Groot onderzoek naar slavernijverleden protestantse kerk

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 71494
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Groot onderzoek naar slavernijverleden protestantse kerk

Bericht door Tammy » 12 okt 2021, 12:34

Afbeelding

Groot onderzoek naar slavernijverleden protestantse kerk.

Er komt een groot onderzoek naar de betrokkenheid van protestantse kerken bij slavernij en kolonialisme, schrijft Trouw dinsdag. Het onderzoek wordt uitgevoerd door kerkhistorici, kunsthistorici en theologen van de Vrije Universiteit, met medewerking van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).

Lees verder via link :

https://www.nu.nl/binnenland/6161923/gr ... lk_wrapper

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 13034
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Groot onderzoek naar slavernijverleden protestantse kerk

Bericht door taigitu » 18 okt 2021, 12:00

Tammy schreef:
12 okt 2021, 12:34

Groot onderzoek naar slavernijverleden protestantse kerk.

Er komt een groot onderzoek naar de betrokkenheid van protestantse kerken bij slavernij en kolonialisme, schrijft Trouw dinsdag.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door kerkhistorici, kunsthistorici en theologen van de Vrije Universiteit, met medewerking
van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).
Daar ben ik helemaal voor. De geestelijken van de diverse geloofsorganisaties weten het allemaal zo goed.
Ze weten precies wat de ander wel/niet mag in dit leven waar zij de geestelijke leiding in hebben in de vorm
van de bijbel die zogezegd verteld wat god wel/niet accepteert van de mens. Hoe hij zijn leven moet leven
en waar de geestelijken de aardse leiding in hebben. Natuurlijk wijzigen zij die leiding hebben de tekst nog weleens
omdat het hen op dat moment beter uitkomt. En dat moet dan gevolgd worden als zijnde God's woord.
Er is al veel over geschreven maar het ligt heel gevoelig...... We gaan over dat onderzoek nog veel horen, hoop ik.

Een stuk geschiedenis over hoe er gemanipuleerd werd om zonder 'een kras op je ziel' te doen wat het 'voordeligste was' in die situatie
(waaronder hier een stukje) is te lezen via de link:
https://www.lucepedia.nl/dossieritem/sl ... -slavernij
Nieuwe Wereld

In 1492 ‘ontdekte’ Columbus Amerika en kreeg het vraagstuk van de omgang met andere volkeren een geheel nieuwe dimensie. Er ontstond discussie over de status van Indianen: mochten zij tot slaaf gemaakt worden? In 1493 beantwoordde paus Alexander VI deze vraag, in een bul die eveneens Inter caetera als titel had, onomwonden bevestigend. Koning Ferdinand van Spanje kreeg vrij spel:

‘Als de Indianen weigeren, heeft hij het recht hen te bestrijden, te doden en tot slaven te maken, zoals Jozua de inwoners van Kanaän tot slaven maakte.’

Het debat ging nog steeds niet over slavernij zelf, maar over specifieke gevallen. Bovendien is het zeer de vraag, hoe groot de invloed van de Kerk was op de gebeurtenissen die zich in rap tempo ontrolden in Amerika. De conquistadores gingen grotendeels hun eigen gang. In het kielzog van deze avonturiers, die er niet voor schuwden massaslachtingen aan te richten, reisden missionarissen mee. Onder hen bevonden zich veel franciscanen en dominicanen, en vooral die laatsten maakten vanaf het begin van de zestiende eeuw steeds feller bezwaar tegen de misdadige manier waarop met Indianen werd omgegaan.

Het waren deze wantoestanden die paus Paulus III er in 1537 toe bewogen om de bul Sublimus Dei uit te vaardigen. Hierin stelde hij dat de Indianen in Noord- en Zuid-Amerika gezien moesten worden als rationele wezens met een ziel. Zij mochten niet tot slaaf gemaakt worden, maar moesten wel bekeerd worden.

Was hier sprake van een ommezwaai? Nee. Paulus III bleef achter de doctrine staan, dat wie in een rechtvaardige oorlog gevangen werd genomen en geen christen was, tot slaaf gemaakt kon worden. Dat gold ook voor Indianen. Bovendien bevestigde hij in 1545 het recht om in Rome slaven te houden en verhandelen. In 1547, na de executie van Thomas More, vaardigde hij zelfs een bevel uit om koning Hendrik VIII van Engeland tot slaaf te maken. En in 1548 rechtvaardigde hij het houden en verhandelen van moslimslaven in de Kerkelijke Staat.
En hier nog een stuk van een site over de slavernij van Nederlanders in Afrika......
Slavernij in Kaapstad

Hoe slavernij zijn intrede deed in Zuid-Afrika

De Nederlanders in de Kaap zijn “ zeer onwillig om het vuile werk te doen”, schreef Jan van Riebeeck in 1655 naar huis. Hij schijnt hier niets verwijtends mee bedoeld te hebben, maar was zich wel bewust van de consequenties van deze houding. De groentetuinen veranderden immers niet vanzelf in krachtvoer voor de collegae. De kosten van het nieuwe verversingsstation waren behoorlijk opgelopen, en het regende klachten vanuit Nederland.

Het vuile werk in Kaapstad zou dus voor lage kosten door anderen opgeknapt moesten worden en het irriteerde Van Riebeeck en consorten dan ook mateloos dat de ‘ Hottentotten’ ook niet bleken te popelen om dit werk voor hun nieuwe buren op te knappen.

Voor de kooplieden in Nederland was dit probleem niet van zo een ingewikkelde aard. Zij zagen een lucratief alternatief. De Braziliaanse suikerplantages van Johan Maurits van Nassau draaiden prima. Ook hier was sinds 1635 behoorlijk wat vuil werk te verrichten. En ook hier wist de prachtige natuur de Europeanen niet tot werklust te inspireren. Het antwoord op het arbeidsprobleem was slavernij.

Zo arriveerde in 1658 het eerste zwarte werkvolk in Zuid-Afrika, afkomstig van een gekaapt Portugees vaartuig, gevolgd door georganiseerde import-slaven uit Guinee, Madagascar en Indie.

Als de kerk het zegt...
De economische voordelen deden de Nederlandse Hoogmogende Heeren Staten-Generaal in 1635 besluiten om de slavenhandel officieel aan te moedigen. Dit lijkt niet geheel zonder morele scrupules te zijn gegaan. Maar zowel dominees als handelaren ontwikkelden voldoende rechtvaardigingen om de slavenhandel door te zetten.

Zo diende het bijbelverhaal van Cham als effectieve rechtvaardiging. Dit verhaal beschrijft de vloek over het nageslacht van Cham en is eenvoudig op de zwarte medemens te projecteren. Deze opvattingen zouden resulteren in een diepgeworteld blank racisme.

Wie legt nu zijn zus als slavin in de metalen ketens?

Een ander succesvol argument om het geweten te sussen en optimaal te profiteren van de slavernij werd aangeleverd door de invloedrijke Nederlandse predikanten, die de vrome Hollanders uitlegden dat slavernij niet alleen een kans voor de handelaren was, maar niet minder voor de slaven zelf. De zwarten zou op deze manier het ware geloof –het protestantisme- worden bijgebracht. De slavenhouders lanceerden de slaven als het ware de hemel in. Maar met de bekering veranderden de slaven in protestantse broeders en zusters. En wie legt zijn nu zijn zus als slavin in de metalen ketens?

Lees meer:
https://kaapstadmagazine.nl/geschiedeni ... 5_22_17840
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie