17 voordelen van uien en sjalotten - o.a bij griep en verkoudheid

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

17 voordelen van uien en sjalotten - o.a bij griep en verkoudheid

Bericht door taigitu » 28 dec 2022, 11:59

De 17 voordelen van uien en sjalotten

Vrijwel iedereen heeft ze standaard in huis. Het netje uien mag bijna wereldwijd niet ontbreken uit de keuken.
Uien zijn fantastische smaakmakers die eenvoudig te bereiden zijn. Ze zijn niet alleen heel erg lekker, maar ze hebben ook tal van gezondheidsvoordelen.

Of het nu rauwe uien of gekookte uien zijn, ze zitten boordevol vitaminen en mineralen. De superveelzijdige groente kan bijna in elke maaltijd verwerkt worden.
De groenten zijn een uitstekende bron van vitamine C en B6, folaat, ijzer en kalium. Uien zijn ook rijk aan mangaan dat bescherming biedt
tegen bijvoorbeeld verkoudheid en griep.

Uien bevatten een aantal stoffen die belangrijke ziektes kunnen tegengaan. Allium en allyl disulfide, twee fytochemicaliën in uien, worden omgezet in allicine na inname.


Allicine heeft volgens bepaalde onderzoeken eigenschappen om kanker en diabetes te bestrijden (1).
Het kan ook de stijfheid van bloedvaten verminderen en de bloeddruk verlagen. Ook andere uien soorten zoals bieslook, prei en sjalotten hebben vergelijkbare voordelen.

Uien bevatten ook quercetine, een antioxidant dat ontstekingen bestrijdt. Interessanter is dat het koken van uien in soep hun quercetine-waarde niet vermindert,
maar de antioxidant eenvoudig van de groente overbrengt naar de soepbouillon. Het is dus prima om uien te koken, als je ook het kookvocht gebruikt.

Uien worden het meest gebruikt in voedsel, maar van ui kan ook olie gemaakt worden. Deze essentiële olie heeft zijn eigen voordelen
. Zo heeft de olie bijvoorbeeld antiseptische en antibacteriële eigenschappen.

Rauwe uien bevatten de meeste voedingsstoffen.


Onderzoek heeft aangetoond dat de buitenste lagen van de uien de hoogste concentraties flavonoïden hebben, een stof die op verschillende manieren
kan bijdragen aan een goede gezondheid (2). Het is daarom verstandig om niet te veel laagjes van de ui weg te halen bij het pellen.

Gekookte uien hebben ook voordelen. Ze dienen als een goede bron van vezels en koper. Vezels helpen spijsverteringsproblemen op afstand te houden
terwijl koper de hersenfunctie ondersteunt.

We hebben de 17 belangrijkste voordelen van uien en sjalotten op een rijtje gezet.
(alle lezen via de link)


Inhoudsopgave artikel:


1 Ze stimuleren de spijsvertering
2 Ze verlagen de bloedsuikerspiegel
3 Ze zorgen voor een gezond hart
4 Ze voorkomen bloedstolsels
5 Ze dragen bij aan het behoud van sterke botten
6 Ze geven een flinke energieboost
7 Ze zijn werkzaam tegen kanker
8 Ze ondersteunen een gezond ademhalingsstelsel
9 Ze laten je lekker slapen
10 Ze voorkomen allergieën
11 Ze stimuleren het immuunsysteem
13 Ze verbeteren de gezondheid van de ogen
14 Ze ondersteunen een goede mondhygiëne
15 Ze bieden verlichting bij symptomen van de overgang
16 Ze zorgen voor een goed stel hersenen
17 Ze zorgen voor een goede seksuele gezondheid 

Lees verder via de link:
https://www.optimalegezondheid.com/voor ... sjalotten/
Ik heb hier op het forum wel eens eerder geschreven over uien.
Vroeger gingen we iedere zomers naar onze caravan in Zeeland.
Maar het gebeurde enkele malen dat mijn zoon op zondag koortsig werd en die maandag ook nog had.
Dus naar de huisarts en hij kreeg anti-biotica. Toen dat 3 keer was voorgevallen over anderhalve maand,
hoorde ik van een vriend dat ik mijn zoon uienthee kon geven tegen de koorts. Ik moest een groot glas vol
kokend water doen en daar een rauwe halve uit in doen. Dat een half uur laten staan zodat het genoeg
was afgekoeld om te drinken. Zo gaf ik hem om het uur een paar slokjes van de uienthee te drinken.
Dat hielp en hij werd die dag nog koortsvrij. En nog mooier, de dag erna kwam de koorts niet meer op,
iets wat met het anti-biotica gebruik wel het geval was. Ik heb hun nooit meer anti-biotica gegeven.
Uien zijn voor mij belangrijk, zowel als een lekkere hachee, en als een ouderwets geneesmiddel.

Nog wat Oma-info?
https://www.curioctopus.nl/read/8524/om ... -vervangen
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie