Mens gelooft van nature dat hij onsterfelijk is

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Mens gelooft van nature dat hij onsterfelijk is

Bericht door univers » 28 jan 2014, 18:05

n het leven hebben we weinig zekerheden. De bekendste zekerheid is het feit dat ons lichaam het ooit gaat begeven. Sommige mensen, ongeacht ras, godsdienst of cultuur, geloven dat na de dood de ziel het lichaam zal verlaten en eeuwig zal voortleven. Nieuwe onderzoek suggereert dat het geloof in het leven voor de geboorte en na de dood spontaan ontstaat.

Uit eerdere studies over leven na de dood bleek dat zowel kinderen als volwassenen het idee hebben dat lichamelijke behoeftes, zoals honger en dorst, eindigen wanneer mensen sterven. Geestelijke vermogens, zoals denken en emoties, blijven in een bepaalde vorm aanwezig. Echter, één cruciale vraag bleef onbeantwoord: waar komen deze overtuigingen vandaan? Zijn het culturele invloeden die ervoor zorgen dat geloofsovertuigingen ontstaan of gebeurt het spontaan? Wetenschappers van de Boston University gingen bij kinderen op zoek naar het antwoord op deze vraag.

Cultureel of spontaan?
Twee groepen kinderen, met ieder een hele andere culturele achtergrond, in de leeftijd van vijf tot twaalf kregen tekeningen te zien van een baby, een jonge vrouw en dezelfde vrouw tijdens de zwangerschap. 283 kinderen moesten een reeks vragen beantwoorden over de vaardigheden, gedachten en emoties van het kind tijdens de periode als baby, in de baarmoeder en voor de bevruchting. Wetenschappers stelden daarbij dat wanneer culturele invloeden de bovenhand voeren, de kinderen het geloof in het leven voor de geboorte zouden afwijzen.

De resultaten waren verrassend. Beide groepen gaven opmerkelijk genoeg dezelfde antwoorden, ondanks het verschil in culturele achtergrond. De kinderen redeneerden dat hun lichaam niet bestond voor de geboorte en dat zij voor de geboorte niet het vermogen hadden om te denken of te onthouden. Echter, beide groepen zeiden ook dat hun emoties en verlangens al bestonden voordat ze geboren waren. Zo gaven kinderen bijvoorbeeld aan dat ze niet konden zien voor de geboorte, maar wel gelukkig waren en dat ze binnenkort hun moeder zouden gaan ontmoeten. Zelfs kinderen met biologische kennis over de voortplanting dachten dat ze als een soort van eeuwige ziel zouden blijven bestaan.

Menselijke intuïtie
De onderzoekers suggereren dat onze voorkeur voor onsterfelijkheid of het voortleven van een ziel onderdeel is van de menselijk intuïtie die van nature vroeg in het leven ontstaat. Net zoals kinderen zonder instructies leren praten.

Waarom hebben mensen een universeel geloof in het eeuwige bestaan van onze emoties? Volgens de wetenschappers kan dit komen doordat deze menselijke eigenschap een bijproduct is van onze hoog ontwikkelde sociale redenering. We zijn erg goed in het uitzoeken van wat mensen denken en wat hun emoties en verlangens zijn. De mentale toestand, verlangens en emoties kunnen bijzonder nuttig zijn bij het voorspellen van het gedrag van een ander. Vaak stroomt het over in andere delen van ons denken. Zo zien we soms verbindingen die niet echt bestaan, we zien een doel als er geen is en we denken dat een ziel overleeft zonder lichaam.

Afbeelding

http://www.bu.edu/cdl/files/2014/01/Emm ... uppmat.pdf
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mens gelooft van nature dat hij onsterfelijk is

Bericht door univers » 28 jan 2014, 18:06

Kon het niet laten. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

tofu_kronos

Re: Mens gelooft van nature dat hij onsterfelijk is

Bericht door tofu_kronos » 28 jan 2014, 21:04

Volgens de gangbare planning kan ik ontsterfelijk worden. Binnen een jaar of 50 kunnen we ons brein uploaden. Ik heb al plannen achteraf.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mens gelooft van nature dat hij onsterfelijk is

Bericht door Vitharr » 28 jan 2014, 21:14

:shock: Ik ga hier even niet inhoudelijk op reageren want mijn online tijd zit er bijna op. Maar wat ik wel kwijt wil is dat ik serieus verbijsterd ben als de conclusies gebaseerd zijn op de waarnemingen die ik hier zie staan.

Wij worstelen hier zelf nog met het verschil tussen denken en emoties en weet ik veel wat. En dan zouden die kinderen die scheiding wel al kunnen maken in hun redenatie?

Als ik mijn vooringenomenheid vergeet, zou ik zelf eerder denken dat die kinderen iets weten wat ik vergeten ben. Want waarom konden ze niet 'denken' maar hadden wel emoties en verlangens? [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie