GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door Tammy » 25 jul 2008, 16:43

Het kabinet moet onderzoek doen naar de gevaren van nanotechnologie. Zolang niet duidelijk is wat de effecten kunnen zijn van nanotechnologie, moet de Voedsel- en Warenautoriteit nano-producten van de markt weren. Dat stelt Kees Vendrik vandaag in schriftelijke vragen aan de ministers Cramer van VROM en Van der Hoeven van EZ. Ook wil hij weten hoeveel subsidie het kabinet verstrekt aan bedrijven die werken met nanotechnologie.

Aanleiding voor de vragen van GroenLinks is een uitzending van Editie NL, waarin blijkt dat vooraanstaande wetenschappers en milieuorganisaties zoals Stichting Natuur en Milieu zeer bezorgd zijn over de opkomst van nanotechnologie. Dit is een relatief nieuwe methode om grondstoffen voor onder andere voedsel, kleding en zonnebrandcrèmes te bewerken. Probleem is echter dat de effecten van deze methode voor gezondheid en milieu nog niet zijn aangetoond. GroenLinks pleit daarom voor een pas op de plaats: pas als honderd procent zeker is dat nanotechnologie een veilige methode is, ook bij langdurig gebruik, mogen deze producten worden toegelaten op de Nederlandse markt.

Bron: NL.Zonow.COM

Goed plan.
Want we juichen wel allemaal om deze technologie , vooral Lowlandsrouter :wink: maar hoe veilig is het inderdaad?
Ik zou niet weten wat er schadelijk aan zou kunnen zijn , ben ik heel benieuwd naar ,maar voorkomen is beter dan genezen.
Dus inderdaad goed uitpluizen eerst.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door MetalPig » 25 jul 2008, 17:29

Tammy schreef:Ik zou niet weten wat er schadelijk aan zou kunnen zijn , ben ik heel benieuwd naar
Ik zag deze week op het nieuws dat uit onderzoek met ratten blijkt dat nanodeeltjes in de longen hetzelfde effect hebben als asbest.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door Tammy » 26 jul 2008, 12:08

Ai MetalPig, dat is slecht nieuws :?
Deze ontwikkeling moet ons juist voorruit helpen, niet achteruit.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door Tammy » 26 jul 2008, 14:12

Lowlandsrouter, hoe denk jij hier over?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door lowlandsrouter » 30 jul 2008, 18:28

Ik sta versteld dat het kabinet zoiets pas ter sprake stelt na een uitzending van editie NL.
Ons kabinet is opgebouwd uit een stel achterlijken. Hoelang zweeft dit vraagstuk nu al over het internet? Ik weet het niet precies, maar ik weet dat het meer dan een jaar is!
Maar, nu was het in editie NL en dus weet ook de niet zo effectief en efficient browsende televisiekijker ervanaf en dus ook de prut partij, groen links :mrgreen:

Wat ik ervan denk? Los de problemen op voordat je de schappen er vol mee hebt staan.
I.p.v. wat nu gebeurd. Ik heb de nano turtlewax al een maand of twee in huis ╬ én ik verzeker jullie; latex handschoenen helpen niet als je met dat spul bezig bent.

Stoffen met losse deeltjes mijden we maar beter en dus ook zalfjes, zonnecreme en nanoturtlewax. Laat ze maar liever komen met nano produkten die vast zijn, ik denk hierbij aan; nano bouwmaterialen, nano-computer(s)/-(onderdelen) en natuurlijk nano batterijen. Met name die laatste wordt op korte termijn erg belangrijk.
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door MetalPig » 30 jul 2008, 19:16

lowlandsrouter schreef:Laat ze maar liever komen met nano produkten die vast zijn, ik denk hierbij aan; nano bouwmaterialen,
Asbest is ook een vast bouwmateriaal, en toch gevaarlijk.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door lowlandsrouter » 30 jul 2008, 19:21

MetalPig schreef:
lowlandsrouter schreef:Laat ze maar liever komen met nano produkten die vast zijn, ik denk hierbij aan; nano bouwmaterialen,
Asbest is ook een vast bouwmateriaal, en toch gevaarlijk.
Er zullen best nano-kunsstoffen mogelijk zijn die sterker zijn dan staal en niet schadelijk zijn.
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Gebruikersavatar
TomTom74
Leraar
Berichten: 2194
Lid geworden op: 04 feb 2005, 19:30

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door TomTom74 » 30 jul 2008, 19:57

Is het wel allemaal zo gevaarlijk? Basisles nummer één over toxische stoffen: alles draait om de dosis. Alcohol is heel erg dodelijk, maar aan een paar glazen ga je niet dood. Water is ook dodelijk, alleen dan moet je wel een heel grote dosis tot je nemen. Zo is het dus met vrijwel alle stoffen, de dosis bepaald of het al dan niet gevaarlijk is.

En zo is het ook met de producten die gecreëerd zijn door middel van nanotechnologie. Het is een techniek die toegepast wordt that's all maar van onze groene linkse vrienden is bekend dat ze tegen elke menselijke aanpassing en zeker mbt voedsel zijn dus ook nanotechnologie als het op voedsel wordt toegepast. Dus dat ze nu meteen lopen te schreeuwen over mogelijke risico's verbaast me niks en moeten we ook met een bak zout nemen. Tevens geld dit dus ook voor de resultaten van het 'onderzoek' want dit is niet door een neutrale organisatie uitgevoerd maar door tegenstanders van nanotechnologie.

Je kan ongetwijfeld bewust dan wel onbewust giftige stoffen maken met behulp van nanotechnologie maar dat kan de natuur ook. Sterker nog de 10 meest giftige stoffen die bekend zijn zijn natuurlijke stoffen!

Daarnaast kan je met behulp van nanotechnologie verschillende stoffen maken maar het is niet zo dat er specifieke nanodeeltjes zijn. Het is geen stof an sich. Dat nanodeeltjes in de longen dezelfde effecten veroorzaakt als asbest is dus pure bangmakerij mijns inziens want specifieke nanodeeltjes bestaan niet.

Daarnaast, over asbest gesproken, moet je erg lang en aan een behoorlijke dosis asbestvezels bloot gestaan hebben wil het echt schadelijk zijn. Er zijn zeker gevallen bekend bij mensen die er ernstige gevolgen van over gehouden hebben maar die zijn dan ook lang aan asbestvezels bloot gesteld. Ik heb het ook specifiek over asbestvezels want vaste asbest als bouwmateriaal is absoluut niet gevaarlijk. Pas als je er een zaag in gaat zetten en het asbestblok doormidden gaat zagen waarbij asbestvezels vrij komen dan is het schadelijk, eerder niet.

Dat we met nieuwe technologie altijd voorzichtig moeten zijn staat wat mij betreft buiten kijf maar je kan het ook overdrijven en dat is wat nu weer dreigt te gebeuren.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door MetalPig » 30 jul 2008, 20:27

TomTom74 schreef:Dat nanodeeltjes in de longen dezelfde effecten veroorzaakt als asbest is dus pure bangmakerij mijns inziens
Denk je dat GL het verzonnen heeft? Dat het onderzoek niet klopt?
TomTom74 schreef: want specifieke nanodeeltjes bestaan niet.
Hoezo bestaan specifieke nanodeeltjes niet? Heb je enig idee wat ze onderzocht hebben?
TomTom74 schreef:Ik heb het ook specifiek over asbestvezels want vaste asbest als bouwmateriaal is absoluut niet gevaarlijk. Pas als je er een zaag in gaat zetten en het asbestblok doormidden gaat zagen waarbij asbestvezels vrij komen dan is het schadelijk, eerder niet.
Precies, als je er kleine deeltjes van maakt. En nanodeeltjes zijn ook kleine deeltjes. Daarom is het niet verwonderlijk dat de longen hetzelfde reageren.

Gebruikersavatar
TomTom74
Leraar
Berichten: 2194
Lid geworden op: 04 feb 2005, 19:30

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door TomTom74 » 30 jul 2008, 20:52

Ik sta altijd erg kritisch tegenover 'WC-eend' onderzoeken en dit is er ook zo een. Dat de werking van een stof onder andere bepaald wordt door de grootte was al bekend dus dat is niet nieuws. Maar zo te lezen kan je mij alles vertellen over het onderzoek dus barst los.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door MetalPig » 30 jul 2008, 21:14

TomTom74 schreef:Ik sta altijd erg kritisch tegenover 'WC-eend' onderzoeken en dit is er ook zo een.
Waar baseer je dat op?

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door lowlandsrouter » 30 jul 2008, 22:56

TomTom74 schreef:Is het wel allemaal zo gevaarlijk?
Allemaal niet nee, maar er kan nu wel heel groot gevaar in een kleine hoek zitten.
En er zijn al heel veel kleine hoeken waar iets zit, zeg maar.
TomTom74 schreef: Basisles nummer één over toxische stoffen: alles draait om de dosis. Alcohol is heel erg dodelijk, maar aan een paar glazen ga je niet dood. Water is ook dodelijk, alleen dan moet je wel een heel grote dosis tot je nemen. Zo is het dus met vrijwel alle stoffen, de dosis bepaald of het al dan niet gevaarlijk is.
Ik vind dat je "perfect" gecreëerde moleculen en aftreksels daarvan niet kan en mag vergelijken met je doorsnee toxische stof zolang je geen clue hebt wat de impact kan zijn bij fysiek of airbourne contact.
TomTom74 schreef:En zo is het ook met de producten die gecreëerd zijn door middel van nanotechnologie. Het is een techniek die toegepast wordt that's all
Een techniek, die misschien gevaarlijke eindprodukten oplevert, een technologie waarmee je de wereld in grijze smurrie kunt veranderen...
TomTom74 schreef:Tevens geld dit dus ook voor de resultaten van het 'onderzoek' want dit is niet door een neutrale organisatie uitgevoerd maar door tegenstanders van nanotechnologie.


Al die onderzoeken kunnen ze door de wc heen spoelen, als bedrijven en overheden geen globaal gecentraliseerde kennisbank oprichten. Waar dan daadwerkelijk ook iets mee gedaan wordt. Maarja, welk bedrijf wil dat nou?! Laat staan China [sleep] .
TomTom74 schreef: Dat nanodeeltjes in de longen dezelfde effecten veroorzaakt als asbest is dus pure bangmakerij.
Daar ben ik ook niet echt van overtuigd. @Metalpig; heb je iets van een bron of een link naar uitzendinggemist?
TomTom74 schreef: Dat we met nieuwe technologie altijd voorzichtig moeten zijn staat wat mij betreft buiten kijf maar je kan het ook overdrijven en dat is wat nu weer dreigt te gebeuren.
Ik heb 1 van de eerste nanoprodukten gebruikt en m'n handen hebben 8-10 uur raar aangevoeld.

Ik heb het produkt 2 weken later nog eens gebruik mét handschoenen en hetzelfde (welliswaar minder, maar toch) opnieuw meemaak, omdat nanodeeltjes gewoon door die handschoenen heen gaan.

Toch wel bizar, want het degradeert mij tot een "rat" waarop geexperimenteerd is door een multinational en ik heb er nog voor mogen betalen ook. Hoeveel ratten denk jij dat we voor deze derde industriële revolutie nodig hebben?
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Gebruikersavatar
TomTom74
Leraar
Berichten: 2194
Lid geworden op: 04 feb 2005, 19:30

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door TomTom74 » 31 jul 2008, 07:51

lowlandsrouter schreef:Ik heb 1 van de eerste nanoprodukten gebruikt en m'n handen hebben 8-10 uur raar aangevoeld.

Ik heb het produkt 2 weken later nog eens gebruik mét handschoenen en hetzelfde (welliswaar minder, maar toch) opnieuw meemaak, omdat nanodeeltjes gewoon door die handschoenen heen gaan.
Volgens mij had jij gewoon een inferieur product gekocht en heeft dat niks met nanotechnologie te maken :wink:

Wat voor handschoenen heb je gebruikt?
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door MetalPig » 31 jul 2008, 08:58

lowlandsrouter schreef:Daar ben ik ook niet echt van overtuigd. @Metalpig; heb je iets van een bron of een link naar uitzendinggemist?
Als ik me niet vergis was het RTL Nieuws. Ik zal even graven in de puinbak die Internet heet...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door MetalPig » 31 jul 2008, 09:18

Ik heb de ratten nog niet gevonden, maar wel onderzoek waaruit blijt dat nanobuisjes en buckyballs met menselijke genen kunnen spelen, wat kan leiden tot celdood, infecties en wat dies meer zij. Hier en hier.

Gebruikersavatar
TomTom74
Leraar
Berichten: 2194
Lid geworden op: 04 feb 2005, 19:30

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door TomTom74 » 31 jul 2008, 10:01

MetalPig schreef:Ik heb de ratten nog niet gevonden, maar wel onderzoek waaruit blijt dat nanobuisjes en buckyballs met menselijke genen kunnen spelen, wat kan leiden tot celdood, infecties en wat dies meer zij. Hier en hier.
Maar naast deze negatieve zaken zijn er ook positieve. Uit hetzelfde artikel:
Daarnaast worden onderzocht welke mogelijkheden de toxische eigenschappen van nanodeeltjes bieden voor de behandeling van kanker.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door lowlandsrouter » 31 jul 2008, 13:52

TomTom74 schreef:
lowlandsrouter schreef:Ik heb 1 van de eerste nanoprodukten gebruikt en m'n handen hebben 8-10 uur raar aangevoeld.

Ik heb het produkt 2 weken later nog eens gebruik mét handschoenen en hetzelfde (welliswaar minder, maar toch) opnieuw meemaak, omdat nanodeeltjes gewoon door die handschoenen heen gaan.
Volgens mij had jij gewoon een inferieur product gekocht en heeft dat niks met nanotechnologie te maken :wink:

Wat voor handschoenen heb je gebruikt?
Waar baseer jij jouw uitlating op>? Waarom heeft een nanotechnologie wax formule van een gerenomeerd merk volgens jouw niets te maken met nanotechnologie?

ps ik heb zijn om je avatar te verdelgen :)

Afbeelding

Afbeelding
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Gebruikersavatar
TomTom74
Leraar
Berichten: 2194
Lid geworden op: 04 feb 2005, 19:30

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door TomTom74 » 31 jul 2008, 15:01

lowlandsrouter schreef:Waar baseer jij jouw uitlating op? Waarom heeft een nanotechnologie wax formule van een gerenomeerd merk volgens jouw niets te maken met nanotechnologie?
Wat ik bedoelde te zeggen is dat het raar aanvoelen van je handen ook door het gebruikte oplosmiddel van de wax of andere bestandsdelen kan komen.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door lowlandsrouter » 31 jul 2008, 16:24

TomTom74 schreef:
lowlandsrouter schreef:Waar baseer jij jouw uitlating op? Waarom heeft een nanotechnologie wax formule van een gerenomeerd merk volgens jouw niets te maken met nanotechnologie?
Wat ik bedoelde te zeggen is dat het raar aanvoelen van je handen ook door het gebruikte oplosmiddel van de wax of andere bestandsdelen kan komen.
Niet helemaal onmogelijk, maar onwaarschijnlijker dan wat ik zeg.
Met de niet nano wax produkten heb ik dit immers niet aan de hand gehad.
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

tofu_kronos

Re: GroenLinks wil onderzoek naar gevaren nanotechnologie

Bericht door tofu_kronos » 31 jul 2008, 20:19

Misschien beelde je het je wel in.

Plaats reactie