Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80571
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door Tammy » 09 mei 2023, 07:59

Afbeelding

Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen.

De Dopingautoriteit waarschuwt jongeren: blijf weg van de razend populaire pre-workout-supplementen.
Die middelen worden op sociale media heftig gepromoot, maar zijn gevaarlijker dan tieners en hun ouders denken.

Lees verder via link :

https://www.ad.nl/gezond/fitnessmiddelt ... ~ad1435bd/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Men heeft het over slaapproblemen of zelfs hartritmestoornissen of beroertes door dit soort middeltjes.
Zou best kunnen inderdaad.

In de jaren tachtig toen ik sportscholen bezocht om te fitnessen zag je talrijke supplementen staan bij de receptie.
Men had het toen al over de schadelijke bijwerkingen.

Ik heb nooit zo’n potje gekocht, ik bedoel dus die je in de sportscholen ziet.
Enigste wat ik jarenlang heb geslikt was Spirulina, de originele welteverstaan van Marcus Rohrer .
Maar dat had niks met fitnessen te maken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4698
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door Witte wel » 09 mei 2023, 10:06

Vijfendertig jaar geleden stond ik zelf in de sportschool en trainde op wedstrijdniveau. Supplementen waren er toen ook en ook in dezelfde doseringen en samenstellingen als nu. In de video zien we een supplement samenstelling die niet apart hoog is voor een sporter. Het is de combinatie die het resultaat geeft.
Er is in feite niets verandert en controle en begeleiding waren er toen ook niet afdoende en men combineerde en experimenteerde toen ook. Vreemd dat er nu ineens schadelijke gevolgen zijn en een toename hiervan terwijl dat in het verleden niet het geval was. Supplementen worden alleen maar beter van kwaliteit en de doseringen liggen beneden de grenswaarden. Je moet natuurlijk geen heel potje ineens leeg eten, logisch. Aminozuren moet je wel heel veel nemen om schadelijke gevolgen te krijgen en vitamine teveel scheidt het lichaam zelf uit, op enkele na en die zijn dan ook lager gedoseerd. De dosering L'arginine en creatine op het potje in de video is echt niet erg hoog. Creatine zorgt voor spierherstel en L'arginine heeft een lichte bloedvat verwijderende werking wat bijdraagt tot betere toegankelijkheid van hulpstoffen. Niets mis mee.
Waarom dit nu ineens de aandacht moet krijgen is vreemd, in de afgelopen 35 jaar is het gebruik van dergelijke supplementen niets verandert en zou nu ineens schadelijk zijn. Ik denk dat men de oorzaken van hartproblemen en beroertes van de laatste jaren ergens anders moet gaan zoeken en niet in de nagenoeg onschuldige supplementen. Energiedrankjes en drugs werden dertig jaar geleden ook gecombineerd toegepast. Wel te verstaan dat men de professionele spieropbouw op wedstrijdniveau niet zoner anabolen kan bereiken op een uitzondering na. Maar ook bij gebruik van anabolen zal je je voeding aan moeten vullen met supplementen anders is het resultaat niet noemenswaardig. Topsport is hard werken en vaak heb je daar ondersteuning bij nodig. De supplementjes hier vernoemd zijn niet alarmerend, de oorzaken liggen ergens anders.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4740
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door Osiris » 09 mei 2023, 10:49

Witte wel schreef:
09 mei 2023, 10:06

Waarom dit nu ineens de aandacht moet krijgen is vreemd, in de afgelopen 35 jaar is het gebruik van dergelijke supplementen niets verandert en zou nu ineens schadelijk zijn. Ik denk dat men de oorzaken van hartproblemen en beroertes van de laatste jaren ergens anders moet gaan zoeken en niet in de nagenoeg onschuldige supplementen. Energiedrankjes en drugs werden dertig jaar geleden ook gecombineerd toegepast. Topsport is hard werken en vaak heb je daar ondersteuning bij nodig. De supplementjes hier vernoemd zijn niet alarmerend, de oorzaken liggen ergens anders.
Net als 30 jaar geleden tot aan nu, tijdens house scene en dance festivals van alles gebruikt werd , wat nu ineens tot veel meer doden leidt ?

Er vielen normaliter in GB 5 tot max 10 doden op sportvelden per jaar , nu ineens 1000 per jaar.

Hetzelfde geldt voor veel meer ongelukken op de weg

Het V-woord mag absoluut niet gebruikt worden ....

Wat ik in mei 2019 al soortgelijk voorspelde , betreffende gevolgen 5G .
Het zal toegeschreven gaan worden aan alles wat los en vast zit, behalve de werkelijke oorzaak.
Laatst gewijzigd door Osiris op 09 mei 2023, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80571
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door Tammy » 09 mei 2023, 10:51

Het schijnt dat doseringen op de potjes niet altijd accuraat zijn Witte wel.
Daar kan nogal veel verschil in zitten.

In 2016 waren er 170 gezondheidsklachten gemeld, dat is niet niks.
En waarschijnlijk waren het er ook meer volgens onderzoek.

https://www.sportenbewegenincijfers.nl/ ... idsrisicos

Wat jij zegt over vroeger Witte wel kan zijn dat men toen bij klachten de link niet zag met deze middelen.
Alhoewel ik dus toen wel al verhalen erover hoorde.
Dat betrof de hartaanvallen.

Het is goed dat men het verder gaat onderzoeken.
Hieronder nog wat artikelen :

https://www.sportenbewegenincijfers.nl/ ... idsrisicos
In Amerika werden personen onwel na het nemen van een pre-workout supplement dat DMAA bevatte en daarnaast werden sterfgevallen gerapporteerd, die wellicht het gevolg waren van het gebruik van een supplement met DMAA. Hierdoor werd de verkoop van supplementen met DMAA in Nederland gestopt.

Uit een onderzoek bleek dat de vaak geclaimde hoeveelheid DMAA in de producten vaak sterk afweek van de daadwerkelijk gevonden hoeveelheid. Er bleek veel meer DMAA in de producten te zitten dan fabrikanten beweerden.
Lees het artikel verder via link :

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/heal ... pplementen

DMAA werd in 2012 verboden, nadat er in het buitenland sterfgevallen tijdens het sporten aan werden gekoppeld. Er is geen langetermijnonderzoek gedaan naar de bijeffecten van DMAA, maar uit voorzorg is het toen verboden. De stof lijkt op amfetamine (speed).
Bron : Google.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4698
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door Witte wel » 09 mei 2023, 11:16

Tammy schreef:
09 mei 2023, 10:51
In 2016 waren er 170 gezondheidsklachten gemeld, dat is niet niks.
Dat is 0,00101 % van de bevolking toen, dat is inderdaad niks vergeleken met reguliere middelen.
Wat jij zegt over vroeger Witte wel kan zijn dat men toen bij klachten de link niet zag met deze middelen.
Vroeger was men dom, jaja. Echt niet. In de sportwereld was meer bekend dan je denkt.
In Amerika werden personen onwel na het nemen van een pre-workout supplement dat DMAA bevatte en daarnaast werden sterfgevallen gerapporteerd, die wellicht het gevolg waren van het gebruik van een supplement met DMAA. Hierdoor werd de verkoop van supplementen met DMAA in Nederland gestopt.
Producten die DMAA bevatten worden in nederland, en meerdere Eurpese landen, gecontroleerd. Het is een illegaal middel en wordt van de markt gehaald.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80571
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door Tammy » 09 mei 2023, 11:18

Osiris schreef :
Er vielen normaliter in GB 5 tot max 10 doden op sportvelden per jaar , nu ineens 1000 per jaar.
Waar staat dat Osiris ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80571
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door Tammy » 09 mei 2023, 11:22

Witte wel schreef :
Vroeger was men dom, jaja. Echt niet. In de sportwereld was meer bekend dan je denkt.
Wie noemt het woord dom ?
Ik niet Witte wel, ik zeg alleen dat sommige verbanden later aan het licht kunnen komen .
Dat is alles.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door taigitu » 09 mei 2023, 11:31

Tammy schreef:
09 mei 2023, 07:59

Men heeft het over slaapproblemen of zelfs hartritmestoornissen of beroertes door dit soort middeltjes.
Zou best kunnen inderdaad.

In de jaren tachtig toen ik sportscholen bezocht om te fitnessen zag je talrijke supplementen staan bij de receptie.
Men had het toen al over de schadelijke bijwerkingen.

Ik heb nooit zo’n potje gekocht, ik bedoel dus die je in de sportscholen ziet.
Enigste wat ik jarenlang heb geslikt was Spirulina, de originele welteverstaan van Marcus Rohrer .
Maar dat had niks met fitnessen te maken.
We moeten allemaal goed uitkijken met wat slikken om gezond te blijven of voor herstel van gezondheid.
Voor onze gezondheid zullen we behalve zo gezond mogelijk eten, mogelijk ook extra vitamines
of supplementen nodig hebben. Bijvoorbeeld vitamine D het afgelopen jaar. We hebben te weinig
zon gehad waardoor we makkelijk een tekort oplopen/opliepen. Mensen met een donkere huid
zijn daar iets gevoeliger voor. Een donkere huid maakt minder (snel) vitamine D aan uit zonlicht.

En als je veel van je lichaam eist bij het sporten en/of fitnessen?
Wat doet vitamine D-tekort met je huid?
Wat kan er gebeuren als je vitamine D te laag is?
Is er te weinig vitamine D, dan geeft dat vooral een probleem met de botten.
Bij kinderen kunnen de botten anders groeien. Ouderen kunnen zwakkere botten krijgen en sneller een bot breken.
Een kind met veel te weinig vitamine D en kalk krijgt steeds zwakkere botten.
Zo heeft de Consumentenbond nog iets te melden over vitamines.:
https://www.consumentenbond.nl/vitamine ... taminetest
https://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4740
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door Osiris » 09 mei 2023, 13:15

Tammy schreef:
09 mei 2023, 11:18
Osiris schreef :
Er vielen normaliter in GB 5 tot max 10 doden op sportvelden per jaar , nu ineens 1000 per jaar.
Waar staat dat Osiris ?
Kan originele artikel helaas niet meer terug vinden .

Wel deze van vorig jaar november die een 1700 % !! stijging van sterfgevallen aangeeft ,

https://expose-news.com/2022/11/23/18x- ... -suddenly/

En betreffende de auto ongelukken ; ' experts snappen de stijging weer eens niet ' , yeah right .

https://www.blckbx.tv/binnenland/aantal ... k-gestegen
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80571
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door Tammy » 09 mei 2023, 13:38

We need your help! - IT’S THE FINAL DAY TO SAVE THE EXPOSE & KEEP US ONLINE - Together we are making a difference despite less than 0.1% of our readers choosing to support us. So just imagine what we could achieve if all of our readers chose to do so. So, please don’t delay, support The Expose today and make this annoying banner go away…
Ik heb je eerste link bekeken Osiris en ik denk niet dat je zit te wachten op mijn antwoord.
Die ken je wel.
Jammer dat je het andere bericht niet kan vinden waarin die 1000 doden per jaar op de sportvelden in VK te lezen is.
Want dat is een heel hoog aantal en ik ben ook daarnaar aan het zoeken maar kan nog niks vinden.

Maar goed bedankt voor de moeite.

En wat de auto’s betreft denk ik zelf aan een ontiegelijk klein landje met veel teveel mensen.
Ken je die botsautootjes op de kermis Osiris op dat kleine stukkie waar je moest rijden ?
Zo zie ik de Nederlandse wegen , op de kermis is het leuk.
Op de echte wegen niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4740
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door Osiris » 09 mei 2023, 15:06

Na de vaccinaties ( eind 2020/begin 21 ) allerlei 'onverklaarbare' stijgingen , die ervoor niet waren , tijdens een jaar lang rondwaren van een 'virus '.

Oversterfte.
Overal stijging in dodelijke slachtoffers , die er de jaren daarvoor niet waren of cijfers zelfs juist aan het afnemen waren , zoals in de links te zienzijn .

Nu worden ineens allerlei belachelijke verklaringen uit de kast getrokken, alsof het de normale verklaringen voor zijn.
Die totaal geen steek houden.

In het stuk openbaar gemaakte Pfizer documenten wat in WHO topic staat, komt duidelijk naar voren dat ze precies wisten wat het teweeg zou brengen.
En die lijst bijwerkingen is vele malen langer dan alleen hartproblemen en allesbehalve incidenteel.
Op basis alleen al van die gegevens had het nooit en te nimmer toegelaten mogen worden.
We zijn letterlijk tot laboratorium ratten gedegradeerd.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Fitnessmiddeltjes niet zo onschuldig als ze lijken: dopingautoriteit waarschuwt voor schadelijke stoffen

Bericht door taigitu » 09 mei 2023, 16:55

Dino Baggio wil onderzoek: ’Misschien ontdekken we iets’

18 jan. 2023 - in VOETBAL

Zorgen na dood Vialli: wat voor middelen kregen voetballers in jaren 90 voorgeschreven?

Afbeelding
Dino Baggio (staand, tweede van rechts) voetbalde bij Juventus samen met Gianlucca Vialli (gehurkt, tweede van rechts).

Voormalig Italiaans international Dino Baggio wil dat er een onderzoek komt naar de middelen die voetballers zoals hij in de jaren 90 kregen voorgeschreven.
De 51-jarige oud-middenvelder van onder meer Juventus maakt zich hier zorgen over na het recente overlijden van generatiegenoten Gianluca Vialli
en Sinisa Mihajlovic. „Misschien is er niets aan de hand, misschien ontdekken we iets”, aldus Baggio tegen de krant Gazzetta dello Sport.
Dino Baggio (staand, tweede van rechts) voetbalde bij Juventus samen met Gianlucca Vialli (gehukt, tweede van rechts).

Lees verder via de link:
https://www.telegraaf.nl/sport/15503616 ... geschreven


Je hoort tegenwoordig heel weinig over doping in de sport, zelfs na een zeer belangrijke wedstrijd.
Als je soms ziet hoe speler een andere speler, op een bizarre manier, onderuit haalt voelt dat voor mij bepaald niet normaal.
Zouden er nu geen gevallen meer zijn van doping of wordt het beter uit de publiciteit gehouden...
Die middelen zijn meestal niet gezond voor een sporter. Maar ja, winnen betaald zich rijkelijk uit...
De dopinglijst door de jaren heen

De dopinglijst is continu in ontwikkeling.
Hierdoor verschijnen er af en toe nieuwe stoffen of methoden op de dopinglijst, worden voorwaarden voor het gebruik aangepast,
of verdwijnen ze van de lijst.

Lees meer via de link:
https://www.dopingautoriteit.nl/wat_is_ ... opinglijst
Lijst van toegestane medicijnen bij sportbeoefening

1 januari 2023 - Lijst van toegestane medicijnen bij sportbeoefening 2023

Hieronder tref je een lijst aan van veel gebruikte geneesmiddelen die (soms onder bepaalde voorwaarden) zijn toegestaan.
De lijst is per “klacht/kwaal” gerangschikt. Als eerste wordt de naam genoemd waaronder het geneesmiddel te koop is; tussen haakjes is de werkzame stof vermeld
(maar alleen als die verschilt van de merknaam). Sommige toedieningswijzen van deze geneesmiddelen zijn echter alleen toegestaan onder bepaalde voorwaarden.
Voor meer info hierover zie: www.dopingautoriteit.nl/gds

Lees verder via de link:
https://www.dopingautoriteit.nl/juridis ... esmiddelen

Het is ook mogelijk je geneesmiddelen te checken via de Dopingwaaier App.
Zie ook: www.dopingwaaier.nl
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie