Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Tammy » 12 apr 2014, 03:21

Afbeelding
Het Evangelie van Jezus' vrouw.

Het "Evangelie van Jezus' vrouw" is wel degelijk afkomstig uit de periode tussen de zesde en negende eeuw na Christus. De inkt op het fragment blijkt na onderzoek gelijk aan de inkt die werd gebruikt van 400 voor tot 800 na Christus. Eerder uitten historici en koptologen hun twijfels over de authenticiteit.


Onderzoekers van verschillende Amerikaanse universiteiten presenteerden gisteren hun resultaten in het wetenschappelijk tijdschrift Harvard Theological Review.

Sceptici
Het bestaan van het papyrusfragment werd twee jaar geleden bekend gemaakt door godsdiensthistorica Karen King. Zij had het van een anonieme kunstverzamelaar gekregen.

De teksten op het document zijn in het Koptisch geschreven en bevatten een dialoog waarin Jezus refereert naar zijn vrouw: "Jezus zei tegen hen: 'mijn vrouw'...'' en "zij zal mijn discipel worden".

Hoewel het wereldnieuws was, hadden historici en koptologen hun twijfels over de authenticiteit van het papyrusfragament. De letters waren erg grof, wat men vreemd vond omdat de oude kopten meestal met een rieten pen schreven; die zorgt voor fijne letters. De schrijver zou daarnaast een aantal grammaticale fouten hebben gemaakt. Daar bleef het niet bij. Het geschrift leek op de tekst in het Thomasevangelie, dat afkomstig is uit de derde eeuw. Een verdachte zaak, vonden onderzoekers, omdat daar eenzelfde spelfout werd gemaakt.

Geen bewijs dat Jezus getrouwd was
De resultaten van het onderzoek naar het papyrusfragment bewijzen niet dat Jezus een vrouw had of dat er leerlingen van Jezus vrouw waren. Het onderzoek bewijst enkel dat het document een fragment is van een eeuwenoud manuscript.

Karen King liet van begin af aan al weten dat de tekst niets bewijst over Jezus' burgerlijke staat, maar wel dat vroegere Christenen discussieerden over onderwerpen als het celibaat, seks, het huwelijk en het leerlingschap.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80632
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Tammy » 12 apr 2014, 04:12

Waarom zou Jezus geen vrouw hebben gehad ?
Ik snap al die geheimzinnigheid niet.
Wat zou er voor het geloof veranderen als hij wel een vrouw had gehad ?

Kan iemand mij dat uitleggen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Gast1 » 12 apr 2014, 06:36

Ik ben het vanzelfsprekend met je eens en ik denk dat dit ook 'gewoon' zo is geweest.
Het zou mijn 'geloof' voor wat het waar is op dit gebied, alleen maar versterken.
De teksten op het document zijn in het Koptisch geschreven en bevatten een dialoog waarin Jezus refereert naar zijn vrouw: "Jezus zei tegen hen: 'mijn vrouw'...'' en "zij zal mijn discipel worden".
'Mijn vrouw' en 'mijn discipel' ... Is dat echter niet behoorlijk interpretabel?
Is dat niet zoiets als 'mijn heer' of een afgeleide daarvan 'meneer' ... (mijn vrouw => mevrouw?)
Het zegt in de verste verte niet dat dit de vrouw is van ...
'Mijn discipel' ... Is dat niets zoiets als een van de vele aanhangers van een 'goeroe'? ...
Een goeroe die zichzelf verheerlijkt?
Zou Jezus zoiets werkelijk gezegd hebben?

Voor zover het mij bekend is, heeft Jezus nooit iets over zichzelf geschreven.
Al dat wat er geschreven is, schreven anderen over hem.
Dat wat er over hem geschreven is, toont mij dat Jezus een van de grootste egocentrische ende narcistische personen was die ooit geleefd heeft.

Zou het? ..................................

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13669
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Fenna » 12 apr 2014, 11:10

Helemaal met je eens Gast1.
Toen ik het boek had gelezen van de dode zeerollen van Maichel Baigent werd mij dit ook duidelijk.
Daarin wordt hij ook als een zeer overheersend persoon beschreven en dat eigenlijk de christelijke leer, zoals die wordt verkondigt, de leer van Petrus of Paulus is. ( ik twijfel een beetje over de naam, ik schrijf het even uit het blote hoofd en dat hoofd is nogal verkouden :grin: )
Het was, zo schijnt het , in die tijd zeer ongebruikelijk om als volwassen man niet getrouwd te zijn volgens de joodse gebruiken.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door entropy » 12 apr 2014, 11:11

Gast1 schreef:Voor zover het mij bekend is, heeft Jezus nooit iets over zichzelf geschreven.
Al dat wat er geschreven is, schreven anderen over hem.
Het kan een citaat zijn!!!

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Tardis » 12 apr 2014, 11:49

Zoals Fenna al schrijft is het zeer onwaarschijnlijk dat J. van Nazareth niet getrouwd was. De teksten die december 1945 gevonden zijn in de buurt van het Egyptische dorpje Nag Hammadi laten zien dat men het in de groepering waar Jezus deel van uit maakte juist belangrijk vond dat man en vrouw met elkaar verenigd werden.

De reden dat de kerk zo spastisch reageert op ieder bericht over het huwelijk van Jezus met Maria Magdalena en de gelijkstelling van de vrouw aan de man is dat de vrouw volgens de traditionele kerkelijke leer als tweederangs mens beschouwd wordt. Heel lang namen mannen aan dat vrouwen niet logisch kunnen denken en alleen goed zijn om kinderen te baren en voedsel te bereiden. In 'Het evangelie van Filippus' hebben de volgelingen van Jezus het er over dat Jezus op een andere manier van Maria Magdalena houdt dan van hun en haar vaak kust.

Het christendom is gesticht door Paulus nadat hij naar eigen zeggen door het licht van God werd getroffen en zich bekeerde. Na de aanzet die Paulus tot de christelijke kerk gaf is de christelijke kerk vastgesteld nadat er over de eigen geloofsdoctrines gestemd is door de toenmalige kerkvaders tijdens het concilie van Nicea in het jaar 325.
Laatst gewijzigd door Tardis op 12 apr 2014, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Gast1 » 12 apr 2014, 11:57

Oeps, dubbele post :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 12 apr 2014, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Gast1 » 12 apr 2014, 11:58

Tardis, volgens mij waren we zowat gelijktijdig met de Nag Hammadi in gedachten bezig ...
entropy schreef:
Gast1 schreef:Voor zover het mij bekend is, heeft Jezus nooit iets over zichzelf geschreven.
Al dat wat er geschreven is, schreven anderen over hem.
Het kan een citaat zijn!!!
Dat kan. Er kan van alles.
We weten hoe vaak het gebeurd dat bepaalde zaken 'geïnterpreteerd' worden.
We vinden het ook op dit forum.

Ik heb hier iets meer 'geloof' in:

De Nag Hammadi geschriften.

In 1945 werd nabij het Egyptische dorpje Nag Hammadi een indrukwekkende vondst gedaan. Tijdens graafwerkzaamheden door de boer Muhammad Ali, werd een kruik gevonden met daarin vroegchristelijke geschriften.
Omdat er in de oude geschriften veel over Jezus gesproken wordt, is de waarde van deze teksten voor veel christenen zeer hoog. Het betekent vaak een verdieping van hun geloof.
In de Nag Hammadi geschriften wordt zelfs enkele keren beschreven dat Jezus lachte. Dergelijke menselijke uitingen worden nergens in de Bijbel beschreven. De woorden van Jezus zijn zo dusdanig waarheidsgetrouw en dicht bij hun oorspronkelijke bron door hun oudheid (geschreven rond 50 na Chr.), dat het zeker moet worden gezien als een woordenstroom van Jezus in een nieuw daglicht.

Jezus zei:
Ik ging staan in het midden van de wereld
en ik verscheen aan hen in het vlees;
ik vond hen allen dronken.
Ik vond geen van hen dorstig.
En mijn ziel is bekommerd om de zonen der mensen,
omdat zij blind zijn in hun hart
en niet zien dat zij leeg op de wereld zijn gekomen
en dat zij de wereld wellicht weer leeg zullen verlaten.
Maar nu zijn zij dronken.
Als zij hun wijn ophebben,
zullen zij berouw tonen.

Wijsheid en inzicht, de papyri over gnosis ...

Uit de papyri van de Nag Hammadi geschriften blijkt dat Jezus over een uitzonderlijke grote mate gnosis beschikte. Dat betekent dat Jezus blijk gaf van wijsheid in inzicht in de medemens en in het Goddelijke. Door middel van vergelijkingen en wijsheid die te vergelijken is met Godgeleerdheid, kon Jezus een boodschap overbrengen die te begrijpen was voor een grote massa mensen in die tijd.

Jezus zei:
Er was een rijk man met veel geld.
Hij zei: Ik zal mijn geld gebruiken
om te zaaien, te oogsten, te planten
en mijn schuren te vullen met vruchten,
zodat ik aan niets gebrek heb.
Dit was wat hij dacht in zijn hart.
En die nacht stierf hij.
Wie oren heeft, die hore.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Tardis » 12 apr 2014, 12:31

Gast1 schreef:Tardis, volgens mij waren we zowat gelijktijdig met de Nag Hammadi in gedachten bezig ...
Ja, daar lijkt het wel op. Ook weer niet zo gek, want we hebben het er allebei regelmatig over gehad en die Nag Hammadi codexen spreken me nu eenmaal veel meer aan dan de teksten in het Oude en Nieuwe Testament.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality


Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Berjan » 12 apr 2014, 18:23

Wat bedoelen ze eigenlijk met een vervalsing? 6e eeuw tot 8e eeuw lijkt mij behoorlijk oud. Hoe weten ze dan wat Jezus gezegd heeft? En de teksten van de christenen zijn natuurlijk allemaal "vervalsingen" in de zin dat ze anders zijn dan wat ons geleerd wordt. Geen citaten van Jezus, maar een theologische constructie. Ook die teksten van de gnosis overigens. Vroeger geloofde ik dat die de woorden van jezus beter weergaven (voor thomasevangelie). Mooie teksten, maar niet van een historische jezus. Maakt verder natuurlijk niks uit wat betreft waarheid. Wie het ook gezegd heeft, waarheid blijft waarheid, leugen blijf leugen en vergissing blijft vergissing. En een juiste gok blijft een juiste gok, die niet te vergeten. Want dat is hetgeen het vaakst gebeurd is.

Ik geloof niet meer, ook niet in een historische jezus. Alhoewel, er zal heus wel een historische Jezus op Aarde rondgelopen hebben. Schijnt een veel voorkomende naam te zijn geweest (en dan te bedenken dat de engel bij Maria had gezegd haar zoon Jezus te noemen. Een overdaad aan fantasie kan je ze niet verwijten). De teksten zijn ook best mooi en de gedachten. Eigenlijk wonderlijk dat een eencellig beestje is geëvolueerd in een mensje met zulke denkbeelden. Dat is een groter wonder dan een god die een mens gemaakt heeft, van stof. Ik begin Dawkins steeds meer te begrijpen. http://www.vn.nl/Artikel-Literatuur/De- ... awkins.htm

De werkelijke natuur en evolutie is het wonder, niet de engeltjes met vleugeltjes of dat jezus over water liep of vis in wijn veranderde. Om over de vissen die de mensen broden gaven maar te zwijgen :geleerde:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Susan » 12 apr 2014, 18:57

Ik heb in meerdere boeken al vaker gelezen over vermoedens dat Jezus en Maria getrouwd waren en ook een dochter hadden die Tamar genoemd werd maar ook wel Sarah. De bloedlijn schijnt niet doorgegeven te zijn, doordat zij kinderloos stierf.
Dit staat onder andere in een boek van Claire Nahmad en Matgaret Baily

Om niet alles over te hoeven tikken is hier een stuk van Ton van der Kroon:

Maria Magdalena
Een van de opmerkelijke dingen van de Katharen is dat ze mannen en vrouwen als gelijken zagen, bonshommes en bonsfemmes. Ze eerden het vrouwelijke principe, de Graal, het principe van creativiteit, heling en genezing. Maar de Graal bleek ook nog voor iets anders te staan. De beker van het laatste avondmaal, waarin het bloed van Christus was opgevangen toen hij aan het kruis hing, werd ook wel de San Greaal genoemd. Als we de letter G opschuiven verandert het woord in Sang Reaal, oftewel het ‘koninklijke bloed’. In de Middeleeuwen was men er de overtuiging toegedaan dat de koninklijke bloedlijn die via David bij Jezus was terecht gekomen niet was uitgestorven, maar voortleefde. Maria Magdalena werd gezien als de ‘partner van Christus’, zoals in het evangelie van Phillipus staat. Na de kruisiging van Jezus vlucht ze naar Alexandrië en vandaar gaat ze per boot naar Zuid Frankrijk, samen met nog twee Maria’s, Joseph van Arimethea en een jong meisje dat Sarah heet. Ze komt aan in een klein dorpje aan de kust, wat tegenwoordig Saintes Maries de la Mer heet -de Maria’s uit de zee. Ieder jaar op 24 mei trekken alle zigeuners van Europa naar dit dorpje om de heilige Sarah te eren; Kan het zijn dat zij het kind was van Maria Magdalena en Jezus? We weten het niet, maar wat we wel weten is dat de kerk er alles aan heeft gedaan om de ware gedaante van Maria Magdalena onder het vloerkleed te schuiven.

In de derde eeuw na Christus, tijdens het concilie van Nicea, werd besloten dat Maria Magdalena een gevallen vrouw was, van wie zeven zonden waren uitgedreven, en dat zij een prostituée was. Maar in de oorspronkelijke geschriften is daar niets van terug te vonden. Integendeel, ze wordt ‘de vrouw die het Al kende’ genoemd, en de ‘apostel der apostelen’, oftewel een hoge ingewijde. Het blijkt ook dan al dat de kennis van vrouwen niet bij iedereen geliefd is. Petrus beklaagd zich over het feit dat Jezus het meest met Maria Magdalena bespreekt en dat ze zoveel het woord neemt. Jezus wijst hem terecht en zegt dat zij het meest begrijpt van wat hij te vertellen heeft.
In de tweeduizend jaar die volgen wordt de rol van de vrouw in de kerk, die sterk stoelt op de macht van Petrus, steeds meer ingedamd - ze wordt gezien als de verleidster, de handlangster van de duivel - wat uiteindelijk leidt tot de heksenvervolgingen in de Middeleeuwen.

De Graal wordt vergeten totdat de Katharen haar weer in ere herstellen. De geheime kennis van het vrouwelijke is ondergronds doorgegeven en duikt duizend jaar later weer op. Er worden vele kerken aan ‘Notre dame’ gewijd, en aan Marie Madeleine, oftewel Maria Magdalena. Op een altaar in Foix zien we naast Jezus Maria Magdalena zitten aan het laatste avondmaal.
En wie goed kijkt naar het laatste avondmaal van Leonardo da Vinci zal niet verbaasd zijn naast Jezus een vrouw te zien zitten, die lange tijd per abuis voor Johannes is aangezien. Het heilige huwelijk tussen Jezus en Maria Magdalena, de gnostieke kennis van de graal, en de waarde van het vrouwelijke principe van heling, genezing en creativiteit werden twee millennia lang zorgvuldig verborgen.

Rennes le Chateau
Maar niet alleen door de teksten van de dode zeerollen die bij Qumran zijn gevonden en bij Nag Hammadi blijkt een ander beeld van Maria Magdalena naar voren te komen, ook in het dorpje Rennes le Chateau in het Katharengebied zijn mysterieuze aanwijzingen gevonden die leiden naar de vrouwe van Bethanië, Maria van Magdala. Aan het begin van de 20e eeuw vindt de pastoor van het dorpje een schat onder het altaar van zijn kerk. Niet veel later wordt de kerk, de pastorie en de tuin grondig opgeknapt en niemand weet waar het geld vandaan komt. De pastoor doet er het zwijgen toe, maar laat in zijn kerk allerlei aanwijzingen achter. Boven de ingang van de kerk staat: ‘Lumen est in coelo’ - Het licht is in de hemel. Als we naar de hemel kijken die op de achterwand van de kerk is geschilderd zien we in het licht - het gebrandschilderde raam - een afbeelding van Maria Magdalena die Jezus de voeten wast. Op het altaar is een afbeelding van haar te zien met een schedel bij de grot in Baume, waar ze de laatste jaren van haar leven zou hebben doorgebracht. De verbouwde pastorie heet ‘Huize Bethanië’ en de bibliotheek heet ‘La tour de Magdala’. Het doopvont wordt gedragen door een duivel en verschillende beelden in de kerk hebben wonderlijke afwijkingen van de gebruikelijke kerkelijke versies. Wat wilde de pastoor ons laten weten? In het boek ‘Het heilige Bloed, de heilige Graal’ wordt het mysterie uit de doeken gedaan.

Het blijkt dat de Katharen en later de tempeliers niet voor niets de hoeders van de graal werden genoemd; ze wisten van het verhaal van de afstammingslijn van Christus en Maria Magdalena af, en hielden de traditie in ere. Het vrouwelijke aspect van God, dat veel meer een persoonlijke, innerlijke ervaring behelst in plaats van de wetten en regels van de kerk, werd in het geheim doorgegeven. In de verhalen van Parcival, koning Arthur, de romantische liefdesverhalen, de tarot, maar ook in het hooglied vinden we nog aanwijzingen over de kennis van de Graal. In het hooglied, dat wordt voorgelezen op de naamsdag van Maria Magdalena wordt beschreven hoe een vrouw haar verloren geliefde zoekt, daarmee wellicht doelend op Christus. “Donker van huid ben ik” zegt de vrouw, donker als de huid van Sarah, van de zwarte madonna’s en van Maria van Magdala.

http://www.tonvanderkroon.nl
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Gast1 » 12 apr 2014, 19:42

Suus, ge zijt Ge ende weldig ;P!

[youtube-2]https://www.youtube.com/watch?v=GGdA9fL ... R-5QoL8_lk[/youtube-2]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door univers » 12 apr 2014, 19:57

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Susan » 12 apr 2014, 20:28

Tammy schreef:Waarom zou Jezus geen vrouw hebben gehad ?
Ik snap al die geheimzinnigheid niet.
Wat zou er voor het geloof veranderen als hij wel een vrouw had gehad ?

Kan iemand mij dat uitleggen ?
Even snel wat bij elkaar gezocht Tammy, misschien heb je hier
wat meer duidelijkheid door:

Dit grotere verhaal gaat over de ontkenning van seksualiteit en van vrouwelijkheid in onze cultuur. In Maria Magdalena komen deze twee aspecten samen. In onlangs opgegraven geschriften (bij Nag Hammadi en Qumran) wordt ze beschreven als de vrouw die “het Al kende” en als de “Apostel der Apostelen”. Dat verhaal over prostitutie was pas in de derde eeuw na christus bedacht....Ze was een wijze vrouw, een ingewijde. Vooral Petrus zinde dit niet. “Waarom vertrouw je haar meer toe dan ons”, vraagt Petrus ontstemd. “Als blinden en zienden in het donker zijn, maakt het geen verschil. Maar als het licht aangaat, kunnen de zienden zien en blijven de blinden in het duister.” Antwoordde Jezus, waarmee hij de rol van Maria Magdalena verklaarde.
Die angst voor en ontkenning van de vrouw heeft zich in het gehele Christendom voortgezet, en heeft onder andere geleid tot de heksenvervolging, de kruistocht tegen de katharen en de algehele onderdrukking van het vrouwelijke. Het verbieden van voorbehoedsmiddelen, het weigeren van vrouwen in het priesterlijke ambt, het verbod op abortus en andere zaken die in deze tijd nog steeds in de kerk spelen vloeien voort uit dit dilemma. Vrouwen werden gezien als afgeleide van de man, en als mindere van de man, voorbestemd voor de drie K’s: kinderen, keuken en kerk. Zij was immers de rib van Adam en had hem verleid tot de duivel.....

hier staat meer:
http://www.tonvanderkroon.nl/artikelen/ ... zelay.html

Langzaam werd het me helder: Maria Magdalena was niet alleen verketterd omdat ze een vrouw was, en predikte, maar ook omdat ze ‘de partner van Jezus was’ zoals in het evangelie van Philippus stond. Er waren zelfs schrijvers die beweerden dat Jezus en Maria Magdalena kinderen hadden gehad, maar dat leek me toch al te fantastisch. Maar hier in steen stond dat de koningen in de middeleeuwen hetzelfde verhaal geloofden: dat ze afstamden van het koningsgeslacht van David, dat via Jezus en Maria Magdalena door was gegaan in de koningslijn van de europese vorstenhuizen. De voorgevel van de kathedraal met zijn vele beelden symboliseerde niets anders dan.... een stamboom!
Ik kon er niet omheen dat dit het hele beeld van het christelijke geloof op zijn kop zette. Jezus had een partner, had sex gehad met Maria Magdalena en twee kinderen. Zij was tevens degene die hem zalfde tot zijn koningsschap met de kostbare nardusolie. Hier zou de paus niet blij mee zijn....

http://www.tonvanderkroon.nl/artikelen/ ... reims.html
--------------------------------

Uit mijn eigen boek:

Maria zalfde Jezus zijn voeten met Nardusolie een kostbare dure olie of zalf.
Nardusolie is een geurige olie of zalf die ook in het evangelie van Johannes beschreven is (12:1-8)
Dit had een diepere betekenis en was een symbool voor de innige betrokkenheid en liefde diekennelijk Jezus en Maria vermoedelijk deelden. Met deze olie 'kerstende' Maria van Betanië Jezus en ging naar de laatste laatste fase van zijn missie en zijn lotsbestemming.
Tegelijkertijd werd zij Maria de Magdalena ('Verhevene','Grote Koningin', 'de Toren','het Alles'),
terwijl Jezus Christus werd.

Dit verklaart waarom Maria van Betanië tot dit punt zo nauw betrokken is bij dit verhaal en dan schijnt het te verdwijnen voor Maria Magdalena die, volgens het evangelie van Johannes, uit het niets komt om met de twee andere Maria's haar plaats in te nemen bij de kruisiging.
Deze plotselinge verschijning heeft lezers van de evangeliën altijd voor raadsels geplaatst,
maar de eenvoudige oplossing is dat Maria Magdalena tot dit moment niet echt was geboren en toen pas
Maria van Betanië , haar oude en tot op zekere hoogte nog niet ontwaakte persoonlijkheid,
werd afgeworpen om in het niets te verdwijnen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Tardis » 12 apr 2014, 20:36

Berjan schreef:Wat bedoelen ze eigenlijk met een vervalsing?
Je weet denk ik wel wat het woord vervalsing betekent. In dit geval bevat het stukje papyrus woorden die aansluiten bij een opgelaaide discussie over de status van Jezus. Was hij een mens van vlees en bloed zoals iedereen, was hij een halfgod of was hij God op aarde? Het zou niet de eerste keer zijn als een vervalser inspeelt op wat een groep mensen denkt en hoopt. In dit geval ligt de opvatting dat Jezus aseksueel was onder vuur. Dat er een stuk papyrus gevonden werd met daarop een tekst die de opvattingen van critici onderschrijft wekte de argwaan van de groep mensen die de traditionele opvattingen willen verdedigen.

Of Jezus de man was zoals de traditionalisten of de ketters zich voorstellen is eigenlijk helemaal niet van belang. Het gaat veel meer over de waarde van de inhoud van de teksten die in de 1e eeuw geschreven zijn. Het geeft ons een beter beeld van de opvattingen van bepaalde groeperingen. Sommige opvattingen zijn tegenwoordig voor veel mensen nog steeds waardevol en andere opvattingen beschouwen we als 'niet meer van deze tijd'.

Berjan schreef:De werkelijke natuur en evolutie is het wonder, niet de engeltjes met vleugeltjes of dat jezus over water liep of vis in wijn veranderde. Om over de vissen die de mensen broden gaven maar te zwijgen
Dat zijn sprookjes voor kinderen. Deels ontstaan doordat de mensen 20 eeuwen geleden in de Arabische wereld veel symboliek gebruikten om zich uit te drukken. Wij zijn de betekenis van symboliek vaak vergeten en leggen dat wat ooit symbolisch bedoeld was letterlijk uit. Dan krijg je zoals jij al schrijft hele lelijke constructies die kant noch wal raken.

Tegenwoordig zouden we een persoon als Jezus van Nazareth een mysticus noemen, ongeveer zoals Einstein in de eerste plaats een mysticus was die zijn wonderbaarlijke ideeën d.m.v. wiskundige vergelijkingen publiceerde.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Gast1 » 13 apr 2014, 09:13

Overigens ...

Ik heb al vaak over 2007 en Rome geschreven.
Het was eerder een (spiritueel) avontuur van 14 dagen lang, dan een vakantie.
Destijds bezocht ik in Santa Maria dei Miracoli, een van de tweelingkerken aan het Piazza del Popolo.
Hier een paar impressies van het interieur die ik van het internet af heb gehaald:

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik maakte zelf ook een foto.
Een foto van dichtbij waarbij iets bijzonders te zien is.
Een uitvergroting van dat wat de laatste foto laat zien van het altaar ...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Susan » 13 apr 2014, 09:16

Oh, geweldig wat je hier nu plaatste zeg! :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Gast1 » 13 apr 2014, 09:25

Oeps ... :shock: :shock: :shock:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 13 apr 2014, 09:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Papyrusfragment over 'vrouw van Jezus' is wel echt

Bericht door Gast1 » 13 apr 2014, 09:25

Soms gebeuren er bijzondere dingen :shock:

Plaats reactie