Jesus Christ Superstar en gedachten daarover.

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 695
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Jesus Christ Superstar en gedachten daarover.

Bericht door Rudolf I » 14 apr 2014, 05:20

Ik heb het graag over de film 'Jesus Christ Superstar'.
Alhoewel dit een hippie-vertaling is van het evangelie, zijn er genoeg nieuwe uitgangspunten. Neem nu die van mijn oma, die nog nooit een hippie geweest was, maar wel een goed hart had gedurende de 2e wereldoorlog en de tijden er na.
Mijn oma was een goede christen, net zoals mijn opa, en mijn vader en moeder zijn dat nog steeds. Toch wist zij mij als eerste te benoemen over de speciale rol van Judas in deze film, want Judas wordt uitgelicht, wat bijzonder was voor die tijd van de hippies. Helemaal voor gereformeerden zoals mijn opa en oma(want: Judas werd verketterd vóór die tijd). Toch viel het haar op.

De rol van Judas Iskariot wordt gespeeld door Carl Anderson, een zwarte man die uitblinkt in zang- en danskwaliteit, waarvoor hij deze rol kreeg. Judas wordt uitgelicht in deze film door Andrew Lloyd Webber en Tim Rice, de schrijvers van deze musical. Maar daarover gaat mijn visie niet (dat hij zwart is bedoel ik).
Judas Iskariot is de tegenspeler van Jezus (kan niet anders), maar in deze film krijgt hij een speciale mening toebedeelt, eentje van de trouwste leerling van Jezus. Hij vond dat Jezus te ver ging. In het begin van deze musical komt dit goed naar voren (mijn oma vroeg al aan mij: "kun je aan deze tekst horen wie dit is?", maar ik wist het toen nog niet). Ik zag Judas ook niet als de rol van de zwarte slaaf, zo was ik ook weer niet opgevoed.
Afbeelding
Hier is mijn 1e gedachte over de musical: Judas werd opzettelijk neergezet als contra -denker, in mijn ogen de briljantste opening van deze musical. Als deze musical opent is mijn aandacht al meteen gevangen. Los daarvan heb ik meteen al veel gedachten over het verdere verloop. Om nog maar te zwijgen van de tanks, uzi's en vliegtuigen die in deze film voorkomen. Judas is de meest perfecte tegenstelling die het meest dicht staat bij hetgeen waar het over gaat.

Ik kijk deze musical vaker, wat je nu wel zult begrijpen. Maar Pasen komt er aan en wat kan ik dan beter schrijven dan over deze musical, de film van Mel Gibson is moeilijker. Eigenlijk laat alles over het verhaal van Jezus iedereen in twijfel.

Misschien ga ik hier nog verder over schrijven, maar zoals ik denk: Een begin is er.
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Plaats reactie