Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Bericht door Zoeker » 17 jul 2014, 16:27

Geen mening maar een vaststelling. Literalisten noemen we die mensen met een afgekadert geloof. Zij hebben een boek en daar staat het allemaal in en het is 100% waar.. Het is volstrekt zinloos om met literalisten in discussie te gaan. Gelukkig kent de islam ook niet-literalisten.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Bericht door The Grey » 17 jul 2014, 16:36

Hey Krankzinnig!
Allereerst wil ik zeggen dat ik blij ben dat je een open mind houdt wat betreft dit!!
krankzinnig001 schreef: Ik weet niet of er in haar hart twijfel zit. Zou zij, als er twijfel in haar hart zat, ook dit twijfel benoemen; of past het niet bij het anti islam propaganda? Indien zij beweert dat het haar waarheid is, dan zou ik dit geen liegen mogen noemen.
Tenzij ik kan aantonen dat haar waarheid niet de ,,ultieme waarheid,, is. Op dat moment is het niet de waarheid wat zij verkondigt maar zijn het leugens. Leugens waarmee zij, wegens haar vermoedens, twijfel zaait, en tegen de islam propagandeert. Klopt dit?
Ik ben niet van mening dat er zoiets als als ´de ultieme waarheid´, maar oke.
Als jij kan bewijzen dat zij liegt. Als in zij verdraaid bewust de waarheid. Dan heb je gelijk!
krankzinnig001 schreef: Laten we het benoemen als haar waarheid, om een mens in zijn waarde te laten.
Hoe zit het met de miljarden moslims die moslim zijn gebleven? Hoe zit het met hen, hebben zij niet een levens ervaring rondom de Islam? Indien de Islam werkelijk zo slecht was als zij beschreef, hadden zij hun kinderen niet als nietmoslims opgevoed? Zij vertelden inderdaad hun kinderen over het geloof, je gunt je kind immers het beste. Het is mogelijk dat veel moslims die wel moslim zijn gebleven(, waaronder ook veel psychologen), niet dezelfde waarheid delen met haar. Hadden zij dan niet afstand van de Islam genomen? De bekeerlingen die zich bekeren, zouden dezen gestoord zijn? Benoem hen ook.
Sorry, maar dit geen bewijs! Ik kan natuurlijk ook zeggen, dat de Islam niet waar is. Immers als dat zo zou zijn zou de hele wereld de Islam wel aanhangen! (Dit is hypothetisch ;) )
Dat heel veel mensen geloven dat iets waar is maakt het nog geen feit.
Een tijdje geleden dacht de hele wereld dat de aarde plat was, desondanks dat de hele wereld dit dacht is hij toch rond zoals we nu weten.

Religie is een mening wat mij betreft. Daarbij komt dat religie iets persoonlijks is. De ervaringen van de vrouw zelf kan je niet vergelijken met ervaringen die andere mensen met de religie hebben.

Overigens, wie/wat bedoel je met deze opmerking?
Een extreem voorbeeld is diegene die haat tegen het jodendom en de joden zaaide, hij heeft vervolgens zichzelf moeten doden doden.
-

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Bericht door The Grey » 17 jul 2014, 16:37

Zoeker schreef:Geen mening maar een vaststelling. Literalisten noemen we die mensen met een afgekadert geloof. Zij hebben een boek en daar staat het allemaal in en het is 100% waar.. Het is volstrekt zinloos om met literalisten in discussie te gaan. Gelukkig kent de islam ook niet-literalisten.
Je ontkracht jezelf een beetje :mrgreen:
Mensen met een afgekaderd geloof zitten dus in een gevangenis. Mensen die een niet-afgekaderd geloof hebben dus niet.
-

krankzinnig001
Onderzoeker
Berichten: 326
Lid geworden op: 10 okt 2013, 17:13

Re: Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Bericht door krankzinnig001 » 17 jul 2014, 17:07

krankzinnig001 schreef: Laten we het benoemen als haar waarheid, om een mens in zijn waarde te laten.[/code]
Sorry, maar dit geen bewijs! Ik kan natuurlijk ook zeggen, dat de Islam niet waar is. Immers als dat zo zou zijn zou de hele wereld de Islam wel aanhangen! (Dit is hypothetisch ;) )
Dat heel veel mensen geloven dat iets waar is maakt het nog geen feit.
Een tijdje geleden dacht de hele wereld dat de aarde plat was, desondanks dat de hele wereld dit dacht is hij toch rond zoals we nu weten.
U hoeft zich niet te verontschuldigen hoor. Ik heb nergens gezegd dat dit bewijst dat iedereen moslim hoort te zijn. Ik heb enkel gezegd dat er mensen zijn, die ook met Islam zijn opgegroeid, en die anders denken over de Islam dan deze mevrouw. Er zijn veel meer mensen moslims gebleven, dan diegenen die de Islam hebben verlaten. Volgens u zegt dat niets over de Islam, prima. Wat maakt de waarheid van deze mevrouw meer/belangrijker, dan de waarheid van diegenen die wel moslim zijn gebleven?
Religie is een mening wat mij betreft. Daarbij komt dat religie iets persoonlijks is. De ervaringen van de vrouw zelf kan je niet vergelijken met ervaringen die andere mensen met de religie hebben.
Ik moet hier nog over nadenken.
Overigens, wie/wat bedoel je met deze opmerking?
Een extreem voorbeeld is diegene die haat tegen het jodendom en de joden zaaide, hij heeft vervolgens zichzelf moeten doden doden.
Hitler, zijn manier van verderf en onrecht kon ook niet getolereerd worden.
Elk onrecht klein of groot wordt niet getolereerd. Als onrecht getolereerd wordt dan neemt dit toe.
As-salamu alaykum (vrede zij met jou)
(:
Koran 60:8
"Treat non-muslims in a kind and fair manner"

"Behandel niet moslims op een eerlijke en vriendelijke manier"

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Bericht door oktagon » 17 jul 2014, 17:59

Een jaar of twaalf geleden kreeg ik naar aanleiding van een vraag mbt.Islam een Nederlandse vertaling toegestuurd -door ik meen van een Moslim-

Je kunt daar je mening over vormen en een vergelijking maken over deze versie-zal nooit exact als die uit de 8e eeuw zijn- en het huidige gebruik en handelen door regionale religieuze leiders.Ook het NT -deze laatste voor de eerste maal samengesteld ca.100-200 nC-werd door de latere kerkleidingen herhaaldelijk aangepast aan taal en gebruiken;hoe dat met het OT verliep weet ik niet.

Door indoctrinaties blijven de religieuze verschillen en leefwijzen ongewijzigd.

Maar de volgende vertaalde site is toch wel lezenswaardig en er zullen delen in zitten,die mogelijk als onjuist bestempeld kunnen worden door
groeperingen van soorten fundamentalisten en afgedaan worden als fout vertaald. :peace:

http://members.chello.nl/m.elfers/koran000.html

Bij het tevoorschijn halen van deze site,ontdek ik ,dat de koppen van onderwerpen wel zichtbaar zijn,maar de inhoud voorlopig onder behandeling van de een of andere organisatie 50MEGS,waarom dat nu aan de hand is,daarop zou ik van een vredelievende moslim of moslima graag een eerlijk antwoord verwachten ,ik vond het destijds na ontvangst erg interessant.

De begeleidende tekst aan de linkerzijde van de hoofdstukkenlijst is gedeeltelijk nog voorzien van LINKS, toelichtingen;bepaalde sites met Links verdwenen uit de ether!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

krankzinnig001
Onderzoeker
Berichten: 326
Lid geworden op: 10 okt 2013, 17:13

Re: Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Bericht door krankzinnig001 » 17 jul 2014, 18:23

oktagon schreef:daarop zou ik van een vredelievende moslim of moslima graag een eerlijk antwoord verwachten
Ik(vredelievende moslim) voel me door deze woorden aangesproken. (Ik zal alleen op deze zin reageren, omdat veel van wat sommigen schrijven mij hartpijn bezorgt.)

Op deze site staat wel de Nederlandse vertaling:
http://www.risala.nl/koran-vertaling

Veel leesplezier! ;P!
As-salamu alaykum (vrede zij met jou)
(:
Koran 60:8
"Treat non-muslims in a kind and fair manner"

"Behandel niet moslims op een eerlijke en vriendelijke manier"

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Bericht door oktagon » 17 jul 2014, 18:38

Bedankt voor je snelle reactie (Kra001!) met het geven van de nieuw URL;ik las heel kort ff.een paar zinnen en het lijkt op de oude vertaling,maar woordelijk bekijken duurt veel langer en de oude is niet meer bereikbaar om vergelijkingen in de vertalingen van de hoofd-onderwerpen te maken.
Ik ga er in ieder geval aandacht aan besteden om mogelijk een aantal rationele vragen te stellen en rationele antwoorden te lezen van jou,Kra001! :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

krankzinnig001
Onderzoeker
Berichten: 326
Lid geworden op: 10 okt 2013, 17:13

Re: Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Bericht door krankzinnig001 » 17 jul 2014, 18:46

oktagon schreef:Bedankt voor je snelle reactie (Kra001!) met het geven van de nieuw URL;ik las heel kort ff.een paar zinnen en het lijkt op de oude vertaling,maar woordelijk bekijken duurt veel langer en de oude is niet meer bereikbaar om vergelijkingen in de vertalingen van de hoofd-onderwerpen te maken.
Ik ga er in ieder geval aandacht aan besteden om mogelijk een aantal rationele vragen te stellen en rationele antwoorden te lezen van jou,Kra001! :peace:
Alstublieft,
Ik wens u veel leesplezier uit het diepste van mijn hart, moge de Beschermer u beschermen en moge Hij u leiden naar de Waarheid. Ik verheug me op uw vragen.(U kunt ook vragen stellen door een berichtje naar mij te sturen, PM.) :)
As-salamu alaykum (vrede zij met jou)
(:
Koran 60:8
"Treat non-muslims in a kind and fair manner"

"Behandel niet moslims op een eerlijke en vriendelijke manier"

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Bericht door oktagon » 17 jul 2014, 20:06

Ik lees in de Koranvertaling een stuk,dat ook uit het Oude Testament voorkomt in andere bewoordingen;hoe moet ik daar een exegese-uitleg- van geven;de Joden en Christenen worden niet beschouwd als ongelovigen,die opgeruimd moeten worden:

62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de
laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen
vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.


En ondanks het warme weer (34 gr.C id schaduw) nog wat uitleg opgezocht op Google ,tav.Kra 001!!

De Mensen van het Boek (Arabisch: أهل الكتاب ahl al kitâb) zijn binnen de islam zij die volgens de Koran de Heilige Boeken hebben ontvangen en deze toepassen. Een andere vertaling van dat begrip is 'volgelingen van een eerdere openbaring'.

De term slaat op monotheïstische godsdiensten die al bestonden voordat de islam ontstond aan wie de waarheid van God is onthuld. Onder de mensen van het boek vallen alle christenen en joden (inclusief samaritanen en karaïten). Ook mandaeërs en volgens sommige interpretaties zoroastristen vallen onder de term mensen van het Boek. Tussen moslims en de mensen van het Boek gelden de volgende overeenkomsten:
ze hebben een monotheïstisch geloof;
ze delen bepaalde religieuze teksten;
ze delen veel profeten en andere figuren, zoals Abraham en Mozes.

Soera Het Geslacht van Imraan 64 zegt hierover:


"Zeg: "O, mensen van het Boek, komt tot één woord, waarin wij met elkander overeenstemmen: dat wij niemand dan God aanbidden en dat wij niets met Hem vereenzelvigen en dat sommigen onzer geen anderen tot goden nemen, buiten God." Maar, als zij zich afwenden, zegt dan: "Getuigt, dat wij moslims zijn.""


Soera De Koe 62 stelt het tevens over de mensen van het Boek:


"Voorzeker, de gelovigen, de joden, de christenen en de sabianen, wie onder hen ook in God en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren."


In de Koran worden de Mensen van het Boek echter meestal verdacht gemaakt en afgeschilderd als voorbeeld van hoe het niet moet, zoals in Soera De Koe 109. Moslims worden ertoe opgeroepen geen vriendschapsbanden met hen aan te gaan. Toch waren moslims in sommige tijden en plaatsen tamelijk tolerant ten opzichte van niet-moslims: een in Europa bekend voorbeeld is de tolerantie van de Moren jegens christenen en joden in Spanje in de 8e eeuw, zoals Granada tot 1492).


Dus graag je reactie op deze publicaties Kra 001 !!!
Laatst gewijzigd door oktagon op 18 jul 2014, 16:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Bericht door taigitu » 18 jul 2014, 00:05

krankzinnig001 schreef: U hoeft zich niet te verontschuldigen hoor. Ik heb nergens gezegd dat dit bewijst dat iedereen moslim hoort te zijn. Ik heb enkel gezegd dat er mensen zijn, die ook met Islam zijn opgegroeid, en die anders denken over de Islam dan deze mevrouw. Er zijn veel meer mensen moslims gebleven, dan diegenen die de Islam hebben verlaten. Volgens u zegt dat niets over de Islam, prima. Wat maakt de waarheid van deze mevrouw meer/belangrijker, dan de waarheid van diegenen die wel moslim zijn gebleven?
Heb je wel eens gehoord van sociale controle?
We hebben het hier in Nederland pas nog meegemaakt in de Bible Belt.
Afbeelding
De paarse plekken is de Bible Belt van Nederland.

In de Bible Belt was een uitbraak van mazelen. Maar daar wonen veel gelovigen die er van uitgaan dat preventief inenten van kinderen niet mocht van hun geloof. En terwijl er mensen waren die dat eigenlijk wel wilden konden ze dit niet doen door de sociale controle van deze gelovigen onderling. Ze durfden niet omdat ze dan met de nek zouden worden aangekeken en veroordeelt door hun directe omgeving. Ze zitten opgesloten in hun geloofsgemeenschap en kunnen geen kant op.
Uiteindelijk heeft de GGD een uitweg kunnen bieden aan de mensen die hun kinderen wel wilde laten inenten.
GGD's in de zogeheten Bible Belt enten kinderen 'stiekem' thuis in na schooltijd.
Dat meldt het Algemeen Dagblad vandaag.
Desondanks stijgt het aantal patiënten met de mazelen.
De meeste patiënten zijn nooit ingeënt en zitten op reformatorische scholen. Veel bevindelijk gereformeerden zien vanwege hun geloof af van vaccinaties. Dat verzet houdt stand omdat deze gelovigen een gesloten gemeenschap vormen. Daarbinnen heerst een grote sociale controle, waardoor de groep moeilijk te bereiken is, aldus GGD-arts Frits Woonink. Extra spreekuren worden amper bezocht. 'Vandaar dat we mensen een individuele brief sturen met het aanbod hun kinderen thuis in te enten.'

Schaamte
Die aanpak lijkt wel te werken: tientallen kinderen zijn zo al gevaccineerd.
Woonink: 'Veel ouders bekennen schoorvoetend dat het feit dat we langs wilden komen, hen over hun schaamte heen heeft geholpen.'

Het aantal meldingen van mazelenpatiënten is de afgelopen week gestegen van 161 naar 230. In deze periode zijn opnieuw twee mensen in het ziekenhuis opgenomen.

Het RIVM vermoedt dat het werkelijke aantal gevallen van mazelen stukken hoger ligt, omdat lang niet alle patiënten naar de huisarts stappen. In totaal zijn er zeven mensen met mazelen in het ziekenhuis opgenomen, zes kinderen in de leeftijd van 1 tot 18 en een persoon van boven de 41.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... Belt.dhtml
Kijk, en dat systeem van sociale controle is erg groot in de moslimgemeenschap.
Zeker in de dorpen in de verschillende thuislanden waar iedereen moslim is en dus iedereen wordt gecontroleerd op alles wat er wordt gezegd, gedaan en gedacht.
Dat er dus nog steeds veel mensen moslim zijn is grotendeels aan de angst te danken die dit geloof oproept om niet voor jezelf te gaan denken en handelen. Een 'afvallige' zijn brengt een groot risico met zich mee, het kan zelfs de doodstraf betekenen.
Dat deze mevrouw haar waarheid spreekt is voor mij aannemelijk. Zeker wat ze heeft meegemaakt in de familie. Maar ik vermoed dat je niet naar de video hebt gekeken naar wat ze te zeggen heeft. Dus lijkt me dat je er ook niet over kan oordelen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Krishnamurti: Religie is een zaak van propaganda geworden

Bericht door univers » 18 jul 2014, 01:25

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie