Waarom het zo gezond is om koffie met melk te drinken

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Waarom het zo gezond is om koffie met melk te drinken

Bericht door univers » 31 jan 2023, 07:29

Zoiets simpels als een kopje koffie met melk heeft mogelijk een ontstekingsremmend effect bij mensen. Dat zou komen door de wisselwerking tussen de polyfenolen uit koffie en de eiwitten uit melk.

Telkens wanneer bacteriën, virussen en andere vreemde stoffen het lichaam binnendringen, reageert ons immuunsysteem door witte bloedcellen plus een cocktail van chemische stoffen los te laten op de vijandige indringer. Deze beschermingsreactie uit zich als een ontsteking en treedt bijvoorbeeld ook op wanneer we onze pezen en spieren overbelasten. Mensen die lijden aan ziekten als reumatoïde artritis hebben last van chronische ontstekingen vanwege een overactief immuunsysteem.

Gunstig effect
Een onderzoeksteam van de Universiteit van Kopenhagen onderzocht hoe polyfenolen zich gedragen in combinatie met aminozuren, de bouwstenen van eiwitten. De resultaten zijn veelbelovend. “We laten zien wat er gebeurt met immuuncellen als een polyfenol reageert met een aminozuur. Het ontstekingsremmende effect van deze cellen verdubbelt in het lab. Dit is een indrukwekkend resultaat en het zou heel goed kunnen zijn dat deze cocktail ook een gunstig effect heeft op ontstekingen bij mensen. We gaan dit verder onderzoeken. Eerst zullen we dit effect bij dieren onder de loep nemen. Daarna hopen we de financiering rond te krijgen om ook bij mensen de werking hiervan te onderzoeken”, zegt professor in de voedingswetenschappen Marianne Nissen Lund.

Lees verder https://scientias.nl/waarom-het-zo-gezo ... e-drinken/
Heb liever pure koffie, zwart.
Word je knap van. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom het zo gezond is om koffie met melk te drinken

Bericht door Fenna » 31 jan 2023, 08:57

univers schreef:
31 jan 2023, 07:29
Heb liever pure koffie, zwart.
Word je knap van. :mrgreen:
Ik ook.
Maar knap was ik ook al zonder zwarte koffie :mrgreen: *1*
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Waarom het zo gezond is om koffie met melk te drinken

Bericht door Tammy » 03 feb 2023, 08:02

Ik was al knap geboren en toen kreeg ik meteen zwarte espresso in plaats van melk.
Toen werd ik een schoonheid , kan er ook niks aan doen. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom het zo gezond is om koffie met melk te drinken

Bericht door Fenna » 03 feb 2023, 09:07

:mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie