Theosofie

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Theosofie

Bericht door Vitharr » 24 mei 2014, 21:35

Berjan, kansloze reactie. Mijn reactie bevat niet 1 punt van kritiek richting jou of je denkbeelden. Je leest wat je wilt lezen blijkbaar. Grow a pair ...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Theosofie

Bericht door Susan » 25 mei 2014, 07:17

Berjan schreef:Ik heb besloten dit niet meer te doen..

Heb ik expres neergezet dat dit mijn mening is en dat men de boodschapper niet neer moet schieten is de eerste reactie die ik krijg er een van "ik zou het zo doen, of zo zien". Dan breekt mijn klomp. Naar mijn idee hebben mensen meer zin in discussie dan in gewoon lezen zonder oordeel te vellen.
Ik hoop dat jullie niet denken dat ik niet tegen kritiek kan, want dat kan ik zeker wel. Maar niet als het gaat om persoonlijke meningen, die zijn en blijven persoonlijk. En dat geld natuurlijk voor religie, godsdienst en levensbeschouwingen die je nog meer hebt. Voor mij is het heel logisch dat religie spiritueel is, en godsdienst "lippendienst". Door woorden en rituelen probeert men god te dienen (naam zegt het al). Dat anderen het anders zien is prima, maar kom daar een topic niet mee vervuilen als het topic daar niet voor bedoeld is.

Dus doe hier maar een slotje op :lekkapuh:
Hier staat dus dat we (die het wil) het alleen dienden te lezen, verder niets doen, niet reageren hoe onze eigen gedachten over deze onderwerpen zijn.

Dat is nu door jou gezien en gevoelt als 'neer schieten'...? Ongelooflijk dat je het ook nog eens als topic vervuiling ziet wat anderen buiten jou hier over denken. Dat anderen er anders over denken vind je prima schrijf je als laatste....Dat is onbegrijpelijk, het staat haaks op het feit dat jij dat tegelijk als 'vervuiling' ziet hoor. :shock:

Het lijkt er dan aardig op dat voor jou je eigen mening er toch alleen toe doet, dat is dus dan
'brandschoon' waar geen smetje aan kleeft in jouw beleving? (is een vraag he)

En dan als laatste een smiley met lekker puh...hoe verzin je het... :?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Theosofie

Bericht door univers » 25 mei 2014, 08:00

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Theosofie

Bericht door Berjan » 25 mei 2014, 09:00

Vitharr schreef:Berjan, kansloze reactie. Mijn reactie bevat niet 1 punt van kritiek richting jou of je denkbeelden. Je leest wat je wilt lezen blijkbaar. Grow a pair ...
Misschien dat je zelf eens een beetje kan lezen, want ik heb er expliciet bij gezegd dat dit mijn idee was en "don't shoot the messenger". En het eerste wat jij deed was zeggen "ik zie het zus en zo". Als dit nou de bedoeling van dit topic was, allah, maar dat was het niet. Het was een korte inleiding op de theosofie.
Susan schreef:
Berjan schreef:Ik heb besloten dit niet meer te doen..

Heb ik expres neergezet dat dit mijn mening is en dat men de boodschapper niet neer moet schieten is de eerste reactie die ik krijg er een van "ik zou het zo doen, of zo zien". Dan breekt mijn klomp. Naar mijn idee hebben mensen meer zin in discussie dan in gewoon lezen zonder oordeel te vellen.
Ik hoop dat jullie niet denken dat ik niet tegen kritiek kan, want dat kan ik zeker wel. Maar niet als het gaat om persoonlijke meningen, die zijn en blijven persoonlijk. En dat geld natuurlijk voor religie, godsdienst en levensbeschouwingen die je nog meer hebt. Voor mij is het heel logisch dat religie spiritueel is, en godsdienst "lippendienst". Door woorden en rituelen probeert men god te dienen (naam zegt het al). Dat anderen het anders zien is prima, maar kom daar een topic niet mee vervuilen als het topic daar niet voor bedoeld is.

Dus doe hier maar een slotje op :lekkapuh:
Hier staat dus dat we (die het wil) het alleen dienden te lezen, verder niets doen, niet reageren hoe onze eigen gedachten over deze onderwerpen zijn.
Over de theosofie mag men ideeen en gedachten hebben zoveel als men wil. Maar niet op persoonlijke dingen zoals wat is religie, wat is godsdienst. Dit zijn namelijk persoonlijke gedachtes.


*= dit zijn mijn eigen visies op de onderwerpen. Waarschijnlijk gaan die onderwerpen nog veel verder en behelzen ze meer. Het kan dus zijn dat jullie denken "ik zie dit anders potjandokie", maar het is slechts mijn mening over die onderwerpen. En het moest wel beknopt want dit stuk alleen is al een pagina in mijn Office. Te lange teksten leest men niet, denk ik


Dat is nu door jou gezien en gevoelt als 'neer schieten'...? Ongelooflijk dat je het ook nog eens als topic vervuiling ziet wat anderen buiten jou hier over denken. Dat anderen er anders over denken vind je prima schrijf je als laatste....Dat is onbegrijpelijk, het staat haaks op het feit dat jij dat tegelijk als 'vervuiling' ziet hoor. :shock:


Hoe kan het ene nou haaks staan op het andere? Denken en schrijven zijn twee verschillende zaken in deze. Denken zijn jullie vrij in, maar schrijven (in dit topic) is vervuiling, omdat dit topic er niet voor bedoeld was. Als je wilt gaan ouwehoeren over wat jullie zien als religie of spiritualiteit of godsdienst maakt een van jullie er toch zelf lekker een topic over?
Het lijkt er dan aardig op dat voor jou je eigen mening er toch alleen toe doet, dat is dus dan
'brandschoon' waar geen smetje aan kleeft in jouw beleving? (is een vraag he)
Wel als dit enkel een inleiding betrof en ik geen pagina wilde wijden aan de mening van anderen betreffende dit onderwerp.

En dan als laatste een smiley met lekker puh...hoe verzin je het... :?
Ik verzon het om mijn post niet te zwaar te laten worden, dat mensen dan over een smiley vallen :cheers:
univers schreef:Afbeelding
Als je wist wat mijn bedoeling was met dit topic zou je die smiley niet doen.

Ik vind het peuter niveau dat mensen meteen hun mening moeten geven om een persoonlijk onderwerp als deze :knots:
Vooral als ik erbij gezet heb, dit is mijn mening, jullie kunnen het anders zien...

Nogmaals, open dan zelf een topic over wat religie is en godsdienst en spiritualiteit daar kunnen mensen het allemaal wel of niet met een ander eens zijn. Dit topic was daar niet voor bedoeld.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Theosofie

Bericht door univers » 25 mei 2014, 09:12

Vooral als ik erbij gezet heb, dit is mijn mening, jullie kunnen het anders zien...
Hou jouw mening dan voortaan bij je, en val anderen mensen er niet mee lastig.
Zo als jij bezig bent, lul je als een kip zonder kop.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Theosofie

Bericht door Zoeker » 25 mei 2014, 14:39

Berjan schreef:

Heb ik expres neergezet dat dit mijn mening is en dat men de boodschapper niet neer moet schieten is de eerste reactie die ik krijg er een van "ik zou het zo doen, of zo zien". Dan breekt mijn klomp. Naar mijn idee hebben mensen meer zin in discussie dan in gewoon lezen zonder oordeel te vellen.

Is het je nooit opgevallen dat discussie een methode is om elkaar te begrijpen?
Ik hoop dat jullie niet denken dat ik niet tegen kritiek kan, want dat kan ik zeker wel.
Het zou je worst moeten wezen wat 'jullie' (wij dus) denken.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Theosofie

Bericht door Zoeker » 25 mei 2014, 14:41

univers schreef:
Vooral als ik erbij gezet heb, dit is mijn mening, jullie kunnen het anders zien...
Hou jouw mening dan voortaan bij je, en val anderen mensen er niet mee lastig.
Zo als jij bezig bent, lul je als een kip zonder kop.

Nou nou nou…..

Hoe kan men nou weten dat er op een forum zomaar discussie ontstaat?
Dat zou je toch niet denken;-)
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Theosofie

Bericht door Vitharr » 25 mei 2014, 15:00

Berjan schreef:Misschien dat je zelf eens een beetje kan lezen, want ik heb er expliciet bij gezegd dat dit mijn idee was en "don't shoot the messenger". En het eerste wat jij deed was zeggen "ik zie het zus en zo". Als dit nou de bedoeling van dit topic was, allah, maar dat was het niet. Het was een korte inleiding op de theosofie.
Nogmaals, mijn hele reactie bevat niet 1 woord van kritiek richting jou of je denkbeelden. Er is dus niet geschoten op de boodschapper.

Loop je nou dan zo te jammeren omdat ik post in een topic?

Kruip eens uit die misplaatste slachtofferrol en wordt duidelijk. Ik ben niet gediend van dit soort uit de duim gezogen aantijgingen. Ik heb geen kritiek geleverd, en geen discussie gezocht dus waar heb je nou eigenlijk moeite mee?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Theosofie

Bericht door univers » 25 mei 2014, 15:21

dus waar heb je nou eigenlijk moeite mee?
Met poepen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Theosofie

Bericht door Berjan » 25 mei 2014, 17:05

Sommige mensen zijn te sneu voor woorden. Als je ook maar een beetje kan lezen en kan begrijpen wat je leest (nog belangrijker dan lezen zelf) weet je gewoon dat ik een topic ging openen over theosofie. Zowel godsdienst, spiritualiteit als religie heeft niks met theosofie te maken en om hier dan een discussie van te maken is voor mij gewoon dom. Sorry, dit is gewoon mijn waarheid.
univers schreef:
Vooral als ik erbij gezet heb, dit is mijn mening, jullie kunnen het anders zien...
Hou jouw mening dan voortaan bij je, en val anderen mensen er niet mee lastig.
Zo als jij bezig bent, lul je als een kip zonder kop.
Dit bedoel ik met te sneu voor woorden. Het is mijn topic, en ik bepaal waar het voor bedoeld is. En dit topic was (was dus, want nu kan het wat mij betreft op slot) bedoeld om te discussiëren en praten over theosofie, niet over de andere onderwerpen.
Dat is het enige wat ik zeg, als mensen dit dan als lullen als kip zonder kop willen zien is dat jouw probleem. Niet de mijne.
Zoeker schreef: Is het je nooit opgevallen dat discussie een methode is om elkaar te begrijpen?
In dit geval niet.
Als mensen niet snappen dat discussie en discussie een wereld van verschil is, dan zullen ze ook niet snappen dat je discussies niet op een hoop moet gooien.
Het zou je worst moeten wezen wat 'jullie' (wij dus) denken.
Dat doet het ook, en daarom kap ik ermee.
Vitharr schreef:Nogmaals, mijn hele reactie bevat niet 1 woord van kritiek richting jou of je denkbeelden. Er is dus niet geschoten op de boodschapper.

Loop je nou dan zo te jammeren omdat ik post in een topic?

Kruip eens uit die misplaatste slachtofferrol en wordt duidelijk. Ik ben niet gediend van dit soort uit de duim gezogen aantijgingen. Ik heb geen kritiek geleverd, en geen discussie gezocht dus waar heb je nou eigenlijk moeite mee?
Ik zit niet in een slachtofferrol. Juist niet, ik zeg enkel de feiten. Ik schreef nog: dit is mijn mening, en anderen zullen hun eigen ideeën en meningen hebben. Vervolgens zeg jij, ik zie het zo en zo. Prima, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Ik was mij heel goed bewust dat iedereen een eigen interpretatie van zaken heeft. Maar je kan enorm lang discussiëren over dit onderwerp en niemand heeft hierin gelijk. Daarom dat ik op dit vlak een discussie zinloos vind en niet aanga.
Helaas is het zo dat in de westerse samenleving mensen te pas en te onpas met elkaar in discussie gaan. Zelfs over de kleur van het gras, om een voorbeeld te noemen of over smaken... Daarom wil ik dit niet in mijn topic, en dit topic heb ik aangemaakt dus ik bepaal of iets wel of niet de bedoeling is (in dit topic).

En als je de wijste wil zijn door geen discussie aan te gaan, dan kruip je ineens in een slachtofferrol of dan moet je maar niks posten (zoals Univers schreef)? Dat vind ik een domme redenatie.
univers schreef:
dus waar heb je nou eigenlijk moeite mee?
Met poepen. :mrgreen:
Grappig....

mensen die mijn posts lezen weten waar ik moeite mee heb en had.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Theosofie

Bericht door Zoeker » 25 mei 2014, 17:35

@Berjan

Mijn vrijblijvende advies: (die ik adviseer in de prullenbak te gooien)

Mijn vrijblijvende advies is dus om eens uit de dualiteitsmodus te komen. Ik zie op pagina 1 een mooie discussie (die ik zelf al weer vergeten was). En wat doe jij? Een beetje met beschuldigingen in het rond strooien, mensen beledigen enz enz.

Jemig kerel….je gaat te keer over iets wat ik al lang al weer achter de rug had.

Maar zoals gezegd: negeer mijn adviezen. Want ik gebruik jouw slechts als substituut in een discussie omdat 'tegen jezelf' lullen zo verrekte egoistisch is….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11971
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Theosofie

Bericht door MetalPig » 25 mei 2014, 18:39

Berjan schreef: om hier dan een discussie van te maken is voor mij gewoon dom.
Dat risico loop je nou eenmaal op een discussieforum. Maar nu ben ik wel benieuwd wat dan wel je bedoeling was met dit topic.

aquarius

Re: Theosofie

Bericht door aquarius » 26 mei 2014, 17:33

Een forum kun je vergelijken met een zeepkist waar de spreker zijn of haar mening geeft over bepaalde zaken wat voor hem of haar belangrijk zijn.

Een goede voorbereiding is zeker aan te bevelen ,en nog belangrijker is het luisterende publiek aan te trekken en te betrekken in jou redenatie
En als er een keertje boe wordt geroepen niet meteen in je harnas kruipen en je verdedigen maar met overtuiging kracht hem of haar overdonderen.
:grin:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Theosofie

Bericht door Vitharr » 26 mei 2014, 18:44

Berjan schreef:Sommige mensen zijn te sneu voor woorden. Als je ook maar een beetje kan lezen en kan begrijpen wat je leest (nog belangrijker dan lezen zelf) weet je gewoon dat ik een topic ging openen over theosofie. Zowel godsdienst, spiritualiteit als religie heeft niks met theosofie te maken en om hier dan een discussie van te maken is voor mij gewoon dom. Sorry, dit is gewoon mijn waarheid.
Jij stelt mijn post ter discussie Berjan. Ik ben geen discussie aan gegaan over Theosofie of wat dan ook. Net als jij heb ik mijn eigen referentiekader geschetst. Niks meer, niks minder. Mijn referentiekader betreft mijn waarheid, en die staat niet ter discussie, net zo min als de jouwe. Toch meen je mij een topicvervuiler te moeten noemen die zich niet aan jouw regels houdt. Daarmee ga je te ver.
Berjan schreef:Dit bedoel ik met te sneu voor woorden. Het is mijn topic, en ik bepaal waar het voor bedoeld is. En dit topic was (was dus, want nu kan het wat mij betreft op slot) bedoeld om te discussiëren en praten over theosofie, niet over de andere onderwerpen.
Dan had je ze niet moeten vernoemen. Jij introduceert de begrippen zelf, en verwijt vervolgens andere forumleden dat ze die ook toe passen. Als je ongeschreven regels niet duidelijk zijn voor anderen moet je niet een ander de zwarte piet toespelen.
Berjan schreef:Ik zit niet in een slachtofferrol. Juist niet, ik zeg enkel de feiten.
De feiten zijn dat ik geen discussie met jou aan ben gegaan, maar jij me dat wel verwijt.
Berjan schreef:Ik schreef nog: dit is mijn mening, en anderen zullen hun eigen ideeën en meningen hebben. Vervolgens zeg jij, ik zie het zo en zo. Prima, maar daar is dit topic niet voor bedoeld. Ik was mij heel goed bewust dat iedereen een eigen interpretatie van zaken heeft. Maar je kan enorm lang discussiëren over dit onderwerp en niemand heeft hierin gelijk. Daarom dat ik op dit vlak een discussie zinloos vind en niet aanga.
Dan had je die reactie niet moeten plaatsen. Jij maakt op die manier een discussie van een reactie die niet anders bedoelt was dan schetsen wat dezelfde begrippen voor mij betekenen om misverstanden te voorkomen. Gewoon een simpele voorstelling van mijn kant dus, geen aanval, geen kritiek.
Berjan schreef:Helaas is het zo dat in de westerse samenleving mensen te pas en te onpas met elkaar in discussie gaan. Zelfs over de kleur van het gras, om een voorbeeld te noemen of over smaken... Daarom wil ik dit niet in mijn topic, en dit topic heb ik aangemaakt dus ik bepaal of iets wel of niet de bedoeling is (in dit topic).

En als je de wijste wil zijn door geen discussie aan te gaan, dan kruip je ineens in een slachtofferrol of dan moet je maar niks posten (zoals Univers schreef)? Dat vind ik een domme redenatie.
Als je geen discussie aan had willen gaan, zoals je schrijft, dan had je gewoon verder moeten gaan met waar je mee bezig was. Er was niets aan de hand. Jij maakt een probleem van iets wat geen probleem is.

Ik wil helemaal geen discussie met jou, ik wil dat je je valse beschuldiging intrekt.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Theosofie

Bericht door Susan » 26 mei 2014, 18:56

aquarius schreef:Een forum kun je vergelijken met een zeepkist waar de spreker zijn of haar mening geeft over bepaalde zaken wat voor hem of haar belangrijk zijn.
Al begrijp ik wel hoe je het bedoelde met deze uitspraak Aquarius,
zelf zie ik een forum niet als een zeepkist waar je op staat om eigen mening te verkondigen.
Dat zou voor mijn gevoel wel een erg arrogante gedachte en daad zijn. Niets is in die zin 'belangrijk' in hetgene wat ik zou schrijven.
Een goede voorbereiding is zeker aan te bevelen ,en nog belangrijker is het luisterende publiek aan te trekken en te betrekken in jou redenatie
En als er een keertje boe wordt geroepen niet meteen in je harnas kruipen en je verdedigen maar met overtuiging kracht hem of haar overdonderen. :grin:
Hier ben ik het (bijna) mee eens hoor. Alleen het laatste woord 'overdonderen' mag van mij weg blijven. (je kan het ook gewoon uitleggen bij misverstand of onduidelijkheid) Ook dat is arrogantie wanneer iemand de gedachte heeft om anderen eens even te 'overdonderen', die heeft dan wel wat last van zelfoverschatting. Niet nodig en voelt onsympathiek aan als mensen dit om die redenen gaan doen, die hebben dan ook minnachting voor de mede forumleden in mijn optiek. :-|
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie