COVID-geurverlies en langdurige COVID gekoppeld aan ontsteking

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

COVID-geurverlies en langdurige COVID gekoppeld aan ontsteking

Bericht door univers » 08 feb 2022, 07:16

Een verminderd reukvermogen treft volgens een recente schatting ongeveer 30 tot 75 procent van de mensen die besmet zijn met het nieuwe coronavirus, wat erop wijst dat miljoenen mensen wereldwijd op een bepaald moment in de afgelopen twee jaar aan deze aandoening hebben geleden. Anosmie genaamd, de disfunctie van het reuksysteem is meestal tijdelijk, maar het kan maanden of langer duren voor een volledig herstel, waardoor het moeilijk is om van maaltijden te genieten en om geuren zoals bedorven voedsel, rook en andere die op gevaar kunnen wijzen, te detecteren.

https://www.scientificamerican.com/arti ... ammation1/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13652
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: COVID-geurverlies en langdurige COVID gekoppeld aan ontsteking

Bericht door Fenna » 08 feb 2022, 09:07

univers schreef:
08 feb 2022, 07:16
Een verminderd reukvermogen treft volgens een recente schatting ongeveer 30 tot 75 procent van de mensen die besmet zijn met het nieuwe coronavirus, wat erop wijst dat miljoenen mensen wereldwijd op een bepaald moment in de afgelopen twee jaar aan deze aandoening hebben geleden. Anosmie genaamd, de disfunctie van het reuksysteem is meestal tijdelijk, maar het kan maanden of langer duren voor een volledig herstel, waardoor het moeilijk is om van maaltijden te genieten en om geuren zoals bedorven voedsel, rook en andere die op gevaar kunnen wijzen, te detecteren.

https://www.scientificamerican.com/arti ... ammation1/
Hier zit ik al ruim drie jaar mee.

Het was in die bloedhete zomer dat wij 40 graden haalden.
Van de ene op de andere dag was ik mijn reuk kwijt en het is nog steeds niet 100% op het oude niveau.
Koorts???
Ik denk het wel, maar door die buitentemperaturen vernam ik er niets van, ik vond die hoge temperatuur toen helemaal niet vervelend.
Maar of ik corona heb gehad???
Wie zal het zeggen.
Omdat die gekte toen niet speelde met testen, werd ik daar niet op onderzocht.
Ben nog wel bij en KNO arts geweest die vaststelde dat het een virus was, maar welke werd niet gezegd.

In het begin, en dan heb ik het over ruim een half jaar, rook alles naar ammoniak wat later veranderde in een wolk van uitlaatgassen.
Mijn 'geur'wereld was veranderd in een chemische fabriek.
Erg onaangenaam.
En smaak is ook nog lang niet wat het was.
Koffie en zovele dingen smaken nog steeds anders dan ik gewend was.
Het word gelukkig beter, maar als je een zeer scherpe neus had is dit niet fijn, ik kon zelfs verandering in de lucht buiten ruiken als het voorjaar begon of als er regen aan kwam.
Dat is allemaal weg.
Ik moest in het begin telkens aan mijn man vragen bij het koken of het niet aanbrande, of het voedsel nog wel goed rook enz.
Een klein voordeeltje had het wel, vieze geurtjes rook ik ook niet, dus als iemand een stinkscheet liet rook ik het niet :wink:

Veel mensen die corona hebben gehad, hebben dezelfde verschijnselen als ik een zitten er ook heel lang mee.
Ik vermoed dat ik het toen heb gehad toen de wereld nog normaal draaide.
Corona bestaat al heel lang in vele varianten.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie