De Hidra dient als prototype.
Bron: HLNVolgens de Italiaanse firma Fioravanti zijn de ruitenwissers op auto's binnenkort verleden tijd. Binnen vijf jaar wil de firma een nieuwe techniek op de markt brengen die ervoor zorgt dat de voorruit zichzelf schoonmaakt, de zogenaamde nanotechnologie. De Italiaanse firma nam alvast een patent.
Geen vloeistof meer
Door deze nanotechnologie zouden er geen piepende rubberen staven meer op de ruiten staan en moet er ook niet meer aan gedacht worden om de sproeivloeistof bij te vullen. De Italiaanse firma stelde het prototype van de eerste wagen zonder ruitenwissers, de Hidra genaamd, al voor op de autoshow van Genève.
Waterafstotend
De voorruit van deze nieuwe wagen bestaat uit vier lagen, waarmee op moleculair niveau de ruit gereinigd zal worden. De bovenste laag zal het uv-licht filteren en stoot ook het water af. Daardoor heeft de Hidra in combinatie met zijn aerodynamische vorm geen ruitenwissers meer nodig. Dat is op zich niets bijzonders want die waterafstotende laag zit nu ook al op sommige wagens.
Nanostof
De tweede laag bevat al iets interessantere gegevens. Deze is vervaardigd uit een zogenaamde nanostof die in staat is om het vuil naar de zijkant van de autoruit te verplaatsen. Daar wordt het vuil door minuscule spuitmondjes verwijderd.
Detectie vuil
De derde laag is dan weer belangrijk voor de werking van de nanostof, want de derde laag moet het vuil detecteren en de tweede laag aan het werk zetten als dat nodig is. De laatste laag dient als geleider voor de elektriciteit van het volledige mechanisme.
Geen ijs meer
Volgens het hoofd van de afdeling Design en Engineering, Matteo Fioravanti, is water heel makkelijk te verwijderen. "Maar om het vuil weg te krijgen, hebben we gekozen voor de nanostof die de vorm heeft van bolletjes die als microscopisch kleine bommetjes werken", aldus Fioravanti, "Door deze werking worden de ruiten automatisch schoongemaakt en gebeurt dit ook wanneer de wagen geparkeerd staat. Bovendien kan de ruit ook ijs laten smelten, waardoor krassen van het krabben ook tot het verleden behoren."
Beperkte levensduur
Fioravanti verwacht dat ze voor de massaproductie van de ruit nog zeker vier jaar nodig hebben. "Momenteel werkt alles prima op het prototype", zegt hij, "Maar het grote probleem is nu nog de beperkte levensduur. Zoals de ruit nu geconstrueerd is, moet je ze na een paar weken al vervangen en dat is natuurlijk niet de bedoeling."
Prijskaartje
Wat juist het prijskaartje zal zijn van deze nieuwe techniek is nog niet bekend, maar Fioravanti verwacht dat de eerste versies redelijk duur zullen zijn, waardoor alleen de duurdere wagens voorzien zullen zijn van de nieuwe ruit. Als het product klaar is voor massaproductie, zal de prijs pas fors kunnen dalen. (ka)
Heerlijk die technische snufjes dankzij Nanotechnologie.
Ik ben echt benieuwd wat het prijskaartje zal zijn
Lowlandsrouter, wanneer ga je de auto kopen?