De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 695
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Rudolf I » 18 aug 2014, 01:54

Velen verkiezen 'Die andere plaats' boven de Hell. Dat is te begrijpen. Jezus (en andere wijsgeren, denk aan: Mohammed, Boeddha) sprak zelden tot nooit over de Hell. Ik probeer er nu wel over te praten. Als je zoekt op afbeeldingen over de Hell op internet kom je èrg veel plaatjes tegen, nog meer dan over 'die andere plek'. De één nog interessanter dan de andere.

Wat is de Hell?
De hel is een plek waar alle overtreders van de Heilige Wet naartoe gaan. Het begin is eenvoudig: Je overtreed een regel en je bent er. Waar? Er. De Hell. Als je geen godsdienst hebt die je kan bevrijdden uit de Hell, dan ben je gedoemd er èrg lang te blijven. Verschillende culturen uit de wereld beschouwen die plek dan ook voor 'zondaars'.
gate_to_hell_main_article_french_tribune_1364968733_540x540.jpg
Welke cultuur kent de Hell?
Bijna allemaal. Zonder godsdienst lijken de zogenaamde 'sukkels' zelf hun wetten te maken, dictators, Khalifaten (ISIS), of Afrikaanse natuurgodsdiensten (Voodoo), noem maar op. Ook de Europeanen en zelfs de Amerikanen (al geloven ze het nog niet, denk ik). Mét godsdienst hangt het echter sterk af van de God die je aanhangt, of die god het woord 'Genade' in zijn spectrum heeft. Zo kan bijvoorbeeld Boeddha een Hell uitspreken die 10.000 jaar duurt.
buddhist-hell.jpg
De christelijke Hell.
Hier heb ik het meest van gehoord gedurende mijn jeugd en jong -volwassenheid. Toch is de naam Hell niet uit het christelijk, maar uit het Scandinavisch. Mannen die niet stierven in de strijd, of doodgingen van ouderdom of ziekte, werden ballast aan het schip van de godin Hell, mooi van boven en slecht onderstel, totdat Ragnarok uitbreken zal.
Dante (de Italiaans schrijver) heeft geclaimd de Hell bezocht te hebben, en beschrijft vervolgens bijna Homerus' odyssee. Dat is weer Griekse mythologie. Hij beschrijft een Hell waar alle zondaars gemarteld worden op verschillende (én creatieve) manieren voordat er verlossing aanbreekt. Ook deze Hell kan honderden jaren duren.
dante_and_virgil_in_hell.jpg
De Hebreeuwse Hell
Met één woord: Gehenna. Het vagevuur waarin alles wat afval is verbrandt wordt. Zo ook de zielen van diegene die het verdient hebben.
Afbeelding

Toch zijn deze visies op de Hell verreweg vernieuwend, aangezien er een oud -Babylonische Hell was, waar de overledene over een brug moest zien te gaan, die steeds smaller wordt. Aan het einde is de brug zó smal, dat het scherper is dan een scheermes. Alleen de uitverkorene zal deze brug kunnen passeren.
Afbeelding

Er valt nog véél meer te vertellen over deze plaats, maar dat doe ik (nog) niet. Voel je vrij om dit topic aan te vullen, ik zal er mee bezig blijven in ieder geval.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gast1

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Gast1 » 18 aug 2014, 08:45

De 'hel' is de angst van onze mind en kan, maar wordt ook voor velen verwezenlijkt tijdens het huidige leven.
De hel is die situatie waarin wij terechtkomen waarvoor we bang zijn.
De plaatjes die je er bij hebt gevoegd illustreren de gedachten van de makers van deze plaatjes ...

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Tardis » 18 aug 2014, 12:30

Iemand die in een Nederlandse tekst het eenvoudige woord hel niet eens foutloos kan schrijven heeft de wereld over dat onderwerp niets anders dan bullshit te vertellen. Dat wordt in de rest van de tekst nog eens bevestigd. Aan dat onderwerp is sowieso geen eer te behalen vanwege het hoge bullshit gehalte. George Carlin maakte er terecht korte metten mee.

Laatst gewijzigd door Tardis op 18 aug 2014, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Zoeker » 18 aug 2014, 12:35

Er bestaan alleen zelf-geschapen hellen. Niet zo moeilijk: je hoeft er slechts in te geloven en hij bestaat. En je hebt hem voor jezelf alleen.
Veel plezier.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 695
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Rudolf I » 18 aug 2014, 13:37

Ik stop ermee. Ik dacht echt even dat een onderwerp over de hel op dit forum zou thuishoren. Maar ik merk aan jullie reacties dat het niet erg veel inhoud, dat wat ik doe. Ik ben dan niet zo slim als jullie, maar dat kan ik nog wel begrijpen. Ik hoor hier ook niet echt thuis, op dit forum. Ondanks de vele interessante onderwerpen.

Ik ben er vandoor. De ballen.
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Tardis » 18 aug 2014, 13:40

Dan kan Tammy er meteen een slotje op doen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

aquarius

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door aquarius » 18 aug 2014, 17:40

Ho ho ho Rudolf I niet zo snel jonge
De Hel

Buiten de stadsmuren van verschillende steden werden afval verbrand ,en het stonk er vreselijk ,de adem sneed je gewoon af van de zwaveldampen.
Op deze onheil plaats zwierven de verstotende die de stad werden uitgejaagd ..... een gure plek was het.
van dieven en moordenaars .

Deze plaats staat symbool voor de Hel .
Er is een naam voor maar kan er even niet opkomen .

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Vitharr » 18 aug 2014, 17:56

aquarius schreef:Deze plaats staat symbool voor de Hel .
Er is een naam voor maar kan er even niet opkomen .
Een industrieterrein? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door univers » 18 aug 2014, 18:09

De hel.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Gast1 » 18 aug 2014, 18:42

Ik zie een blauw juweel.
Het is geen 'hel' ...
Het is een geschenk en wij 'beschaafde intelligentsia' maken er een hel van.
Rudolf I schreef:Ik stop ermee. Ik dacht echt even dat een onderwerp over de hel op dit forum zou thuishoren. Maar ik merk aan jullie reacties dat het niet erg veel inhoud, dat wat ik doe. Ik ben dan niet zo slim als jullie, maar dat kan ik nog wel begrijpen. Ik hoor hier ook niet echt thuis, op dit forum. Ondanks de vele interessante onderwerpen. Ik ben er vandoor. De ballen.
Rudolf I, kom op jongen :?
Niet iedereen vindt het interessant en weer een ander kan er tegen schoppen, maar laat jij je zo snel uit het veld slaan?
Ik vind het een prima topic en de reacties vallen best mee.
Ik zou ook niet weten waarom het hier niet zou thuis horen.
Er zijn hier tal van topics geopend die geen enkele reactie hebben gekregen, toch?
Dus stel je niet aan, en ga gewoon verder.

Wat vind je zelf van het begrip 'hel'?

aquarius

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door aquarius » 18 aug 2014, 18:56

Zag de naam boven een voorstelling staan en de naam was inderdaad Gehenna die ik bedoelde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehenna

Een voorstelling van de Hel heb ik ook n.l beelden van de concentratiekampen .
Heb beelden gezien die stiekem werden gefilmd daar ,ben veel gewent maar deze gruwel ging mij echt te ver wat daar gebeurde . niet menselijk meer maar demonisch !

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Susan » 18 aug 2014, 19:01

aquarius schreef:Een voorstelling van de Hel heb ik ook n.l beelden van de concentratiekampen .
Heb beelden gezien die stiekem werden gefilmd daar ,ben veel gewent maar deze gruwel ging mij echt te ver wat daar gebeurde . niet menselijk meer maar demonisch !
Je was me net voor, dát soort ervaringen van mensen..ja moet ook de hel zijn,
naast uithongering ed...teveel om op te noemen wat dagelijks plaats vindt, enz enz enz...
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 695
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Rudolf I » 18 aug 2014, 19:44

Gast1 schreef:Wat vind je zelf van het begrip 'hel'?
Ik heb zelf een geïllustreerd boek over de hel, en die maakt het onderscheid tussen hel en de onderwereld. Ik zat er net in te lezen voor betere informatie. De oud Egyptenaren kenden het woord hel niet, het was dan ook geen plaats waar de verdoemden terechtkwamen, maar een plek waar alle doden naartoe gingen. Dan heet het een onderwereld.

Het begrip hel kan ik interpreteren als een plek ontdaan van alle menselijkheid.

Er was ooit een filosoof die beweerde: "Andere mensen, dat is de hel". In het geval van oorlog en de concentratiekampen denk ik dat ook, dat het nog echt zo is ook.
Toen ik 13 was ben ik met mijn ouders ooit naar Westerbork geweest, daar was een tentoonstelling met foto's van de concentratiekampen. Alleen dat al vond ik gruwelijk. Ongelooflijk hoe die massagraven er uit zagen. De rest heeft mijn verbeelding gedaan, denk ik. Honger en ziekte in de kampen wierpen hun blik vooruit op de naderende dood.
Mijn godsdienstlerares vroeger (in 1989) beweerde dat oorlog 'de hel' is. En als je het je bedenkt: Door de overheden komen volkeren in oorlog met elkaar, neem nu tegenwoordig de Oekraïne, het gaat om financiën en grondstoffen, volkeren worden daar de dupe van. Dat gaat door totdat er mensen zijn die claimen at hun broer of vader op gruwelijke wijze is vermoord, wat weer leidt tot wraakacties. Dan raken ook de volkeren verstrikt in het gevecht...

Ik geloof niet in een hel waar de duivel alle zondaars op vele gruwelijke wijze straft, maar de hel waar alle menselijkheid is vertrokken, misschien. Oorlog = hel.
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Witte wel » 19 aug 2014, 00:15

George Carlin ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Tammy » 19 aug 2014, 04:37

Hell met twee LL is de Engelse benaming voor de hel.
Ik heb er zelf geen moeite mee dat het zo word beschreven in deze topic.

Het filmpje wat Tardis plaats van George Carlin ken ik al een aantal jaren.
Ik vind het meesterlijk.
Geweldig wat die man vertelt. [clap]


Ikzelf geloof niet in de hel zoals je ziet in de plaatjes hierboven.
Dat is grote onzin.
Maar miljoenen gelovigen geloven het helaas.

De hel is wel aanwezig op aarde in de vorm van geweld, oorlogen enz.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Gast1 » 19 aug 2014, 08:49

Rudolf I schreef:
Gast1 schreef:Wat vind je zelf van het begrip 'hel'?
Ik geloof niet in een hel waar de duivel alle zondaars op vele gruwelijke wijze straft, maar de hel waar alle menselijkheid is vertrokken, misschien. Oorlog = hel.
Oké en fijn dat je toch nog meedoet.
Dat uitvoerders van religiën het begrip 'hel' hanteren om hun 'gelovigen' te straffen bij ongehoorzaamheid is een drukmiddel en daar begint de ridiculiteit en mogelijk 'de hel' zelf al.
Je gelooft of niet en wat mij betreft dien je daar geheel vrij in te zijn.
De religieuze hel is een verzinsel zoals ik al schreef.
Wij 'beschaafde intelligentsia' maken het ons hier op dit 'Aards paradijs' zelf tot een hel en zijn derhalve een grote mislukking van de schepping zelf, erger dan welke virus of bacterie dan ook ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door taigitu » 19 aug 2014, 12:24

Rudolf I schreef: Ik geloof niet in een hel waar de duivel alle zondaars op vele gruwelijke wijze straft, maar de hel waar alle menselijkheid is vertrokken, misschien. Oorlog = hel.
Ik geloof niet in een hel waar we na ons overlijden zouden kunnen terecht komen.
Ik geloof ook niet in een hemel waarin (goede) mensen rond lopen te huppelen tussen
engeltjes en andere figuren zoals een god of figuren die door de kerk heilig zijn
verklaard. Zowel hemel als hel worden door de religieuze leiders gebruikt om hun
schaapjes in het gareel te houden. Zoals een vader of moeder een kind wil laten
luisteren door te dreigen met de boe-man, zo doet de kerk het ook. Ben je 'lief' en
luister je, dan ga je naar de hemel. Ben je 'stout', dan ga je naar de hel.

'Hel' is een woord wat als etiket dient voor de verschrikkingen die we meemaken in het
leven. Dat kunnen dus gebeurtenissen zijn die mensen in de buitenwereld ervaren zoals
o.a. een natuurramp als de tsunami of een oorlog. Maar ook iemand die de
verschrikkelijkste dingen doet aan andere mensen of dieren en op een moment van
bewustwording beseft wat hij de ander aandoet en de verschrikking daarvan kan
voelen, kan de 'hel' in zichzelf ervaren daardoor.

Ik kan me voorstellen dat het leven hier over gaat:
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Rudolf I
Onderzoeker
Berichten: 695
Lid geworden op: 12 apr 2014, 03:29

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Rudolf I » 20 aug 2014, 11:25

Bedankt voor jullie verschillende visies over de hel en ook over dit topic. Mij heeft het toch geholpen 'iets' op een rijtje te zetten.
We zien allemaal iets anders
kijken door dezelfde ruit
vogelpoep of universum
Het is maar waar je toe besluit.

-Ietsje later- Huub van der Lubbe, De Dijk

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Maris » 20 aug 2014, 22:35

Net zo min als ik een hemel of een hel geloof in het religieuze hiernamaals, denk ik wel dat we als mens zowel de hemel als de hel kunnen scheppen.

Soms kunnen we als mens in de hel terecht lijken te komen: op het moment dat we alles wat ons lief is (lijken te) verliezen.... En inderdaad oorlog en natuurrampen geven ons het idee van in de hel op aarde beland te zijn.

Toch zijn er mensen, die ondanks die hel die ze ervaren op een zeker moment, enorm veerkrachtig zijn. Zonder dat ze verbitterd of haatdragend worden, kunnen ze de brokstukken van hun leven bijeen rapen en weer een nieuw leven opbouwen.

In die zin is het m.i. dus meer aan mensen dan aan de omstandigheden of een hel 'voor eeuwig' is....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De Hell (geïllustreerd) voor beginners.

Bericht door Zoeker » 20 aug 2014, 23:14

Maris schreef:
In die zin is het m.i. dus meer aan mensen dan aan de omstandigheden of een hel 'voor eeuwig' is....
Heel goed opgemerkt. Ik heb de hel van binnen gezien en heb de uitgang ook nog gevonden.
Merkwaardigerwijs moet je voor de uitgang dwars door diezelfde hel heen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie