Moslimfeminisme

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Moslimfeminisme

Bericht door taigitu » 19 aug 2014, 11:20

Moslimfeminisme

Afbeelding
Symbool van het moslimfeminisme dat is opgebouwd
uit een combinatie van het vrouwlijke genus symbool
en het halve maan symbool van de Islam

Een aparte tak van vernieuwing in het islamitisch denken is het moslimfeminisme. Vooral in het westerse feminisme bestaat de opvatting dat emancipatie van de vrouw slechts mogelijk is door religie aan de kant te schuiven. Vanwege de Hadd is het voor veel moslimvrouwen echter geen optie om afstand te doen van de islam. Aan het eind van de negentiende eeuw ontstond er in Egypte een emancipatiebeweging die op basis van koranteksten tegen vrouwendiscriminatie vocht met als doel gelijke rechten voor de vrouwen.

Feministische theologie
Verschillende geleerden, zowel mannen als vrouwen, hebben deze opvatting op diverse manieren verder uitgewerkt en kwamen tot de conclusie dat de islam in wezen kan bijdragen aan de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Voorwaarde daarbij is, dat het emancipatoire karakter van de openbaring herkend wordt, en dat de koraninterpretatie ontdaan wordt van patriarchale denkbeelden, die veelal voortkomen uit voorislamitische traditionele opvattingen, die soms op de korantekst geprojecteerd worden. Verschillende vrouwen hebben een poging gewaagd om tot een herinterpretatie van de koran te komen die meer recht doet aan de gelijkwaardigheid van man en vrouw.
Wikipedia
Na overspel is steniging van vrouwen niet altijd noodzakelijk, verklaarde in 2003 de Iraanse ayatollah Naser Makarem Shirazi in een geschreven fatwa (een islam-encycliek). Dit gaf hoop aan elf vrouwelijke parlementsleden die ijverden om steniging als doodstraf voor overspel af te schaffen.
En de ayatollah had gelijk! Er is geen enkel Koranvers dat over steniging spreekt. Toen er voor overspel nog geen straf was bedacht haalde Mohammed een straf uit het Bijbelse Oude Testament, via de profeten van Israel naar men meende ook een openbaring van God: steniging. Later heeft men hieraan vastgehouden menend dat de Koran het voorschrijft. Maar steniging is helemaal niet de straf. Op overspel staan namelijk honderd stokslagen, dus ziet u nu wel dat het allemaal veel humaner in elkaar steekt dan u zich had laten wijsmaken!
Honderd zweepslagen, dat is alles.
De islam vrouwvriendelijk???
Oordeelt u zelf.


Bukhari 1 2 28 Vrouwen vormen de meerderheid van de bewoners van de hel. (zie ook volume 7, boek 62, nr. 124, 125)
Bukhari 1 2 28 Vrouwen zijn ondankbaar (zie ook boek 7, boek 62, nr. 125)
Bukhari 1 6 301 Vrouwen zijn dommer dan mannen.
Bukhari 1 6 301 Vrouwen mogen niet vasten en bidden tijdens hun menstruatieperiode.
Bukhari 1 6 301 Vrouwen zijn minder spiritueel dan mannen.
Bukhari 1 6 301 Vrouwen kunnen voorzichtige verstandige mannen van het rechte pad afbrengen.
Bukhari 1 6 301 Door haar gebrek aan intelligentie is een getuigenis van een vrouw maar de helft van de getuigenis van een man waard.
Muslim - 4 1032, 1034 Iemands gebed wordt verstoord of ongeldig als er een ezel, een vrouw of een zwarte hond voorbij gaat.
Bukhari 1 9 490, 493 Vrouwen zijn misschien toch beter dan honden en ezels.
Bukhari 1 9 498, 486 Vrouwen zijn misschien toch beter dan honden en ezels.
Bukhari 2 18 161 De meeste bewoners van de hel zijn vrouwen vanwege hun ondankbaarheid jegens goede daden en jegens hun echtgenoten.
Bukhari 2 21 288 Een vrouw mag alleen op een tweedaagse reis gaan met haar man of een 'Dhi-Mahram' (iemand die niet met haar kan trouwen).
Bukhari 2 22 295 Alleen mannen mogen 'Subhan Allah' zeggen, vrouwen mogen klappen.
Bukhari 2 23 369 Vrouwen mogen niet langer dan 3 dagen rouwen, alleen voor hun man meer.
Bukhari 2 24 541 Een meerderheid van de bewoners van de hel zijn vrouwen.
Bukhari 2 24 541 Vrouwen zijn gebrekkig in intelligentie en geloof.
Muslim - 4 1926 De meeste vrouwen zijn brandstof voor de hel.
Muslim - 4 1982 De meeste bewoners van de hel zijn vrouwen vanwege hun ondankbaarheid jegens hun echtgenoten en goedheid.
Muslim - 8 3240 Vrouwen komen en gaan in de vorm van een duivel.
Muslim - 8 3303 Een vrouw moet instemmen voordat men met haar mag trouwen. Een maagd stemt in door te zwijgen.
Muslim - 8 3366 Als een vrouw een nacht niet in het bed van haar man slaapt vervloeken de engelen haar tot in de morgen.
Muslim - 8 3367 Als een vrouw weigert naar het bed van haar man te komen, is God niet tevreden over haar tot haar man dit weer is.
Bukhari 2 20 192, 193 Een vrouw mag niet meer dan drie dagen reizen tenzij ze met haar man is of met iemand waar ze niet mee kan trouwen.
Bukhari 2 20 194 Een vrouw mag niet meer dan 1 dag en 1 nacht reizen, tenzij ze met iemand is waar ze niet mee kan trouwen (zie ook volume 2, boek 21, nr. 288)
Muslim - 7 3096 - 3109 Vrouwen mogen niet alleen reizen voor meer dan 1/2/3 dagen tenzij ze met een mahram (iemand waar ze niet mee kunnen trouwen) zijn.
Muslim - 7 3110 - 12 Niemand mag alleen met een vrouw zijn, tenzij er een beschermer (iemand waar ze niet mee kan trouwen) bij is.
Muslim - 8 3466 - 68 Een vrouw is als een rib, je kan haar niet recht maken en als je haar met rust laat zal er altijd slechtheid in haar blijven.
Bukhari 3 31 172 Een gebrek in het geloof van een vrouw is dat ze niet mag vasten als ze menstrueert.
Bukhari 3 34 264 Van een vrouw scheiden en vervolgens aan een vriend geven is mogelijk.
Bukhari 3 48 826 De getuigenis van een vrouw is de helft van de getuigenis van een man vanwege de gebreken in haar verstand.
Bukhari 4 54 464 De meerderheid van de mensen in de hel zijn vrouwen.
Bukhari 4 55 548 Analogie tussen een vrouw en een rib.
Bukhari 4 55 623, 643 Vele mannen hebben de perfectie bereikt, maar slechts drie vrouwen.
Bukhari 5 59 562 Mohammed verbiedt vrouwen te rouwen om gesneuvelde mannen.
Bukhari 5 59 597 Mohammed geeft opdracht de hand van een vrouwelijke dief af te hakken.
Bukhari 5 59 709 Een volk dat door een vrouw geleid wordt zal nooit succesvol zijn.
Bukhari 5 58 124, 125 Verhaal waarin vrouwen tot het bezit van een man worden gerekend.
Bukhari 6 60 408, 409 God vervloekt vrouwen die tatoeëren, tatoeages hebben, gezichtsbeharing verwijderen, ruimte tussen hun tanden maken of vals haar gebruiken.
Bukhari 7 62 33 Vrouwen zijn de grootste veroorzakers van lijden voor mannen.
Bukhari 7 62 113 Analogie tussen een vrouw en een rib.
Bukhari 7 62 121 Vrouwen die hun man in bed niet naderen als hij hierom vraagt worden door de engelen vervloekt tot de ochtend.
Bukhari 7 62 126 De meerderheid van de helbewoners zijn vrouwen.
Bukhari 8 73 68 Een man zou zijn vrouw niet zo moeten slaan als hij zijn kameel slaat en vervolgens met haar naar bed gaan.
Bukhari 7 62 132 Mannen zouden hun vrouwen niet zo moeten slaan zoals ze een slaaf zwepen en vervolgens later op de dag seks met haar hebben.
Bukhari 7 62 133 God vervloekt vrouwen die kunsthaar gebruiken.
Bukhari 7 71 649 Voortekenen doen zich voor in de vorm van een vrouw, een huis of een beest.
Bukhari 7 72 715 In dit verhaal wordt het slaan van een ongehoorzame vrouw toegestaan.
Bukhari 7 63 259 Mohammed vervloekte onder andere vrouwen die tatoeëren en mensen die tatoeages hebben.
Bukhari 7 62 30-32 Slechte voortekenen zitten in het huis, de vrouw en het paard.
Bukhari 7 72 815 en 822-831 God en Mohammed vervloeken vrouwen die tatoeëren, tatoeages hebben, gezichtsbeharing verwijderen, ruimte tussen hun tanden maken of vals haar gebruiken.
Bukhari 7 62 123 Een vrouw zou niet moeten vasten, tenzij ze toestemming van haar man heeft, als hij thuis is en ze mag niemand het huis inlaten tenzij hij toestemming geeft.
Bukhari 9 87 162 Een zwarte vrouw in een droom staat in dit verhaal als teken voor een epidemie.
Bukhari 9 88 219 Een natie met een vrouw als leider zal niet succesvol zijn.
Muslim - 1 142 De meerderheid van de helbewoners zijn vrouwen, omdat ze teveel vloeken, ondankbaar zijn jegens hun echtgenoten. Vrouwen hebben een gebrek aan gezond verstand en falen in religie omdat ze niet altijd mogen vasten.
Muslim - 4 884-895 Als vrouwen toestemming vragen om naar de moskee te gaan mogen ze niet belet worden.
Bukhari 8 76 456 De meerderheid van de bewoners van de hel zijn vrouwen.
Bukhari 7 62 136 Seks met vrouwelijke krijgsgevangenen wordt niet afgekeurd, maar coïtus interuptus heeft hierbij geen nut.
Bukhari 9 93 506 Mohammed keurt coïtus interuptus bij seks met vrouwelijke krijgsgevangene af (seks met vrouwelijke krijgsgevangenen is op zich goed).

http://books.google.nl/books?id=2nmAAwA ... 29&f=false
Als ik de uitleg/interpretaties lees van wat er in de koran staat (zou staan) aangaande
de vrouw dan moeten de heren die dit hebben verzonnen toch af en toe wel in de lach
zijn geschoten...... ? Ze hadden het toch leuk voor elkaar?
Het is een wonder dat vrouwen niet eerder in opstand zijn gekomen tegen deze regels
(interpretaties). Dat meisjes in verschillende moslim landen niet naar school mogen en daarom
ook niet zelf kennis nemen van wat er in de koran staat, draagt daar wel aan bij.
Vanuit kennis ontstaat wijsheid....... en dat betekent dat macht moet inleveren.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Moslimfeminisme

Bericht door taigitu » 19 aug 2014, 11:47

Shazia Mirza

Afbeelding

“Mijn naam is Shazia Mirza, tenminste dat staat op mijn vliegbrevet.”
Zo opende een Pakistaanse moslima van vijfentwintig, kort na de vernietiging van het World Trade Center, haar stand-up-act. Shazia is waarschijnlijk de eerste moslimvrouw in de geschiedenis van de stand-up-comedy. (…) Zij maakt zowel ouwe-vrijstergrappen over zichzelf als 28-jarige maagd, als over de moslimopvattingen daarover. Ze is naar westerse smaak wat traag en niet zo hard en gevat. Vaak is het publiek een extra seconde stil na haar climax, terwijl het de humor ervan tot zich laat doordringen. Bijvoorbeeld als ze zegt: “Alle mensen met een snor worden in de gaten gehouden. Mijn moeder is al aangevallen.”

Shazia Mirza brak in Engeland door als stand-up-comedian. Maar niet alle moslims vinden haar grappen over de Pakistaanse cultuur en de orthodoxe islam om te lachen. Een tijdje geleden werd Shazia tijdens een optreden in een Londense club aangevallen door drie Aziatische mannen. Zij was volgens haar belagers een schande voor haar eigen religie en cultuur. Critici snappen haar niet, zegt Mirza. “Ik ben niet tegen de islam. De islam geeft vrouwen veel macht, maar de cultuur neemt dat weg door te zeggen dat dit en dat niet mogen. Wij worden grootgebracht met het idee niet in het openbaar te mogen spreken. Maar dat verbiedt de islam nergens. Toch veroordelen mannen me daarom.” Een van haar lines: ‘Ik kijk echt uit naar mijn huwelijksdag; ik kan niet wachten om mijn echtgenoot te ontmoeten. Mijn vriendin Julie vraagt me: ‘Hoe kun je slapen met iemand die je niet kent?’ Maar zelf doet ze niet anders.”

Zij maakt Bin Laden belachelijk, zamelt geld in voor de slachtoffers van de aanval op het WTC, draagt een hoofddoek wanneer zij optreedt, en spreekt lijzig met een uitgestreken gezicht. In haar privéleven is zij naar eigen zeggen een gematigde, oprechte moslim, met een vergevende visie op beide culturen waarin ze leeft. “Het hele punt van mijn optreden is te helpen de islamofobie in Engeland te verminderen. Nog nooit heeft een moslimvrouw zich uitgesproken over wat het is om moslim en vrouw te zijn. Er bestaan zo ontzettend veel stereotypen en ik geef mensen de gelegenheid er samen met mij om te lachen.”

Wanneer mensen aan Mirza vragen waarom haar moeder vijf stappen achter haar vader loopt, zegt zij: “Van achteren ziet hij er beter uit.” Ook vertelt zij over een steelse kneep die zij voelde tijdens de drukte in de heilige stad Mekka. “Dat moet de hand van God zijn geweest”, zegt zij. In tegenstelling tot sommige andere stand-up-moslimvrouwen draagt zij haar hoofddoek uit overtuiging. Zij was daarom verbaasd dat een theateragent tegen haar zei dat ze nu eens een andere gimmick moest proberen. Die met de hoofddoek werd oubollig. Maar wat met ze dan met goede grappen als: “De vrouwen in mijn familie gebruiken allemaal hetzelfde paspoort”. In haar laatste show vormde een reusachtig billboard vol met smerige haatbrieven die ze ontving het decor. Af en toe trok ze zo’n brief van het bord en las hem voor. (…)
Een Amerikaanse stand-up die getuige was van haar eerste optreden in de Verenigde Staten zei dat ze van enthousiasme de boel afbraken. “Ik ben een joodse stand-up,” zei hij, “zij vertelt over haar ‘moslim-zijn’, ik doe hetzelfde over mijn ‘joods-zijn’, we praten over wie we zijn. Zij heeft alle recht om dat te doen.””

Uit: Valt er nog wat te lachen met die moslims van Abdulwahid van Bommel
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Moslimfeminisme

Bericht door Gast1 » 19 aug 2014, 12:56

Puike dame, die Shazia Mirza ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Moslimfeminisme

Bericht door taigitu » 19 aug 2014, 17:17

Gast1 schreef:Puike dame, die Shazia Mirza ...
Zeer gewaagd zoals ze begon over het World Trade Center vlak na het gebeuren.
Maar ik juich het toe dat ze de draak kan steken met haar cultuur (religie).
Het kan de brug zijn naar wederzijdse acceptatie waar die wringt bij mensen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Moslimfeminisme

Bericht door Gast1 » 19 aug 2014, 17:57

Zéker, de dame is geen bangerik en ik kan dat waarderen.
Het is te hopen dat er bruggen geslagen worden ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Moslimfeminisme

Bericht door univers » 19 aug 2014, 18:23

Dan moeten ze eerst die baardapen opruimen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Moslimfeminisme

Bericht door entropy » 19 aug 2014, 18:39

Dit vind ik nou een hoopvol bericht!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Moslimfeminisme

Bericht door Tammy » 20 aug 2014, 06:20

Goed wat deze vrouw doet, ik vrees alleen dat het nog honderden jaren duurt voor dat het echt effect heeft.
De mannen moeten veranderen in hun zeer primitieve denkbeelden.
Ze komen uit het stenen tijdperk en de moderne wereld is nog heel ver weg bij deze kerels.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Moslimfeminisme

Bericht door taigitu » 20 aug 2014, 10:05

Tammy schreef:Goed wat deze vrouw doet, ik vrees alleen dat het nog honderden jaren duurt voor dat het echt effect heeft.
De mannen moeten veranderen in hun zeer primitieve denkbeelden.
Ze komen uit het stenen tijdperk en de moderne wereld is nog heel ver weg bij deze kerels.
Ik denk dat de vrouwen moeten veranderen. Wanneer zij niet meer accepteren om gezien
te worden als eigendom en als zodanig niet meer behandeld te worden, zal de man wel
moeten veranderen. Vrouwen zijn sterker dan mannen denken.
En vrouwen als Shazia Mirza laten aan andere onderdrukte vrouwen zien dat het ook
anders kan. Met humor kan heel veel bereikt worden. En als het zaadje is gezaaid........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Moslimfeminisme

Bericht door Zoeker » 20 aug 2014, 12:26

Als ik het zo lees dan is de vrouw op de wereld gezet om de moslimman in bed aan zijn gerief te helpen.
En daarna mag ze als dank rotten in de hel.
De moslimdames zullen het zelf op moeten knappen om tot enige emancipatie te komen.
Hun westerse zusters hebben het ook niet kado gekregen.
Ik wens ze veel succes met het tot stand brengen van de emancipering in de moslimlanden.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie