Actuele stand van zaken & wat en wanneer te verwachten?

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 10 nov 2007, 12:58

tofu_kronos schreef:Een nano draad is zo licht dat het niet zou opbranden als het een atmosfeer binnendringt.
Waarom?

Gijs

Bericht door Gijs » 10 nov 2007, 13:08

Dan valt het mischien niet snel genoeg? Ik heet geen tofu maar het lijkt me het logischte.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 10 nov 2007, 13:15

Gijs schreef:Dan valt het mischien niet snel genoeg? Ik heet geen tofu maar het lijkt me het logischte.
Waarom is dat logisch? Heeft zwaartekracht minder vat op lichte dingen? (Hint: nee. De valversnelling is voor alle voorwerpen hetzelfde.)

Gijs

Bericht door Gijs » 10 nov 2007, 13:35

ohja dat is waar ook. Was ik even vergeten. Maar zwaartekracht heeft wel minder vat op lichte dingen. Alleen als je meer massa heb moet je er ook meer massa instoppen om er evenveel beweging uit te krijgen. Daardoor wordt het voorwerp door zichzelf tegen gehouden. Maar zwaartekracht heeft WEL minder vat op lichte dingen.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 10 nov 2007, 14:02

MetalPig schreef:
Gijs schreef:Dan valt het mischien niet snel genoeg? Ik heet geen tofu maar het lijkt me het logischte.
Waarom is dat logisch? Heeft zwaartekracht minder vat op lichte dingen? (Hint: nee. De valversnelling is voor alle voorwerpen hetzelfde.)
Dus jij zegt dus dat bijwijze van spreke dat een veer net zosnel valt als een hamer.

Gijs

Bericht door Gijs » 10 nov 2007, 14:30

nee een veer is lichter. En krijgt dus meer luchtweerstand omdat de zware lucht tegen de veer duwt. Die zware lucht heeft veel energie nodig om in beweging te komen en een veer heeft minder energie nodig. Dus als de lucht zijn energie aan het veertje kwijt raakt zal de veer eerder in beweging komen. En omdat de lucht t.ov. de veer omhoog beweegt zal de veer dat ook doen. Een hamer heeft veel meer energie nodig om omhoog bewogen te worden door de lucht. Vandaar. Maar dan had ik dus toch gelijk MP haha. Want ook die nano draden krijgen zo meer energie van de lucht omhoog en worden ze afgeremd. Dus: ik heb eindelijk gelijk!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 10 nov 2007, 15:17

tofu_kronos schreef:Dus jij zegt dus dat bijwijze van spreke dat een veer net zosnel valt als een hamer.
In vacuum zeker. In een atmosfeer wellicht niet, en daar zal wrijving voor hitte zorgen. Wat ik van jou wil weten is waarom nanodraden niet verbranden.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 10 nov 2007, 15:19

Gijs schreef:Maar dan had ik dus toch gelijk MP haha. Want ook die nano draden krijgen zo meer energie van de lucht omhoog en worden ze afgeremd. Dus: ik heb eindelijk gelijk!
Die afremming zorgt voor opwarming. Hoe meer afremming, des te meer warmeteontwikkeling. Waarom verbrandt de draad niet?

Gijs

Bericht door Gijs » 10 nov 2007, 16:09

nou! Nu moet ik je toch gelijk geven. Mischien reageert nanodraad niet op zuurstof? En komen er druppeltjes superheet nanodraad naarbeneden. Of wacht het is mischien zo: De hamer krijgt eveneveel energie van de lucht als de draad. Alleen voor de hamer is meer energie nodig hem te bewegen naar boven. En dus een soort tegenbeweging te crëeren. Dus in zijn weg naar beneden die dus sneller gaat als van een veer (of een draad) zal een hamer meer luchtdeeltjes tegenkomen die t.ov. hem omhoog gaan. Hierdoor krijgt hij dus meer energie van de luchtdeeltjes. En zou er dus ook de honderd procent van het percentage van de energie (wat eigenlijk ook kinetische energie is) toch ook hoger moeten liggen? En is 20% voor de hamer als voor de nanodraad?

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 17 nov 2007, 01:43

Hoe minder massa, hoe kleiner de aantrekkings kracht is. Dus des te langzamer zich iets in onze atmosfeer binnentreedt. Dus is er minder wrijving en zullen de nano draden niet zo makkelijk opbranden.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 17 nov 2007, 10:27

tofu_kronos schreef:Hoe minder massa, hoe kleiner de aantrekkings kracht is.
Ja.
tofu_kronos schreef:Dus des te langzamer zich iets in onze atmosfeer binnentreedt.
Nee. De versnelling ten gevolge van de zwaartekracht is hetzelfde: g.

Gijs

Bericht door Gijs » 17 nov 2007, 16:54

Ja de versnelling wel maar uit relatief standpunt gezien heeft het dus ook minder energie nogig om afgeremd (de andere kant op te gaan) te worden. Wat ik me wel afvraag is dit: hoe bereken je deze relatieve energie want de lucht die beweegt t.o.v. die veer is alle lucht. Alleen die duwt niet tegen de veer aan. Maar die lucht gaat precies evensnel omhoog als de veer naar beneden gaat. Maar dan kom je met 0.5*m*v^2 toch op een veel meer uit? En dat zou niet moeten want relatief zou er evenveel energie moeten zijn. Dus is energie nou relatief of niet? Je zou denken van wel. Maar mijn natuurkunde leraar lijkt onderscheid te maken tussen hetgeen wat beweegt en hetgeen wat stilstaat als het uitkomt op energie berekenen.

Gijs

Bericht door Gijs » 17 nov 2007, 16:55

@ tofu: hoe kleiner de massa hoe kleiner de aantrekkingskracht maar ook: hoe minder zwaartekracht er nodig is om het ding met de kleine massa in beweging te brengen. Dit weegt tegen elkaar op.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 17 nov 2007, 17:08

Gijs schreef:Dus is energie nou relatief of niet? Je zou denken van wel.
En dan denk je goed. Energie is relatief.
Als jij in een rijdende auto zit heeft de auto ten opzichte van jou geen kinetische energie. De voetganger die door jou aangereden wordt ziet (en voelt) dat heel anders.

Gijs

Bericht door Gijs » 17 nov 2007, 18:04

Ja ook de soorten energie maar wie de energie heeft is ook relatief bedoel ik. Voor die veer of nanodraad hebben de luchtdeeltjes namelijk (kinetische energie) en voor de lucht is het andersom. Alleen hoe reken je het dan uit? Want ten eerste is het niet duidelijk hoeveel luchtdeeltjes er zijn dat is heel moeilijk je dat voor te stellen en ten tweede is de lucht bij elkaar zowiezo veel zwaarder. Maar er moet evenveel energie in het systeem zitten als de lucht de veer ziet. Er kan niet voor die veer meer energie in zitten want dat is met snelheid ook niet zo. Maarja hoe het te berekenen? Want als je alle luchtdeeltjes neemt kom je zoweizo op een hoger aantal energie uit met Ekin= 0.5*m*v^2 dus staat het vast vanuit wiens standpunt je het moet bekijken? Lijkt me niet want dan zou dat ook met snelheid zijn.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 17 nov 2007, 18:33

Gijs schreef:Lijkt me niet want dan zou dat ook met snelheid zijn.
Snelheid is toch ook relatief.

Gijs

Bericht door Gijs » 18 nov 2007, 12:52

Daarom.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 18 nov 2007, 13:14

Gijs schreef:Daarom.
Ohja, ik las het verkeerd.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 24 jan 2008, 10:43

Nanotech leidt tot megazonnecel
Onderzoekers in Israël hebben een zonnecel weten te maken die honderd keer zo groot is als een traditionele cel. Het kunststukje werd mogelijk door gebruik te maken van nanotechnologie, zo meldt EETimes.

De cel is ontwikkeld in het nanotechnologiecentrum van de universiteit van Bar-Ilan. Professor Ari Zaban, een expert op het gebied van fotovoltaïsche technieken, heeft een zonnecel gemaakt met een oppervlakte van een vierkante decimeter.

Het bijzondere is dat de cel uit één stuk is gemaakt en niet bestaat uit een matrix van aan elkaar gesoldeerde cellen.

Door de monolithische opbouw is de kostprijs van de nieuwe cel aanzienlijk lager dan wanneer een traditionele techniek zou zijn gebruikt. Een ander voordeel is dat het hele oppervlak van de cel dient voor het opvangen van zonlicht. De effectiviteit van de zonnecel wordt vergroot door gebruik te maken van kleine deeltjes platina. Deze nanokorrels werken als een katalysator. Zaban gaat patent aanvragen op zijn nieuwe techniek.
Met de generatie die hierop volgt wil ik m'n dak best bekleden ;-)
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 12 mar 2008, 12:43

Resultaten van nanotechnologie dringen langzaam door tot ICT

De resultaten van nanotechnologisch onderzoek dringen langzaam door in de ICT. Volgens het Amerikaanse blad Scientific American bevindt de ontwikkeling van de nanotechnologie zich in een formatief stadium.

De eerste fase van het onderzoek begon in 2000 en omvatte de ontwikkeling van passieve nanostructuren. De tweede fase, begonnen in 2005, heeft betrekking op actieve structuren waarvan de vorm en geleiding tijdens het gebruik veranderen. Tijdens de derde fase, vanaf 2010, wordt het mogelijk om complexe systemen te ontwerpen van heterogene nanocomponenten. De schakelingen kunnen via self-assemblage zichzelf laten groeien. Vanaf 2015 begint de vierde fase, waarin het via nanotechnologie mogelijk is om ultrakleine robots en supercomputers te bouwen.

Michael Kozicky, onderzoeker aan de Arizona State University, voorziet dat over tien jaar alle harde schijven dankzij nanotechnologie bij het grof vuil kunnen. Hij experimenteert met de opslag van data in nanodraden. IBM voert testen uit met geheugens die bestaan uit clusters van gemanipuleerde atomen. Zo`n geheugen met een omvang van een iPod heeft de capaciteit om 30.000 films op te slaan.
Nog 7 lange jaren :-D

Popel Popel...

De tijd vliegt niet.
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Plaats reactie