Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door Tammy » 21 okt 2009, 17:00

Nanotechnologie en de steeds groter wordende kennis van hoe ons lichaam functioneert zal er binnen 20 jaar voor zorgen dat mensen onsterfelijk worden (of eeuwig blijven leven, het is maar hoe je het bekijkt). Dat is toch wat de Amerikaanse wetenschapper Ray Kurzweil beweert in een interview met The Sun. De 61-jarige Kurzweil, die al eerder nieuwe technologieën correct voorspelde, zegt dat ons begrip over computertechnologie en menselijke genen met zo'n versneld tempo aan het stijgen is dat het theoretisch gezien mogelijk is dat binnen 20 jaar nanotechnologie veel van onze vitale organen zal kunnen vervangen. De claim van Kurzweil lijkt op het eerste gezicht een utopie maar als we bedenken dat er vandaag al kunstmatige alvleesklieren en zenuwimplantaten bestaan...


Kurzweil heeft zijn theorie de 'Law of Accelerating Returns' gedoopt, en samen met andere wetenschappers gelooft hij dat we binnen ongeveer 20 jaar over de nodige kennis en middelen zullen beschikken om de steentijdsoftware van het menselijk lichaam te herprogrammeren. De update zal ouder worden in eerste instantie een halt toeroepen en in tweede instantie het ouderdomsproces omkeren. Daarna zal nanotechnologie ons voor eeuwig laten leven.


Kurzweil: Uiteindelijk zullen nanobots onze bloedcellen vervangen. De nanobots zullen het werk duizend keer effectiever uitvoeren. Binnen 25 jaar zullen we 15 minuten kunnen sprinten zonder adem te halen en 4 uur duiken zonder zuurstofflessen. Mensen met een hartaanval, die nog niet gebruik maken van de ondertussen wereldwijd beschikbare bionische harten, zullen op hun gemak naar de dokter kunnen rijden voor een kleine ingreep omdat de nanobots hen in leven zullen houden.

Kurzweil zegt verder nog dat nanotechnologie onze mentale capaciteiten zo zal uitbreiden dat we in enkele minuten een boek zullen kunnen schrijven. En als we in de virtuele realiteit willen surfen dan zullen nanobots, nadat ze de signalen van onze hersenen hebben uitschakeld, ons brengen waar we maar willen. Virtuele seks zal een alledaags gegeven zijn en in ons dagelijks leven zullen holografische beelden in onze hersenen binnenwippen om uit te leggen wat er gebeurt. We zouden dus zicht hebben op een wereld waar mensen cyborgen worden, met kunstmatige ledematen en organen.


Bron: Grenswetenschappen
Wat denken jullie, zou het mogelijk kunnen worden wat deze man beweerd?
Ik denk van wel.
Ik sta nergens meer van te kijken.
Zonde dat ik zo vroeg geboren ben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door Tardis » 21 okt 2009, 17:09

Als dit lukt hoeven we ook nooit meer met pensioen. Geen kindjes meer maken want als niemand dood gaat moeten er heel wat monden gevoed blijven worden.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
TomTom74
Leraar
Berichten: 2194
Lid geworden op: 04 feb 2005, 19:30

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door TomTom74 » 21 okt 2009, 17:37

Tammy schreef:Wat denken jullie, zou het mogelijk kunnen worden wat deze man beweerd?
Nee, dat denk ik niet.
Tammy schreef:Zonde dat ik zo vroeg geboren ben.
Hoezo? Die 20 jaar red je toch nog wel?
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door Tammy » 21 okt 2009, 17:42

Dat is waar Tardis, geen kinderen dus of wel heel weinig.
Maar ik teken hiervoor, alles beter dan dood gaan.

Ja Tom , dan ben ik 70, ben liever op mijn dertigste eeuwig jong. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door Krystallainen » 21 okt 2009, 17:58

Tammy schreef:Dat is waar Tardis, geen kinderen dus of wel heel weinig.
Maar ik teken hiervoor, alles beter dan dood gaan.

Ja Tom , dan ben ik 70, ben liever op mijn dertigste eeuwig jong. :mrgreen:
en in tweede instantie het ouderdomsproces omkeren
geen nood dus :mrgreen:
Plato roeleert

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door Tardis » 21 okt 2009, 20:53

Krystallainen schreef:
en in tweede instantie het ouderdomsproces omkeren
geen nood dus :mrgreen:
Het ouderdomsproces omkeren = steeds jonger worden. Tot je vindt dat je jong genoeg bent natuurlijk. :wink: En dat stadium van lichamelijke ontwikkeling stabiliseren tot je na een paar miljard jaar het leven onderhand wel eens zat geworden bent.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

tofu_kronos

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door tofu_kronos » 21 okt 2009, 22:00

56 zou ik zijn, maar ik teken ervoor. Moet wel eers teen paar miljoen op mijn bankrekening hebben. Want denken jullie nou echt dat dat betaalbaar zou zijn in ons leven. Het enigste wat we kunnen doen is een rijke vent kidnappen met dezelfde bloedgroep en een bloedtransfusie geven.

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door Paulus » 22 okt 2009, 00:12

Die 20 jaar lijkt mij wel heel erg kort.
Dat de levensverwachting toe zal nemen, is wel zeker, omdat die trent al eeuwen bestaat.
Het is nog maar een paar eeuwen geleden, dat de meeste mensen niet veel ouder werden dan een jaar of 60!
De medisch-technische ontwikkeling gaat wel hard, maar de natuur komt ook steeds weer met nieuwe verrassingen en ziektes op de proppen.
Kurzweil zegt verder nog dat nanotechnologie onze mentale capaciteiten zo zal uitbreiden dat we in enkele minuten een boek zullen kunnen schrijven. En als we in de virtuele realiteit willen surfen dan zullen nanobots, nadat ze de signalen van onze hersenen hebben uitschakeld, ons brengen waar we maar willen. Virtuele seks zal een alledaags gegeven zijn en in ons dagelijks leven zullen holografische beelden in onze hersenen binnenwippen om uit te leggen wat er gebeurt. We zouden dus zicht hebben op een wereld waar mensen cyborgen worden, met kunstmatige ledematen en organen.
Persoonlijk vind ik dit meer een nachtmerrie scenario, dan een positieve toekomst droom.
Miljarden mensen die als een stelltje "hersendode" mechanische lappenpoppen over de wereld rondscharrelen. :D
Nog afgezien daarvan, lijkt me het ongelooflijk saai, omdat je na een paar eeuwen alles wel een paar keer hebt meegemaakt.
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Kai Gong
Student
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 mar 2009, 14:37

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door Kai Gong » 22 okt 2009, 08:15

Interessant artikel. Maar of dit de toekomst zal worden? We zullen wel zien. Ik ga er alleszins niet op wachten, leef in het nu en doe dagelijks oefeningen om jong, gezond en energiek te blijven. ;P!
Lieve groetjes, Karin :wink:
Falun Dafa / Falun Gong
Een meditatiemethode gebaseerd op universele principes:
Waarachtigheid - Mededogen - Verdraagzaamheid

tofu_kronos

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door tofu_kronos » 22 okt 2009, 13:16

Het zou fantastisch zijn voor ruimtereizen. We kunnen ons dan invriezen, en de schade die daarbij ontstaat word weer gerepareert door nano's

Gebruikersavatar
TomTom74
Leraar
Berichten: 2194
Lid geworden op: 04 feb 2005, 19:30

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door TomTom74 » 22 okt 2009, 13:22

Waarom invriezen?
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

tofu_kronos

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door tofu_kronos » 22 okt 2009, 13:29

Omdat het anders te lang zou duren.

Gebruikersavatar
TomTom74
Leraar
Berichten: 2194
Lid geworden op: 04 feb 2005, 19:30

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door TomTom74 » 22 okt 2009, 13:30

Dan nemen ze maar genoeg DVD's en spelletjes mee voor onderweg 8)
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

tofu_kronos

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door tofu_kronos » 22 okt 2009, 13:37

Das massa, gaan we langzamer door.

Gebruikersavatar
TomTom74
Leraar
Berichten: 2194
Lid geworden op: 04 feb 2005, 19:30

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door TomTom74 » 22 okt 2009, 13:43

Die vrieskist weegt niks?
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

tofu_kronos

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door tofu_kronos » 22 okt 2009, 13:50

Das waar.

Anet

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door Anet » 03 nov 2009, 21:49

Paulus schreef:
Die 20 jaar lijkt mij wel heel erg kort.
Zou je denken? :mrgreen:
In 1970 dacht men ook dat 64K genoeg zou zijn ... daar kon zo veel op ... onvoorstelbaar!! [banana]
Ik bedoel ... de ontwikkelingen op pc gebied neemt per jaar ontzettend toe ... dan heb je het alleen nog maar over de consumenten pc's! :wink:
Vraagje aan jou, Paulus ... moet je die ontwikkeling niet zien als een dambord met 64 vlakjes? ... leg op het eerste vlakje één rijstkorrel en verdubbel steeds ... dus twee op het tweede vakje ... vier op het derde vakje .. acht op het vierde vakje, etc ... of overdrijf ik nu te veel? :mrgreen:

tofu_kronos

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door tofu_kronos » 03 nov 2009, 22:40

Vraag me af of je er dan ook jonger uit gaat zien.

ConFoCue

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door ConFoCue » 03 feb 2010, 22:46

Als men het al niet kan!

Kdenk dat het in de eerste tem zoveelste fase toch enkel voor de hele rijke zal zijn.

alexander

Re: Zijn we binnen 20 jaar onsterfelijk?

Bericht door alexander » 07 feb 2010, 10:29

ConFoCue schreef:Als men het al niet kan!

Kdenk dat het in de eerste tem zoveelste fase toch enkel voor de hele rijke zal zijn.
zo denk ik ook, eerst rijken en geleerden.. de armen zullen toch altijd sterven en niets mee krijgen...
maar het lijkt me niet zo leuke idee om voor eeuwig te leven..
wat heb je daar aan.. je zult alles meerder keren mee maken en dan???
er komt toch een keer dat zou vervellen ...:-)
dus ik wil maar eerste 1000 jaar mee gaan later stop ik er mee ..hahahah

Plaats reactie