‘Geheugenverlies bij ouderen kan teruggedraaid worden’

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

‘Geheugenverlies bij ouderen kan teruggedraaid worden’

Bericht door Tammy » 08 apr 2012, 05:46

Goed nieuws voor oudere vergeetachtige lieden. Althans: voorlopig alleen nog voor oudere fruitvliegen. Wetenschappers van het Scripps Research Institute hebben een manier uitgedokterd om leeftijd-gerelateerde geheugenstoornissen in fruitvliegen om te keren door neuronen te stimuleren. Hierdoor konden ze herinneringen voor de middellange termijn: een half uur tot verschillende uren versterken. Bij mensen zou dit om een langere periode gaan.

Afbeelding
Een neuron. Bron: Scripps Research Institute.

De onderzoekers gebruiken zogeheten optogenetische imaging, een techniek waarbij met behulp van genetische manipulatie wordt gekeken welk neuron wordt geprikkeld bij welke herinnering. In deze transgene vliegen wordt de stof G-CaMP gebruikt als calciumdetector. Deze stof wordt fluorescerend als deze in aanraking komt met calcium. Zodra er in een neuron calcium binnenstroomt, een teken dat het neuron actief wordt, licht het neuron dat wordt geprikkeld (en dus de herinnering vastlegt) op in laserlicht. Na afloop van een half uur tot verschillende uren werd de vlieg weer blootgesteld aan dezelfde prikkel, een bepaalde geur, en inderdaad bleek het desbetreffende neuron weer op te lichten.

Herinneringen weer tot leven wekken.

De volgende stap ging verder. De onderzoekers plaatsten door koude of door warmte geactiveerde ionenkanalen in de vliegenneuronen, waarvan bekend is dat ze slechter gaan werken bij gevorderde leeftijd en gebruiken koude, of warmte, om ze te activeren. In beide gevallen bleek het middellange-termijn geheugen met succes te zijn hersteld. De studie toont aan dat zodra de desbetreffende neuronen geïdentificeerd zijn in mensen, we medicijnen kunnen ontwikkelen om deze neuronen gericht te treffen. Zo kunnen we de door veroudering aangetaste herinneringen redden, aldus Ron Davis, voorzitter van de vakgroep Neurowetenschappen.

Hoewel mensen en fruitvliegen maar weinig verwant zijn, lijkt juist de biochemie die geheugenprocessen mogelijk maakt door het dierenrijk opmerkelijk uniform. Dit zou betekenen dat alles wat we leren over geheugenvorming in vliegen, ook toepasbaar is voor het menselijke geheugen en geheugenstoornissen bij mensen, aldus Davis.

Maar willen we alles blijven onthouden? Af en toe is het ook prettig dingen niet meer te weten. Onplezierige ervaringen bijvoorbeeld.

Bron: Visionair.nl

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ‘Geheugenverlies bij ouderen kan teruggedraaid worden’

Bericht door Tammy » 08 apr 2012, 05:49

Maar willen we alles blijven onthouden? Af en toe is het ook prettig dingen niet meer te weten. Onplezierige ervaringen bijvoorbeeld.
Dit hoor je vaker, maar ik heb daar mijn twijfels over. [think]

Alle ervaringen in je leven maken je tot de mens die je nu bent.
Sommige ervaringen kunnen je behoeden bijvoorbeeld voor toekomstige misstappen of zorgen dat je niet weer in een bepaalde situatie komt.
Aan de anderen kant kan ik me goed voorstellen dat bij bijvoorbeeld verkrachting of ander geweld je je er niks meer van wilt herinerren.
Moeilijk dus wat het beste zou zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: ‘Geheugenverlies bij ouderen kan teruggedraaid worden’

Bericht door Gast1 » 08 apr 2012, 07:38

Helemaal met je eens Tammy. We zijn de optelsom van ons verleden en ervaringen maken ons geestelijk rijker en geven ons een groter inzicht. Ik ben vroeger flink gepest en toch ben ik blij dat ik dat ik dit nu nog weet en allemaal heb kunnen relativeren. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het een heel lastige blijft voor mensen die verschrikkelijke dingen mee hebben gemaakt.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: ‘Geheugenverlies bij ouderen kan teruggedraaid worden’

Bericht door Tammy » 08 apr 2012, 07:49

Precies , wat je zegt Gast1.
Is voor elk mens anders denk ik.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie