'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door oktagon » 08 feb 2018, 17:51

MetalPig schreef:
06 feb 2018, 09:46
Zegt het onderzoek ook iets over oorzaak en gevolg? Dus word je intelligenter als je atheist bent, of ben je meer geneigd atheist te worden als je intelligent bent?
Een atheist heeft niet de druk van de in zijn omgeving aanwezige religieuzen,die vooral bij de sterk-kerkelijken elk zondag worden bijgestuurd in de leer van hun
religieuze groepering en wel RK.en NH. met lichtelijk afgescheidenen, met verder de sterk afgescheidenen als Grieks Katholieken,Luthersen,Calvinisten en daar weer vertakkingen van .

De leer van Mohammed in de vijfde eeuw nC is een geloof ( met veel meer invloed op het persoonlijk leven van die mensen,en zullen veel meer tijd nodig hebben om vrije denkers
te kunnen worden ( zij worden dagelijks via de moskee herinnerd aan Allah en Mohammed ,zijn profeet;hun ontwikkeling loopt ruim 400 jaar achter op de in JC.gelovenden kerkelijk bestuurde burgers.(
Het zou al een opluchting zijn voor de bewoners op Aarde,dat zij het eens worden,dat alle gelovigen geloven in eenzelfde -voor hun onbereikbare macht -die in de Chr. wereld
in een God (met taalvarianten geloven) en in de Isl.wereld in een voor hun onbereikbaar macht Allah geloven met nog diverse andere in de diverse werelddelen (vooral Azie en Afrika)
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Witte wel » 08 feb 2018, 20:51

Heb hier een intellectueel gevonden.



:mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Mypos » 08 feb 2018, 22:08

Witte wel schreef:
08 feb 2018, 20:51
Heb hier een intellectueel gevonden.



:mrgreen: :mrgreen:
Wat heeft dit nou met dit onderwerp te maken??? [think]

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Mypos » 26 jun 2018, 13:55

Jammer dat de categorie waar ik zelf in val niet getest wordt. Ik ben geen atheist en ook geen gelovige....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Determinist » 26 jun 2018, 13:57

Mypos schreef:
26 jun 2018, 13:55
Jammer dat de categorie waar ik zelf in val niet getest wordt. Ik ben geen atheist en ook geen gelovige....
Wat is dat dan?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door univers » 26 jun 2018, 14:03

Ik ben geen atheist en ook geen gelovige....
Als je maar je zelf bent en blijft.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Mypos » 26 jun 2018, 14:10

Determinist schreef:
26 jun 2018, 13:57
Mypos schreef:
26 jun 2018, 13:55
Jammer dat de categorie waar ik zelf in val niet getest wordt. Ik ben geen atheist en ook geen gelovige....
Wat is dat dan?
Tja wat zal ik het noemen. Ik heb niks met religies aangezien ik denk dat deze enorm gecorrumpeerd zijn door de jaren heen zijn er natuurlijk de meest verschrikkelijke dingen gebeurd in naam van religies. En ik ben ook geen atheist aangezien ik "weet" dat er leven na de dood is en dat er veel meer is tussen hemel en aarde is dan alleen het materialistische universum.

Heb er niet echt een naam voor.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Mypos » 26 jun 2018, 14:11

univers schreef:
26 jun 2018, 14:03
Ik ben geen atheist en ook geen gelovige....
Als je maar je zelf bent en blijft.
Dat proberen we! :peace:

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Determinist » 26 jun 2018, 14:16

Een god of godheid (geslachtsneutraal; cfr. vrouwelijk godin) is een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit die door gelovigen als machtig, bovenmenselijk wezen wordt aanbeden en verantwoordelijk wordt geacht voor bepaalde aspecten van de werkelijkheid, dan wel voor de werkelijkheid als geheel
Je bent een theist als je in god of goden gelooft. Het is de claim dat god of goden bestaan.

Een atheïst is niet overtuigd in de claim dat goden bestaan.

Geloof je niet in god of goden ben je atheïst.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Mypos » 26 jun 2018, 15:07

Determinist schreef:
26 jun 2018, 14:16
Een god of godheid (geslachtsneutraal; cfr. vrouwelijk godin) is een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit die door gelovigen als machtig, bovenmenselijk wezen wordt aanbeden en verantwoordelijk wordt geacht voor bepaalde aspecten van de werkelijkheid, dan wel voor de werkelijkheid als geheel
Je bent een theist als je in god of goden gelooft. Het is de claim dat god of goden bestaan.

Een atheïst is niet overtuigd in de claim dat goden bestaan.

Geloof je niet in god of goden ben je atheïst.
Ik geloof dat wij allemaal van een bron van energie komen. Wij zijn dus allemaal een vonkje God. Ik weet niet of dat precies in het hokje Theisme past.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Determinist » 26 jun 2018, 15:15

Mypos schreef:
26 jun 2018, 15:07
Ik geloof dat wij allemaal van een bron van energie komen. Wij zijn dus allemaal een vonkje God. Ik weet niet of dat precies in het hokje Theisme past.
Nou ja, ik denk als je kijkt wat men algemeen over god/goden zegt, dat dit niet gezien wordt als slechts een bron van energie.
Wat jij zegt lijkt meer op de god van Einstein.

Volgens de klassieke categorie zou je een atheïst zijn.

Uiteraard kan je als atheïst verder van alles geloven. Aliens, geesten, paranormale krachten etc etc. ozlang je maar niet geloofd in een enige vorm van entiteit god, in de klassieke zin.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Mypos » 26 jun 2018, 15:59

Determinist schreef:
26 jun 2018, 15:15
Mypos schreef:
26 jun 2018, 15:07
Ik geloof dat wij allemaal van een bron van energie komen. Wij zijn dus allemaal een vonkje God. Ik weet niet of dat precies in het hokje Theisme past.
Nou ja, ik denk als je kijkt wat men algemeen over god/goden zegt, dat dit niet gezien wordt als slechts een bron van energie.
Wat jij zegt lijkt meer op de god van Einstein.

Volgens de klassieke categorie zou je een atheïst zijn.

Uiteraard kan je als atheïst verder van alles geloven. Aliens, geesten, paranormale krachten etc etc. ozlang je maar niet geloofd in een enige vorm van entiteit god, in de klassieke zin.
Wat gelovigen als God entiteit zien zie ik meer als bron van energie/bewustzijn. Ik geloof wel dat dat een soort van entiteit is maar niet in de zin van een hogere entiteit als ons omdat ik dus denk dat er een stukje van die entiteit ook in ons zit. Als ik het me voorstel zie ik een enorme bal van licht ergens in het universum.

Maar ik ben dus duidelijk geen gelovige (als in het volgen van een religie) en ook geen atheist omdat ik geen twijfel heb omtrent het bestaan van leven na de dood.

En verder geloof ik trouwens dat gedurende de geschiedenis er regelmatig contacten zijn geweest tussen mensen en aliens en dat die aliens werden aangezien voor Goden door de toenmalige mensen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Determinist » 26 jun 2018, 16:10

Mypos schreef:
26 jun 2018, 15:59
geen atheist omdat ik geen twijfel heb omtrent het bestaan van leven na de dood.
Een atheïst kan geloven in een leven na de dood, zolang er niet sprake is van een god.
Veel boeddhisten zien zich als atheïst gezien ze niet in goden geloven, maar hebben wel een concept van leven na de dood.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Mypos » 26 jun 2018, 17:05

Determinist schreef:
26 jun 2018, 16:10
Mypos schreef:
26 jun 2018, 15:59
geen atheist omdat ik geen twijfel heb omtrent het bestaan van leven na de dood.
Een atheïst kan geloven in een leven na de dood, zolang er niet sprake is van een god.
Veel boeddhisten zien zich als atheïst gezien ze niet in goden geloven, maar hebben wel een concept van leven na de dood.
Ben ik misschien toch wel een atheist! :hands:

Gast1

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door Gast1 » 26 jun 2018, 17:44

Wie ben ik om de wetenschappers tegen te spreken? ... :mrgreen:
Ik heb er geen enkel probleem mee dat atheïsten intelligenter zijn dan gelovigen.
Wat maakt het uit en wat schieten we er mee op?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door univers » 26 jun 2018, 17:53

Wat maakt het uit en wat schieten we er mee op?
Niets.
Ik vind het onzin, maakt niet uit, wie je bent, of wat je bent.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door univers » 27 jun 2018, 09:54

Meer dan 1000 genen ontdekt die verband houden met intelligentie

Maar liefst 939 ervan zijn nieuw!

Dat melden onderzoekers – waaronder ook wetenschappers van de VU Amsterdam – in het blad Nature Genetics. De onderzoekers bestudeerden de genetische gegevens van meer dan 250.000 mensen. Van al deze mensen was ook vastgesteld hoe intelligent ze waren.

1016 genen
De studie resulteert in de ontdekking van 190 nieuwe plekken op het genoom die verband houden met intelligentie. Ook konden de onderzoekers 1016 specifieke genen – waarvan er 939 nog niet eerder met intelligentie in verband zijn gebracht – aanwijzen die geassocieerd kunnen worden met intelligentie. “We kunnen in de data zien welke variant van een gen geassocieerd wordt met een verhoging of verlaging van intelligentie,” legt onderzoeker Danielle Posthuma uit aan Scientias.nl. “We kunnen ook zien wat de functie van deze variant is. Bijvoorbeeld of die variant de expressie van een gen verhoogt.” Wat de onderzoekers op basis van de data niet kunnen concluderen, is welke genvarianten een hogere of lagere intelligentie veroorzaken. “We weten nog niet met zekerheid welke varianten causaal zijn, omdat er in het DNA veel varianten zijn die zo dicht bij elkaar liggen dat het lastig te onderscheiden is welke nou precies die ene causale is.”

Alzheimer en ADHD
Op basis van hun analyse stellen de onderzoekers verder voorzichtig dat een verhoogde intelligentie mogelijk beschermt tegen Alzheimer en ADHD. “Dat deden we met een methode die mendelian randomization (MR) heet, waarbij je kunt toetsen of de effecten van genen direct op twee eigenschappen zijn, of via de ene eigenschap op de andere eigenschap. We vonden inderdaad een direct, beschermend effect van intelligentie op Alzheimer en ADHD. Hoewel deze bevindingen passen in bijvoorbeeld de cognitieve reserve-hypothese van Alzheimer (zie kader, red.), heeft deze MR methode wel een aantal aannames, en kunnen we niet geheel uitsluiten dat er ook nog alternatieve verklaringen zijn voor wat we nu zien in de data. Zoals bijvoorbeeld dat het effect van intelligentie op Alzheimer niet direct is, maar via weer een andere eigenschap loopt.”

Implicaties
Dat talloze genen aan intelligentie ten grondslag liggen, is niet nieuw. Maar welke genen dat precies zijn en welke functies ze hebben: dat was tot voor kort onbekend. Vorig jaar publiceerden wetenschappers van de VU al een studie waarin ze meer dan vijftig genen vonden die verband houden met intelligentie. Daar zijn nu dus nog meer dan 1000 genen aan toegevoegd. “Dankzij het aanwijzen van zoveel genen zijn we nu in deze studie voor het eerst in staat geweest om een volgende stap te maken, namelijk naar het aanwijzen van specifieke celtypen in intelligentie,” vertelt Posthuma.

Omgeving
Overigens moet worden opgemerkt dat intelligentie niet alleen te verklaren is door naar genen te kijken. “Wij hebben nu alleen het DNA onderzocht, dat is maar een deel van het totaalplaatje,” aldus Posthuma. Omgeving speelt namelijk ook een rol.

Tegelijkertijd met het onderzoek naar de genetische basis van intelligentie publiceren wetenschappers in hetzelfde wetenschappelijke blad ook een studie over de genetische basis van neuroticisme (een risicofactor voor schizofrenie en depressie). Voor dit onderzoek bestudeerden wetenschappers de gegevens en het genetische materiaal van bijna een half miljoen mensen. De onderzoekers ontdekten 124 nieuwe plaatsen op het genoom die verband houden met neuroticisme. “Dit is een scherpe toename in vergelijking met eerdere studies (waarin zestien plaatsen op het genoom kwamen bovendrijven, red.) en laat zien dat onderzoek onder heel grote groepen mensen nodig is om het bescheiden effect van heel veel genen te detecteren,” aldus onderzoeker Sophie van der Sluis. In totaal ontdekten de onderzoekers meer dan 500 specifieke genen die verband houden met neuroticisme. Daarbij kan er onderscheid gemaakt worden tussen twee ‘genetische subclusters’: eentje die tevens geassocieerd wordt met depressie en eentje die tevens geassocieerd kan worden met piekergedrag. “Ook voor neuroticisme geldt dat naast het aanwijzen van veel genen, we nu voor het eerst specifieke celtypes hebben aangewezen,” vertelt Posthuma. “We kunnen nu in vervolgonderzoek gaan uitzoeken wat deze typen cellen precies doen en waarom ze betrokken zijn bij neuroticisme. Tevens laten we zien dat er een genetisch sterke overlap is met depressie.”
COGNITIEVE RESERVE
Sommige patiënten met forse hersenschade kunnen nog relatief goed functioneren, terwijl anderen bij milde hersenschade al te maken hebben met ernstige cognitieve problemen. Hoe is dat te verklaren? Onderzoekers hebben daar wel ideeën over. Zo is er bijvoorbeeld de cognitieve reserve-hypothese die stelt dat sommige individuen beter dan anderen in staat zijn om schade in het brein te ‘compenseren’. Mensen met een hoge cognitieve reserve kunnen de klachten daarbij langer uitstellen en gaan trager achteruit dan mensen met een lage cognitieve reserve. Of mensen een hoge of lage cognitieve reserve hebben, lijkt afhankelijk van verschillende factoren, zoals bijvoorbeeld een bovenmatige intelligentie, opleidingsniveau en levensstijl.
https://www.scientias.nl/meer-dan-1000- ... lligentie/

https://www.nature.com/articles/s41588-018-0152-6
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door univers » 27 jun 2018, 10:00

Verloren gewaand hersengebied blijkt tóch in ons brein voort te leven

De subplaat is – in zekere zin – terug van nooit weggeweest.

Jouw brein heeft er niet vanaf het begin zo uitgezien. Het heeft zich ontwikkeld en met name in de baarmoeder grote veranderingen ondergaan. Zo is er een periode geweest waarin jouw brein gedomineerd werd door de subplaat: een hersengebied dat naast de voorloper van de hersenschors lag en ten tijde van de ontwikkeling van jouw brein zelfs even het grootste hersengebied was dat jouw brein rijk was.

Subplaat
Mogelijk zegt de term ‘subplaat’ je weinig. En dat is ook wel te verklaren. Lang werd aangenomen dat dit deel van het brein tijdens de ontwikkeling uiteindelijk compleet verdwijnt. “Wat we begrepen van de subplaat was dat deze groeide en dat de cellen van de subplaat vervolgens gewoon uitstierven,” legt onderzoeker Ali Brivanlou uit. Maar een nieuw onderzoek onthult nu dat het anders zit. De subplaat verdwijnt, maar cellen uit dit hersengebied leven elders voort.

Afbeelding
De subplaat (groen) bevindt zich direct onder de ontwikkelende cortex, de buitenste laag van de hersenen, maar is merkwaardig afwezig in het volwassen brein.

Autisme
De eerste aanwijzing dat de subplaat niet echt helemaal verdwijnt, kregen onderzoekers toen ze ontdekten dat er overeenkomsten zijn tussen subplaatcellen en neuronen die een rol spelen in autisme. Het zette de onderzoekers aan het denken: verdwenen de subplaatcellen wel echt? De onderzoekers besloten het uit te zoeken en vonden verschillende aanwijzingen dat de subplaatcellen voortleven. Zo detecteerden ze in hersenweefsel dat zich in verschillende stadia van ontwikkeling bevond, het eiwit PRDM8. Dit is een eiwit dat tot uiting komt in neuronen die ‘verhuizen’ naar de voorloper van de hersenschors. En dat eiwit werd ook gedetecteerd in subplaat-achtige neuronen die onderzoekers genereerden uit stamcellen. En experimenten wezen uit dat deze in het laboratorium gegenereerde subplaat-neuronen zich van hun oorspronkelijke locatie verwijderden. Het wees er allemaal op dat de subplaatcellen niet dood gingen, maar zich simpelweg verplaatsten.
Wegkwijnen
Het onderzoek verandert onze kijk op de subplaat radicaal. De subplaat lijkt toch geen wegkwijnend hersengebied te zijn. In plaats daarvan is het een plek waar functionele en diverse cellen ontstaan. Zo zagen de onderzoekers subplaatneuronen uitgroeien tot cellen die in de diepste lagen van de hersenschors actief waren.

Het onderzoek kan meer inzicht geven in verschillende stoornissen die in het brein ontstaan. De onderzoekers wijzen er namelijk op dat afwijkingen in neuronen die in de diepste lagen van de hersenschors actief zijn, geassocieerd worden met tal van stoornissen, waaronder autisme. En dit onderzoek suggereert dat die afwijkingen dus al heel vroeg in de hersenontwikkeling ontstaan. “Veel van de genen die geassocieerd worden met autisme komen als eerste tot uiting in de subplaat,” vertelt onderzoeker Zeeshan Ozair. “En als subplaatneuronen niet sterven, maar in plaats daarvan onderdeel uit gaan maken van de hersenschors, dan dragen ze die mutaties met zich mee.” En zo zijn er nog veel meer stoornissen en ziektes die met de cellen in de diepste laag van de cortex in verband worden gebracht. “Alzheimer, Lou Gehrig’s disease (ALS, red.) en de Ziekte van Huntington: allemaal doden ze specifieke typen neuronen die in die diepste laag van de cortex voorkomen,” stelt Ozair. “Wanneer we denken over behandelingen waarbij we deze cellen vervangen, moeten we in de eerste plaats nadenken over hoe deze cellen ontstaan.”

Afbeelding
Deze film, vastgelegd gedurende 17 uur, laat subplaatneuronen zien die weg migreren van hun oorspronkelijke positie - een aanwijzing dat deze cellen niet doodgaan, maar eerder verhuizen.

https://www.scientias.nl/verloren-gewaa ... -te-leven/

https://www.rockefeller.edu/news/23020- ... n-science/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: 'Atheïsten zijn intelligenter dan gelovigen'

Bericht door oktagon » 30 jun 2018, 12:23

Interessant verslag,Univers,ik meen eerder ërgens een gelijksoortig onderwerp (heel oppervlakkig) gelezen te hebben.

De onderzoekstechnieken zijn tegenwoordig zo complex,dat ik geen trek meer heb om details te bekijken.

Het bewuste onderwerp lijkt me te wijzen op de oerbron van het leven op Aarde ,dat in elementen werd toegedeeld
in de vorm van planten dieren (incl.amfibi,etc en vissen met verder insecten,etc.) en mensen met daartussen of in beginfases vira,
bacteries,etc.Elk soort kreeg de benodigde eigenschappen met toename van bijbehorende intelligentie.

De bovenstaande foto doet me denken aan een soort sperma op snuffeltoer om ergens een eicel te vinden!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie