Karma en God

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Karma en God

Bericht door entropy » 14 jul 2014, 22:54

Het is hoogmoed om te denken dat je God van dienst kunt zijn. Karma en God lijken diametraal tegenover elkaar te staan...??

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Karma en God

Bericht door Zoeker » 14 jul 2014, 23:14

entropy schreef:Het is hoogmoed om te denken dat je God van dienst kunt zijn. Karma en God lijken diametraal tegenover elkaar te staan...??

Karma is een verschijnsel los van God of whatever. Karma wil niks anders zeggen dat de wet van oorzaak en gevolg.
Iemand die meent vanuit eigenbelang te moeten handelen, die loopt tegen die wet op.

Als voorbeeld: iemand is slachtoffer ergens van. Dan kan die iemand dat slachtofferschap cultiveren of hij kan het hem aangedane proberen te verwerken door de pijn te aanvaarden. Het zijn tegenovergestelde AKTIES die beiden tot een verschillend resultaat zullen leiden.

Iedere AKTIE van de mens heeft een gevolg . En wij mensen kunnen een verband tussen oorzaak en gevolg leggen.
Het is dus zaak om zelfkennis op te doen en je eigen AKTIES kritisch te bekijken. (als ware ze van een ander)

God is eigenlijk gewoon een ander woord voor Al, Liefde, Heelheid enz. Omdat Alles een eenheid vormt is het vanzelfsprekend dat wie daar niet naar handelt 'gestraft' zal worden. Maar er is nergens een straffer, omdat de 'straf' rechtstreeks volgt uit het handelen. (de aktie)

Veel van deze zaken komen terug in de diverse religies. Maar daar koop je ook niks voor omdat het weer verkeerd begrepen wordt.


PS Ik gebruik het woord 'straf', maar dat is bij gebrek aan een beter woord. Het is geen werkelijke straf, maar rechtstreeks voortvloeiend uit je daden. Er is dus ook nergens iemand die jou be of veroordeelt. Alles ligt al besloten in de daad.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Karma en God

Bericht door entropy » 15 jul 2014, 02:00

...

Gast1

Re: Karma en God

Bericht door Gast1 » 15 jul 2014, 08:48

entropy schreef:Het is hoogmoed om te denken dat je God van dienst kunt zijn.
Ja, helemaal mee eens.
entropy schreef:Karma en God lijken diametraal tegenover elkaar te staan...??
Nee, ik zie dat niet zo.
Juist hierin is God 'een speler' ... haal mijn tekst van mijn PM even voor de geest :wink:
Zoeker schreef:God is eigenlijk gewoon een ander woord voor Al, Liefde, Heelheid enz. Omdat Alles een eenheid vormt is het vanzelfsprekend dat wie daar niet naar handelt 'gestraft' zal worden. Maar er is nergens een straffer, omdat de 'straf' rechtstreeks volgt uit het handelen.
Inderdaad, anders gezegd ende geschreven ... er is geen hel waarin je terecht komt.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Karma en God

Bericht door entropy » 15 jul 2014, 12:47

Gast1 schreef:
entropy schreef:Karma en God lijken diametraal tegenover elkaar te staan...??
Nee, ik zie dat niet zo.
Juist hierin is God 'een speler' ... haal mijn tekst van mijn PM even voor de geest :wink:
Zoals Zoeker het schrijft is het duidelijk voor mij :mrgreen:

http://whatonearthishappening.com/videos
De eerste drie video's (3 maal 3 uur :shock: ).

Gast1

Re: Karma en God

Bericht door Gast1 » 15 jul 2014, 12:55

entropy schreef: Zoals Zoeker het schrijft is het duidelijk voor mij :mrgreen:
;P!

Plaats reactie