Pasen op 1 april 2018 - Hoe leuk wil je het hebben.....

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Arminius

Re: Pasen op 1 april 2018 - Hoe leuk wil je het hebben.....

Bericht door Arminius » 29 apr 2018, 13:31

Gast1 schreef:
29 apr 2018, 10:32
In dezen ga ik toch écht met taigitu mee Arminius ...
Mithras -die haalde ik al eerder aan-, Apollo en Helios waren allen zonnegoden.
De aura zou eveneens zo maar eens de zon(ne energie) kunnen symboliseren ...
Hij geeft het in principe al zelf toe.
Voorchristelijk
In het oude China en India werden goden soms op deze manier afgebeeld. Het was ook het symbool van de zonnegoden Mithras, Apollo en Helios. Later werd ook de keizer hiermee afgebeeld. Dit om zijn goddelijke status te benadrukken.
Weet je nog dat ik aangeef dat Jezus eigenlijk de de Zoon [Sun] van God is? Dus daarom die krans rond zijn hoofd. Heeft niets met aura te maken. Ik zou zelfs willen stellen dat het fenomeen aura meer iets uit de 19e eeuw is. Meer iets voor de theosofie van Rudolf Steiner, vader van de antroposofie of Madame Blavatsky. En dus vroeger helemaal niet bekent onder die naam.
Laatst gewijzigd door Arminius op 29 apr 2018, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Arminius

Re: Pasen op 1 april 2018 - Hoe leuk wil je het hebben.....

Bericht door Arminius » 29 apr 2018, 13:58

Overigens denk ik dat het al veel ouder is. En stamt uit het oude Egypte [Horus]

Afbeelding
Halo (Jesus)

A visual of the artistic and conceptual five-thousand year jump from the original model of the Egyptian god Horus (3100BC), carrying the sun or "sun disc" on his head, to the Christian man-god Jesus with "halo" behind his head.

In religio-mythology, halo is a circular or ringed artistic representation, often seen behind or above the head of semi-modern religious figures, of what was formerly the sun or sun disc (or sun god), carried by a bird, e.g. the phoenix, or other animal, e.g. scarab beetle (see: Khepri Ra), on its head, in its perceptual journey through the day sky, viewed in the context of geocentrism, i.e. the sun going around the earth or flat earth cosmological model.

Lees verder
http://www.eoht.info/page/Halo
En staat de doornenkrans voor de corona borialis

Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Pasen op 1 april 2018 - Hoe leuk wil je het hebben.....

Bericht door taigitu » 29 apr 2018, 18:49

Sinds de vijfde eeuw wordt in de christelijke kunst door middel van een stralenkrans (ook wel ‘nimbus’ of ‘aureool' genoemd) aangegeven dat een afgebeelde persoon heilig is. Dit gebruik stamt uit het oude China en India, waar goden met een nimbus werden afgebeeld. Ook de zonnegoden uit de oudheid, Mithras, Apollo en Helios, waren getooid met een stralenkrans. Een gebruik dat later, toen de Romeinse keizers een goddelijke status verwierven, ook bij het afbeelden van keizers werd toegepast.
Als pas in de vijfde eeuw een aureool om het hoofd van de Jezusfiguur werd geschilderd kan je dus wel stellen dat die niet zo oud is als het symbool Horus. Daar zitten duizenden jaren tussen.
Egyptische mythologie

De Egyptische mythologie is de verzameling verhalen over de goden zoals die in het oude Egypte vereerd werden. Deze mythologie is veelal bijzonder verwarrend doordat zij over een viertal millennia is ontstaan en ontwikkeld, waarbij iedere stad in Egypte zo haar eigen ideeën had over hoe de godenwereld in elkaar stak. Veel mythologisch materiaal stamt uit de tijd van voor de eenwording van het Oude Egypte. Door die onderlinge verschillen kunnen we ook verschillende versies tegenkomen. Zo kon zowel Hathor als Isis de moeder zijn van Horus. De Egyptenaren hadden daar niet echt een probleem mee, want hun godsdienst stond niet vastgelegd in dogma's. Wikipedia

De Egyptische mythologie ontstond in de tweede dynastie, 2.890 tot 2.686 voor Christus. Horus en Seth zijn goden die vechten om de heerschappij over Egypte.
Horus was de valkgod van het licht en Seth de wrede god van het kwade.

De aanleiding om Jezus met een aureool te schilderen is om hem een meerwaarde toe te kennen die voor iedereen zichtbaar was.
Tegelijkertijd is er niets nieuws onder de zon, omdat er altijd mensen zijn geweest die de aura van een mens konden en kunnen zien in al zijn kleuren.
Ook al kunnen maar weinig mensen aura's zien in kleur en lezen, we spreken wel overtuigend over de 'uitstraling' van een persoon.
We kunnen vaak wel de energie van iemand aanvoelen die in een bepaalde emotie zit maar die niet wil laten blijken.
Iedereen heeft wel eens het gevoel bij een ontmoeting dat iemand zich heel sympathiek en liefdevol gedraagt maar dat je een onderbuik gevoel hebt waardoor
je jezelf afvraagt waarom je dat gevoel hebt. Alsof er iets niet klopt. Zelf heb ik dat ook ondervonden en weet dat je dat niet direct moet negeren.
Intuïtief (zesde zintuig) kan je een andere energie registreren dan dat je wordt getoond......
Ik zie dus de aureool van de Jezusfiguur op een schilderij als zou het zijn aura zijn. Mede omdat hij bekend is om zijn paranormale gave, zoals hij mensen heelde.
Hij was in zijn leefwijze een voorbeeld voor veel mensen. Zijn aura zou er dus een zijn die bijzonder was.
Maar zo kijk ik er naar. Horus doet daarin voor mij niet mee.

AUREOOL
1) Glans 2) Gloria 3) Glorie 4) Halo 5) Heiligenkrans 6) Heiligenschijn 7) Krans 8) Lichtkrans 9) Mandorla 10) Nimbus 11) Stralenkrans 12) Stralenkrans om het hoofd van een heilige 13) Stralenkroon
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoo ... /AUREOOL/1
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Pasen op 1 april 2018 - Hoe leuk wil je het hebben.....

Bericht door Gast1 » 30 apr 2018, 09:36

taigitu schreef:
29 apr 2018, 18:49
Sinds de vijfde eeuw wordt in de christelijke kunst door middel van een stralenkrans (ook wel ‘nimbus’ of ‘aureool' genoemd) aangegeven dat een afgebeelde persoon heilig is. Dit gebruik stamt uit het oude China en India, waar goden met een nimbus werden afgebeeld. Ook de zonnegoden uit de oudheid, Mithras, Apollo en Helios, waren getooid met een stralenkrans. Een gebruik dat later, toen de Romeinse keizers een goddelijke status verwierven, ook bij het afbeelden van keizers werd toegepast.
Als pas in de vijfde eeuw een aureool om het hoofd van de Jezusfiguur werd geschilderd kan je dus wel stellen dat die niet zo oud is als het symbool Horus. Daar zitten duizenden jaren tussen.
Sorry taigitu, maar dat ligt toch écht iets anders:
Een aureool, stralenkrans of nimbus is een ring van licht om het lichaam van goddelijk of heilige personen. Een aureool kan ook de straling of lichtkrans aanduiden - doch minder juist - die alleen het hoofd omgeeft. In amandelvorm wordt de krans om het lichaam echter aangeduid als mandorla.
In het oude China en India werden goden soms op deze manier afgebeeld. Het was ook het symbool van de zonnegoden Mithras, Apollo en Helios. Later werd ook de keizer hiermee afgebeeld. Dit om zijn goddelijke status te benadrukken.
En ...
Omstreeks de vijfde eeuw deed de nimbus zijn intrede in de christelijke kunst. Aanvankelijk alleen bij de Drieëenheid en de engelen, maar later werden ook de apostelen, heiligen en anderen ermee afgebeeld. Het gaat hier steeds om een lichtschijn om het hoofd van een heilige. De oudste vorm is een gouden schijf, in de renaissance een cirkel. De beeltenis van Jezus Christus heeft steeds een kruis in de nimbus, de z.g. kruisnimbus, later ook een soort stralenkrans, min of meer in kruisvorm.
Ook Wikipedia.

Nou is het aardig om te weten dat Mithras en Apollo in de oude Romeinse cultuur respectievelijk stammen uit de Oud-Perzische cultuur uit het 2e millennium v.Chr. en Apollo (net als Helios) uit de oude Griekse mythologie uit het 3e millennium v.Chr. alwaar ze ook met een aureool werden afgebeeld volgens artefacten.
Horus elders stamt ongeveer uit diezelfde tijdzone.

Maar volgens mij wordt er alhier het een en het ander door elkaar gehaald.
Ik kom daar in het topic 'De Pharmacratische Inquisitie' op terug.
Houd hierbij de naam 'Horus' even vast. :wink:

Arminius

Re: Pasen op 1 april 2018 - Hoe leuk wil je het hebben.....

Bericht door Arminius » 30 apr 2018, 15:52

taigitu

Wat jij nimbus of aureool noemt, noem ik gewoon een zonnekroon. Ik ben van mening dat het dus niets met aura te maken heeft maar de Zon verbeeld.

Het Christendom nam enkele gebruiken over van de Sol Invictus cultus, hetgeen duidelijk wordt in vroeg-Christelijke iconografie waarin Christus wordt afgebeeld met een zonnekroon of in de zonnestrijdwagen van Apollo-Helios, en hij de titel van "zon van gerechtigheid" krijgt toebedeeld.

Plaats reactie