Eenvoudige manier voor productie nanodevices ontdekt

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Eenvoudige manier voor productie nanodevices ontdekt

Bericht door lowlandsrouter » 17 mar 2006, 11:07

Dr. Paul Rothemund van het California Institute of Technology is erin geslaagd om op relatief eenvoudige wijze een nanosmiley te maken. De gecreëerde afbeelding is duizend keer kleiner dan een menselijk haar en opent heel wat deuren voor wetenschappers die zich bezighouden met quantumcomputers en nanodevices. Tot nu toe werkten zij met een uiterst dure technologie waarbij atomen als het ware een voor een op elkaar gestapeld werden, wat in een vacuumomgeving of bij zeer lage temperaturen moet gebeuren. Rothemund ontdekte dat het mogelijk is om dna-strengen te vouwen en zo in de gewenste vorm te brengen. Vervolgens wordt deze vorm verstevigd met ongeveer tweehonderd kortere strengen die daarnaast ook als 'pixels' functioneren.

Op die manier wordt een vorm geproduceerd die een complex patroon kan 'weergeven'. Tijdens een demonstratie van zijn werkwijze creëerde de wetenschapper een vijfpuntige ster, een sneeuwvlok, een dubbele spiraal en een kaart van Amerika op schaal 1nm:120km. Hoewel zijn demonstraties beperkt bleven tot tweedimensionele afbeeldingen, behoort ook 3d-weergave tot de mogelijkheden, aldus Rothemund. In de toekomst kan deze ontdekking het gemakkelijker maken om dna-computers te bouwen.
Laatst gewijzigd door lowlandsrouter op 19 jan 2007, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

The Return

Bericht door The Return » 17 mar 2006, 13:00

Dat klinkt ongelovelijk stoer zeg...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 17 mar 2006, 13:13

In de toekomst kan deze ontdekking het gemakkelijker maken om dna-computers te bouwen.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 17 mar 2006, 13:15

Tammy schreef:
In de toekomst kan deze ontdekking het gemakkelijker maken om dna-computers te bouwen.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? :roll:
Dat is zo'n computer die je zegt dat je eens door moet lezen, omdat ie voor je naar onder wil scrollen :wink: :mrgreen:
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 17 mar 2006, 13:16

Ik snap hem niet :|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 17 mar 2006, 13:19

Israeli scientists have devised a computer that can perform 330 trillion operations per second, more than 100,000 times the speed of the fastest PC. The secret: It runs on DNA.

http://news.nationalgeographic.com/news ... puter.html

Dat ie met je praat en voor je scrollt omdat ie je ogen volgt heb ik erbij verzonnen Tammy, dit omdat dat momenteel actueel is.

Afbeelding
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 17 mar 2006, 13:24

Ooh zo :mrgreen:
Ik snap het nu. :lol:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie