Flesje water leeggedronken? Dan ook bijna honderdduizend plastic deeltjes op

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80664
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Flesje water leeggedronken? Dan ook bijna honderdduizend plastic deeltjes op

Bericht door Tammy » 11 jan 2024, 05:38

Afbeelding

Flesje water leeggedronken? Dan ook bijna honderdduizend plastic deeltjes op.

Flesjes water die je bijvoorbeeld koopt in de supermarkt of bij het tankstation, bevatten per liter zo'n 240.000 deeltjes plastic.
Dat blijkt uit een recent Amerikaans onderzoek dat gepubliceerd is in het Amerikaanse tijdschrift PNAS.

Lees verder via link :

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... erdduizend

>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ik vraag mij iets af.
Kunnen we niet gewoon weer terug naar glazen flessen zoals vroeger ?
Waarom zijn die eigenlijk toen verdwenen ?
Lijkt mij stuk beter dan dat plastic waar we nu achter aan het komen zijn.

Zou dat haalbaar kunnen zijn in deze tijd ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1557
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Flesje water leeggedronken? Dan ook bijna honderdduizend plastic deeltjes op

Bericht door Kristof Piessens » 11 jan 2024, 07:54

Dat is dan weer extra werkorders voor glasproducenten, kosten wegen door op de baten daarom de plastiekflessenundustrie, terugkeren naar producten die in glas worden bewaard is geen evidentie als je daar een bedrag voor krijgt als je die voor hergebruikdoeleinden toepast, met de huidige toestand is dat denk ik wel onhaalbaar als het lewendeel weggegooid word.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80664
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Flesje water leeggedronken? Dan ook bijna honderdduizend plastic deeltjes op

Bericht door Tammy » 11 jan 2024, 08:44

Het is dus te duur eigenlijk Kristof vergeleken met plastic flessen.
En daar draait alles tegenwoordig om , maar ze zullen toch iets moeten gaan verzinnen dat we die troep niet binnen krijgen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Flesje water leeggedronken? Dan ook bijna honderdduizend plastic deeltjes op

Bericht door Witte wel » 11 jan 2024, 10:12

Afgezien van het kostenvergelijk, er is een hele recycling industrie omheen ontstaan. Dat begint bij de inname automaten. De fabricage hiervan, onderhoud, software ontwikkeling. Daarna het verzamelen, sorteren, verwerken en geschikt maken voor hergebruik. Het gerecyclede product is een variabele, niet iedere toepassing kent een zelfde grondstof. Daarom is ook hier een hele industrie ontstaan. Ontwerpen, machinebouw, software ontwikkeling en proces uitvoer. Heel veel mensen zijn hierbij betrokken en hebben een inkomen vanuit de branche. Het milieuaspect was de aanleiding, de industrie is hierop gevolgd. Je kan dit daarom niet zomaar weer terug draaien. Niet alleen beschreven stappen zijn niet te wijzigen, ook de afnemers van het gerecyclede materiaal, wat ook weer een industrietak is die niet weg te denken valt, is gebasseerd op aanlevering van gerecycled materiaal. Hun productieproces is ook daar op aangepast. Het is daarom niet zomaar van flesje wisselen, daar komt even iets meer bij kijken. Een vloeistof in een kunststof flesje voegen is een ander proces dan dezelfde vloeistof in een glazen flesje.
Daarom makkelijk gezegd, we moeten weer terug naar het oude systeem. Dat kan, wie draait er dan op voor de enorme kostenposten en het verlies van banen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80664
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Flesje water leeggedronken? Dan ook bijna honderdduizend plastic deeltjes op

Bericht door Tammy » 11 jan 2024, 10:38

Het gerecycled materiaal waar jij het over hebt is iets wat me even ontschoten was.
Zoals jij het beschrijft zal het nooit meer terug gaan naar glazen flessen.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie