De mens schiep God en niet andersom

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
gusteman

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door gusteman » 12 apr 2017, 14:06

Fenna schreef:Typisch menselijke eigenschap om voor iets onbegrijpelijks een verklaring te verzinnen.
Och ja, beste Fenna, dat verzinnen is inderdaad een vrij vervelende eigenschap van de mens.

De aanleiding tot dat verzinnen is echter bewonderenswaardig: het zoeken naar antwoorden, waardoor de mens in staat is gebleken tot fenomenale verwezenlijkingen.

En dat zoeken naar antwoorden is dan weer het gevolg van het feit dat de mens, in tegenstelling tot de rest van de op deze planeet levende organismen, in staat is tot 'oplossing gericht denken'.

De 'oplossingen' die gevonden worden zijn niet altijd èchte oplossingen, in veel gevallen is het slechts een soort van excuus, een uitvlucht om te verbergen dat de bedenker niet over voldoende kennis beschikt om tot een daadwerkelijke oplossing te komen.

Telkens kom je terug op hetzelfde uit: waar dingen fout lopen is er altijd sprake van een gebrek aan kennis.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Tammy » 12 apr 2017, 14:51

Vitharr, religie en godsdienst zijn voor mij 1 woord. :grin:
Zo heb ik het altijd gezien.
Die Noorse benadering is heel mooi, en de Noord Amerikaanse Indianen hebben een levensvisie die prachtig is.

Ik had al eerder geschreven vroeger hier hoe betrokken mijn zusje en ik waren door een stichting van ze te steunen en zij wist er nog veel meer vanaf.
We hebben sommige ontmoet en zij nog veel meer.
Helaas veel te vroeg is ze nu eeuwig daar in Wyoming met de Buffalo en de Moose en de prairie waar de mensen eens in volle vrijheid op hun paarden reden.
Het is straks ook mijn laatste rustplek als het mijn tijd is.
Het is bijzonder en magisch daar.
Hoe zij de aardelementen noemen en beleven is zo natuurlijk.
Totaal anders dan de religie van een god enz.

Ik weet dat vroeger de mensen zaken zagen als iets van god of goden.
Ik begrijp dat dat men dat toen dacht.
Mozes op die berg stond onder een Ufo, hij zag dát als een god.
Maar de meeste goden die men aanbid zijn in wezen bezoekers geweest van buitenaardse beschavingen.
Maar dat men anno deze tijd nog gelooft in goden of god die alles heeft gemaakt, dat vind ik raar gezien wat we nu allemaal weten.


Ik zit te wachten totdat die film op Netflix komt, weet nu al dat ik die geweldig vind.

Oktagon, wij zijn niet gelovig opgevoed.
Na paar jaar gingen wij naar Nederland met Nederlandse moeder die het vreselijk vond om terug te moeten.
Mijn Italiaanse vader deed hier niks met het geloof zoals bidden en kerkbezoek.
Heel boeiend Oktagon jouw verhaal trouwens om te lezen.

Maar ik denk dat hij wel gelovig is maar is man van weinig woorden, dus ik weet niet veel hoe hij denkt.
Mijn Nederlandse familie komt uit Amsterdam en zijn zwaar Ongelovig. :mrgreen:
De Italiaanse familie zwaar Gelovig.
Maar mijn zusje en ik compleet ongelovig opgevoed.
Wel informatie natuurlijk gekregen omtrent geloof maar verder niks hier mee te maken hebben gehad.


Wel in Napoli gedoopt zeer tegen de zin van onze moeder, maar de druk van de familie daar was groot.
Ga er maar aan staan als enigste Hollandse meid om tegenwicht te bieden.
Dat lukt niet, terwijl ze alleen door Europa reisde begin jaren 50 omdat ze Nederland toen al vol vond.
Ze heeft ons nooit gewild maar dat is een ander verhaal, we gingen naar Nederland want daar was werk en twee kindjes moesten eten he ?
Haar droom viel in deugen door ons maar ja, shit happens. :wink:

Maar religie is dus niet mijn ding terwijl ik vroeger allebei de kanten onderzocht.
Maar het werkt niet voor mij.
So be it. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door univers » 12 apr 2017, 15:22

Tammy, :loveU:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Tammy » 12 apr 2017, 16:59

Univers, :knuffie: :aliensmile:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Tammy » 12 apr 2017, 17:06

De offers Gusteman , zo is het inderdaad gegaan denk ik. :grin:
Mooie uiteenzetting heb je daarover gegeven.

Oktagon, ik heb je verhaal nog eens gelezen, ben jij van 1932 ?
Of lees ik het verkeerd ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door oktagon » 12 apr 2017, 17:35

Je leest het juiste getal,Tammy.

Ik zie toevallig nu via Youtube een figuur,die vooruit denkt en hoorde hem vaker aan;de figuur intrigeert me,
het is Jack Ma,oprichter van Alibaba-waar dit ook voor mocht staan.

(Rijkste man van China,hoe is dat mogelijk in een communistische systeem,ik dacht dat Marx en Engels een andere opzet voor ogen hadden in het einde van de 19e eeuw.)

Hij houdt een speech die gericht is op een door hem gedachte toekomst;als je hem voor het eerst aanschouwt denk je,wat een vreemd figuur staat daar,totdat hij zijn mond open doet.

Bekijk deze speech voor een breed publiek in Germany -incl.de vm. inwoonster van de DDR (wegens mijn leeftijd kan ik het me veroorloven om haar naam momenteel te vergeten,komt wel weer boven drijven!):

zie dus: https://www.youtube.com/watch?v=u0inSsAoFU4

en als toetje nog een ander interview met hem over zijn "business" :

zie ook : https://www.youtube.com/watch?v=KUrNlmbSZs4

:peace:
Laatst gewijzigd door oktagon op 12 apr 2017, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Tammy » 12 apr 2017, 17:48

WoW dat wist ik niet Oktagon. :grin:
Ik ben onder de indruk van je verhaal.
Maar ik dacht dat je veel jonger was totdat ik je jaartal zag.
Nu zie ik dat het klopt dus, leuk om te weten. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door oktagon » 12 apr 2017, 18:51

En is het dus na een half uur: Angela Merkel;te hopen dat ze nog een poosje blijft om Europa op het goede spoor te houden en de EU politiek sterker te maken met nu oom Donald op de achtergrond met zijn anderssoortige politiek.

Ik wacht vanaf de komst van Donald op nieuwere inzichten en handelingen door totaal gewijzigde politieke verhoudingen op deze Aarde;China met de USA op een geheel ander spoor,waardoor Putin angstig wordt voor zijn positie. :knots:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Gast1 » 12 apr 2017, 19:02

Vitharr schreef:Heb je 'Interstellar' nu al eens gekeken? :mrgreen:
Tammy schreef:Ik zit te wachten totdat die film op Netflix komt, weet nu al dat ik die geweldig vind.
Ik heb 'm al 3x bekeken.
De eerste keer samen met mijn dochter van destijds 24 jaar.
Ze was zo onder de indruk dat ze moest huilen ... en dus volgde ik daarna ook maar ...
De film is zeer zeker geweldig Tammy, maar indrukwekkend is mogelijk een beter woord. ;P!

Gast1

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Gast1 » 12 apr 2017, 19:54

gusteman schreef:Telkens kom je terug op hetzelfde uit: waar dingen fout lopen is er altijd sprake van een gebrek aan kennis.
[think]
Tijdens mijn vele (zelf)studies heb ik heel wat kennis opgedaan.
Ik heb ook tal van ervaringen opgedaan, maar het echte inzicht kwam pas daarna.
De meeste dingen 'lopen niet fout', de meeste 'dingen' worden niet begrepen en daar waar het vaak mis gaat -klinkt beter dan 'fout'- zijn 'communicatie-missers' en interpretaties..
Ik bedoel maar, elke 'schijnfout' is een opportuniteit en het is pas een fout als je je vergissing niet toegeeft.
Altijd maar weer dat plagende ego, toch? :wink:
Kennis is dat wat geweten en toegepast wordt door de mens of door de maatschappij als geheel.
Veel van de menselijke activiteit vereist specifieke kennis, ervaring en vaardigheid.
Inzicht is wat mij betreft een overtreffende trap van kennis, maar dan op een geheel ander niveau.
Het is een 'dieper weten' ...
Weten is kennis hebben van de bekende en onbekende omgeving, door middel van eigen waarneming of overdracht van informatie.
Kennis wordt opgeslagen in het geheugen.
Weten is het bewust zijn van bepaalde gegevens omtrent je eigen leven of de omringende wereld.
Het weten is een gemoedstoestand, die exclusief aan de mens of dieren met een hoger bewustzijn wordt toegekend.
Het 'absolute weten' is niets anders dan zeer diepe zelfkennis.
Al deze kennis ligt opgeslagen in de oudste delen van de hersenen zoals de hypofyse, hippocampus, hypothalamus, epifyse, medulla oblongata en de brug van Varol.
Het is de complete 'wetenschap' van elk individu wat over een zelfbewustzijn beschikt vanaf het allereerste begin van alles tot het zijn van dat individu toe nu toe.
Je bent de resultante van de Kosmische evolutie ... Inzicht.

De epifyse oftewel de 'pijnappel'-klier:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je komt dit symbool overal tegen, in de oudste oudheid tot het hedendaagse ... let maar eens goed op.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Osiris » 12 apr 2017, 20:33

The only thing that never changes is, that everything is constantly changing


gusteman

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door gusteman » 13 apr 2017, 15:20

En de andere oorsprong zoals hier en hier.

Wat je gelooft is altijd weer datgene wat het beste past in jouw eigen zienswijze.
Veel mensen zien dit dan weer als een bevestiging dat zij het bij het rechte eind hebben; niets is minder waar.

Net zoals er maar een heel klein greintje waarheid schuilt in allerlei mythische vertellingen en overleveringen is er geen enkele reden om aan te nemen (geloven) dat de epyfise een bijzonder orgaantje zou zijn waar geheimzinnige krachten kunnen worden aan toegeschreven.

De epyfise heeft een beperkte bijdrage aan de groei van het lichaam; eens de groeifase is doorlopen verschrompelt de epyfise omdat zij dan geen nut meer heeft voor het lichaam.

Wat dan weer wel mogelijk is: de hersenen beschikken over het mechanisme van de autosuggestie; hiermee is het mogelijk dat mensen zaken gaan zien, horen en/of voelen die er helemaal niet zijn. Het volstaat dat het individu er van overtuigd is dat iets er wel moet zijn opdat dit zich dan (aan het individu) zal manifesteren.

Wie hieraan zou twijfelen adviseer ik om zich eventjes te verdiepen in fantoompijn.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Susan » 13 apr 2017, 16:56

gusteman schreef:En de andere oorsprong zoals hier en hier.

Wat je gelooft is altijd weer datgene wat het beste past in jouw eigen zienswijze.
Veel mensen zien dit dan weer als een bevestiging dat zij het bij het rechte eind hebben; niets is minder waar.

Net zoals er maar een heel klein greintje waarheid schuilt in allerlei mythische vertellingen en overleveringen is er geen enkele reden om aan te nemen (geloven) dat de epyfise een bijzonder orgaantje zou zijn waar geheimzinnige krachten kunnen worden aan toegeschreven.

De epyfise heeft een beperkte bijdrage aan de groei van het lichaam; eens de groeifase is doorlopen verschrompelt de epyfise omdat zij dan geen nut meer heeft voor het lichaam.

Wat dan weer wel mogelijk is: de hersenen beschikken over het mechanisme van de autosuggestie; hiermee is het mogelijk dat mensen zaken gaan zien, horen en/of voelen die er helemaal niet zijn. Het volstaat dat het individu er van overtuigd is dat iets er wel moet zijn opdat dit zich dan (aan het individu) zal manifesteren.

Wie hieraan zou twijfelen adviseer ik om zich eventjes te verdiepen in fantoompijn.
En ál die mensen dan die in visioenen andere mensen ontmoeten en er mee spreken, die ze dus nog nooit hier in dit leven gezien hebben, ook niet over gelezen en/of gehoord hebben, maar na een jaar (of langer) onverwachts in levende lijve tegen komen en over exact dezelfde onderwerpen praten, ook allemaal gebeurtenissen die er helemaal niet zijn...?!

Die inderdaad voor fantasten en/of leugenaars zelfs uitgemaakt worden door heel wat lui die dit zelf nog nooit meegemaakt hebben....dus....bestaat het niet.
Met fantoompijn oid heeft het niets te maken.
Zo gaat het ook met voorschouwen via dromen die dan jaren later precies zo plaats vinden! Door sceptici ook belachelijk gemaakt, en degenen die vertellen het zo al vaker meegemaakt te hebben, worden door sommigen ook nog als op aandacht beluste figuren gezien met een te grote fantasie én bijzonder gevonden willen worden. Terwijl het heel gewoon is waar niets bijzonders aan is, al eeuwen bestaat!
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Susan » 13 apr 2017, 16:56

Was 2x geplaatst... :shock: [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Gast1 » 13 apr 2017, 16:58

O, Susan is mij net voor.
Ik dien het nog te lezen wat mijn hartsvriendin schrijft.
Maar sta mij een primaire reactie toe aan jouw adres Guus: :post: :post: :post:

Ik schreef er al jaren geleden over en kom er nog op terug ;P!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door univers » 13 apr 2017, 18:11

Ik dien het nog te lezen wat mijn hartsvriendin schrijft.
Precies zo als het is. ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Vitharr » 14 apr 2017, 00:34

De doorsnee mens gelooft te weten wat het verschil is tussen geloven en weten. In de terminologie zijn beide begrippen scherp afgekaderd maar bij het toepassen maken we er stiekem een potje van.

Strikt genomen zijn wij niet in staat de wereld om ons heen rechtstreeks waar te nemen. Ons weten wat betrekking heeft op de wereld in het algemeen betreft dus een interpretatie. Fantoompijn werd genoemd en is een mooi voorbeeld van een verkeerde interpretatie. De pijn laat ons dus helemaal niet weten of ergens een fysiek probleem is. Dat geloven we echter wel.

De wetenschappelijke methode is een manier om ons geloof over/in de wereld een stapje verder richting weten te brengen. In tegenstelling tot de gangbare interpretatie van wetenschap kent wetenschap zelf haar limitaties gelukkig goed. Veel mensen menen te weten dat de Aarde rond de zon draait en lachen om de domheid van de gedachtegang die mensen vroeger hadden. Toch is er stiekem weinig veranderd.

Het zonnestelsel als heliocentrisch beschouwen levert de eenvoudigste baanberekeningen op. Het is echter slechts een perspectief. De zon staat namelijk niet stil. Door het bewegen van de zon verandert de cirkelvormige beweging van de Aarde in een spiraal. De beweging van de zon is ook nog eens niet rechtlijnig. Het hele melkwegstelsel beweegt immers ook nog eens. Hierdoor ontstaat voor de Aarde dus een slingerende, spiraalvormige beweging. Een eeuwige dans met de rest van de kosmos. De beweging wordt namelijk veroorzaakt door gravitatie, al weet niemand wat dat is, En de invloed van gravitatie is oneindig.

Een ander voorbeeld zijn kleuren. Die bestaan namelijk niet buiten onze geest. Een heel klein deel van het elektromagnetisch spectrum nemen wij waar met onze ogen. De detectoren zenden signalen naar de hersenen die vertaald worden en wij ervaren als kleuren. We hebben afspraken gemaakt over de benamingen ervan en noemen een anders-denkende 'kleurenblind'. Zo sterk is onze geloofsovertuiging die we verwarren met weten wat welke kleur is.

Van een kleurenblinde weten we dat hij de wereld anders ervaart dan wij. Wij verwachten echter aanpassing van de kleurenblinde aan ons wereldbeeld. Het geloof dat wij weten zet ons daartoe aan. Qua perceptie en communicatie zijn wij echter allen kleurenblind.

Zie in dit topic hoe verschillend de perceptie van Tam en mij is als het gaat om begrippen als religie, geloof en god. Een groot deel van de mensheid is overtuigd van zijn eigen definitie, de fout van het geloof in eigen weten, en gaat hierover discussiëren. Een (helaas) kleiner deel doet echt moeite en probeert eerst de vertaling rond te krijgen. Pas dan is echte communicatie mogelijk namelijk.

Geloven en weten zijn eigenlijk 2 uiteinden van 1 schaal. Het enige verschil is de toegekende betrouwbaarheid ervan. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door univers » 14 apr 2017, 06:37

:post:

Enigste fantoompijn die ik heb , is mijn portemonnee, zit nooit genoeg in.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: De mens schiep God en niet andersom

Bericht door Gast1 » 14 apr 2017, 06:44

univers schreef:
Ik dien het nog te lezen wat mijn hartsvriendin schrijft.
Precies zo als het is. ;P!
Klopt inderdaad helemaal, net als dat wat Vitharr schrijft ;P!
Van wat Vitharr schrijft is vaker een gespreksonderwerp van mij.
Wij interpreteren de 'werkelijkheid' anders dan die van een vlieg, mier, hond, arend, vleermuis, zangvogel, bij en nachtvlinder.
Al deze andere dieren ervaren hun werkelijkheid anders dan dat wij dieren zijn.
Ga je de zaken op micro- of macroscopisch beschouwen dan kom je weer in totaal andere werkelijkheden terecht.
Overigens nemen wij alleen maar waar in de verleden tijd.
Het moment 'nu' ligt héél dicht bij de allerkleinste waarneming.

Plaats reactie