Machines zijn over een paar jaar net zo intelligent als wij

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Machines zijn over een paar jaar net zo intelligent als wij

Bericht door lowlandsrouter » 16 apr 2006, 19:16

Afbeelding

Over vijf à zes jaar zijn machines even intelligent als de mens. Dat voorspelt Kevin Warwick, professor in de Cybernetica aan de Universiteit van Reading.

"Stand-alone machines hebben op dit moment misschien niet dezelfde complexiteit als het menselijk brein, maar over een jaartje een vijf, zes waarschijnlijk wel. Daarnaast hebben ze ook nog eens een voorsprong op het gebied van geheugen, rekenen en de samenwerking in netwerken. Om de macht over te kunnen nemen, moeten we ze nog wel die macht geven, maar dat is precies wat we op dit moment aan het doen zijn op het militaire en financiële terrein. Deze eeuw gaat enorme mogelijkheden opleveren, maar ook enorme gevaren", beweert Warwick.

Dr. ir. Ben Kröse, Associate Professor aan het Informatica-Instituut van de Universiteit van Amsterdam, binnen de onderzoeksgroep Intelligente Autonome Systemen bestrijdt zijn visie: "Als we puur naar de rekenkracht kijken zijn over een jaar of vijf, zes de computer en het brein inderdaad vergelijkbaar. De architectuur van het brein is echter vele malen complexer dan die van een supercomputer. Het brein is massief parallel, met gebieden die zijn toegespitst op speciale toepassingen, met verschillende paden voor verschillende informatiestromen en een groot vermogen om te leren. Daardoor zal de computer de mens de komende vijftig jaar nog niet evenaren, vooral niet op het gebied van de waarneming en motoriek."

In zijn boek March of the Machines, dat in 1997 uitkwam, schrijft Warwick dat het onvermijdelijk is dat machines in de toekomst zelf andere machines gaan ontwerpen, bouwen en bedienen. Zal er in dat geval nog wel een rol zijn weggelegd voor ict'ers? Kröse: "De trend dat intelligente tools de programmeur helpen neemt inderdaad alleen maar toe. Voor het ontwerp van systemen voor een bepaalde toepassing moeten echter altijd ict-experts betrokkenworden, die in staat zijn de vertaalslag van de klantvraag naar het ontwerp te maken."

Warwick deed zijn uitspraken op het jaarlijkse ISB Event in Groningen.

Afbeelding

---

Denk jij ook dat computers binnenkort slimmer zijn dan mensen en een poging gaan wagen om de macht over te nemen :?:
Laatst gewijzigd door lowlandsrouter op 03 dec 2006, 03:06, 3 keer totaal gewijzigd.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Anet

Bericht door Anet » 16 apr 2006, 22:52

Interessante redenering, Llr!
Heb hier ook over nagedacht .... er hoeft niets te gebeuren als men maar niet alle informatie over mensen verschaft aan deze intelligente knakkers!
Tenslotte is het toch zo dat de mens de invoer van informatie en intelligentie invoerd ... :roll: [think]

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 17 apr 2006, 06:06

Anet schreef:Interessante redenering, Llr!
Heb hier ook over nagedacht .... er hoeft niets te gebeuren als men maar niet alle informatie over mensen verschaft aan deze intelligente knakkers!
Tenslotte is het toch zo dat de mens de invoer van informatie en intelligentie invoerd ... :roll: [think]
Maar stel je nou eens voor dat die machines straks kunnen gaan redeneren en symptomen van creativiteit vertonen, terwijl ze je kinderen meertalig op aan het voeden zijn, je was doen en een gesprekspartner der eenzamen zijn geworden.

In principe kun je stellen dat een robot die dat allemaal kan en het intellect van een hoogbegaafd persoon heeft al een behoorlijke eerste stap is naar allerlei doemscenario's waar Hollywood nog niet aan gedacht heeft.

Persoonlijk maak ik me er niet druk over hoor, zo'n "robot" of entiteit zie ik best zitten :mrgreen: Maar je weet niet waarop dit uit kan draaien. Die robots, dan misschien wel een soort van levende wezens zijn ongetwijfeld ook te hacken of te modificeren. Misschien zijn het wel de zelfmoordcommando's van de toekomst ;-)
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Anet

Bericht door Anet » 17 apr 2006, 11:28

Hé jakkie, wat een enge gedachte .... net zo iets als in de film Terminator!
Het gevaar is dat als je zo'n robot de mogelijkheden geeft voor zichzelf logisch na te denken en de zelfde middelen heeft als een mens, kunnen er inderdaad enge dingen gebeuren.
Ze zouden de macht van de mens over kunnen nemen, dus er zal een grote makkelijke aan en uit knop op moeten zitten! :mrgreen:
Aan de andere kant kan de robot voor jou naar het werk gaan en zodoende geld voor je verdienen, koop er een paar robots bij en je hebt een vorstelijk inkomen! :wink: :P

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 17 apr 2006, 12:05

Ik vind het een schitterende ontwikkeling, ik ben hier dol op :mrgreen:
Het kan ook verkeerd uitpakken maar aan alles kleeft nu eenmaal een risico.
Ik ben helaas te vroeg geboren, vind deze ontwikkelingen fascinerend. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

billy bonny

Bericht door billy bonny » 17 apr 2006, 12:16

Ja Tammy het is ook een schitterende ontwikkeling en het kan ook verkeerd aflopen stel je voor dat zo'n robot in handen komt van bv. een soort Mohamed B of een groep radicalen

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 17 apr 2006, 12:18

Ja billy bonny, dan word het een linke soep :?
Het kan altijd in verkeerde handen vallen helaas.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 17 apr 2006, 19:32

Tammy schreef:Ja billy bonny, dan word het een linke soep :?
Het kan altijd in verkeerde handen vallen helaas.
Wellicht een opdracht voor de vele robocops van die tijd :D
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 17 apr 2006, 19:33

Anet schreef:Hé jakkie, wat een enge gedachte .... net zo iets als in de film Terminator!
Het gevaar is dat als je zo'n robot de mogelijkheden geeft voor zichzelf logisch na te denken en de zelfde middelen heeft als een mens, kunnen er inderdaad enge dingen gebeuren.
Ze zouden de macht van de mens over kunnen nemen, dus er zal een grote makkelijke aan en uit knop op moeten zitten! :mrgreen:
Aan de andere kant kan de robot voor jou naar het werk gaan en zodoende geld voor je verdienen, koop er een paar robots bij en je hebt een vorstelijk inkomen! :wink: :P
Hahaha, ja, ze mogen allemaal mijn Sofinummer en bank/gironummers lenen :mrgreen: Ik wist wel dat ik het tot het management/directie zou schoppen in de nabije toekomst :wink: :mrgreen:
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

ThePhilosopher

Bericht door ThePhilosopher » 24 jul 2006, 23:35

Ik ben van mening dat een machine in 1 bepaalde eigenschap nooit intelligenter dan de mens kan worden.

Een combinatie van "humanitair perfecte" eigenschappen kan ik mij echter wel voorstellen.

Ik vind moeilijk te begrijpen dat een mens iets kan ontwerpen dat slimmer dan hijzelf is, of in termen van neurale netwerken gesproken: Iets dat potentieel sterker is in de evolutie dan zichzelf.

Dit is mijn mening die overigens ook door sommige hoogleraren wordt verkondigd.

Hoe denken jullie hierover?

kingfellow

Bericht door kingfellow » 25 jul 2006, 08:32

Waarom zouden de robots van de toekomst ons aanvallen?En daarbij, de mens is een enorme overwinnaar.De menselijkle oorlogen zijn bloederiger dan alle andere(bv. apengevechten) door een ongekende dwang naar vrijheid,liefde en leven.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Machines zijn over een paar jaar net zo intelligent als

Bericht door MetalPig » 25 jul 2006, 10:36

lowlandsrouter schreef:Over vijf à zes jaar zijn machines even intelligent als de mens. Dat voorspelt Kevin Warwick, professor in de Cybernetica
Mja, dat riepen ze 25 jaar geleden ook...

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Re: Machines zijn over een paar jaar net zo intelligent als

Bericht door lowlandsrouter » 25 jul 2006, 14:34

MetalPig schreef:
lowlandsrouter schreef:Over vijf à zes jaar zijn machines even intelligent als de mens. Dat voorspelt Kevin Warwick, professor in de Cybernetica
Mja, dat riepen ze 25 jaar geleden ook...
In 1981? Weet ik niet hoor, ik was pas zes jaar toen :D
Kevin Warwick zal z'n voorspelling best kunnen motiveren, het is tenslotte iemand die dag in dag uit met deze materie bezig is. Niet dat het geen loze kreet kan zijn, maar 25 jaar is een lange tijd. Nanochips staan nog niet eens in de kinderschoenen, maar toch is er de afgelopen maanden duidelijke vooruitgang geboekt en komt o.a. een quantum computer behoorlijk dicht bij realisatie. Maar goed één ding is zeker over 25 jaar weten we heel wat meer over wat nanotechnologie de wereld zal gaan brengen en heeft gebracht.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Bericht door Krystallainen » 25 jul 2006, 23:40

kingfellow schreef:De menselijkle oorlogen zijn bloederiger dan alle andere(bv. apengevechten) door een ongekende dwang naar vrijheid,liefde en leven.
nee [nono], door wapens, haat en machtswellust
Plato roeleert

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 26 jul 2006, 00:38

Krystallainen schreef:
kingfellow schreef:De menselijkle oorlogen zijn bloederiger dan alle andere(bv. apengevechten) door een ongekende dwang naar vrijheid,liefde en leven.
nee [nono], door wapens, haat en machtswellust
Guns don't kill people, people kill people.

kingfellow

Bericht door kingfellow » 26 jul 2006, 08:47

wapens,haat en machtwellust komen door onze dwang tot leven,veiligheid en bestaanszekerheid.(net als liefde)

Ravertje

Bericht door Ravertje » 26 jul 2006, 11:25

Computers zullen nooit sex met elkaar kunnen hebben en kinderen kunnen krijgen dus ze zullen nooit zo slim worden als de mens.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 26 jul 2006, 13:37

Pro-raver schreef:Computers zullen nooit sex met elkaar kunnen hebben en kinderen kunnen krijgen dus ze zullen nooit zo slim worden als de mens.
Want seks en kinderen is slim?

Anyway, computers kunnen wel andere computers ontwerpen en machines aansturen om ze te bouwen, dus met de voortplanting zit 't wel goed. 8)

jopiter

Bericht door jopiter » 26 jul 2006, 15:18

Een computer zal nooit een werkelijk bewustzijn hebben, dit kan op zijn hoogst worden nagebootst.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 26 jul 2006, 15:25

jopiter schreef:Een computer zal nooit een werkelijk bewustzijn hebben, dit kan op zijn hoogst worden nagebootst.
Zeg niet nooit; het kan raar lopen in de toekomst; tenslotte zou je met een wat vreemde invalshoek kunnen stellen dat we zelf ook een soort biologische computers zijn, we hebben DNA, opslagcapaciteit, rekenvermogen, armen en benen, zicht en communicatievermogen, allemaal dingen die de robot van de verre toekomst best ook wel eens zou kunnen gaan bezitten.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Plaats reactie