Verplicht donor ADR

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
aquarius

Verplicht donor ADR

Bericht door aquarius » 12 aug 2012, 10:33

D66 wil iedereen donor maken
RIJSWIJK - Tweede Kamerlid Pia Dijkstra (D66) dient volgende week een initiatiefwet in waardoor iedere burger automatisch orgaandonor zou worden. Dat zei de D66-woordvoerster voor Volksgezondheid zaterdagnacht in het programma De Overnachting op Radio 1.

Op dit moment moeten mensen die orgaandonor willen worden, zichzelf registreren. Met het initiatiefwetsvoorstel wil Dijkstra het huidige systeem vervangen door het zogeheten Actieve Donor Registratiesysteem (ADR). In dat systeem is iedere burger automatisch donor en moet zelf in actie komen als hij niet wil dat zijn organen na zijn dood worden gebruikt.

Burgers krijgen wel meerdere malen een brief waarin wordt uitgelegd dat zij automatisch orgaandonor zijn en dat zij zich moeten melden als zij hun organen niet willen afstaan.

Dijkstra wil op deze manier de wachtlijsten voor organen terugdringen. Volgens haar hebben veel mensen er niets op tegen dat hun organen na hun dood worden gebruikt, maar laten zij zich niet als donor registreren „omdat het er niet van komt”. Volgens Dijkstra overlijden jaarlijks 150 mensen terwijl ze op een orgaan wachten.

bron @Telegraaf

Het lichaam wordt op deze manier gerecycled .
:-|

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door Susan » 12 aug 2012, 10:53

Dát wil ik dus beslist niet. "nee
En ook geen 'vervangende levenverlengende' organen van iemand anders ontvangen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

tofu_kronos

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door tofu_kronos » 12 aug 2012, 12:14

Ik word nooit donor, de hersenen hebben na intreding van de dood nog voor ongeveer 72 uur genoeg zuurstof om op een laag pitje te draaien. Dus de kans dat ze in je gaan snijden en dat je dit meekrijgt is groot.

aquarius

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door aquarius » 12 aug 2012, 13:16

Dat zal wel meevallen tofu_kronos,waar ik bezwaar tegen heb dat wij als burgers het recht wordt ontnomen daar zelf over te beslissen tenzij wij duidelijk aangeven dat wij dat niet willen.
Laat het maar mooi zo dat wij het zelf aangeven om donor te worden of niet (Ik blijf het noch altijd onnatuurlijk vinden )
Daar komt noch bij dat minstens 1 derde afgestoten wordt door de ontvanger, of niet goed werkt.
Maar het is makkelijk praten natuurlijk als je gezond bent ,Je zou elke week maar je nieren moeten spoelen aan een apparaat [think]
Ik neem pas een beslissing als de doktoren zeggen ,helaas wij kunnen niks meer voor u betekenen.

tofu_kronos

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door tofu_kronos » 12 aug 2012, 13:33

Nog een paar jaar en we hebben geen menselijke donors meer nodig. De organen van een varken werken ook goed, er zit alleen een soort suiker molecuul in de weg bij de varkens cellen las ik ooit. Als ze dat kunnen verwijderen kunnen ze in principe varkens organen transplanteren.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door taigitu » 12 aug 2012, 14:09

Een aantal jaren geleden kreeg iedereen ook een formulier en als je dat
invulde dat je geen donor wilde zijn dan werd dat genoteerd. Iedereen die
niets instuurde werd verondersteld donor te zijn, tenzij familie dit weigerde.
Is dat dan weer van de baan, want ik heb toen al aangegeven dat ik geen
donor wilde zijn....
Maar ik reken er op dat dit plan helemaal niet doorgaat.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door Susan » 12 aug 2012, 14:18

aquarius schreef:Dat zal wel meevallen tofu_kronos,waar ik bezwaar tegen heb dat wij als burgers het recht wordt ontnomen daar zelf over te beslissen tenzij wij duidelijk aangeven dat wij dat niet willen.
Laat het maar mooi zo dat wij het zelf aangeven om donor te worden of niet (Ik blijf het noch altijd onnatuurlijk vinden )
Daar komt noch bij dat minstens 1 derde afgestoten wordt door de ontvanger, of niet goed werkt.
Maar het is makkelijk praten natuurlijk als je gezond bent ,Je zou elke week maar je nieren moeten spoelen aan een apparaat [think]
Ik neem pas een beslissing als de doktoren zeggen ,helaas wij kunnen niks meer voor u betekenen.
Zelf weet ik dit nu al jaren heel zeker Aquarius, daar voor hoef ik niet te wachten tot een arts mij zegt dat er niets meer aan gedaan kan worden.
En het was een beslissing die ik genomen heb terwijl ik wist hoe het is als een belangrijk orgaan het af laat weten waar ik niet zonder kan.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door Tammy » 13 aug 2012, 07:56

Belachelijk plan.
Als je donor wilt zijn gewoon formulier invullen maar niet andersom.
Te gek voor woorden dat ze dit willen invoeren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door goudroes » 13 aug 2012, 11:26

Ik ben geen donor, want ik ben er voor mij zelf niet uit.
Waar ik erg tegen aan loop is het feit van een celgeheugen. Dat wordt mee getransplanteerd en wil ik dat wel? Het voelt gewoon niet goed.
Dit is volgens mij ook een oorzaak van afstoten, net als het verschil in bewustzijn of trillinggetal.
Het verplicht stellen vind ik geen fijn idee, net zoiets als: je bent schuldig zolang je onschuld nog niet bewezen is. Als je iets niet wil, moet je er wat voor doen.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gast1

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door Gast1 » 13 aug 2012, 12:10

taigitu schreef:Een aantal jaren geleden kreeg iedereen ook een formulier en als je dat
invulde dat je geen donor wilde zijn dan werd dat genoteerd. Iedereen die
niets instuurde werd verondersteld donor te zijn, tenzij familie dit weigerde.
Is dat dan weer van de baan, want ik heb toen al aangegeven dat ik geen
donor wilde zijn....
Maar ik reken er op dat dit plan helemaal niet doorgaat.

Waarom wilde je dan geen donor zijn Taigitu?
Is er in die situatie inmiddels iets veranderd?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door taigitu » 13 aug 2012, 12:24

Gast1 schreef: Waarom wilde je dan geen donor zijn Taigitu?
Is er in die situatie inmiddels iets veranderd?
Een belangrijke reden is dat de medici niet altijd zo zorgvuldig zijn en dat weet ik van iemand die het kan weten. Zoals ik het nu kan bekijken wil ik ook geen orgaan van een ander. Ik ga van het standpunt uit dat ik niet 'voor mijn tijd' overlijd.
Vorig jaar heb ik een 'close call' gehad en ben met een traumahelicopter afgevoerd tijdens een vierdaagse trip naar Engeland. Maar ik was volkomen rustig en was , na wat instructies aan de arts in de helicopter over een boodschap aan mijn kinderen die thuis waren, niet bang om te overlijden. Ook door deze gebeurtenis is mijn beslissing niet veranderd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door Gast1 » 13 aug 2012, 16:51

… Ook ik weet het van iemand en zelfs meerderen die het kunnen weten. Ook ik ga van het standpunt uit dat ik niet 'voor mijn tijd' overlijd. In 2003 ben ik door een heel giftige slang in de Italiaanse Dolomieten gebeten en heb drie weken lang hevige pijnen gehad. Om de twintig minuten en dat ging ’s nachts gewoon door. Ik leek dood te gaan maar ging dat niet. Toch was ik niet bang ... In 2005 scheelde het maar een fractie of ik was van een balkon afgesprongen, maar iets hield me tegen. In 2008 herinnerde ik mij pas een voorspelling uit 1996 en kwam met schrik tot de conclusie dat deze complete uit was gekomen en die voorspelling is nog steeds aan het uitkomen. Wanneer mij tijd gekomen is ga ik en dan zal ik moeiteloos gaan. Zoals jij het schrijft ben ik ook niet bang om te overlijden. En dat vertelden mij de 13 psychognomisten mij tijdens een sessie 2001 terwijl ik dat toen bestreed. Annette Müller echter zei dat er niets te ontkennen valt en dat het zo zal zijn, zoals het is.

En het 'is' zo ... Mysterieuze vrouw ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door Susan » 13 aug 2012, 19:27

Zo zie en denk ik er ook over taigitu en Gast1.
Als het mijn tijd is, dan is dat gewoon zo, en ik wil dan ook beslist niet dat men mij in leven gaat houden middels allerlei 'kunstgrepen', orgaan transplantaties enz. Ik ben ook helemaal niet bang voor de dood,. Ook mede doordat ik het meermalen met geliefden heel intensief aan hun bed heb mee gemaakt dat ze over gingen. En dat waren niet allemaal ouderen op het einde van hun lange leven, ook jonge mensen en kinderen waren daar onder.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Verplicht donor ADR

Bericht door Determinist » 15 aug 2012, 13:36

Ach, het probleem is simpel op te lossen door het andersom te stellen:

een

"Ik wil een donor" codicil !

Alleen mensen die zelf een donor willen ontvangen wanneer dit nodig is zijn automatisch ook donor voor een ander.
Dus als je niets doet kom je niet op de lijst van mensen die een donor afstaan maar komen ook niet op de lijst om een donor te ontvangen.

Mensen die wel registreren voor "ik wil een donor" komen op een wachtlijst. Wie het eerst komt wie het eerst maalt.
Dus: hoe vroeger je deze registratie doet, hoe eerder je aan de beurt bent wanneer je een donor nodig hebt.
Kom je te overlijden dan ben je automatisch zelf donor.

Mensen die niets doen en daarmee aangeven niet mee te willen doen in enige donor ontvanging en afgifte, komen achterin de lijst.

Ik weet zeker dat deze manier van registratie veel mensen doen besluiten om zich te registreren.
Je houdt het recht van eigen beslissing over je lichaam, dus geen actie is geen donor.

Plaats reactie