'Machine in 2030 even intelligent als mens'

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Machine in 2030 even intelligent als mens'

Bericht door Tammy » 18 feb 2008, 16:39

AMSTERDAM - De Amerikaanse uitvinder Ray Kurzweil is ervan overtuigd dat nog voor het jaar 2030 machines met kunstmatige intelligentie hetzelfde niveau zullen hebben als onze menselijke hersenen.
Volgens BBC-news is Kurzweil één van de achttien invloedrijke denkers die door de Amerikaanse National Academy of Engineering zijn uitgenodigd om de grote technologische veranderingen voor de 21 ste eeuw vast te stellen. Onder de andere uitgenodigde deskundigen bevinden zich onder andere Google-oprichter Larry Page en menselijk genoom pionier Craig Venter.

"De mensheid staat aan het begin van een tijdperk waarin wetenschappers in staat zullen blijken te zijn superkleine zogenaamde nanorobots te ontwikkelen die in het menselijk brein geïmplanteerd kunnen worden en die helpen mensen intelligenter te maken," aldus Kurzweil.

"Je moet het gewoon zien als een onderdeel van onze eigen beschaving. Er is dus geen sprake van een buitenaardse invasie van intelligente machines die ons vervangen," zegt de Amerikaanse uitvinder. "Machines doen nu ook al veel dingen die aanvankelijk door de mens zelf werden gedaan En soms zelfs op een slimmere manier," meent Kurzweil.

"Ik denk dat tegen het jaar 2028 zowel de hardware als de software zodanig ontwikkeld zullen zijn dat het mogelijk zou moeten zijn om kunstmatige intelligentie na te bootsen met de souplesse van het menselijk brein, inclusief onze emotionele intelligentie," aldus Kurzweil.

In totaal heeft men een veertiental uitdagingen die de mensheid de komende jaren het hoofd zal moeten bieden gedefinieerd. Enkele van deze uitdagingen zijn: Het gebruik van zonne-energie wereldwijd profijtelijk maken. Een ieder op de aardbol toegang te verlenen tot veilig en voldoende drinkwater. Het vinden van betere en nieuwe medicijnen tegen ziekten. Het veilig maken van internet en cyberspace. Het verbeteren van de infrastructuur en toegankelijkheid van steden.
Mooie ontwikkeling, ik ben wederom te vroeg geboren.
Vind dit zo fascinerend.
Sommige mensen die ik ken vinden dit eng, maar ik helemaal niet.
Zij willen er ook zo weinig mogelijk over horen merk ik.
Ik wil alles weten, dit is een boeiend tijdperk waarin we leven.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Howlin Mad Murdock

Bericht door Howlin Mad Murdock » 18 feb 2008, 16:41

nou jeej :?
Liever rem dr op gooien.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 18 feb 2008, 16:53

Waarom Murdock? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Howlin Mad Murdock

Bericht door Howlin Mad Murdock » 18 feb 2008, 17:50

omdat dat betekend dat ik dus later niet meer hoef te sluetelen aan wagens, dat ik niks meer hoef te doen :roll:

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 19 feb 2008, 11:32

Howlin Mad Murdock schreef:omdat dat betekend dat ik dus later niet meer hoef te sluetelen aan wagens, dat ik niks meer hoef te doen :roll:
Iemand moet die machines programmeren.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 19 feb 2008, 12:37

FoX schreef:Iemand moet die machines programmeren.
Niet als ze intelligent zijn toch?
De machines doen het denkwerk; Ravertje hebben ze nog steeds nodig voor het uitvoerende werk.

Howlin Mad Murdock

Bericht door Howlin Mad Murdock » 19 feb 2008, 16:02

Denk het niet knip de bedrading wel door dan, ze blijven immers op stroom werken he.

Barrel

Bericht door Barrel » 19 feb 2008, 17:10

Howlin Mad Murdock schreef:Denk het niet knip de bedrading wel door dan, ze blijven immers op stroom werken he.
Nou ja, als de machines er eenmaal zijn, en het zonneenergie probleem is opgelost, zullen er niet zoveel draden mogelijk zijn om door te knippen. De machines hoeven in ieder geval niet meer aan het stopcontact.

Eens in de zoveel tijd zien we dergelijke voorspellingen. Denk aan het boek 1984 (Of wat was het ook al weer). 2028 is al over 20 jaar!

Denk dat dan inderdaad computers een heel eind verder zullen zijn, en in staat om heel wat taken van mensen over te nemen. Echter, denk dat het nog tot ver na 2028 zal duren als we uberhaupt begrijpen wat intelligentie en bewustzijn nou eigenlijk zijn. Wellicht zullen we in staat zijn om onze emoties na te bootsen, maar dat maakt het nog niet hetzelfde niveau.
Zullen machines dan in staat zijn om fascinerende boeken te schrijven? Om grappen te maken (originele, dus niet copieren)? Zullen ze muziek kunnen componeren? Zullen ze echt 'out of the box' kunnen denken? Problemen op lossen?

Geloof ik allemaal niet. Zal uiteindelijk allemaal wel ooit kunnen, maar niet over 20 jaar al. Al 20 jaar geleden werd mij beloofd dat binnen 10 jaar ik een ver-persoonlijkte avatar op mijn computer zou hebben, waarmee ik een emotionele relatie zou kunnen opbouwen. Echter, zelfs spraakherkenning wacht nog op haar echte doorbraak: we zijn zelfs teruggestapt als het gaat over sms (crappy input). En hoewel kunstmatige intelligentie zich uiteraard ontwikkeld, zie ik geen redenen om te geloven in een absolute revolutie op dit gebied; en dat is wat nodig is om dit waar te maken.

Dit impliceert bovendien dat we de komende 20 jaar stabiel door zullen blijven ontwikkelen. En ook hier denk ik dat we de stabiliteit van onze maatschappij iets te vanzelfsprekend aan nemen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 19 feb 2008, 18:25

Interresant stukje zet je hier neer Barrel.
Ik vind over 20 jaar ook al vroeg maar de ontwikkelingen gaan zo hard en ik weet niet wat er allemaal in laboratoria`s gaande is.
Toch leuk om te lezen dat je het wel mogelijk acht, alleen op de langere termijn.

Lowlandsrouter weet veel van nano af, ben benieuwd naar zijn visie hierop.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

MMe

Bericht door MMe » 19 feb 2008, 18:32

Ik denk ook wel dat ze zelf lerende en zelf denkende machienes gaan ontwikkelen, de techniek is er al jaren namelijk "neurale netwerken".
Maar om er een zelfdenkende en zelf lerende robot er van te maken zou het erg veel computerkracht moeten hebben, mischien nog groter dan het internet nu is en vele male sneller, en dat moet dan weer passen in het hoofd van die robot, de techniek is er al alleen moet nog vele male verder ontwikkeld worden [cru]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 19 feb 2008, 18:46

Maar je gelooft dus wel dat het kan MMe, alleen later?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 19 feb 2008, 18:56

MMe schreef: en dat moet dan weer passen in het hoofd van die robot,
Hoofd :? Zit jij te denken aan een mensvormige robot? Dat zal er in de toekomst wel van komen, maar voor die tijd kan een intelligente machine best een vierknte doos zijn.

MMe

Bericht door MMe » 19 feb 2008, 19:13

Ja ik denk wel dat ze menselijke vorm gaan krijgen, ik heb pas nog een semi-denkende robot gezien die het IQ van een babie had, alleen liep er een hele dikke data kabel naar en hele grote computerkast ala deepblue :trillip: maar ze gaan het steeds beter doen, ik denk dat de film I-robot wel werkelijkheid wordt :)
Tammy, ik denk wel dat het mogelijk is, mischien vinden ze nog wel een soort spul uit dat programmeerbaar is en als je dan een paar kilo van dat spul in een robot stopt dat de mogelijkheden dan eindeloos zijn :shock:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 19 feb 2008, 19:23

MMe, i-robot is een mooi voorbeeld hoe het misschien gaat worden.
Ik heb de film gezien en vond hem boeiend. :wink:
MetalPig zegt dat er anderen vormen van robots kunnen zijn, maar dat weten jij en ik ook wel.
Ik denk dat zeker in het begin ze er menselijke trekjes van maken.
Zodat het misschien makkelijker geaccepteerd word.
Daarna kan het alle kanten op.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 19 feb 2008, 19:29

Als we robots maken die eruit zien als ons, reageren als ons, en de zelfde emoties en gevoelens hebben als ons en intelligenter zijn. Dan is dat gewoon de volgende stap in de evolutie van deze planeet.

Gijs

Bericht door Gijs » 19 feb 2008, 19:33

IK geloof het niet hoor, daarbij als we een mens kunnen nabootsen in een fabriek wat zijn we dan nog waard? En mogen ze dan wel verkocht worden of is dat slavernij? Ik zit niet echt te wachten op zo`n ontwikkeling laat ze maar lekker "dom" blijven dan kunnen we er zelf taken op uitvoeren. Als zij alles voor ons doen hebben we het dalijk niet in de hand als ze fouten gaan maken. Ze denken dan immers na, en met denken komen denkfoutjes.

Nu kunnen we het overzien omdat we goed met elkaar kunnen communiceren maar machines hoeven niet met ons te communiceren. Als zij alles op zich nemen is alles wat ze hoeven te doen met elkaar communiceren. En ik zit niet te wachten op zulke afhankelijkheid. Daarbij lijkt het me gewoon fijner om nog iets te moeten doen. Zodat je jezelf ook niet gaat vervelen. Natuurlijk je kan met zulke en andere technologiën dingen maken waardoor mensen zich niet gaan vervelen.
Als je namelijk in zo`n soort maatschappij leeft is het wel belangrijk dat je je niet gaat vervelen. Dus daar zullen wel dingen op gevonden worden. In feite doen we dat nu al met bioscopen, pretparken en uitgaansgelegenheden enzo. En in zulke maatschappijen zal dat nog heftiger zijn. Maar toch lijkt zo`n bestaan me tamelijk leeg en uitzichtloos. Met andere woorden: ik ga nog liever dood dan dat ik alles voor me laat doen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 19 feb 2008, 19:33

Tammy schreef:Ik denk dat zeker in het begin ze er menselijke trekjes van maken.
Nu ik erover nadenk lijkt het mij het handigst om de intelligentie in een grote doos te plaatsen en daarmee vrij 'domme' robots op afstand aan te sturen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 19 feb 2008, 19:43

Gut Gijs, wat denk jij deprimerend over de toekomst zeg :?
En je bent nog wel zo jong.
Juich jij de technische ontwikkelingen niet toe?
Ik wel en ik ben bijna 50.
Mensen van mijn generatie willen alles zo normaal mogelijk hebben, wat normaal ook moge betekenen.
Ik ben voor vooruitgang en dol op technische snufjes, heb ik van mijn vader.
De man is 75 jaar en compleet op de hoogte van de laatste technische ontwikkelingen . ;P!
Waar ben jij bang voor?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gijs

Bericht door Gijs » 19 feb 2008, 19:45

tofu_kronos schreef:Als we robots maken die eruit zien als ons, reageren als ons, en de zelfde emoties en gevoelens hebben als ons en intelligenter zijn. Dan is dat gewoon de volgende stap in de evolutie van deze planeet.
Ja, als er een meteoriet op de aarde stort is dat het ook, als de aarde gemiddeld 100 graden celcius wordt is dat het ook. Ik bedoel, als er geen mensen meer zijn en alleen nog maar robots dan maakt het ook niks uit. En zo maakt eigenlijk heel het leven niks uit. Behalve als er nog iets anders bestaat. Dit is denk ik 1 van de redenen waarom God zo populair is, maar nu dwaal ik af en ik wil niemand op zijn/haar tenen trappen. Maar dan kunnen we netzogoed intelligentere schepsels op de aarde laten (hiermee bedoel ik buitenaardsen) en ons laten uitmoorden. Of katten zo genetisch manipuleren dat ze intelligenter worden als mensen. (Dit is natuurlijk allemaal hypothetisch.) Dus tja, het is geen goede stap voor de mensheid dus sowieso geen goede stap als de robots ons leiden of alleen intelligentere robots op de aarde lopen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 19 feb 2008, 19:45

MetalPig schreef:
Tammy schreef:
Ik denk dat zeker in het begin ze er menselijke trekjes van maken.

Nu ik erover nadenk lijkt het mij het handigst om de intelligentie in een grote doos te plaatsen en daarmee vrij 'domme' robots op afstand aan te sturen.
Sorry, kan je niet volgen, is eerste keer niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie