. En ook voor andere organen want er is veel mee te winnen.

Voor veel mensen is het volgende onzin maar het komt wel voor.
Dat dit wetenschappelijk nog niet te bewijzen is, is voor mij geen reden om het weg te zetten als onzin.
Er zijn zoveel dingen die we onbewezen als waarheid aanvaarden.

In het boek 'Het geheugen van het hart' verzamelde de Amerikaanse psycholoog Paul Pearsall de wonderlijkste verhalen over mensen die een ingrijpende persoonlijkheidsverandering ondergingen na een harttransplantatie. Het relaas van een vegetariër bijvoorbeeld, die het hart kreeg van een Spaanstalige man en daarna een voorliefde ontwikkelde voor gekruide kipvleugeltjes en op een cursus Spaans ging. En dat van een vrouw met het donorhart van een prostituee, die zich na de transplantatie naar eigen zeggen ontwikkelde tot een sensueel ongeremde 'del'. De boodschap die Pearsall met zijn curieuze verhalen wil overbrengen is duidelijk: een hart is meer dan een pomp, een hart heeft een 'geheugen'.

Wetenschappelijk bewijs voor de verhalen van Pearsall ontbreekt tot dusver. Is het niet mogelijk dat persoonlijkheidsveranderingen, zoals Pearsall ze beschrijft, ontstaan door een verregaande identificatie van de ontvanger van het hart met de overleden donor? ,,Dat zou kunnen'', is de voorzichtige reactie van geestelijk verzorger Ari van Buuren, lid van het Forum Gezondheidszorg en straks een van de medewerkers aan het beoogde onderzoek naar de beleving en verwerking van orgaantransplantaties. ,,Het is (nog) niet te bewijzen, maar gevoelsmatig en intuïtief ga ik er toch van uit dat er spirituele energieën huizen in organen, die bij een transplantatie worden overgedragen aan de ontvanger.''

Lees het hele artikel via de link: https://www.trouw.nl/nieuws/het-geheuge ... ~be0498db/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door taigitu » 15 nov 2021, 16:10

Afbeelding

Paul Bolwerk 12-05-17, 16:10 Laatste update: 13-05-17, 07:20 Bron: De Gelderlander

Hoe bepalend haar kunsthart ook is, Ine voelt zich daardoor niet beknot in haar vrijheid. Ze gaat en staat ze in principe waar ze wil. Als mede-eigenaar van een onderneming in bad- en bodyproducten, doet ze gewoon haar werk. Eigenlijk zou ze 24 uur per dag iemand bij zich moeten hebben die kan ingrijpen als het misgaat. Maar Ine kiest daar niet voor. Ze wil 'gewoon' leven.
Batterijen

Altijd gaat ze goed voorbereid op pad, met extra (volle) batterijen en een reserve-luchtdrukpomp. Belastend? ,,Welnee, het is net alsof je nog in de kleine kinderen zit. Voordat je gaat, moet je even goed nadenken over wat je meeneemt’’, zegt Ine, moeder van Max (24) en Esmee (22). Eenmaal ging ze gedachteloos met Henk op pad om de honden uit te laten. Onderweg merkte ze dat ze geen reservebatterijen bij zich had. ,,We maakten meteen rechtsomkeert om ze op te halen. Ik neem geen risico.’’

,,Het gaat zo goed. Het is soms net alsof je niets mankeert’’, zegt Henk. ,,Zo voelt het ook’’, zegt Ine. In Turkije leeft een man al ruim vierenhalf jaar met een kunsthart. Dat is haar horizon. Dat wil ze ook en misschien nog wel meer dan dat, maar ze leeft bij de dag. ,,Elke dag extra is voor mij al pure winst.’’

Afgelopen jaarwisseling, tevens haar eerste verjaardag mét kunsthart, heeft ze al kunnen vieren. En ze gaat op naar de volgende. ,,En, op eerste paasdag hebben we met de familie tot diep in de nacht Risk gespeeld. Die gezelligheid, dat samenzijn. Dat is zó heerlijk. Daar geniet ik van.’’
Sigarettenaansteker

,,Ik voel me goed. Ik ben al bijna de oude.’’ De rugzak met luchtdrukpomp kan ze nu zelf dragen. In maart stond ze met haar broer Rob met een stand op een vakbeurs in het Italiaanse Bologna. De urenlange rit heen en terug was geen probleem. Spullen achter in de auto, broer Rob aan het stuur en Ine op de bijrijdersstoel met de stekker van haar luchtdrukpomp in de sigarettenaansteker.

,,Op de heenweg, tijdens een stop in een restaurant in Duitsland, heb ik ongewild wel de aandacht getrokken. Nietsvermoedend stop ik de stekker van de luchtdrukpomp (voor het etentje speciaal in de geluiddempende kast gestopt) in het stopcontact, ga zitten en kijk rond. Ineens bemerk ik dat iedereen me met verbazing aankijkt. Ik stond op en zei: 'Ja, beste mensen, ik heb een kunsthart. Dat heb ik hier in dit mooie land, Duitsland, gekregen. Daar ben ik zeer dankbaar voor.’’

Ze oogste lof.

Lees het hele artikel via de link: https://www.gelderlander.nl/renkum/ine- ... ~a5d02d51/

Ze overleed op 28 september 2018 ( https://sites.mensenlinq.nl/mensenlinqa ... 111721.jpg }
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door univers » 15 nov 2021, 20:26

ANP 23 juni 2009 1 minuut leestijd
Eerste harttransplantatie in Nederland 25 jaar geleden
4 reacties
Het is dinsdag precies 25 jaar geleden dat in Nederland de eerste Nederlander een harttransplantatie onderging. Ger de Keijzer kreeg onder leiding van hartchirurg Egbert Bos in het toenmalige Rotterdamse Dijkzigt Ziekenhuis een nieuw hart.

De eerste harttransplantatie ter wereld werd in 1967 verricht door dokter Christiaan Barnard in het Groote Schuur Ziekenhuis in Kaapstad. Het zou nog zeventien jaar duren voordat het in Nederland ook zo ver was. De politieke reactie was direct: wie gaat dat betalen? Uiteindelijk is de politiek overstag gegaan en worden nu in meerdere steden in Nederland harttransplantaties uitgevoerd.

Over de inmiddels overleden De Keijzer zijn bij het huidige Erasmus MC geen gegevens bekend. De website van regionale zender RTV Rijnmond meldt dat hij in 1988 is overleden nadat het lichaam het hart toch langzaam ging afstoten.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... eleden.htm
Eerste harttransplantatie vijftig jaar geleden
Door Redactie STIN

5 december 2017
Vijftig jaar geleden op 3 december 1967 werd de eerste harttransplantatie uitgevoerd. De operatie vond plaats in Kaapstad met een team van dertig artsen onder leiding van chirurg Christiaan Barnard.

Wachtlijst

In Nederland kreeg op 23 juni 1984 de eerste patiënt een donorhart. Volgens de Transplantatiestichting zijn dit jaar tot nu toe tweeëndertig harttransplantaties uitgevoerd. Bijna tweehonderd Nederlandse donoren stonden hun hart af na hun dood. Niet alle harten voldoen aan de strenge eisen voor transplantatie zodat uiteindelijk minder dan twintig procent kan worden gebruikt. Een hartdonor mag niet ouder zijn dan vijfenzestig jaar. Honderdtien mensen staan op de wachtlijst voor een nieuw hart. Dat is negen meer dan vorig jaar.

Soms een alternatief

Sinds kort kunnen bepaalde patiënten op een aantal ziekenhuislocaties een steunhart krijgen. Dit is een mechanische pomp die de pompfunctie van het hart ondersteunt of overneemt. Alhoewel de toepassing hiervan nog in ontwikkeling is vinden artsen dit een veelbelovende techniek.

https://www.stin.nl/nieuws/actueel-nieu ... eleden.htm
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door taigitu » 16 nov 2021, 11:27

Omgerekend heeft de eerste man in Nederlander, Gert de Keijzer die een donorhart kreeg, ongeveer 4 jaar geleefd.
Maar hoe lang gaat gemiddeld een donorhart mee......... Daar kan je van schrikken.

Hoe lang gaat een donorhart mee?

U ziet hier hoeveel procent van de getransplanteerde harten nog goed werkt na de eerste 5 jaar.
Afbeelding

Direct na de transplantatie houdt gemiddeld ongeveer 10 procent van de donorharten op met werken
. Daarna gaat het percentage werkende organen steeds langzamer omlaag. Na 5 jaar werkt nog rond de 80% procent van de getransplanteerde harten.

Als het getransplanteerde hart niet meer werkt

Als het getransplanteerde hart niet meer werkt zal de patiënt meestal overlijden. Er is een kans dat de patiënt nieuw donorhart ontvangt. Voor bovenstaande gegevens registreerde de arts het moment van overlijden óf het moment van een nieuwe transplantatie als het moment dat het getransplanteerde hart niet meer werkt.

Lees meer via de link:
https://www.transplantatiestichting.nl/ ... gaan-mee-1
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door univers » 16 nov 2021, 12:03

Gert de Keijzer die een donorhart kreeg, ongeveer 4 jaar geleefd.
Ik heb de man gekend.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door taigitu » 16 nov 2021, 13:23

univers schreef:
16 nov 2021, 12:03
Gert de Keijzer die een donorhart kreeg, ongeveer 4 jaar geleefd.
Ik heb de man gekend.
Wat een toeval dat je hem dan hier weer 'tegenkomt'.
Heb je hem gekend toen hij zijn donorhart kreeg?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door Kristof Piessens » 16 nov 2021, 14:25

ik vind dat het verschil tussen een kunsthart en een levensechte donorhart wel gemaakt moet worden.
in het beste geval is de duurtijd dat je leeft met een kunsthart kort.
in de context van donorharten leef je misschien wat langer maar krijg je wel gewoontes of voorliefdes van de vorige bezitter (overledene) er bovenop wat bij kunstharten geen gevolgen kan hebben.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door univers » 16 nov 2021, 15:01

Heb je hem gekend toen hij zijn donorhart kreeg?
Hij had een volkstuintje, bij mijn ouders.
Is een volkstuincomplex.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door taigitu » 16 nov 2021, 15:38

univers schreef:
16 nov 2021, 15:01
Heb je hem gekend toen hij zijn donorhart kreeg?
Hij had een volkstuintje, bij mijn ouders.
Is een volkstuincomplex.
Dus je kende hem waarschijnlijk goed.
In zo'n volkstuincomplex heerst vaak een vriendschappelijke sfeer.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door Fenna » 16 nov 2021, 16:36

Kristof Piessens schreef:
16 nov 2021, 14:25
ik vind dat het verschil tussen een kunsthart en een levensechte donorhart wel gemaakt moet worden.
in het beste geval is de duurtijd dat je leeft met een kunsthart kort.
in de context van donorharten leef je misschien wat langer maar krijg je wel gewoontes of voorliefdes van de vorige bezitter (overledene) er bovenop wat bij kunstharten geen gevolgen kan hebben.
Ik vond dat altijd een vreemde theorie en twijfelde er sterk aan dat een gedoneerd orgaan invloed kon hebben op het karakter van de ontvanger, maar een kennis van mij heeft een donornier gekregen en haar karakter is naderhand significant veranderd in haar nadeel.
Toen ik dat vertelde aan anderen dat mij dit opviel, kwamen zij ook met vergelijkbare verhalen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Eerste kunsthart in Nederland voor 54-jarig man

Bericht door univers » 16 nov 2021, 16:40

Dus je kende hem waarschijnlijk goed.
Ik zat toentertijd meer op zee..
Mijn ouders konden hem beter.
Kan me zijn gezicht nog voor me houden.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie