De universele Waarheid

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

De universele Waarheid

Bericht door Susan » 24 mar 2014, 10:15

De universele Waarheid

Afbeelding

Van oudsher is er een scheiding tussen hen die weten en hen die niet weten. De Hermetici, de oude Gnostici, hadden dat al heel lang door. En zij zwegen, zoals ook vaak ouders doen als hun kleine kinderen zo kwetteren. Dit ‘van oudsher’ gaat terug tot aan het begin van de Val van de mens, dat wil zeggen tot aan het begin van het ontstaan van de mensheid in verdichte vorm. Vanaf dat moment bestaat het gesproken of geschreven woord van de Gnosis, dat het Griekse Woord is voor Kennen, Weten, van dat wat Goddelijk is.

Gnosis is Weten, dat wat is geboren in het hart. Een Kennis, een Wijsheid die geen begin noch een eind kent. Het is eeuwig, onvergankelijk en altijd Waar omdat het niet is geboren in het hoofd van de mens.
Het heeft een totaal andere Oorsprong.
Het is dát wat de mens geopenbaard wordt in zijn hart doordat hij het Goddelijke is genaderd.
Het is dát wat bij hem binnenvloeit omdat hij verbonden raakt met de eeuwige Fontein van Wijsheid die tevens de Bron van Waarheid is.
De Universele Waarheid is daarom niet afkomstig van deze wereld.
Het getuigt van de Oorsprong van Alles, van deze schepping en van de essentie dat het Al omvat en dat tevens een aspect heeft in ons hart.
Deze Waarheid is niet van deze wereld, maar kan zich uitdrukken via de woorden van diegenen die deze Waarheid geopenbaard hebben gekregen.

Sommigen zeggen dat de Waarheid een consensus is tussen mensen, ofwel een compromis. Maar als we goed begrijpen wat eerder is gezegd, dan zal het duidelijk zijn dat deze Waarheid helemaal niets van doen heeft met een consensus tussen personen. Dit is dualistisch geredeneer omdat de mensheid het zo gewoon was. Mensen komen tot meningen, geboren in hun hoofd, en proberen met elkaar overeenstemming te bereiken. Maar omdat men het zo gewoon was in dualistische termen, wil dit niet zeggen dat het ook anders kan.

De Waarheid zal zich altijd op een andere wijze presenteren. Om de geopenbaarde Waarheid te kunnen vinden zal de mens allereerst moeten leren buiten zijn gewone hokjes te durven kijken; het deurtje moeten openen van die gewone dualistische box, eruit durven stappen, te kijken en te redeneren. Maar het brein, het verstand, de ratio kan dit nooit vatten. Het kan niet iets begrijpen dat buiten deze wereld valt of dat buiten de vectoren van zijn werking en geheugen vallen.

Om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten zal men een geheel andere faculteit moeten aanboren. En dat is het hart. Niemand weet wat het hart kan. Niemand weet hoe intelligent het hart is totdat het eens een keer wordt uitgeprobeerd.

Deze Universele Waarheid is door de eeuwen heen gepresenteerd als woorden en tekst omdat dit de enige uitdrukkingsvormen zijn die de mens kent en beheerst.

Maar de Universele Waarheid is veel meer dan een handvol woorden. Het is van oorsprong een stralingskracht van een Wereld niet van deze wereld. Het is een stralingsveld. Net als de Zon zijn straling van licht uitzendt, is de Gnosis een stralingsveld van Licht, maar dan onzichtbaar, hoewel het wel gevoeld wordt diep van binnen.
Deze stralingskracht openbaart zich verder alleen bij hen die hiervoor open staan; die in deze Zon durven te staan. Dit waren de aloude maar ook de moderne Gnostici en al diegenen die op intelligente wijze verder en dieper zochten en steeds willen zoeken. En natuurlijk zijn Gnostici niet slechts geboren na Christus zoals iemand wel eens beweert. Het veld van Gnosis is niet ontstaan na Christus. Gnosis was, is en zal er altijd zijn.

Gnosis is een Weten dat zo oud is als de mensheid zelf en altijd al zijn er mensen geweest die in staat waren om verder te kijken en zich in verbinding konden stellen met onze eeuwige Bron van Wijsheid. Dit weten getuigt van een bewustzijn, een sterk verhoogd bewustzijn, een helder waarnemen. Een bewustzijn dat de gewone mens nog moet ontwikkelen.
Het getuigt van weten wie de mens is, wat hem beweegt en waarom hij hier is op deze wereld, van wie en wat deze wereld onderhoudt en hoe dit gebeurt. Het is een geestelijk bewustzijn. Dit in tegenstelling tot het lichaamsbewustzijn van de persoonlijkheid.

Deze Waarheid verhoogt iemands bewustzijn. Het is een reflectie van een stralingsvolheid en staat daarom volledig los van enige overeenstemming tussen mensen. Het heeft niets van doen met wat er tussen mensen ontwikkeld wordt; het heeft niets van doen met overtuigingen, met geloof of met meningen van de mens. Men kan de Waarheid zien als een punt bovenaan de driehoek, waar beneden tussen de twee punten van de basis (deze dualistische wereld) gediscussieerd wordt over de Waarheid met menselijke meningen en overtuigingen. Degene die omhoog blikt en opgestegen is, is in staat zich te verbinden met dat ene bovenste punt van de driehoek. Hij/zij krijgt zo de beschikking over de Eeuwige Waarheid en zal geopenbaard krijgen wat precies de Zin van het Leven is en hoe dit te realiseren. Maar degenen die op de basis blijven hangen en hun waarheidjes koesteren en weigeren omhoog te blikken, zullen daar gevangen blijven. Dit is de ultieme scheiding der geesten. Tussen hen die Weten en hen die niet weten. Deze Waarheid is er voor iedereen, maar het is een keuze om zich deze Waarheid eigen te willen maken. Die keuze is er al duizenden jaren.

Bron Rudolph. website http://www.goddelijkplan.nl
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De universele Waarheid

Bericht door taigitu » 24 mar 2014, 10:58

Een mooi stuk over de Gnosis.
Vanuit deze waarheid koos ik mijn handtekening die onder mijn reactie staat.
De Waarheid zal zich altijd op een andere wijze presenteren.
Om de geopenbaarde Waarheid te kunnen vinden zal de mens allereerst moeten leren
buiten zijn gewone hokjes te durven kijken; het deurtje moeten openen van die gewone
dualistische box, eruit durven stappen, te kijken en te redeneren. Maar het brein, het
verstand, de ratio kan dit nooit vatten. Het kan niet iets begrijpen dat buiten deze
wereld valt of dat buiten de vectoren van zijn werking en geheugen vallen.

Om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten zal men een geheel andere faculteit
moeten aanboren. En dat is het hart. Niemand weet wat het hart kan.
Niemand weet hoe intelligent het hart is totdat het eens een keer wordt uitgeprobeerd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De universele Waarheid

Bericht door Susan » 24 mar 2014, 14:09

Hiermee is als kind al voor mij ooit alles 'begonnen', en het Weten, zónder enig benul van gnosis te hebben destijds.
Vertelde dit wat hier staat al aan mijn ouders zonder er ooit iets over gehoord/gelezen te hebben. Leek op een soort 'herinneren'.
Vandaar mijn onderschrift.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: De universele Waarheid

Bericht door shaffy » 25 mar 2014, 02:01

Susan schreef:Hiermee is als kind al voor mij ooit alles 'begonnen', en het Weten, zónder enig benul van gnosis te hebben destijds.
Vertelde dit wat hier staat al aan mijn ouders zonder er ooit iets over gehoord/gelezen te hebben. Leek op een soort 'herinneren'.
Vandaar mijn onderschrift.

Mooi stukje Susan ;P!

Ik zie het ook als een herinnering die je meenam in het huidige.
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De universele Waarheid

Bericht door Susan » 25 mar 2014, 05:18

shaffy schreef: Mooi stukje Susan ;P!

Ik zie het ook als een herinnering die je meenam in het huidige.
:grin:
Natuurlijk heb ik het destijds rond m'n 13e ergens niet met zulke fraaie bewoordingen kunnen
zeggen he. Maar mijn mond viel open toen ik ongeveer 30 jaar later pas hier volop over ging lezen!
Echt van: zie je nou wel! Dit is precies wat ik altijd al voelde en dacht, maar in mijn omgeving was
toen niemand die dit ook kende of gelezen had. Het was puur op mijn gevoel af gaan en zo bekijk
het nu nog steeds als iets vanzelfsprekends.
Laatst gewijzigd door Susan op 25 mar 2014, 05:19, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De universele Waarheid

Bericht door Gast1 » 25 mar 2014, 05:18

Van oudsher is er een scheiding tussen hen die weten en hen die niet weten. De Hermetici, de oude Gnostici, hadden dat al heel lang door.
Ik heb deze tekst nog nooit eerder gelezen en dat wat er in staat, is opmerkelijk.
Susan en ik hebben veel over 'weten' geschreven en op het forum 'Wereldheheimen' ben ik in 2009 door diverse forumleden uitgemaakt voor arrogant.
Daar kan ik me veel bij voorstellen, want als je schrijft dat je geen gelovige meer bent, maar een 'weter', dan schijnt er iets bij de ontvanger van deze (ongevraagde) informatie iets te ontstaan.
Mijn werd en wordt nog steeds wel eens gevraagd of ik een gelovige ben. Nog niet zo lang geleden vroeg onze Pastoor dat ook nog aan mij met een glimlach, waarschijnlijk denkende dat mijn antwoord 'ja' zou zijn.
Mijn antwoord is dan stavast; 'Nee, ik ben geen gelovige' ... waarna ik een stilte laat vallen. Die stilte is altijd heel bijzonder en je ziet van alles bij de zender van de vraag.
Wanneer ik dan een beetje later zeg, dat ik een 'weter' ben, wordt er gekeken of ze het in Keulen horen donderen.
Dit 'weten' heb ik al omschreven in mijn site in 2008.
Een 'weter' ben ik net als Susan, altijd al geweest, maar ik heb het nooit goed begrepen en kon het nooit goed omschrijven.
Het leverde mij in mijn jeugd vaak problemen en wanneer ik het probeerde te omschrijven, werd ik belachelijk gemaakt.
In 2007 veranderde dat en ik ben gaan schrijven.
Heel veel gaan schrijven en zo kon ik mijn gedachten kanaliseren en ik ging mijn 'weten' omschrijven ...
Wat echter afwijkt van mijn 'weten' is deze tekst:
Om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten zal men een geheel andere faculteit moeten aanboren. En dat is het hart. Niemand weet wat het hart kan. Niemand weet hoe intelligent het hart is totdat het eens een keer wordt uitgeprobeerd.
Via al dat wat ik 'weet' kan ik voelen met mijn hart. Het hart spreekt tot mij en kan sneller en langzamer kloppen. Dat kloppen kan is zelfs wanneer ik het wil, vertragen. Opvoeren is geen enkel probleem.
Het aantal spreekwoorden liegt er dan ook niet om:

1) bitter in de mond maakt het hart gezond (=ook wat minder aangenaam is, kan gezond of goed zijn)
2) dat is een steen van mijn hart (=dat is een hele opluchting)
3) de hand over zijn hart strijken (=)
4) een goed hart is goud waard. (=je treft niet snel meer mensen met een goed karakter)
5) een goed hart toedragen (=goed kunnen verdragen)
6) een gouden hart hebben. (=heel aardig/lief zijn.)
7) een hart van steen hebben (=geen medelijden met anderen hebben)
8) een hartje zonder zorg (=een zorgeloos iemand)
9) een klein hartje hebben (=weinig durven/gauw bang zijn)
10) een pak van het hart (=een grote opluchting)
11) een pak van mijn hart zijn (=een geruststelling zijn)
12) een steen van het hart zijn (=een grote opluchting zijn)
13) geen hart in het lijf hebben (=geen greintje medelijden kennen)
14) hartzeer van iets hebben (=er geestelijk onder lijden)
15) heb het hart eens. (=heb de moed om dat te doen. (Eigenlijk: als je dat doet, zal ik je ongenadig straffen))
16) het hart hoog dragen (=erg trots zijn)
17) het hart in de schoenen zinken (=alle moed en hoop verliezen om problemen op te lossen)
18) het hart op de goede plaats hebben (=een oprecht en menslievend karakter hebben)
19) het hart op de lippen hebben (=over zijn emoties durven praten - alles zeggen wat men denkt)
20) het hart op de rechte plaats hebben (=eerlijk zijn)
21) het hart op de tong dragen (=direct zeggen wat iemand denkt, ongeacht of dat slim is of niet)
22) het hart op de tong hebben (=meteen vertellen wat je bezig houdt.)
23) het hart ophalen aan (=ergens van genieten)
24) het hart zinkt hem in de schoenen (=hij verliest alle moed)
25) hoe hoger het hart, hoe lager de ziel. (uit het Fries) (=hoogmoed is het kenmerk van een dwaas.)
26) iemand een hart onder de gordel/riem steken (=iemand moed inspreken)
27) iemand een warm hart toedragen (=iemand steunen.)
28) iets na aan het hart hebben liggen. (=er erg mee begaan zijn.)
29) iets niet over zijn hart kunnen krijgen (=ergens niet toe kunnen komen of ergens op gesteld zijn)
30) iets op het hart hebben (=iets te vertellen hebben)
31) iets ter harte nemen (=iets op zich nemen, het zo goed mogelijk doen)
32) in hart en nieren (=vanuit volle overtuiging)
33) met de hand op het hart (=eerlijk en gemeend)
34) met hart en ziel (=met plezier en passie)
35) om het hart slaan (=schrik bezorgen)
36) op het hart binden (=met de grootste nadruk zeggen)
37) op het hart drukken (=met de grootste nadruk zeggen)
38) ter harte nemen (=het zich aantrekken)
39) uit het oog, uit het hart. (=de aandacht voor iemand verliezen, als die persoon niet meer in de nabijheid is.)
40) van zijn hart geen moordkuil maken (=zijn gevoelens niet opkroppen / vrijuit zeggen wat je niet bevalt / eerlijk zeggen over hoe er over iets gedacht wordt)
41) waar het hart vol van is, loopt/vloeit/stroomt de mond van over. (=waar men heel erg mee bezig is, daar wil men over praten.)
42) wat het oog niet ziet, wat het hart niet deert. (=wat je niet ziet en niet weet heb je ook geen last)
43) zijn hart aan iets ophalen (=ergens enorm van genieten)
44) zijn hart luchten (=iemand over de problemen vertellen die hij bij zich draagt)
45) zijn hart uitstorten (=bij iemand alles (in vertrouwen) vertellen over de moeilijkheden)
46) zijn hart vasthouden (=zich ernstig zorgen maken. Bang zijn dat het mis gaat.)


Maar mijn 'weten' komt daar niet vandaan, het komt vanuit mijn pijnappelklier en dat wisten de heel oude wijzen uit een ver verleden ook al ...
Je vindt 'm bij Hermes Trismegistus' staf ...
De pijnappelklier en hart zijn direct met elkaar verbonden en zie, ik kies mijn avatar altijd heel bewust ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De universele Waarheid

Bericht door Susan » 25 mar 2014, 05:23

O Prachtig weer dit, Goedemorgen Gast1!
Je bent er ook vroeg bij zeg, en op exact dezelfde minuut dit stuk geplaatst... :shock: ;P!
Wat ik straks even ga lezen, eerst nog even koffie halen, was er om 4uur al uit nml.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: De universele Waarheid

Bericht door shaffy » 25 mar 2014, 10:02

Citaat;
Om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten zal men een geheel andere faculteit moeten aanboren. En dat is het hart. Niemand weet wat het hart kan. Niemand weet hoe intelligent het hart is totdat het eens een keer wordt uitgeprobeerd.

In mijn beleving heeft het te maken met frequentie
Wanneer iemand in zichzelf keert en daadwerkelijk zich richt naar het hogere, ontstaat er een verbinding dat op een soort stroom lijkt. Dit veroorzaakt dan een ruimte in ons en een zeer snelle hartklopping (op de meest aangename manier) De temperatuur stijgt en alles lijkt lichter.
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De universele Waarheid

Bericht door univers » 25 mar 2014, 10:05

Om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten zal men een geheel andere faculteit moeten aanboren. En dat is het hart.
Is het niet je verstand ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De universele Waarheid

Bericht door MetalPig » 25 mar 2014, 10:07

Om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten zal men een geheel andere faculteit moeten aanboren. En dat is het hart. Niemand weet wat het hart kan.
Als niemand weet wat het hart kan, hoe kun je dan stellen dat het aangeboord moet worden om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten?

En waarom vallen zwevers niet over dat soort logische fouten?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11962
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De universele Waarheid

Bericht door MetalPig » 25 mar 2014, 10:08

univers schreef:
Om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten zal men een geheel andere faculteit moeten aanboren. En dat is het hart.
Is het niet je verstand ?
Nee, in Zweefland is het verstand te beperkt. En ik denk dat ze op een bepaalde manier gelijk hebben... :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De universele Waarheid

Bericht door univers » 25 mar 2014, 10:09

En waarom vallen zwevers niet over dat soort logische fouten?
Omdat er geen drempel is. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De universele Waarheid

Bericht door Susan » 25 mar 2014, 13:06

Gnosis en gnostiek, wat is dat?
Bram Moerland

Deze pagina gaat over de oude gnostiek zoals die bloeide in de eerste eeuwen van onze jaartelling, en waarvan de katharen in Zuid-Frankrijk de laatste vertegenwoordigers waren.


Kernthema van gnosis en gnostiek
Gnostische Geschriften
Verwantschap gnostiek met katharen en hermetisme
Gnosis
Dwaling
Herstel
Bijeenkomsten
Gnostiek en vrouwen
Gnosis en Reïncarnatie
Breuk met de God der wrake van het Oude Testament
Gnostische scheppingsmythe
Oorspronkelijk gelaat
Gnosis en Christusbewustzijn
Dualisme en non-dualisme in de gnostiek
Nog vragen?

Kernthema gnostiek: 'Sta op en herinner jezelf'

De gnostiek is een vroegchristelijke stroming uit de eerste eeuwen van onze jaartelling. Kernthema van de gnostiek is dat de mens vergeten is wie hij in werkelijkheid is. Jezus is in de gnostische teksten een boodschapper die de mens oproept zichzelf te herinneren: "Sta op en herinner jezelf".
Gnosis is het Griekse woord voor kennis, en betekent hier kennis van je ware zelf. Omdat je als mens met je ware zelf deel bent van de ware werkelijkheid, is kennis van je ware zelf tegelijkertijd ook kennis is van de ware werkelijkheid. Gnosis als zelfkennis is kennis van 'het Al'. Wie zichzelf kent, kent het Al.

De gnostiek als christelijke stroming dient te worden onderscheiden van het traditionele, kerkelijke christendom zoals dat bij het concilie van Nicea in 325 werd geïnstitutionaliseerd. Volgens de verzoeningsleer die bij dat concilie werd uitgeroepen tot de zaligmakende waarheid van het christendom, zou Jezus de eniggeboren zoon van God zijn, zelf ook God, die met zijn lijden boet voor de zonden van de mensheid. Niets daarvan treft men aan in de gnostische teksten.
Vanaf het concilie van Nicea werd de gnostiek door de kerk van Rome met steun van de Romeinse keizers fel bestreden.
(top)

Gnostische geschriften

De gnostiek is opnieuw onder de aandacht gekomen door de vondst, in 1945, van gnostische geschriften, de zogenaamde Nag Hammadi-geschriften uit de eerste eeuwen van de westerse jaartelling. Vóór de vondst van deze geschriften was de algemene opvatting van de kerkhistorici dat de gnostiek diende te worden beschouwd als een ketterij, dus als een afwijking van de hoofdstroom van het christendom. De gnostici werden daarom door de kerk fel bestreden. Maar steeds meer hedendaagse historici neigen er naar de gnostiek een vooraanstaande positie te verlenen in de wordingsgeschiedenis van het vroege christendom.
Een van de meest tot de verbeelding sprekende teksten uit de gnostieke Nag Hammadi-geschriften is het Evangelie van Thomas. Dat is een verzameling uitspraken van Jezus, die door de meeste huidige historici van het christendom worden geacht ouder te zijn dan de evangeliën uit het Nieuwe Testament, en vergelijkbaar met de veronderstelde verzameling uitspraken Q (van 'Quelle'), die aan de nieuwtestamentische evangeliën van Matteüs en Lukas ten grondslag zouden hebben gelegen.
(top)
Verwantschap gnostiek met katharen en hermetisme

Als een opzienbarende ontdekking als resultaat van de teruggevonden Nag Hammadi-geschriften geldt de verwantschap van de gnostiek met de katharen uit de twaalfde en dertiende eeuw. Ook die werden steeds voorgesteld als een ketterij binnen het christendom, en als een incidentele, geïsoleerde gebeurtenis in Zuid-Frankrijk. Nu is duidelijk geworden dat er een onderbroken continuïteit moet zijn geweest tussen de katharen en de gnostici uit de eerste eeuwen.
De katharen werden door de kerk van Rome in de 13de eeuw bloedig vervolgd. Ook de strijd van Rome tegen de katharen bleek nu geen uitzondering, maar een voortzetting van de vervolging van de gnostici uit de begintijd van het christendom.

In 1321 werd de laatste kathaar verbrand. Daarmee was de gnostiek als spirituele traditie uit de geschiedenis verwijderd. Maar in onze tijd geniet de gnostiek opnieuw grote belangstelling. Veel hedendaagse christenen ervaren de teruggevonden gnostische teksten als een welkome bron van inspiratie, en als een kans op vernieuwing van het kerkelijk christendom.

Uit de vondst bij Nag Hammadi blijkt ook een grote verwantschap van de christelijke gnostiek met de zogenaamde hermetische gnosis. Daarin is niet Jezus de hoofdpersoon, maar Hermes Tresmegistos. Dat maakt duidelijk dat de gnosis als gedachtegoed in de oudheid niet alleen maar christelijk was, maar ook voorkwam ‘onder de heidenen’.
Als we in deze tijd de gnostiek bestuderen, zoals die ons is overgeleverd in de teksten die werden gevonden bij Nag Hammadi, kunnen we die proberen te verstaan binnen het grotere kader van de klassieke oudheid, dus als verwant met de heidense gnosis. De 'heidense' gnosis is een vorm van filosofische spiritualiteit. waarin geestelijke vrijheid en persoonlijke ontplooiing een grote rol spelen. En niets belet ons die oude spiritualiteit te vertalen in hedendaagse beelden. Zie het 7stappenplan voor spirituele groei, een moderne vertaling van de oude gnostiek.

http://www.brammoerland.com/gnostiek
Laatst gewijzigd door Susan op 25 mar 2014, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De universele Waarheid

Bericht door Susan » 25 mar 2014, 13:15

Gnosis
De gnostici stelden de innerlijke gnosis boven elk uiterlijk gezag. Het woord gnosis is verwant aan het Nederlandse woord geweten. De gnostici verkondigden dat Jezus hun had geleerd dat liefde de kernkwaliteit is van de gnosis. De gnosis is het innerlijk weten van de liefde. De gnosis als het weten van de liefde is een goddelijk weten, want het is verbonden met de goddelijke bron van het bestaan waaruit alle mensen voortkomen.
In elk mens schuilt een goddelijke vonk, leerden de gnostici. Maar de meeste mensen zijn daar onwetend van. Als spirituele traditie biedt de gnostiek een weg om de mens in staat te stellen zich weer met die innerlijke vonk te verbinden. Wie die verbinding heeft hersteld, beschikt tengevolge daarvan over gnosis.
Om de gnosis in zichzelf te kunnen vinden moet een mens zich innerlijk vrijmaken, zich bevrijden van alle morele slavernij. Alleen wie zich vrij heeft gemaakt van alle uiterlijke morele dwang kan de gnosis in zichzelf ontdekken, kan de goddelijke bron van zichzelf, in zichzelf vinden, kan de goddelijke liefde in zichzelf realiseren. De grote nadruk van de gnostiek op de bevrijding uit morele slavernij was aanleiding voor de kerkvaders om de gnostiek amoreel of immoreel te noemen.

Door de gnosis is de individuele mens voor zichzelf de hoogste morele autoriteit. De gnosticus is zijn eigen wetgever, maar ook zijn eigen hoogste rechter. Morele gedragsregels voor de samenleving worden door vrije mensen onderling afgesproken, niet door een externe autoriteit opgelegd, vonden de gnostici. Nooit kunnen die maatschappelijke conventies boven de innerlijke autoriteit van de individuele mens geplaatst worden. Er is in de gnostiek dan ook geen centraal kerkelijk leergezag, zoals de kerk van Rome dat is voor de rooms-katholieken. De afwijzing van een centraal leergezag leverde de gnostiek het verwijt op dat het zou leiden tot sociale chaos en anarchie.

Het standaardverwijt tegen de gnostiek is dat het egoïstisch en narcistisch zou zijn. Maar misschien wel de belangrijkste boodschap van de gnostiek is dat alleen een vrij mens in staat is tot waarachtige liefde. En die boodschap is nog steeds actueel. Lees het citaat uit het boek Return to Love van Marianne Williamsen (ten onrechte toegeschreven aan Nelson Mandela, maar wel daardoor wijdverbreid geraakt.)

Gnosis en Dwaling

Mensen kunnen vergeten wie ze zelf in werkelijkheid zijn. De onverloste mens is 'zichzelf kwijt'. Het gevolg daarvan is dat zo iemand het contact met zijn innerlijk weten, de gnosis, verliest. Wie zichzelf kwijt is, leeft als een slaaf van onpersoonlijke machten. Deze staat van vervreemding van het ware zelf wordt in de gnostische teksten met velerlei verschillende termen beschreven, zoals slavernij, vergetelheid, slaap, dronkenschap, blindheid, de dood. De meest algemene term die daarvoor vaak wordt gebruikt is 'de dwaling', in de betekenis van 'verdwaald zijn'. Daarbij past het volgende verhaal, het Lied van de Parel.
Het verhaal vertelt over een koningszoon die door zijn ouders naar een ver land gestuurd wordt. De koningszoon krijgt de opdracht in het verre land een parel te zoeken. Als hij in dat land aangekomen is, vergeet hij echter zijn opdracht. Hij neemt de zeden van het vreemde land aan en wordt zo een 'zoon van het land'. Daardoor vergeet hij ook wie hij van oorsprong is, waar hij vandaan kwam en wat zijn opdracht was. Maar dan komt er een boodschapper van zijn ouders. Die herinnert hem aan zijn afkomst. Nu weet hij weer wie hij is en hij herinnert zich ook zijn opdracht. Hij slaagt erin de parel te vinden en hij keert terug naar zijn geboorteland en wordt daar koning. Het Lied van de Parel verbeeldt de staat van de mens die verdwaald is geraakt in een vreemde werkelijkheid, zichzelf vergeten is en vervolgens door een boodschapper namens zijn ouders weer aan zijn ware aard herinnerd wordt en zo leert zichzelf en zijn bestemming te hervinden. In de gnostische teksten is Jezus die boodschapper.

Gnosis en Herstel

De verlossing uit de dwaling kan de mens dus verkrijgen door zich zijn oorspronkelijke aard te herinneren, door zich te verbinden met zijn ware zelf. Dat proces wordt beschreven als bevrijding, wakker worden, weer nuchter worden, de genezing van blindheid, de opstanding uit de dood. De algemene term daarvoor is 'het herstel.'
Het woord herstel dient te worden verstaan in de zin van genezing. In het Nieuwe Testament wordt verteld hoe Jezus wonderen verrichtte. Hij genas zieken en wekte zelfs doden weer tot leven. Voor de gnostici waren dat geen feitelijke gebeurtenissen; het zijn geen wonderen. Het zijn symbolische beschrijvingen van het herstel door Jezus als de verlosser uit de dwaling. De gnostische Jezus geneest mensen van de dwaling, hun zelfvergetelheid. Hij leert ze zichzelf herinneren. Een gnostische tekst uit de vondst bij Nag Hammadi formuleert het zo: 'Sta op en herinner jezelf.' Hier zien we heel kort samengevat de kern van de gnostiek: de opstanding is geen verrijzenis uit de lichamelijke dood, maar een spiritueel proces, gericht op het weer tot leven wekken van het ware zelf.
Wie zichzelf hervindt zal niet alleen weten wie hij is, maar ook zijn bestemming kennen. Ook dat weten behoort tot de gnosis. Daarover handelt een tekst uit het Evangelie van de Waarheid, ook een van de teksten die gevonden werden bij Nag Hammadi, geschreven door de gnosticus Valentinus:
Wie zo gnosis heeft, weet waar hij vandaan gekomen is en waar hij heen zal gaan. Hij weet, zoals iemand die dronken was, en weer nuchter is geworden en, tot zichzelf gekomen, zijn zaken weer op orde heeft gesteld.

Bijeenkomsten

We weten weinig van de bijeenkomsten van de gnostici, want daar schreven ze niet over. Maar we kunnen daarvoor te rade gaan bij een van hun meest fanatieke bestrijders, Tertullianius. Hij schreef eind tweede eeuw over de vieringen van de door hem verfoeide gnostici:
Om te beginnen staat het niet vast wie er toehoorder is en wie een gelovige: iedereen heeft toegang op voet van gelijkheid. Ze ontmoeten elkaar in hun eigen huizen, ze luisteren naar elkaar als gelijken en bidden samen als gelijken. Zelfs als heidenen daaraan deelnemen voeren ze wat heilig is aan deze honden, en hun parels, hoewel vals, schenken ze aan deze zwijnen. Ze willen geen discipline, en het belang dat wij daaraan hechten noemen ze onderdrukking van de zwakken. Met iedereen die langs komt delen ze de vredeskus, want zij geven er niet om dat zij over bepaalde onderwerpen verschillend denken. Maar is er is wel degelijk verdeeldheid onder hen, want zij houden er allerlei verschillende opvattingen op na, behalve de waarheid waar ze oorlog tegen voeren. Ze noemen iemand al volmaakt zonder dat die enige vorming heeft ontvangen. De ketterse vrouwen zijn zelfs brutaal genoeg – met onbedekt hoofd! - om anderen te onderwijzen, om deel te nemen aan discussies, misschien wel om te dopen.
Nergens is het zo gemakkelijk aanzien te verwerven als bij een bijeenkomst van deze ketters, want alleen al het feit dat je aanwezig bent wordt als een grote verdienste beschouwd. Vandaag is daar de één een bisschop en morgen weer een ander.De diaken van vandaag is morgen weer leek. Ja, zelfs leken laten zij het priesterambt uitoefenen! Hoe lichtzinnig, hoe werelds, hoe louter menselijk is het, zonder ernst, zonder gezag, zonder discipline, net als hun geloof.
(Tertullianus, Recepten tegen ketterij, 41)

De Catholic Encyclopedia op het internet roemt Tertullianus als volgt:

De grootste opponent van de gnostiek uit de vroege christelijke kerk, is Tertullianus, die praktisch zijn hele leven wijdde aan de bestrijding van deze afschuwelijkste aller ketterijen.

Gnostiek en vrouwen

De gnostiek kent geen principieel onderscheid tussen mannen en vrouwen. Bij de gnostieke vieringen konden ook vrouwen sacramentele functies verrichten. Dat treffen we ook aan bij de latere, gnostische katharen. Dat was in de kerk van Rome wel anders. De kerkvader Tertullianus, fel bestrijder van de gnostici, schreef over vrouwen:

Jullie zijn de poorten van de duivel. De toorn van God rust op jullie geslacht tot in deze tijd, zoals ook jullie schuld noodzakelijkerwijs voortleeft.
Waar slaat dat op? In het eerste boek van het Oude Testament wordt verteld hoe Eva door de slang werd verleid om te eten van de boom van kennis van goed en kwaad, hoewel God dat streng verboden had. Eva verleidde daarna haar man Adam om ook van de boom van kennis van goed en kwaad te eten. Sedertdien verkeren alle mensen in een staat van erfzonde, leerde de kerk en dat is de schuld van Eva. Alle vrouwen na Eva delen in haar schuld.
In de Bijbel staat een soortgelijke lering in een brief die (ten onrechte) is toegeschreven aan Paulus (1 Timoteüs 2:11-14, NBV):
Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. Want Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva. En niet Adam werd misleid, maar de vrouw; zij overtrad Gods gebod.

In de gnostiek wordt de zondeval echter niet als leerstelling erkend en wordt het eten van de verboden vrucht in het paradijs veelal gezien als een symbolische vertelling over het verwerven van gnosis: de mens neemt kennis van goed en kwaad, daartoe uitgenodigd door Eva, een vrouw. Dat gaat samen met een geheel andere perceptie van de rol van de vrouw in de gnostiek, namelijk als de gelijke van mannen, zelfs als verlosser van het mannelijke.
Als in het conflict tussen de kerk en de katharen in de twaalfde eeuw een delegatie van de paus een gesprek aangaat met een delegatie van de katharen blijkt er bij de katharen een vrouw deel van het gezelschap te zijn. De vertegenwoordiger van de paus roept ontsteld en verontwaardigd uit: ‘Vrouw, keer terug naar uw spinnewiel!’ Hij weigerde te onderhandelen met een vrouw. Het zou Esclarmonde de Foix betreffen, een kathaarse parfaite, en zus van de graaf van Foix.
Zie ook de tekst hierboven over Bijeenkomsten.
Zie ook De rol van Eva in de gnostiek

http://www.brammoerland.com/gnostiek
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De universele Waarheid

Bericht door Zoeker » 25 mar 2014, 18:39

Deze Waarheid is er voor iedereen, maar het is een keuze om zich deze Waarheid eigen te willen maken.
En die keuze is om niet te 'zijn'.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De universele Waarheid

Bericht door Zoeker » 25 mar 2014, 18:43

Gast1 schreef:Mijn werd en wordt nog steeds wel eens gevraagd of ik een gelovige ben. Nog niet zo lang geleden vroeg onze Pastoor dat ook nog aan mij met een glimlach, waarschijnlijk denkende dat mijn antwoord 'ja' zou zijn.
Mijn antwoord is dan stavast; 'Nee, ik ben geen gelovige' ... waarna ik een stilte laat vallen. Die stilte is altijd heel bijzonder en je ziet van alles bij de zender van de vraag.
Wanneer ik dan een beetje later zeg, dat ik een 'weter' ben, wordt er gekeken of ze het in Keulen horen donderen.
Dit verteld ook wat over de pastoor in kwestie. Een pastoor zou moeten (of kunnen) weten dat dat Weten uit het hart komt en geloven uit het denken. Maar wellicht leer je dat niet op de Hogere Pastoor School.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De universele Waarheid

Bericht door Zoeker » 25 mar 2014, 18:47

shaffy schreef:Citaat;
Om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten zal men een geheel andere faculteit moeten aanboren. En dat is het hart. Niemand weet wat het hart kan. Niemand weet hoe intelligent het hart is totdat het eens een keer wordt uitgeprobeerd.

In mijn beleving heeft het te maken met frequentie
Wanneer iemand in zichzelf keert en daadwerkelijk zich richt naar het hogere, ontstaat er een verbinding dat op een soort stroom lijkt. Dit veroorzaakt dan een ruimte in ons en een zeer snelle hartklopping (op de meest aangename manier) De temperatuur stijgt en alles lijkt lichter.

Als je in je 'zijn' keert dan vind je ook het 'zelf'. Het is niet hoog of laag, het is wat jij bent. Het hogere kan je pas vinden in het 'niet-zijn'.
Het 'zijn' is idd een frequentie?, trilling? , golvende energie?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De universele Waarheid

Bericht door Zoeker » 25 mar 2014, 18:52

De gnostiek is een vroegchristelijke stroming uit de eerste eeuwen van onze jaartelling.
Gnostiek als stroming omschrijven lijkt mij onwenselijk. Dat zou lijken alsof het is als het protestantisme, het katholicisme of whatever.
Je kan de Gnostiek ook niet aanhangen, je kan het alleen 'zijn'.

Maar ons taalgebruik noopt ons toch om het als stroming te omschrijven. Omdat tegenover de Gnosis de literalisten staan. De mannen (zelden vrouwen) van de letter, welke ons zo veel ellende hebben bezorgd. Gnostiek komt ook in de islam voor, in het jodendom en nog vele vele andere godsdiensten. Ook in pre-christelijke tijden kwam het al voor zoals in China en het oude Egypte.

Dus dat 'vroegchristelijke' kan ook geschrapt;-)
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: De universele Waarheid

Bericht door shaffy » 25 mar 2014, 21:35

Zoeker schreef:
shaffy schreef:Citaat;
Om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten zal men een geheel andere faculteit moeten aanboren. En dat is het hart. Niemand weet wat het hart kan. Niemand weet hoe intelligent het hart is totdat het eens een keer wordt uitgeprobeerd.

In mijn beleving heeft het te maken met frequentie
Wanneer iemand in zichzelf keert en daadwerkelijk zich richt naar het hogere, ontstaat er een verbinding dat op een soort stroom lijkt. Dit veroorzaakt dan een ruimte in ons en een zeer snelle hartklopping (op de meest aangename manier) De temperatuur stijgt en alles lijkt lichter.

Als je in je 'zijn' keert dan vind je ook het 'zelf'. Het is niet hoog of laag, het is wat jij bent. Het hogere kan je pas vinden in het 'niet-zijn'.
Het 'zijn' is idd een frequentie?, trilling? , golvende energie?
Ik probeer je zin te begrijpen. Want ik had niet de indruk in mijn 'zijn' te keren noch in het 'niet zijn'.
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De universele Waarheid

Bericht door Zoeker » 25 mar 2014, 23:07

shaffy schreef:
Zoeker schreef:
shaffy schreef:Citaat;
Om de Goddelijke Waarheid te kunnen vatten zal men een geheel andere faculteit moeten aanboren. En dat is het hart. Niemand weet wat het hart kan. Niemand weet hoe intelligent het hart is totdat het eens een keer wordt uitgeprobeerd.

In mijn beleving heeft het te maken met frequentie
Wanneer iemand in zichzelf keert en daadwerkelijk zich richt naar het hogere, ontstaat er een verbinding dat op een soort stroom lijkt. Dit veroorzaakt dan een ruimte in ons en een zeer snelle hartklopping (op de meest aangename manier) De temperatuur stijgt en alles lijkt lichter.

Als je in je 'zijn' keert dan vind je ook het 'zelf'. Het is niet hoog of laag, het is wat jij bent. Het hogere kan je pas vinden in het 'niet-zijn'.
Het 'zijn' is idd een frequentie?, trilling? , golvende energie?
Ik probeer je zin te begrijpen. Want ik had niet de indruk in mijn 'zijn' te keren noch in het 'niet zijn'.
Excuus. Je schreef " Wanneer iemand in zichzelf keert ". Dan kom je imo uit in het 'zijn'.

Ik ben niet erg duidelijk geweest, zie ik nu. Dwz voor mij is het wel duidelijk en in mijn onnozelheid denk ik dan dat dat voor iedereen zo is.

In jezelf keren noem ik dus 'zijn'.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie