Groene dokters - Wist je dat de zorg zeven procent van alle CO2 in Nederland uitstoot?

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Groene dokters - Wist je dat de zorg zeven procent van alle CO2 in Nederland uitstoot?

Bericht door taigitu » 25 okt 2022, 13:55

Groene dokters

Wist je dat de zorg zeven procent van alle CO2 in Nederland uitstoot? Dat is net zo veel als een bedrijf als Tata Steel! En wat te denken van de eindeloze hoeveel­heden afval die ziekenhuizen produceren? Deze vier zorgpioniers vonden dat het tijd werd daar iets aan te doen.

95 procent van de spullen in onze praktijk is tweedehands en komt van Marktplaats

HUISARTS DENNIS POT

Huisarts Dennis Pot (41) richtte in 2015 samen met Anke Oudhof- Smulders in Hilversum een nieuwe huisartsenpraktijk op, die als eerste in Nederland klimaatneutraal werd. ‘Omdat we onze praktijk van nul af aan hebben opgezet, konden we vanaf dag één elk besluit zo duurzaam mogelijk maken. Dat begon bijvoorbeeld met de inrichting van het pand: 95 procent van de spullen in onze praktijk is tweedehands en komt van Marktplaats. Vervolgens heb ik met behulp van milieubarometer.nl onze CO2-uitstoot berekend. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat personeel, patiënten en leveranciers jaarlijks gezamenlijk 56.000 kilometer rijden om bij onze praktijk te komen. Daar schrok ik van! Nu gebruiken we een praktijkfiets voor visites. En de CO2-uitstoot die we nog wel veroorzaken – ongeveer 20 ton per jaar – compenseren we door via Trees for All bomen te laten planten, 67 stuks in 2021. Dat is goedkoper dan mensen vaak denken; ons kost dat zo’n € 335 per jaar.

Wat we ook proberen, is om onze praktijk zo veel mogelijk papiervrij te houden. Veel processen in de zorg zijn behoorlijk ouderwets. Denk aan een apotheek die schriftelijk akkoord wil. Of collega’s die papieren dossiers opvragen. Daar doen we dus niet meer aan mee. Met de apotheek hebben we afspraken gemaakt over digitale recepten en accordering, en trouwens ook over het verminderen van verpakkingsmateriaal. Collega’s krijgen patiëntendossiers alleen nog als pdf.

De grootste klimaatwinst is te behalen door gebouwen te verduurzamen en werkprocessen te veranderen. Maar ook in het zorgen zelf valt natuurlijk van alles te verbeteren. Neem het papier dat op de behandelbank van elke praktijk ligt. Dat gebruiken we voor de hygiëne. Maar als een patiënt alleen even op de bank zit, hoef je heus niet steeds het papier te vervangen. En als twee gaasjes voldoende zijn om een bloedinkje te stelpen, waarom zou je er dan tien gebruiken?

Ik zou heel graag ook op een meer duurzame manier medicatie voorschrijven. Helaas ontbreekt het ons dokters vaak aan de juiste informatie. Ik heb bijvoorbeeld geen idee welke bloeddruk­verlager het milieu het minst belast. Als fabrikanten verplicht worden dat soort informatie op de verpakking te vermelden, hebben we echt iets te kiezen. Waar we dat nu al wel doen, is bij de bekende puffertjes tegen astmaklachten. Sommige modellen hebben gaspatronen die het klimaat opwarmen. Maar er zijn ook puffers met een poeder. Die werken net zo goed en stoten geen broeikasgassen uit. Als je dat weet, is de keus natuurlijk snel gemaakt.’ degroenehuisarts.nl

Tip van Jeroen: ‘De duurzaamste operatie is géén operatie. Ga bij twijfel dus altijd in gesprek met je arts. Stel, een patiënt die al jaren in een rolstoel zit, krijgt een nieuwe knie. Wordt zijn leven daar echt beter van? Het is belangrijk dat gesprek te voeren. Vanuit het belang van de patiënt, de betaalbaarheid én de duurzaamheid van de zorg.’

Tip van Dennis: ‘Bestel niet te veel medicijnen in één keer. En vraag bij een nieuw recept naar de kleinst mogelijke hoeveelheid. Bijbestellen kan altijd. Dat is beter dan over­tollige medicatie weg moeten gooien.’

Lees verder via de link:
https://radarplus.nl/groene-dokters/?ut ... home042022
Het medicijnen voorschrijven zoals het nu gaat zou inderdaad anders kunnen/moeten.
Ik denk dat we allemaal wel eens medicijnen overhouden omdat het probleem is opgelost of omdat de bijwerking te heftig
is, of je bet er mee gestopt. Zo kunnen ongemerkt je, niet meer te gebruiken, medicijnen zich ophopen. En inleveren betekent dat het wordt vernietigd.
Ook al is het niet over de datum en een nog bijna een volledige verpakking. Daar kan ik me wat bij voorstellen maar geef dan vaker
een gedeeltelijke verpakking of een strip om het uit te proberen. Maar dat gebeurt maar heel zelden.
Ik denk dat het teveel tijd kost, en het is al druk bij de huisartsen.
Ik lever alsnog oude medicijnen in bij de huisarts in de verwachting dat die ze verantwoord vernietigd?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie