Tammy schreef: ↑24 nov 2020, 11:00
Jij hebt hier meer verstand van dan ik Taigitu.
Denk jij dat hij dat kan veranderen ?
Hoe gaat zoiets in zijn werk ?
Moet daar niet over gestemd worden ofzo ?
Ik weet ook niet hoe dit geregeld zou moeten worden.
Wat ik wel weet is dat zoveel niet werkelijk te bewijzen is wat in de bijbel staat.
Er zijn zoveel jaren tussen wat geschreven staat en de tijd dat het 'geregistreerd' is.
Dus als de paus een tekst anders geïnterpreteren wil hebben, wie weet.... Hij is de baas in
zijn kleine stukje van deze wereld en van de religieuze waar hij de scepter zwaait.
De paus is wel het hoofd van de katholieke kerk, maar daarmee kan hij volgens mij
de intentie van het 'geschreven woord' niet zonder meer vervangen.
En dwang toepassen naar zijn personeel om hem hierin te volgen.... wie weet.
Maar de bijbel kent vele variaties en verschillende invullingen van teksten die je
kan linken bij de religies die de mens heeft gecreëerd.
Het is en blijft mensenwerk. En door de geestelijke steun die een religie kan aanreiken
zullen er altijd gelovigen zijn, en dat is prima als die niet afgedwongen wordt.
Zelfs als de paus (goddelijke interventie?) zich 'gedwongen' voelt een andere uitleg
aan 'het woord' te geven dan wat er nu nog bij hoort.
Hier een voorbeeld hoe met de verschillende verhalen is omgegaan in de diverse tijdstippen.
Ontstaan van het verhaal over Jozef
Er zijn diverse theorieën over het ontstaan van de verhalen over Jozef. Elk daarvan wijst op andere details. Hierdoor is het moeilijk de verhalen over Jozef op plausibele wijze in de literatuurgeschiedenis van Israël in te passen.
De meeste consensus bestaat erover dat Genesis 38 en 49 en de post-exilische redactie in de Priestercodex (6e / 5e eeuw v.Chr.) niet tot de oorspronkelijke vertellingen behoren. Waarop de oorspronkelijke verhalen en hun verschillende groeistadia kunnen worden gedateerd blijft omstreden. De voorstellen lopen uiteen van de zogenaamde "verlichting in de periode David - Salomo" in de 10e / 9e eeuw v.Chr.[19][20][21][22] tot in de Perzische tijd eind 6e / 5e eeuw v.Chr.[23][24][25][26][11][27] tot zelfs in het hellenistische tijdperk van de 3e eeuw v.Chr.[28]
Jozef in de Koran
In de Koran is Jozef (Yusuf) een profeet. De Koran vertelt het volledige verhaal van Yusuf in één enkele soera, terwijl het verhaal van Musa (Mozes) verspreid staat door de gehele Koran.
Soera Jozef geeft het verhaal als een exempel. Volgens de soera is in het verhaal een les voor mensen van begrip. Het benadrukt dat het verhaal niet verzonnen is. De Koran verbindt de wil van God met de gebeurtenissen in het leven van Jozef. Daarnaast wordt hij ook genoemd in Soera Het Vee als in Soera Vergever.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jozef_(zoon_van_Jakob)