Geheimzinnigheid staat debat over gevaren in de weg

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Geheimzinnigheid staat debat over gevaren in de weg

Bericht door lowlandsrouter » 24 jan 2008, 10:30

FNV wijst op risico`s nano-technologie voor werknemers
Ongeveer 250 bedrijven in Nederland werken met nano-technologie. Aan veel producten worden nano-deeltjes toegevoegd. Ze zitten in verf, bijvoorbeeld, maar ook in cosmetica en frisdranken. Nano-deeltjes zijn onwaarschijnlijk klein, maar hebben toch werkzame kracht. Bijvoorbeeld om de invloed van verpakkingen op het product tegen te gaan, of om verschillende vitamines stabiel te houden in crème of frisdrank.

Nanotechnologie is nieuw en nog niet breed bekend. Vakbond FNV erkent dat nanotechnologie grote mogelijkheden heeft. Maar tegelijkertijd stelt de vakcentrale dat er nog veel onbekende risico’s op de loer liggen. Daarom wil de bond een breed publiek debat starten.

Maar bedrijven doen volgens FNV-federatiebestuurder Leo Hartveld veel te geheimzinnig over nano-deeltjes. Als de FNV aanklopt voor informatie, willen ze niets loslaten over de risico’s van het werken met de nieuwe technologie. Hierdoor zijn de risico’s die werknemers lopen, moeilijk in te schatten.

Beschermingsmaatregelen onvoldoende
Nanodeeltjes zijn onwaarschijnlijk klein. Ze worden gemaakt van synthetische en natuurlijke stoffen. Wetenschappers peuteren daarbij aan moleculen en atomen. De deeltjes hebben een omvang onder de 100 nanometer en zijn daarmee vele duizenden malen kleiner dan de dikte van een menselijke haar.

De deeltjes zijn zo klein, dat de vakbond vreest dat de geijkte beschermingmaatregelen, zoals ventilatie en het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen, ontoereikend zijn.

Kennis Arbeidsinspectie
De vakbond maakt zich ook zorgen of de overheid wel voldoende doet om werknemers tegen de gevaren van het werken met nano-deeltjes te beschermen. Hartveld betwijfeld of de huidige wetgeving voldoende beschermende handvatten heeft om nano-risico’s tegen te gaan, zoals de regering stelt.

Zo vraagt de bondsbestuurder zich af, of de Arbeidsinspectie wel voldoende kennis in huis heeft over deze nieuwe technologie.
Bedrijven spreken liever niet over het gegeven dat ze nano-technologie gebruiken. Dit geeft toch wel enigzins aan dat nanotechnologie veelal negatieve associaties oproept. Een begrijpelijk probleem, waar de komende jaren niet snel een oplossing voor gevonden zal worden.

Het lijkt dan ook opvallend stil omtrent nanotechnologie, maar schijn bedriegt; achter de schermen gebeurd er veel. De vraag is wat we erover te weten komen. Kom je een nieuwtje tegen, twijfel niet en deel het mee in het nano-tech topic van het M&W forum. Kom je niets tegen, zoek er dan eens gericht op. (Op http://www.starthemel.nl in de wetenschap rubriek vind je bijvoorbeeld veel nano-news sites)
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 01 feb 2008, 16:23

Ik wist niet dat Nanotechnologie ook schadelijk kan zijn voor mensen die ermee werken :shock:
Wat moet ik me hierbij voorstellen Lowlandsrouter?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 01 feb 2008, 19:13

Tammy schreef:Ik wist niet dat Nanotechnologie ook schadelijk kan zijn voor mensen die ermee werken :shock:
Wat moet ik me hierbij voorstellen Lowlandsrouter?
Vroeger wist men ook niet dat radioactiviteit wel eens schadelijk zou kunnen zijn. Zo zou het nu ook wel eens kunnen zijn met bepaalde nanodeeltjes. Men weet het niet en de gedachte is bij sommige bedrijven; wat niet weet dat niet deert. Daarom wordt er gepleit voor verder onderzoek, hetgeen vooruitgang of verder in de weg staat of juist meer know-how met zich meebrengt om kwaad te voorkomen.
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 01 feb 2008, 19:21

Lowlandsrouter schreef:
Vroeger wist men ook niet dat radioactiviteit wel eens schadelijk zou kunnen zijn. Zo zou het nu ook wel eens kunnen zijn met bepaalde nanodeeltjes
Ok, duidelijk, maar wat denk jij ?
Zou men er ziek van kunnen worden?
En daar bedoel ik mee ernstig ziek?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 01 feb 2008, 19:49

Tammy schreef: Ok, duidelijk, maar wat denk jij ?
Zou men er ziek van kunnen worden?
En daar bedoel ik mee ernstig ziek?
Bedrijven die nanotech nu toepassen weten hopelijk waarmee ze bezig zijn. Ik denk dat er bedrijven zijn die helemaal niet stil staan bij risico factoren of ze verwaarlozen. De overheid heeft een stevige vinger in de nanotech pap en er wordt plenty onderzoek gedaan naar eventuele risico's, maar het staat in de kinderschoenen.

In vitamineprepaten en frisdranken zitten al nanotech moleculen, volgens het artikel waar deze thread mee start. Dit kun je op zijn minst zorgwekkend noemen. Wat gebeurd er als dat spul in je lichaam komt? Wordt het opgenomen in je bloed? Wordt het afgevoerd? Kunnen die moleculen schade veroorzaken bij langdurig gebruik van het produkt in kwestie?

De keerzijde van dit verhaal kan natuurlijk ook waar zijn; de frisdank wordt misschien wel geoptimaliseerd voor het lichaam, waardoor bijvoorbeeld de afvoer van niet verteerbare stoffen wordt vereenvoudigt.
Vitamines blijven langer in optimale toestand, enzovoorts.

Zolang het in de doofpot blijft zullen we er weinig over horen.
Maar één ding is zeker de komende tijd zal er niet geadverteerd worden met slogans als; Dit produkt bevat geoptimaliseerde nanotech moluculen :-D (als het om voeding / dranken gaat)
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 01 feb 2008, 19:52

We zullen dus nog even geduld moeten hebben he Lowlandsrouter? :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 01 feb 2008, 20:02

Tammy schreef:We zullen dus nog even geduld moeten hebben he Lowlandsrouter? :wink:
Ik denk dat het wel mee zal vallen als het daarop aankomt. Vergeet niet dat dit een industriële revoltie in wording is en er al veel bedrijven zijn die er gebruik van maken.

Er zal best een gevaarlijk produkt in omloop komen, maar van het overgrote deel van de verbeteringen zullen we de vruchten plukken.
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 01 feb 2008, 20:05

Ik denk dat we ook de vruchten zullen plukken hiervan.
Jammer dat ik zo vroeg ben geboren, ik mis straks een hoop ontwikkelingen :?
Ik vind deze materie zo boeiend.
Thanks voor alle info Lowlandsrouter, door jou ben ik een stukje wijzer geworden :wink: ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 01 feb 2008, 21:05

Ik zie nog wel in de verre toekomst replicators rondlopen als we zo doorgaan.

MMe

Bericht door MMe » 01 feb 2008, 21:29

Ja nano deeltjes zijn een beetje onvoorspelbaar omdat ze zo klein zijn, ik heb wel eens gehoord dat goud als nanodeeltje wel reageert met zuurstof wat het gewoonlijk niet doet als het groter is.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 01 feb 2008, 22:03

MMe schreef:ik heb wel eens gehoord dat goud als nanodeeltje wel reageert met zuurstof wat het gewoonlijk niet doet als het groter is.
Niet alles geloven wat je hoort hea.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 01 feb 2008, 22:20

MetalPig schreef:
MMe schreef:ik heb wel eens gehoord dat goud als nanodeeltje wel reageert met zuurstof wat het gewoonlijk niet doet als het groter is.
Niet alles geloven wat je hoort hea.
Klik /ongelovige thomas :D
Laatst gewijzigd door lowlandsrouter op 01 feb 2008, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 01 feb 2008, 22:21

Adsorptie is niet reageren.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 01 feb 2008, 22:23

MetalPig schreef:Adsorptie is niet reageren.
Wat is adsorptie dan wel?
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 01 feb 2008, 22:23

volgens mij wel, er vind adsorptie plaats en dat is toch een reactie op iets dat plaats vind.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 01 feb 2008, 22:26

tofu_kronos schreef:volgens mij wel, er vind adsorptie plaats en dat is toch een reactie op iets dat plaats vind.
MMe bedoelde chemische reactie, en dat is adsorptie niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adsorptie
Laatst gewijzigd door MetalPig op 01 feb 2008, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 01 feb 2008, 22:27

https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 01 feb 2008, 22:38

Precies, dat zeg ik.

MMe

Bericht door MMe » 01 feb 2008, 22:39

Ik had het een keer gehoord op de radio, was bij een wetenschappelijk programma, die wetenschapper had het over reageren maar absorberen is natuurlijk wat anders.
Maar hieruit blijkt dat nanodeeltjes wel anders zijn en meer onvoorspelbaar dan grotere deeltjes.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 01 feb 2008, 22:46

MMe schreef:maar absorberen is natuurlijk wat anders.
En adsorberen is weer wat anders ;)

Plaats reactie