Tekort aan antibiotica baart apothekers zorgen: 'Zijn tabletten aan het tellen'

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80670
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Tekort aan antibiotica baart apothekers zorgen: 'Zijn tabletten aan het tellen'

Bericht door Tammy » 27 dec 2023, 22:32

Afbeelding

Tekort aan antibiotica baart apothekers zorgen: 'Zijn tabletten aan het tellen'


Apothekers maken zich grote zorgen over het tekort aan essentiële antibiotica in Nederland.
"We waren vrijdag de tabletten aan het tellen om te kijken of we de week wel doorkomen", zegt ziekenhuisapotheker Nicole Hunfeld van het Erasmus MC.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2502963-tekort-a ... het-tellen

>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Het is te hopen dat het tekort snel word aangevuld.
Antibiotica zijn 1 van je beste vrienden in de medicijnwereld.
Daar moet je echt niet te weinig van hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Tekort aan antibiotica baart apothekers zorgen: 'Zijn tabletten aan het tellen'

Bericht door Witte wel » 27 dec 2023, 23:20

Is het niet gewoon een geldkwestie. Aan een covid shotje wordt momenteel meer verdient dan aan een antibiotica kuurtje waardoor de antibiotica geen prioriteit kent.
Is toch eigelijk niet zo moeilijk dit te kunnen begrijpen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Tekort aan antibiotica baart apothekers zorgen: 'Zijn tabletten aan het tellen'

Bericht door Fenna » 28 dec 2023, 00:01

Wij zijn veel te afhankelijk van China geworden, zij verkopen gewoon aan de hoogste bieder, dus medicijn productie weer in eigen land zou goed zijn, maar ja, China produceert lekker goedkoop hè.
En wat jij zegt Witte, de vaccins hadden prioriteit dat werd meer aan verdient, maar uiteindelijk draait het allemaal om geld.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80670
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Tekort aan antibiotica baart apothekers zorgen: 'Zijn tabletten aan het tellen'

Bericht door Tammy » 28 dec 2023, 07:32

Ik heb geen flauw idee waarom er een tekort is aan antibiotica Witte wel en Fenna.
En het precieze antwoord weten we ook niet.
Misschien is het geld inderdaad , of de Covid vaccins ermee te maken heeft weten we niet zeker.
Er worden ook andere oorzaken aangedragen :

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -zorgelijk

Ik heb geen idee, wat ik wel weet is dat we geen tekort moeten krijgen.
Antibiotica is een levensreddend medicijn in veel gevallen.
Daar moet altijd genoeg van zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Tekort aan antibiotica baart apothekers zorgen: 'Zijn tabletten aan het tellen'

Bericht door Fenna » 28 dec 2023, 09:17

Tammy schreef:
28 dec 2023, 07:32
Ik heb geen idee, wat ik wel weet is dat we geen tekort moeten krijgen.
Mee eens.

Het is een schande dat dit in ons zogeheten welvarende land kan gebeuren en daar is de regering mede verantwoordelijk voor door te eisen dat medicijnen goedkoper moeten worden geproduceerd om de kosten in de zorg te drukken.
Daarom is de medicijnproductie naar China verplaatst.

Maar de kosten voor de zorg stijgen niet zo zeer door medicijnen of vergrijzing, maar door massaimmigratie van gelukzoekers.
Jaarlijks komen er tussen de 150.000 à 200.000 binnen waar hooguit 10% van mag blijven en dat al decennia zo.
Maar al die mensen die hier niets te zoeken hebben krijgen wel zorg op onze kosten. En wie mag dat betalen???
Gekke Gerritje, de burger.

Europa heeft een monster gecreëerd met immigratie.

Ik hoorde laatst een rijke Arabier op tv in een interview zeggen (bij benadering) "Van ons hoeft het niet dat onze mensen naar Europa emigreren, wij hebben welvaart genoeg, maar jullie willen goedkope arbeidskrachten.
Nu hebben jullie je bed opgemaakt, nu moeten jullie er ook in slapen".
Nu weet ik ook met enige zekerheid dat het verspreiden van de islam hier ook mee te maken heeft want dat was het doel van Mohammed, maar dat is weer een ander verhaal.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie