10 Lies You Were Told About Christmas

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Vitharr » 17 dec 2016, 11:02

Wat een bizar topic is dit zeg. :shock: En dan heb ik het over alle bijdragen. Sommigen zijn aangenaam verrassend, anderen zijn zeer onaangenaam.

Sinterklaas had ik zelf al uitgepuzzeld. Ik ben nooit echt voorgelogen. Ik heb zelf geïnterpreteerd. Het draaide bij mij niet zozeer om de cadeau's, maar om de moeite die mensen zich verschaften om die, onder een ander zijn naam, aan mij te schenken. Ik kreeg nooit zomaar wat maar altijd dingen die bij me pasten. Het hele gebeuren voegde voor mij dus flink wat waarde toe aan het geschenk.

Met kerst kreeg ik ieder jaar een kaarsje van mijn moeder. Ook dat was met liefde uitgezocht en ze heeft het volgehouden tot ze veel te jong stierf. Ik heb alle kaarsjes nog. Ik wacht op de kerst die zo donker is dat hij dat licht kan gebruiken. Misschien wordt het deze wel.

Kerst was vroeger 1 dag thuis fonduen en 1 dag met de familie naar opa en oma. De grote mensen aten achter aan tafel Chinees met oma en de kinderen aten zelfgesneden friet met biefstuk en 'sauze', wat Zeeuws voor jus is. De volwassenen hebben dat verziekt omdat ze de jaarlijkse bijeenkomst aan gingen grijpen om ruzie te maken. Ik heb me mijn friet met bief niet af laten nemen en dat deel van de traditie volgehouden tot ik een serieuze relatie kreeg en de 2 kerstdagen moest delen. Toen heb ik misbruik gemaakt van onze lokale traditie om 3 ipv 2 feestdagen te hanteren en ging ik op derde kerst met mijn vriendin alsnog friet met bief halen bij opa.

Mijn kerstherinnering tot mijn puberteit was dus de fantasie van gezellig samenzijn, daarna draaide het meer om het contrast en waren mijn kerstdagen niet zo vrolijk meer als voorheen. In 1999 heb ik het tot nu toe indrukwekkendste kerstfeest ooit beleefd. Het was een afscheid wat ik niet goed uit kan leggen.

De jaren die volgden waren meestal hetzelfde. 1 dag eten bij mijn ouders, niet veel later alleen mijn vader, en de rest van de feestdagen 'vierden' we met vrienden. Niemand van ons was ooit in staat een kerstgevoel op te roepen. De laatste week van het jaar was voor ieder van ons melancholisch. We waren allemaal wel op de een of andere manier een outsider looking in bij de zaligheid van het kerstfeest.

Terugkijkend begon het altijd met iemand die opmerkte dat er weer een jaar naar de kl*&* was. En dan begon een ander met het ophalen van een anekdote wat leidde tot een sneeuwbaleffect. En ik vertelde over 1999.

Tot 2012 was dat best een redelijke traditie. In 2012 verging echter de wereld. In september werd surseance afgedwongen bij mijn ex-werkgever en werden bewindvoerders aangesteld. De financiële ellende was dermate groot dat het UWV bijsprong in de betalingsverplichtingen. Dat betekende alleen wel dat alleen kale basissalarissen uitbetaald werden en we wisten nooit wanneer. In oktober meerde de laatste ertsboot aan. De curatoren logen ons voor en beloofden dat als wij daar een topproduct van maakten dan zouden ze de salarissen tot februari kunnen betalen. Wij trapten er in.

In November was het erts verwerkt en hoorden wij op de radio dat ons faillissement was aangevraagd. Het geproduceerde product werd als bruidsschat gebruikt in een gemeen spel wat is mislukt. Het UWV nam vanaf dat moment onze volledige salarisbetaling over en in plaats van een uitbetaling kregen we een brief dat onze salarissen begin februari uitbetaald zouden worden. Dat was voor 1 van mijn collega's de druppel. Hij stierf aan stress en begin december hebben we hem begraven.

Bij het uitspreken van ons faillissement begint de opzegtermijn. Voor de meesten 8 weken. Velen hadden niets meer te doen en het was een bijzonder emotionele periode. Daarom besloot de leiding om ons de vrijheid te geven om te stoppen met werken. En toen begon de afvalrace. Iedereen wilde blijven tot het einde maar steeds meer konden de kracht niet vinden. Ik ben als 1 van de laatste overgebleven en heb dus ook die feestdagen gewerkt. De periode is me bijgebleven als de meest zwartgallige uit mijn leven waarbij ik het gevoel had dagelijks afscheid te moeten nemen van mensen waarmee ik me verbonden voelden maar die ik waarschijnlijk nooit meer terug zou zien omdat het er teveel waren om contact mee te onderhouden.

Ook aan het thuisfront was het niets dan ellende bij de meesten. Niet iedereen kon goed met geld omgaan en wisselende betalingen hebben dan een desastreus effect. Ondanks de toestand hebben we gedaan wat we konden om te zorgen dat de kinderen nog een sinterklaas en een kerstfeest hadden. Dat lukte en de kids hadden warme feestdagen. Wij dus niet, zelfs niet met dat resultaat. De oorzaak overschaduwde alles.

Deze godvergeten periode heeft voor mij niets warms en door de indoctrinatie er om heen voel ik soms zelfs lichte eenzaamheid. Als het kon ging ik werken maar ik moest zonodig chefje worden met een dagdienstbaan dus ben ik verplicht extra lang vrij. De mensen die bij me willen zijn worden gehinderd door de 'verplichtingen' rond deze dagen en ik vind dat niet erg want ik voeg niks toe in deze periode.

Waar andere mensen deze periode als warm en gelukkig ervaren verdwijnen bij mij juist alle illusies en aanschouw ik de realiteit in al zijn kilheid. Ik vind dat niet zo heel fijn maar gelukkig heb ik alle walt disneyfilms en 14 delen van Platvoet en zijn vriendjes. Alleen in deze periode ben ik daar ontvankelijk voor.

Eenieder moet zelf weten hoe hij zijn leven leeft. Zolang het mij maar niet hindert. Vier kerst in de kerk, in de kroeg, met je familie, doe gewoon wat je hart je ingeeft. Maar volgens mij beperkt de kerstgedachte zich niet tot wat bij je op de bank, aan de bar of aan tafel zit maar ging het vooral om wat daar niet bij is. En mijn indruk als buitenstaander is dat het kerstfeest steeds meer om ego draait.

Ik vind het opmerkelijk dat in dit topic de warmte in de posts van gusteman en determinist zit. Dat mag best een unicum genoemd worden. De rest van jullie lijkt me rijp om kerst met mij te vieren.

Ik trap wel af; weer een jaar naar de kl*((.....
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door herman50 » 17 dec 2016, 11:10

met alle goede bedoelingen , máár, als het-hier- niet lukt enig vertrouwen te krijgen, hoe wil je dan in hemelsnaam ooit het ´vrede op aarde´ krijgen,, geven en laten leven geven en nemen, het leven is zo kort ......<dit zijn uitspraken van wijlen mijn moeder ,ze was een kleine opdonder maar met een verdomd goed 24krt gouden hart.....zo nou heb ik n krop in m´n keel>


Afbeelding
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door univers » 17 dec 2016, 11:25

geven en laten leven geven en nemen, het leven is zo kort ......<dit zijn uitspraken van wijlen mijn moeder ,ze was een kleine opdonder maar met een verdomd goed 24krt gouden hart.....zo nou heb ik n krop in m´n keel>
Je moeder was een wijze vrouw.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 11:26

herman50 schreef:met alle goede bedoelingen , máár, als het-hier- niet lukt enig vertrouwen te krijgen, hoe wil je dan in hemelsnaam ooit het ´vrede op aarde´ krijgen,, geven en laten leven geven en nemen, het leven is zo kort ......<dit zijn uitspraken van wijlen mijn moeder ,ze was een kleine opdonder maar met een verdomd goed 24krt gouden hart.....zo nou heb ik n krop in m´n keel>


Afbeelding
En die krop lijkt besmettelijk te zijn.
Je raakt me Herman ... op een fijne wijze :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Vitharr » 17 dec 2016, 11:30

herman50 schreef:met alle goede bedoelingen , máár, als het-hier- niet lukt enig vertrouwen te krijgen, hoe wil je dan in hemelsnaam ooit het ´vrede op aarde´ krijgen,, geven en laten leven geven en nemen, het leven is zo kort ......<dit zijn uitspraken van wijlen mijn moeder ,ze was een kleine opdonder maar met een verdomd goed 24krt gouden hart.....zo nou heb ik n krop in m´n keel>


Afbeelding
Ik denk zo beste Herman:
“All right," said Susan. "I'm not stupid. You're saying humans need... fantasies to make life bearable."

REALLY? AS IF IT WAS SOME KIND OF PINK PILL? NO. HUMANS NEED FANTASY TO BE HUMAN. TO BE THE PLACE WHERE THE FALLING ANGEL MEETS THE RISING APE.

"Tooth fairies? Hogfathers? Little—"

YES. AS PRACTICE. YOU HAVE TO START OUT LEARNING TO BELIEVE THE LITTLE LIES.

"So we can believe the big ones?"

YES. JUSTICE. MERCY. DUTY. THAT SORT OF THING.

"They're not the same at all!"

YOU THINK SO? THEN TAKE THE UNIVERSE AND GRIND IT DOWN TO THE FINEST POWDER AND SIEVE IT THROUGH THE FINEST SIEVE AND THEN SHOW ME ONE ATOM OF JUSTICE, ONE MOLECULE OF MERCY. AND YET—Death waved a hand. AND YET YOU ACT AS IF THERE IS SOME IDEAL ORDER IN THE WORLD, AS IF THERE IS SOME...SOME RIGHTNESS IN THE UNIVERSE BY WHICH IT MAY BE JUDGED.

"Yes, but people have got to believe that, or what's the point—"

MY POINT EXACTLY.”
― Terry Pratchett, Hogfather
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Susan » 17 dec 2016, 11:41

Had dit al klaar,wist nog niet óf ik het nog zou plaatsen omdat ik het te gek voor woorden vind steeds maar weer ook elders niet alleen op ons forum hier, waar de zgn 'rechtschapen eerlijke fatsoensrakkers' vingerwijzend naar anderen, over 'de leugens, racisme, eerlijkheid' ivm kinderen hebben enz enz... deze zaken te herhalen, we weten dat nu toch inmiddels wel!

Laat iedereen toch met rust in deze tijd, men lijkt er een duivels genoegen in te hebben élk jaar weer, om anderen onder de neus wrijven hoe ze over Sinterklaas,zwarte Piet en Kerstman/feest denken, het gesteggel ook over kerstbomen ontbreekt er alleen nog aan...

Velen maken het gewoon gezellig met versieringen, kaarsen,al of niet met een kerstboom en lekker eten, net al ze ook met persoonlijke feestdagen doen! dit vaak samen met anderen doen.Zit echt niks van schijnheiligheid bij!

Ook al geloof je niet in god of bijbelverhalen enz. kan het tóch een tijd van bepaalde 'stilte' zijn door even niet meegesleurd te worden door de dagelijkse hectiek waar ook kinderen al mee te maken hebben.

En láng niet iedereen maakt er uitsluitend een 'vreetfestijn' van met idioot grote dure kado's.
Ook wij hebben onze kinderen al heel jong uitgelegt hoe dat zit met Sinterklaas en zwarte Piet, ook het kerstgebeuren. Nietemin kan het evengoed een tijd van (extra) overdenken zijn of bezinning.
(maar dat beperkt zich bij ons in elkgeval niet alleen tot deze weken)

Plaats het ook even hier bij:

Spirituele Kerst zou symbolisch gezien kunnen worden
als lichtgeboorte in jezelf door bezinning.

Dit is van december 2015

De 12 Heilige nachten de twaalf uren van het Nuctemeron.019

Hieronder volgt de tekst van de eerste beschouwing van het boek Spirituele Kerst – Handreiking voor bezinning en bezieling rondom Kerstmis en oud en nieuw. ‘Spirituele Kerst’ van Pentagram boekwinkel in Haarlem. Dit is de eerste van een serie van 16 teksten vanaf 22 december – de dag na de winterzonnewende – tot en met 6 januari, de dag van Driekoningen of Epifanie.

De teksten stellen je in staat je te bezinnen op de esoterische betekenis van het kerstfeest en van de kerstperiode. Door je aandacht daarop te richten schep je een ontvankelijkheid voor een bijzonder spiritueel proces: de lichtgeboorte in jezelf. Dat kerstwonder is het ontwaken en werkzaam worden van het goddelijke in je. Dat is het begin van een volstrekt nieuwe spirituele weg die nooit eindigt.

De kerstvakantie heeft in de Engelse taal een betekenisvolle benaming: holidays. Dat betekent letterlijk ‘heilige dagen’, dagen die je kunt beschouwen als een geschenk om je te richten op heling in de meest uitgebreide zin van het woord.

Het zijn dagen waarin je ‘leeg’ mag zijn van je gebruikelijke beslommeringen, zodat je vervuld kunt worden van helende krachten. Het woord vakantie is afgeleid van het woord ‘vacant’ dat ‘leeg’ betekent terwijl het woord ‘heilig’ verwant is aan ‘heel, heel zijn’.

Volgens meerdere tradities staan de kosmische poorten “tot het goddelijke” wijd open in de periode van 24 december tot en met 6 januari. Er wordt wel gesproken over de Kerstnacht en de twaalf heilige nachten die daarop volgen tot Driekoningen of Epifanie. Dit idee is niet gebaseerd op historische gebeurtenissen van ruim tweeduizend jaar geleden, maar op kosmische processen.

Spirituele ontwikkelingsgang

Waar komt het idee van die 12 nachten vandaan? Lang voordat het christendom in Europa kwam, vierden germaanse en keltische volkeren na de winterzonnewende een midwinterfeest (of joelfeest) dat soms 11 dagen en 12 nachten duurde. Dat was precies het verschil tussen 12 omlopen van de maan om de aarde in 29,5 dagen (354 in totaal) en de 365 dagen die de aarde nodig heeft om één keer rond de zon te draaien: 365 – 354 = 11 dagen (en 12 nachten).

Het getal twaalf drukt onder andere volheid en volledigheid uit. Denk aan de 12 tekens van de dierenriem, de 12 uren van de dag en van de nacht. Denk ook aan de 12 stammen van Israël, de 12 discipelen van Jezus en de 12 ridders van de Tafelronde. Twaalf is het product van drie en vier: 3 x 4 = 12.

De twaalf heilige nachten kunnen worden gezien als stadia van een spirituele ontwikkelingsweg zoals deze symbolisch wordt aangeduid in onder andere de twaalf uren van het Nuctemeron van Apollonius van Tyana, de twaalf werken van Hercules en de dertien boetezangen in het Evangelie van de Pistis Sophia.

Drie wordt in vele tradities gezien als een goddelijk getal, terwijl vier wordt beschouwd als een aards getal. Zo beschouwd houdt het getal 12 dus zowel het aardse als het goddelijke in zich besloten.

Ook de mens heeft zowel het aardse als het goddelijke in zichzelf. De mens zoals wij die kennen is weliswaar een manifestatie van het goddelijke, maar is zelf niet goddelijk en zal dat ook nooit worden. Ons stoffelijke lichaam zal eens sterven. Het fysieke lichaam is stof en zal tot stof terugkeren.

Brug tussen eeuwigheid en tijd

Diverse wijsheidsstromingen spreken over een onsterfelijk goddelijk beginsel dat in iedere mens sluimerend aanwezig is en dat erop wacht om te ontwaken en werkzaam te worden. Op basis van dat ontwaakte en werkzame goddelijke principe kan de mens een brug worden tussen eeuwigheid en tijd. Het gaat er niet om dat wij in de eeuwigheid komen, maar dat het onvergankelijke in ons tot leven komt. Dat is de kern van alle gnostieke leringen en ook van het esoterisch christendom: de mens is een tweevoudig wezen.

De dagteksten met de beschouwingen zijn geïnspireerd op geselecteerde hoofdstukken van het Aquarius Evangelie. Dat is een boek dat Levi Dowling publiceerde in 1908, en dat nu niet meer in druk in de Nederlandse taal beschikbaar is.

Het Aquarius Evangelie is gekozen omdat het de essentie van het innerlijke christendom bijzonder krachtig en zuiver weergeeft. Innerlijk christendom wordt ook wel oorspronkelijk christendom, esoterisch christendom of gnostiek christendom genoemd. Het gnostieke christendom plaatst het goddelijke in de mens, het uiterlijke christendom verklaart dat het goddelijke uitsluitend buiten de mens is. Bovendien is er in het Aquarius Evangelie aandacht voor andere wereldreligies, die allemaal aspecten tot uitdrukking brengen van wat we de ‘universele wijsheidsleer’ kunnen noemen.

Diverse onderzoekers hebben op basis van steekhoudende argumenten betoogd dat het Aquarius Evangelie en de evangeliën in de Bijbel historisch gezien niet juist zijn. Waarschijnlijk hebben ze gelijk. Voor ons doet dat er niet toe, want de verhalen zijn wel vol van diepere betekenis.

----
Gezelige tijd gewenst allemaal
Prachtige muziek, hoef je echt niet 'kerks' voor te zijn om er naar te luisteren.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 12:12

taigitu schreef:Zou je je kunnen voorstellen dat ik deze kerst niet zo zeer de behoefte heb om kerst te vieren zoals ik al vele jaren deed.
Niet om de illusie die het christendom eraan plakt en ik daar in gevangen zou zitten en dat niet zou kunnen loslaten?
Maar om de zovelen mensen, die omdat ze geloven maar blijkbaar niet op de goede manier, verjaagd zijn van huis en haard en hun leven niet zeker zijn.
Jazéker taigitu ...
taigitu schreef:Of omdat bijvoorbeeld gisteren de mensen die klem zitten in Allepo eindelijk weg konden met grote bussen omdat de vechtende partijen dat wilden toestaan.
Maar dat er gisteren toch werd geschoten en halverwege dat wegvoeren van die mensen werd gestopt......
Dat Rusland beweert dat die actie is voltooid..... Dus nog vele duizenden mensen blijven gevangen zitten.
Dan zijn er beelden van mensen die wel weg konden en in Turkije zijn aangekomen.
Daar zit een moeder met een koekenpan waarin wat schijfjes aardappel worden gebakken, in de kou. Meer heeft ze niet.
En wederom kan ik mij zeker voorstellen dat je deze kerst niet zo zeer de behoefte hebt om kerst te vieren zoals je dat naar eigen schrijven al vele jaren deed.
Ja, ik kan me dat voorstellen omdat ook ik zelfs juist daarom heel lang niet naar dat soort nieuws heb kunnen kijken.
Het verscheurde mij en daarin is helemaal niets veranderd.
Maar zie welke video je plaatste en daarmee dus heel stellig iets poneerde.
Zie daarna mijn reacties ...

Waarom zou je al de mensen die blij zijn om samen met elkaar een feest te vieren dat door het plaatsen daarvan de glans van dat feest ontnemen?
Dat wat de video laat zien heeft niets met de meest verschrikkelijke dingen te maken die we elkaar hier op Aarde momenteel aandoen.

Telkens wanneer ik nip aan mijn glas wijn en daarvan geniet, zou ik als ik telkens aan alle ellende denk op Aarde, daar niet van kunnen genieten.
Telkens wanneer ik geniet van de schoonheid van een bloem en daarvan geniet, zou ik als ik telkens aan alle ellende denk op Aarde, daar niet van kunnen genieten.
Telkens wanneer ik een kinderlach zie en daarvan geniet, zou ik als ik telkens aan alle ellende denk op Aarde, daar niet van kunnen genieten.
Telkens wanneer ik kerst vier met mijn dierbaren en daarvan geniet, zou ik als ik telkens aan alle ellende denk op Aarde, daar niet van kunnen genieten.
Het zou me intriest maken en ik zou weg kwijnen.
Ik zou nooit gekozen hebben voor kinderen en ik zou niet meer willen leven.
Met die gedachte ben ik overigens al erg lang bezig; "Waaraan ben ik begonnen en waarom leef ik eigenlijk?"
Maar elke keer keerde ik terug in mijn 'weten'.
Daarom schreef ik dan ook aan Determinist: :post: en ... smakelijk ...
En dat sloeg hier op:
Determinist schreef:Ik vier het ook, als atheïst.
Ik vier alleen niet de geboorte van Jezus, maar de bezinning en geef het een moment van nadenken over de wereld en hoe het beter als mensheid.
En daarbij eet ik graag lekkere dingen ;)
... waarbij ik schreef:
Verder zal ik het mij ook goed laten smaken, waarbij ik zo menig keer zal denken al al die dat niet kunnen of hebben.
In deze is dankbaarheid voor mij een vanzelfsprekendheid, los van religie of geloof of wat dan ook.
Dankbaarheid dat ik het heel erg goed heb en dat mijn ellende die al vier jaar sleept, in geen verhouding staat tot die mensen die het allemaal werkelijk veel slechter hebben.
Bezinning dus en dankbaarheid.

Symbolisch steek ik voor alle mensen op Aarde in de maand december kaarsjes aan in mijn kapelletje.
Ik heb dat ook al gedaan voor twee forumleden en voor collega's die ook in zeer vervelende omstandigheden leven.
Ik heb dat ook gedaan voor een paar heel erg lieve mensen waarbij kanker is geconstateerd.
taigitu schreef:Herinner ik me een man die meerdere keren foto's van uitgehongerde Afrikaanse kindjes
plaatste en daar een traantje bij liet.....
Die man zou ik geweest kunnen zijn en mocht je mij daar mee bedoelen, dan kan ik je laten weten dat dat nog steeds het geval is.
Maar er zijn momenten nodig, dat ik me toch ook heel even warm mag voelen.
Ook al blijkt kerst niet één maar 10 grote leugens te zijn.

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 12:20

Dit te posten trok erg veel energie bij me weg, omdat ik niet begrepen wordt.
Ik lees later het andere wel en keer terug naar mijn tuin en de Natuur.
Ik had vanmorgen weer een redelijk goed en warm gevoel, maar dit lijkt nu weer weg te trekken ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door univers » 17 dec 2016, 14:04

Velen maken het gewoon gezellig met versieringen, kaarsen,al of niet met een kerstboom en lekker eten, net al ze ook met persoonlijke feestdagen doen! dit vaak samen met anderen doen.Zit echt niks van schijnheiligheid bij!
Dit is ook niet wat ik bedoel, dit is oprecht, familie onder elkaar.
Je hebt ook gezinnen, die met de feestdagen elkaar de kot uitvechten.

Wat ik schijnheilig vindt, dat mensen 363 dagen per jaar de medemens de nek om willen draaien, en de andere 2 dagen van het jaar, een bruine arm proberen te krijgen.

De grootste voorbeeld van schijnheiligheid en huichelarij, is onze zeer gewaardeerde minister-president de Heer Rutte.

Mijn moto is laat ieder in zijn waarde, en laat hem of haar doen, wat hij of zij wil met de feestdagen.

Ik heb enkel gereageerd op het woordje " afschuwelijk ", raakt kant nog wal.
Vraag mij af wat het met de topic te maken heeft.
Dit te posten trok erg veel energie bij me weg, omdat ik niet begrepen wordt.
Begrijp je je zelf wel ?
Klinkt misschien stom, maar ik wel.
Ik lees later het andere wel en keer terug naar mijn tuin en de Natuur.
Dat lijkt mij de beste remedie.
Denk maar eens goed na.
Ik had vanmorgen weer een redelijk goed en warm gevoel, maar dit lijkt nu weer weg te trekken ...
Dat ligt aan je zelf.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 16:48

Vitharr schreef:Met kerst kreeg ik ieder jaar een kaarsje van mijn moeder. Ook dat was met liefde uitgezocht en ze heeft het volgehouden tot ze veel te jong stierf.
Ik heb alle kaarsjes nog. Ik wacht op de kerst die zo donker is dat hij dat licht kan gebruiken. Misschien wordt het deze wel.
Jeetje Vitharr ... Je raakt me midden in mijn ziel.
Wat ben jij een prachtmens!
Vitharr schreef:In 2012 verging echter de wereld.
Ik lees alles hoor, maar ik heb in jouw tekst 'geknipt'. Bij mij 'verging de wereld ook in dat jaar en om precies te zijn op 21 december 2012 om 11.45 uur. Precies vanaf die tijd zit ik in de shit ... en zie wat je schrijft:
Vitharr schreef: Deze godvergeten periode heeft voor mij niets warms en door de indoctrinatie er om heen voel ik soms zelfs lichte eenzaamheid.
Ik versta ende begrijp je, maar ... hoewel ik hetzelfde dacht te bespeuren vanaf die tijd en dat het dus een Godvergeten periode periode was, heeft die God mij laten voelen wat 'leven' precies is.
Ik dacht het al te weten -en wist het ook wel-, maar ik ben vanaf dát moment alles nóg meer gaan waarderen.
Mijn leven werd nóg intenser door het bewezen onrecht wat mij aan werd gedaan en door mijn hartzeer.
Ik zag en zie hoezeer mijn dierbaren met mij meeleefden en ze steunden mij vaker dan dat ze het zelf wisten, waaronder ook een paar forumleden.
Een 'paar' is zelfs nog maar zachtjes uitgedrukt.
Ik was altijd kerngezond en een sportman, maar nu doet alles zeer.
Ik bespeur de pijn in mijn rug van onderen naar boven tot achter mijn oren.
Ik voel verkrampingen in mijn benen en onderarmen en mijn hart doet anders dat dat het hoort te doen.
Het is bijna kerst en ik heb zojuist buiten in de tuin met mijn tweede zoon een heel lang gesprek gehad.
Dat deed me geweldig goed en het is feest, met al mijn ellende waarvan ik weet dat deze verbleekt bij alle andere ellende van veel en veel meer mensen.
Dus kan ik alleen maar dankbaar zijn, ook omdat ik danken kan.
Het voelt bevrijdend en ontlastend en ik weet dat er veel mensen zijn die me niet begrijpen.
Vitharr schreef:Waar andere mensen deze periode als warm en gelukkig ervaren verdwijnen bij mij juist alle illusies en aanschouw ik de realiteit in al zijn kilheid.
Wanneer je het met een andere bril kunt bekijken Vitharr, zul je bemerken dat het juist deze periode was, waarbij er bij jou tal van deuren open zijn gegaan en waarbij je ontzettend veel geleerd hebt.
Misschien lijkt die periode een dieptepunt, maar met enige moeite kun je daar heel gemakkelijk een hoogtepunt van maken.
Geloof het of niet.
Vitharr schreef: Ik vind dat niet zo heel fijn maar gelukkig heb ik alle walt Disneyfilms en 14 delen van Platvoet en zijn vriendjes. Alleen in deze periode ben ik daar ontvankelijk voor.
:knuffie:
Vitharr schreef:De rest van jullie lijkt me rijp om kerst met mij te vieren.
Ik trap wel af; weer een jaar naar de kl*((.....
:cheers: ... en het was weer een prachtjaar, intens!! Ik heb het allemaal beleefd en ik leef nog steeds. :chicken:

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 16:57

Susan schreef:Ook al geloof je niet in god of Bijbelverhalen enz. kan het tóch een tijd van bepaalde 'stilte' zijn door even niet meegesleurd te worden door de dagelijkse hectiek waar ook kinderen al mee te maken hebben.
Dank vriendin en soulmate, precies dat bedoel ik.

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 17:08

univers schreef:
Dit te posten trok erg veel energie bij me weg, omdat ik niet begrepen wordt.
Begrijp je je zelf wel ?
Klinkt misschien stom, maar ik wel.
Er is niets wat stom of dom klinkt broeder Uni en ja, ik begrijp mij.
Ik probeer een en ander te verduidelijken, maar weet ook dat mij dat nu veel moeite kost.
univers schreef:
Ik lees later het andere wel en keer terug naar mijn tuin en de Natuur.
Dat lijkt mij de beste remedie.
Denk maar eens goed na.
Het mooie daarvan is Uni, dat ik niet na hoef te denken.
In de tuin en de Natuur komt de rust en schoonheid tot mij, hoewel daar toch weer heel even de gruwelbeelden terugkwamen zoals taigitu die in haar eerdere post belichtte.
Heel even namen deze beelden de glans weg, maar vrij snel daarna kwam die rust weer.
Zo bedoel ik het ook met kerst en dat omschreef Susan weer perfect.
univers schreef:
Ik had vanmorgen weer een redelijk goed en warm gevoel, maar dit lijkt nu weer weg te trekken ...
Dat ligt aan je zelf.
Bijna alles ligt aan mijzelf broeder Uni ...

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 17:12

univers schreef:Wat ik schijnheilig vindt, dat mensen 363 dagen per jaar de medemens de nek om willen draaien, en de andere 2 dagen van het jaar, een bruine arm proberen te krijgen.
Dat is het ook maar ik vraag me af waar ze een bruine arm proberen te krijgen.
Ze kunnen onmogelijk een kerstgevoel hebben of krijgen, toch?

gouwepeer

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door gouwepeer » 17 dec 2016, 18:56

taigitu schreef: Je zou het sinterklaasfeest voor een deel kunnen vergelijken met het kerstfeest.......

...... en dan komen ze er later achter dat er geen Sint en piet zijn en daar ook de kadootjes niet vandaan komen.
Jeetje zeg......
Straks blijkt de paashaas ook al niet te bestaan......

Alvast fijne kerstdagen aan iedereen :santadans:

Gast1

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Gast1 » 17 dec 2016, 19:12

:post: ... en insgelijks.


Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door Vitharr » 23 dec 2016, 18:05

Pas op; schutting-Engels. Eigenlijk alleen geschikt voor univers. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 10 Lies You Were Told About Christmas

Bericht door univers » 24 dec 2016, 06:08

Ik vind die van Gast1 toch mooier, mooie stem.
Met die van jou Vitharr kan je heerlijk meedeinen in de kroeg, en de tekst is niet zo moeilijk :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Plaats reactie