Je buik voelt het verschil tussen echte suiker en kunstmatige zoetstof

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Je buik voelt het verschil tussen echte suiker en kunstmatige zoetstof

Bericht door univers » 14 jan 2022, 08:22

DURHAM, NC - Je smaakpapillen kunnen wel of niet echte suiker onderscheiden van een suikervervanger zoals Splenda, maar er zijn cellen in je darmen die onderscheid kunnen maken tussen de twee zoete oplossingen. En ze kunnen het verschil in milliseconden aan uw hersenen doorgeven.

Niet lang nadat de zoete smaakreceptor 20 jaar geleden in de mond van muizen werd geïdentificeerd, probeerden wetenschappers die smaakpapillen uit te schakelen. Maar ze waren verrast toen ze ontdekten dat muizen nog steeds op de een of andere manier natuurlijke suiker konden onderscheiden en de voorkeur gaven boven kunstmatige zoetstoffen, zelfs zonder smaak.

Het antwoord op dit raadsel ligt veel verder in het spijsverteringskanaal, aan de bovenkant van de darm net na de maag, volgens onderzoek onder leiding van Diego Bohórquez, een universitair hoofddocent geneeskunde en neurobiologie aan de Duke University School of Medicine.

In een artikel dat op 13 januari in Nature Neuroscience verschijnt, "hebben we de cellen geïdentificeerd die ons suiker laten eten, en ze bevinden zich in de darm", zei Bohórquez. Het rechtstreeks inbrengen van suiker in de lagere darm of dikke darm heeft niet hetzelfde effect. De sensorcellen bevinden zich in de bovenste regionen van de darm, zei hij.

Lees verder : https://www.eurekalert.org/news-releases/939777

Afbeelding
Een deel van de darmen van muizen toont in het groen de relatief schaarse neuropodcellen in het epitheel die verantwoordelijk zijn voor het communiceren van aandoeningen in de darm naar het zenuwstelsel daarbuiten. CREDIT Borhóquez Lab, Duke University
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Je buik voelt het verschil tussen echte suiker en kunstmatige zoetstof

Bericht door Fenna » 14 jan 2022, 08:47

Kunstmatige zoetstof is gif.
Wil je het gebruiken om af te vallen kan je beter water drinken, geen zoete troep eten en meer bewegen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Je buik voelt het verschil tussen echte suiker en kunstmatige zoetstof

Bericht door taigitu » 14 jan 2022, 10:54

Suikervervangers; wat zijn de vijf beste opties?

Een vraag die ik regelmatig in mijn mailbox tegenkom, is wat ik nou toch een goede, gezonde suikervervanger vind.
Zo langzamerhand dringt het bij veel vrouwen door dat geraffineerde suiker in ieder geval niet gezond is maar wat dan wel?
Agavesiroop? Honing? Maisstroop? Isomalt? En wat vind ik eigenlijk van stevia en de nieuwe Cola Life?

Ik zal je vertellen wat mijn top vijf van suikervervangers is en natuurlijk ook waarom.

We zijn niet gebouwd op veel suikers

Voordat ik inga op mijn top vijf, is het misschien goed om je vertellen hoe de natuur suikers voor ons heeft bedoeld.
In de natuur komen de meeste suikers voor in de nazomer en begin van de herfst. In die periode kwam het zoete fruit aan struiken,
bomen en de zetmeelrijke knollen (ook een vorm van suikers) voor de oermens beschikbaar.
Een prima tijdstip, want suikers betekenen voor ons lichaam vetopslag en een laagje vet kon de oermens wel gebruiken
gedurende de schrale periode die voor de deur stond.

Vetopslag betekende een grotere overlevingskans. De natuur heeft het zó goed voor ons bedacht![

Suiker zit verstopt als naalden in een hooiberg

Het probleem is dat we niet zijn gebouwd op de enorme hoeveelheden suikers die we nu 365 dagen per jaar binnen krijgen. Dat heeft de natuur niet voorzien.
Vergis je niet, suiker is niet alleen dat goedje in je suikerpot. Het overgrote deel, 90% van de suikers, zit verborgen in allerlei voedingsmiddelen
waarin we suikers niet eens verwachten. Natuurlijk zit het in zoete dingen als koek, snoepgoed en frisdrank, maar denk ook aan brood, soepen,
sauzen, vleeswaren, diepvriesproducten, pindakaas en zuivel.

Lees je etiketten maar eens en wees je er ook van bewust dat er wel 50 verschillende benamingen voor vormen van suikers zijn.

Als je het overgrote deel van deze verborgen suikers gaat vermijden dan heb je de grootste winst te pakken. Wil je méér energie? Stop dan eens met suikers

Er zijn duizenden onderzoeken die hebben aangetoond dat een overmaat van suikers slecht voor je is en overmaat heb je al erg snel.
Suikers verstoren allerlei processen in je brein en lichaam. Voel je je vaak moe en ben je op zoek naar meer energie?
Verminder dan drastisch je inname van suikers en er kunnen wonderen gebeuren.

Het herstellen van de balans in je lichaam wat nodig is na de inname van suikers, kost je lichaam bakken met energie.

Niet alle suikers zijn even ongezond

Laten we de conclusie trekken dat we zeer spaarzaam zouden moeten omgaan met suikers en dat afkicken van zoet het allerbeste is.
Maar als je dan toch met mate wat zoetigheid zou willen gebruiken, wat is dan de minst slechte variant? Om een antwoord te krijgen op deze vraag
heb ik suikers ingedeeld in drie overzichtelijke groepen:

1. Geraffineerde suikers; alle benamingen die eindigen op -ose.

2. Ongeraffineerde suikers; onbewerkte suikers uit de natuur zoals honing, agave en rijststroop.

3. (Semi) synthetische zoetstoffen; alles wat synthetisch in een fabriek is gemaakt.

Er zijn verschillende manieren om naar deze drie groepen van suikers te kijken en ze hebben alle drie hun eigen voor- en nadelen.
Als ik specifiek kijk naar de gezondheid van vrouwen heb ik echter wel duidelijk mijn voorkeur.

Wees zuinig op je botten en tanden

Een groot nadeel van het eten van alle vormen van suikers is dat ze ons lichaam beroven van nogal wat vitamines en mineralen, met name de B-vitamines en magnesium.
Het lichaam heeft deze vitamines en mineralen nodig om de suikers als energie in ons lichaam op te slaan en het later weer beschikbaar te maken.
B-vitamines zijn nou juist de vitamines die ons energie geven en magnesium is een mineraal dat nodig is voor heel veel processen in ons lichaam.

Veel vrouwen die klagen over vermoeidheid komen vaak magnesium en vitamine B tekort.

Overigens verbruikt het verbranden van suiker in je lichaam ook mineralen als chroom, koper, zink en mangaan, dus het gaat niet alleen om magnesium.


Lees verder via de link en ontdek welke suikers de winnaars zijn:
https://energiekevrouwenacademie.nl/sui ... te-opties/
Zelf gebruik ik ook suikers die hier genoemd worden.
Zoals kokospalmsuiker. Honing o.a. als broodbeleg of om iets te zoeten, maar ook voor genezing.
Zoals ik laatst een wond/snee aan mijn hand had. Omdat je je handen constant in beweging zijn
heelde die snee niet goed. Ik heb toen voor het naar bed gaan honing op die wond gesmeerd.
Daarna een wat grotere pleister erop geplakt zodat die goed bedekt werd. De volgende ochtend
was de wond dicht. Toen voorzichtig aan gedaan en hij bleef dicht ondanks dat ik mijn hand gebruikte.
Honing (de zuivere, niet een gemengde) heeft een genezende werking.


Afbeelding
https://images0.persgroep.net/rcs/uZq4h ... ormat=webp
Het consult

Honing in de wonden: uitkomst of kwakzalverij?

Wonden ontsmetten met honing? Dat kan, maar niet met supermarktpotjes.

Rianne Oosterom1 december 2017

Honing of suiker, wie snoept er niet van? Een lepeltje in de thee, een likje op de boterham, wat korrels of een drupje op een pijnlijke wond. Wat?
Suiker of honing op een wond? Een lezeres uit Zaltbommel hoorde tot haar verbazing dat een kennis op die manier genezing bespoedigt.
Zij vraagt zich af of dit in de categorie kwakzalverij valt, of dat ze zich er ook eens aan moet wagen.

Het Expertise Centrum Wondzorg (ECW) in Oosterhout weet raad. Dokter en wetenschapper Jacques Neyens kent de methode.
"Vooral honing wordt al eeuwenlang gebruikt. Dan hebben we het over tweeduizend jaar voor Christus door de Egyptenaren en later door de Grieken en Romeinen.
Het had een positief effect, zorgde voor snellere genezing, zeiden zij, maar konden dat niet verklaren

"Reinigen

Pas in de achttiende/negentiende eeuw ontdekte men dat suiker en honing een antibacteriële werking hebben. Omdat honing en suiker een lage zuurtegraad hebben
(hoe lager, hoe zuurder) verzuurt de wondomgeving, legt Neyens uit. Daarnaast hebben suiker en honing een groot absorptievermogen,
waardoor de wond wordt gereinigd. Dat samen zorgt ervoor dat bacteriën het loodje leggen.

Lees verder via de link:
https://www.trouw.nl/nieuws/honing-in-d ... ~b530cf80/
Voor zover ik ooit gelezen heb (kan het artikel helaas nu niet vinden) is de honing die in de tombes is gevonden
van de farao's na zoveel jaren, nog eetbaar. Die zuivere honing blijft goed.



4. Rauwe honing

Afbeelding

Donkere rauwe honing, die dus niet verhit is geweest, heeft krachtige bacteriële eigenschappen.

Het wordt over de hele wereld gebruikt bij de behandeling van een hele reeks ziektes en verwondingen.

Het werkt goed bij wonden op de huid, waaronder brandwonden en blaren, maar reinigt ook je mond van bacteriën en kan tandvleesontstekingen stoppen en tandplak verminderen.
De beste honing schijnt de (dure) Manuka honing uit Nieuw-Zeeland te zijn. Hier is veel onderzoek naar gedaan en het is effectief bij verschillende infecties en ontstekingen waaronder de lastige Helicobacter Pylori bacterie (2)

Lees over de andere natuurlijke anti-biotica via de link:
https://energiekevrouwenacademie.nl/10- ... kenkastje/.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Je buik voelt het verschil tussen echte suiker en kunstmatige zoetstof

Bericht door Fenna » 14 jan 2022, 13:06

taigitu schreef:
14 jan 2022, 10:54
De beste honing schijnt de (dure) Manuka honing uit Nieuw-Zeeland te zijn.
Dat werkt echt.
Het is idd duur, maar ik heb een aantal mensen het geadviseerd om het op moeilijk te genezen winden te smeren en binnen een dag was er resultaat en na twee dagen waren de wonden genezen.
Ik heb het ook een dierenarts in Engeland het met succes zien gebruiken bij een botontsteking.
Dat was ook de dure Manuka.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Je buik voelt het verschil tussen echte suiker en kunstmatige zoetstof

Bericht door Fenna » 14 jan 2022, 13:45

https://www.telegraaf.nl/vrouw/19751881 ... n=whatsapp

Vrij artikel.
Bizar: dit effect hebben lightproducten op je brein

Tegenwoordig is van bijna elk product wel een light of magere variant te verkrijgen. Denk maar aan magere yoghurt, magere kwark, light frisdrank en light chips. Veel mensen denken dat deze producten beter zijn, omdat ze minder calorieën en/of minder vet en suiker bevatten. Maar is dat echt waar? Tamara de Weijer, huisarts en coach van de Lekker in je vel-challenge, geeft antwoord!

„Wist je dat lightproducten en magere varianten er júist voor kunnen zorgen dat je meer gaat eten? Uit recent onderzoek is een heel interessante bevinding gekomen, waar je hoogstwaarschijnlijk nog niet eerder bij stil hebt gestaan. Ik deel het hieronder graag met je!”

Wat is het effect van lightproducten in het lichaam?

„Om te beginnen vertel ik je graag over light frisdrank. In light frisdrank is de suiker vervangen door kunstmatige zoetstoffen, waardoor het product (vrijwel) geen calorieën bevat. Ondanks dat het suikervrij is, reageert je lichaam door de zoetigheid hier soortgelijk op, als dat het zou doen op suiker. Je lichaam krijgt een seintje om het hormoon insuline aan te maken, wat ervoor zorgt dat suiker opgenomen kan worden in onze cellen en omgezet kan worden in energie. Hierdoor daalt de bloedsuikerspiegel.”
Lees verder in bovenstaande link.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Je buik voelt het verschil tussen echte suiker en kunstmatige zoetstof

Bericht door taigitu » 15 jan 2022, 10:00

Honing bij resistente MRSA-ziekenhuisbacterie

19 november 2018

Meticilline-resistente Staphylococcus aureus (MRSA) staat bekend als de ‘ziekenhuisbacterie’, omdat hij – vooral in ziekenhuizen – epidemieën veroorzaakt.

Mensen kunnen MRSA bij zich dragen zonder ziek te zijn. De bacteriën zitten vooral op de huid en in de neus van deze ‘dragers’. De MRSA is een bijzondere stafylokok,
want hij is ongevoelig (resistent) voor behandeling met de meeste antibiotica. In Nederland komt MRSA regelmatig voor.

Honing, in het bijzonder manukahoning, biedt mogelijkheden in de bestrijding van de MRSA-bacterie, zo blijkt uit onderzoek.
De Leptospermum oftewel ‘Manuka’ of ‘Tea’ tree komt voor in Nieuw-Zeeland, voornamelijk aan de oostkusten van beide eilanden.
De antibacteriële werking van de manukahoning is aangetoond bij veneuze zweren, diabetische voetzweren en andere wonden.
De werking bestaat uit remming van de celdeling en verstoring van het celmembraan van de bacterie (Poovelikunnel et al., 2018).

Mupirocine is een antibioticum dat wordt gereserveerd voor de bestrijding van MRSA. Het kan ingezet worden als lokale behandeling,
bijvoorbeeld om MRSA uit de neus te verwijderen. In een gerandomiseerde klinische studie in het Ierse Beaumont ziekenhuis werd de werking van manukahoning
vergeleken met mupirocine in de bestrijding van MRSA uit de neus. De resultaten laten zien dat manukahoning even werkzaam is als mupirocine.
Daarnaast bleek dat bijna tien procent van de deelnemers in de mupirocinegroep resistentie voor dit antibioticum ontwikkelde,
waar dat in de groep die manukahoning kreeg bij geen enkele deelnemer het geval was.
Dit is de eerste RCT-studie waarin dit effect van manukahoning is vastgelegd.

In Europa kennen we de ethanolextracten van propolis, die aanvullend of als alternatief voor antibiotica worden ingezet.
Van propolis zijn door middel van in vitro- en dierproefmodellen de effecten bij MRSA bestudeerd, maar tot op heden
nog niet in klinisch onderzoek.

Bron:
Poovelikunnel, T. T., Gethin, G., Solanki, D., McFadden, E., Codd, M., & Humphreys, H. (2018).
Randomized controlled trial of honey versus mupirocin to decolonize patients with nasal colonization of meticillin-resistant Staphylococcus aureus.
Journal of Hospital Infection, 98(2), 141–148.

Link: https://www.internationaaltherapeut.nl/ ... sbacterie/
Bacteriën worden resistent voor de anti-biotica die we krijgen voorgeschreven.
Onder andere wordt honing onderzocht of dat onze nieuwe antibiotica kan worden in de toekomst.

Lees over anti-biotica op de site van het RIVM.:
https://www.rivm.nl/vragen-en-antwoorde ... esistentie
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Je buik voelt het verschil tussen echte suiker en kunstmatige zoetstof

Bericht door Fenna » 15 jan 2022, 10:13

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie