Scenario: Turkije aangevallen door IS / ISIS en dan?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Cardassian
Student
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 jan 2007, 17:32

Scenario: Turkije aangevallen door IS / ISIS en dan?

Bericht door Cardassian » 16 aug 2014, 23:01

De IS - ISIS - rukt aardig snel op in delen van Syrie en Irak. Ze zijn zelfs al heel dicht in de buurt van de Turks - Syrische grens. Alhoewel ik niet vermoed dat de IS daarna zijn opmars maakt naar Turkije*, vroeg ik me wel af wat er gebeurt in een "stel dat" scenario. Turkije is Europa, en ik heb tot nu toe nog niks gelezen over hoe Turkije zijn grenzen aan het bewaken is of voorbereidingen aan het treffen is. (Alhoewel er vast veel mee gebeurt dan wij alleen maar lezen op internet.)

* De kans is groter dat de IS zijn opmars maakt naaar de rest van Irak en Syrie en daarna pas andere landen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Scenario: Turkije aangevallen door IS / ISIS en dan?

Bericht door Zoeker » 16 aug 2014, 23:06

Misschien staat Erdogan niet zo onwelwillend tegenover de IS. Volgens mij staan Irak, Syrie, Libanon, Jordanie en de hoofdprijs Israel als eerste op de nominatie om toegevoegd te worden aan het kalifaat. Niet Turkije.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Scenario: Turkije aangevallen door IS / ISIS en dan?

Bericht door The Grey » 17 aug 2014, 03:07

Turkije staat inderdaad niet zo hoog op het lijstje van IS. Ookal zou dat zo zijn maakt Turkije korte metten ermee. Alleen al omdat IS geen luchtmacht heeft. De snelle opmars is deels te danken aan de chaos in Syrië en aan de post chaos in Irak...

Overigens staan er nog steeds patriot raketten langs de grens als ik het goed heb :)
-

Plaats reactie