De Pharmacratische Inquisitie

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gast1

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Gast1 » 28 apr 2018, 09:06

Dat is erg veel informatie Arminius die je hier plaatst.
Respect voor jouw zoektocht en ik heb daar toch écht even tijd voor nodig.
Ik zie wel heel erg veel raakvlakken met mijn 'weten' ...



Je hebt mijn aandacht en "pm:

Arminius

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Arminius » 28 apr 2018, 09:14

De Vesica Piscis zijn 2 overlappende cirkels. Als je goed om je heen kijkt, kom je dit symbool op veel plaatsen tegen.
The Vesica Piscis, two interlinked circles, is also known as "the Yoni". The name "yoni" refers to the middle portion of the interlocking circles, is derived from the Sanskrit meaning, "divine passage". That the yoni is the feminine, the yoni should be viewed such that the divine passage becomes a correlation to sex, or male/female union. It is this correlation, and its relation to rebirth and regeneration that remains a basic truth at the very core of Occult structural foundations.

Read more: http://illuminatusobservor.blogspot.com ... z5DwoOXgkQ
Afbeelding

We dienen dus door een spirituele poort te gaan....om herboren te worden.

Terwijl Jezus met Nicodémus praatte, zei Hij “Luister goed, wie niet opnieuw geboren wordt, kan het Koninkrijk van God niet ontdekken.” “Opnieuw geboren?” vroeg Nicodémus. “Hoe kan dat? Iemand kan toch niet voor de tweede keer uit zijn moeders lichaam geboren worden?” Jezus antwoordde: “Toch is het zoals Ik zeg. Als iemand na zijn natuurlijke geboorte niet ook geestelijk geboren wordt (lett. Geboren uit water en Geest), kan hij onmogelijk in het Koninkrijk van God komen. Uit mensen komt menselijk leven voort, maar uit de Geest van God komt geestelijk leven voort. Het is dus helemaal niet zo vreemd dat Ik zei dat u opnieuw geboren moet worden…” (Johannes 3:3-7).

De woorden “opnieuw geboren” of “her-boren” betekenen letterlijk “van hierboven geboren”.


Docu : Worden Wij Wakker?

Opnieuw geboren worden, 'wakker worden' zoals Marcel Messing zegt.
Stel, dat alles wat je weet niet alleen onjuist is, maar dat het om nauwkeurig in elkaar gezette leugens gaat.

Stel, dat je geest gevuld is met onwaarheden – over jezelf, over de geschiedenis, over de wereld om je heen – door machtige krachten in je geest geplant als om je in zelfgenoegzaamheid in slaap te wiegen. Je vrijheid is zo een illusie.

Je bent een pion in een complot en je rol is die van een willoos slachtoffer van bedrog, als je geluk hebt.

Charles Paul Freund
Er is niets verhuld dat niet onthuld zal worden, of geheim dat niet bekend zal worden.

Daarom, alles wat je in het donker hebt gezegd, zal in het licht gehoord worden, en wat je elkaar binnenskamers in het oor fluistert, zal van de daken verkondigd worden.
Lucas 12:2 3

Ja, degene die de waarheid aan de mensen wil onthullen, stelt zich bloot aan veel onbegrip.
Afbeelding

En Hij zond Petrus en Johannes uit, zeggende: Gaat heen, en bereidt ons het pascha, opdat wij het eten mogen.

En zij zeiden tot Hem: Waar wilt Gij, dat wij het bereiden?

En Hij zeide tot hen:

Ziet, als gij in de stad zult gekomen zijn, zo zal u een mens ontmoeten, dragende een kruik waters; volgt hem in het huis, daar hij ingaat.

En gij zult zeggen tot den huisvader van dat huis: De Meester zegt u: Waar is de eetzaal, daar Ik het pascha met Mijn discipelen eten zal?

En hij zal u een grote toegeruste opperzaal wijzen, bereidt het aldaar.

En kijk eens aan, daar hebben we de man met de kruik, en zijn naam is.....Aquarius!

Afbeelding

....volgt hem in het huis, daar hij ingaat. Betekend natuurlijk gewoon het huis van Zodiak [Dierenriem]

Hair - Aquarius

When the moon is in the Seventh House
And Jupiter aligns with Mars
Then peace will guide the planets
And love will steer the stars

This is the dawning of the age of Aquarius
The age of Aquarius
Aquarius!
Aquarius!

Harmony and understanding
Sympathy and trust abounding
No more falsehoods or derisions
Golding living dreams of visions
Mystic crystal revalation
And the mind's true liberation
Aquarius!
Aquarius!

When the moon is in the Seventh House
And Jupiter aligns with Mars
Then peace will guide the planets
And love will steer the stars

This is the dawning of the age of Aquarius
The age of Aquarius
Aquarius!
Aquarius!

Harmony and understanding
Sympathy and trust abounding
No more falsehoods or derisions
Golding living dreams of visions
Mystic crystal revalation
And the mind's true liberation
Aquarius!
Aquarius!

Afbeelding

Laatst gewijzigd door Arminius op 28 apr 2018, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Arminius

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Arminius » 28 apr 2018, 09:21

Gast1 schreef:
28 apr 2018, 09:06
Dat is erg veel informatie Arminius die je hier plaatst.
Respect voor jouw zoektocht en ik heb daar toch écht even tijd voor nodig.
Ik zie wel heel erg veel raakvlakken met mijn 'weten' ...

Je hebt mijn aandacht en "pm:
Dank Gast1! Neem rustig de tijd om alles te bestuderen. Ik zal mijn topic hier gedoseerd aanvullen, zodat jullie de kans krijgen de informatie tot je te nemen.

Gast1

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Gast1 » 28 apr 2018, 09:27

Zoals jij een 'boodschapper' bent, ben ik dat ook.
Ik ben benieuwd wat je van mijn PM vindt ...

Ik herken jouw overtuigingen, 'weten' en enthousiasme vriend.

Arminius

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Arminius » 28 apr 2018, 11:29

Begint U het al een beetje te begrijpen? :roll: Goed, de laatste voor vandaag:

We gaan het nu een beetje hebben over "de graal"...

De Heilige Graal zou de schaal of beker zijn waarin het bloed van Christus is opgevangen bij zijn kruisiging, in andere verhalen is het de beker die gebruikt werd bij het Laatste Avondmaal.

Onder het eten nam Jezus het brood, sprak het zegengebed uit, brak het brood in stukken en gaf het aan de leerlingen en zei: ‘Neem dit en eet het op; dit is mijn lichaam.’
Toen nam hij de beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun de beker door met de woorden: ‘Drink er allen uit, want dit is mijn bloed.


De beker zou ook gebruikt zijn om het bloed van Jezus op te vangen, toen hij werd gestoken met een speer.

Afbeelding

Raar toch dat mensen nog heden ten dage deze toch vrij radicale en bizarre bloeddrinkende en vleesetende rituelen uitvoeren, zonder te weten waar deze nu eigenlijk vandaan komen....
Alwie de zoon vertrouwt door hem na te volgen in het doen van de ‘werken’, ontvangt het ‘leven van de komende wereldtijd’ (Johannes 6:27), dat wil zeggen: een nieuw leven onder heel andere voorwaarden dan die gesteld worden door de repressieve Romeinse wereldorde. Onder het slavenjuk van Rome is er geen leven voor Israël. Aldus eindigt Jezus zijn onderricht (Johannes 6:51):
Ik ben het: het levende brood dat afdaalt uit de hemel. Wie van dit brood eet, leeft voor de komende wereldtijd. En het brood dat ik geven zal, is mijn vlees voor het leven onder deze wereldorde.

Deze uitspraak leidt tot discussie onder de aanwezige Judeeërs: ‘Hoe kan hij ons zijn vlees te eten geven?’ (Johannes 6:52). Maar Jezus duldt geen kritische vragen (Johannes 6:53):

Amen, amen, ik zeg jullie: als jullie het vlees van de mensenzoon niet eten en zijn bloed niet drinken zullen jullie niet zelf leven.

Om dit bovenstaande te kunnen begrijpen gaan we eens een kijkje neme in de 'Dode Zeerolen'

De Dode Zeerollen omvatten een collectie handschriften van circa 850 documenten, inclusief verschillende handschriften van de Tenach. Deze handschriften zijn ontdekt tussen 1947 en 1956 in een elftal grotten in de buurt van Qumran, een plaats ten noorden van de Dode Zee en ongeveer 12 kilometer ten zuid-westen van Jericho. De handschriften zijn geschreven in de Hebreeuwse, Aramese en Griekse taal. De handschriften dateren uit de periode van 200 voor Christus tot ongeveer 100 na Christus. De handschriften zijn erg belangrijk, omdat ze een van de weinige geschreven bronnen zijn over de joodse wereld uit die tijd. Ook laten de handschriften licht vallen op de politieke en religieuze context van die dagen. De handschriften zijn vooral van groot belang voor het onderzoek naar de oorspronkelijke tekst van het Oude Testament. Ook bieden zij een beeld van het tot dan toe vrijwel onbekende intertestamentaire tijdvak. Het blijkt, dat de beschikbare handschriften uit de 9e eeuw (de Masoretentekst) vrij nauwkeurig aansluiten bij de handschriften, die in Qumran zijn gevonden. Bron: https://www.onlinegalerij.nl/de-dode-zeerollen/

Afbeelding

Er was veel opwinding bij de vondst van de Dode Zeerollen, de Christenen op de wereld dachten dat in de rollen het onomstotelijke bewijs van hun geloof kon worden gevonden, omdat de rollen gemaakt waren rond de tijd dat Jezus zou hebben geleeft...

En wat stond er dan zoal in die Dode Zeerollen.....?

Een van de mensen die dat heeft geprobeerd uit te zoeken, is John Marco Allegro.

John Marco Allegro, die de leiding had over het project schreef daar een boek over, hij verteld in het boek hoe het christendom zijn wortels heeft in het sibersiche shamanisme, en dat Jezus in feite niet meer is dan een antrapamorphisme* van de paddestoel die door de shamans als heilig werd beschouwd.

(antrapamorphisme is als je menselijke eigenschappen toekent aan objecten, zoals b.v. een gezicht op de maan tekenen)

Allegro schreef een boek genaamd: the sacred mushroom and the cross.



Natuurlijk werd deze man direct door het Vicaan in de ban gedaan, en ook van de andere onderzoekers werd nooit meer iets vernomen.

John Marco Allegro (born 17 February 1923 London - 17 February 1988, his 65th birthday) was a freethinker who challenged orthodox views of the Dead Sea Scrolls, the Bible and the history of religion, with books that attracted popular attention and scholarly derision.

After service in the Royal Navy during World War II, Allegro started to train for the Methodist ministry but transferred to a degree in Oriental Studies at the University of Manchester. In 1953 he was invited to become the first British representative on the international team working on the recently discovered Dead Sea Scrolls in Jordan. The following year he was appointed assistant lecturer in Comparative Semitic Philology at Manchester, and held a succession of lectureships there until he resigned in 1970 to become a full-time writer. In 1961 he was made Honorary Adviser on the Dead Sea Scrolls to the Jordanian government.

Allegro's thirteen books include The Dead Sea Scrolls (1956), The Treasure of the Copper Scroll (1960), The Sacred Mushroom and the Cross (1970) and The Dead Sea Scrolls and the Christian Myth (1979) as well as Discoveries in the Judaean Desert of Jordan vol. V (1968) and articles in academic journals such as the Journal of Biblical Literature, Palestine Exploration Quarterly and Journal of Semitic Studies [1], and in the popular press.
bron http://en.wikipedia.org/wiki/John_Marco_Allegro
Allegro is ook de enige geweest die zijn opdracht om zijn gedeelte van de Dode Zeerollen te vertalen heeft afgemaakt en gepubliceerd. [1967] Pas in 1991 werd de rest van de Dode Zeerollen door de Huntington bibliotheek gepubliceerd.

De andere leden van het onderzoeksteam hielden echter nog tot 1997 vast aan hun vertaling. Dat is meer dan 50 jaar na de ontdekking van de Dode Zeerollen.

Afbeelding

John Marco Allegro was ook de enige die zichzelf beschouwde als een gnosticist, alle andere onderzoekers waren Christenen. Die hadden er dus alle belang bij dat de mythe van Jezus zou voortduren, en wilden het liefst die status qou blijven handhaven. U begrijpt dat de unique-heid van het Christendom op het spel stond. De onderzoekers liepen letterlijk op hete kolen.
Robert Gordon Wasson (September 22, 1898 – December 23, 1986) was an author, amateur researcher and banker. In the course of independent research, he made contributions to the field of ethnobotany, botany and anthropology. Several of his books were self-published in illustrated, limited editions and have never been reprinted.

Experiences with the magic mushrooms apparently had a profound effect on Wasson, and fungi remained a persistent theme in his work. His next major contribution was a study of the ancient Vedic intoxicant Soma, which he proposed was based on the psychoactive Fly Agaric (Amanita muscaria) mushroom. This was published in 1967 under the title Soma: Divine Mushroom of Immortality. His attention then turned to the Eleusinian Mysteries, the initiation ceremony of the ancient Greek cult of Demeter and Persephone. In The Road to Eleusis: Unveiling the Secret of the Mysteries (1978), co-authored with Albert Hofmann and Carl A. P. Ruck, it was proposed that the special potion "kykeon", a pivotal component of the ceremony, contained psychoactive ergoline alkaloids from the fungus Ergot (Claviceps spp.).

R. Gordon Wasson
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/R._Gordon_Wasson
"In reading the old accounts one finds a strange mixture of fact and fantasy. Some are so fantastic that if they had not been accepted by other authors they would not find a place in even a most detailed historical summary. Then there comes an observation of such merit that all seems set for real progress. But these facts, even when accepted, are often misinterpreted, almost as if in a superfluity of naughtiness, and again there is confusion." – John Ramsbottom, Mushrooms & Toadstools - EDIBLE FUNGI, by John Ramsbottom

John Ramsbottom
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/John_Ramsb ... ycologist)
Deze mensen hadden ontdekt dat het Hindhoeisme en het Jodendom gebaseerd zijn op drugculturen die onze mooie paddestoel - rood en witte stippen - aten.

Alegro concludeerde uit de Dode Zeerollen, dat het Christendom op diezelfde cultuur was gebaseerd.

Allegro zijn carrière was na het publiceren van deze boeken definitief naar de knoppen.

Maar zoals dat met alle grote denkers is gegaan, krijgen zij meestal pas na hun dood hun erkenning.

Na zijn dood publiceerde de dochter van Allegro, Judith Anne Brown het boek John Marco Allegro: The Maverick of the Dead Sea Scrolls

Afbeelding
This book, a biography of John Marco Allegro written by his daughter, is the eighth volume in the Studies in the Dead Sea Scrolls and Related Literature series. The first nine chapters give an overview of Allegro's early life, and the final seven chapters are essentially a summation of Allegro's published works.

Gast1

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Gast1 » 28 apr 2018, 12:43

Je gaat uitgebreid respons van mij krijgen Armenius. :wink:
Arminius schreef:
26 apr 2018, 13:58
Mijn allereerste topic zal ook meteen een heel uitgebreid topic worden. De Pharmacratische Inquisitie is de Nederlandse naam van een bijzondere interessante documentaire over welke invloed met name de vliegezwam (Amanita muscaria) op het christelijke geloof heeft gehad. In deze geïndustrialiseerde wereld waar het grootste gedeelte van de verstedelijkte bevolking praktisch alle banden met de natuur verloren hebben is de kracht van de natuur geen alledaags begrip meer en wordt de natuur eerder als vijandig gezien.

Toch zijn wij producten van deze zelfde natuur en kunnen niet zonder bestaan, de natuur levert ons voedsel, kleding, onderdak en voor de komst van Big Pharma ook de medicijnen voor onze gezondheid. Meer en meer wordt de natuur uit ons leven verdreven en nemen de chemische producten van Big Oil en Big Pharma haar plaats in. Chemische producten die ons ziek maken, liefst chronisch ziek zodat er zo lang mogelijk aan de zieke mens verdiend kan worden.

Nu wordt in de wereld van Monsanto en andere biotech reuzen de natuur bewust steriel gemaakt en zijn zaden onvruchtbaar (terminator seed) zoals ook de mens zelf steriel begint te worden door alle chemische troep om ons heen, in onze kleding ons voedsel, troep zoals Bisphenol-A (BPA), ftalaten en andere onbekende stoffen die ons reproductiesysteem beïnvloeden.
Ik ben nieuwsgierig naar jouw bevindingen van de vliegenzwam en voor het overige ga ik helemaal met je mee.
Binnen dit forum hebben we daar talrijke topics aan besteed. ;P!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Susan » 28 apr 2018, 13:02

Mooi uitgebreid topic is dit Arminius. ;P!
(die Monsanto is voor mij bijna misdadig te noemen, mét de kliek die daar helemaal in mee gaat..)

Bijna alles wat hier verder staat had ik in de loop der jaren gelezen en heb zelf meerdere boeken over deze onderwerpen
van oa Jacob Slavenburg, die ook samen met Willem Claudemans de Nag Hammadi geschriften geschreven heeft die ik heb,
net als van Elaine Pagels , Bram Moerland en Marcel Messing.

Ik zet er even een stuk bij over een boek van Bram Moerland. Als je het hier niet goed bij vind passen
hoor ik het wel even he, is geen punt hoor :grin:

.....


Bram Moerland:

'Montsegur: gnosis, gnostiek en de katharen'

De eerste eeuwen van het jonge christendom waren gevuld met (verhitte) discussies over wat nu het 'ware' christendom was. Een van de kernpunten van deze discussie was of een christen zelf kon bepalen hoe te handelen en te denken of dat daar richtlijnen voor nodig waren. De uitspraken van Jezus en zijn volgelingen waren onduidelijk vastgelegd en op meerdere manieren uit te leggen. Moest de nadruk liggen op de persoonlijke vrijheid of op richtlijnen? De meningen liepen sterk uiteen. Misschien was het wel onvermijdelijk dat 'de richtlijnen' gewonnen hebben. Deze groep zag de 'noodzaak' machtsmiddelen te ontwikkelen om de 'onwetenden' te helpen een goed christen te zijn. Dit leidde ertoe dat de bisschop van Rome, de plaats waar Petrus naar toe was gekomen, een speciale functie kreeg, deze werd 'de paus'. De combinatie van enerzijds een hiërarchisch pausdom en anderzijds het christendom als staatsgodsdienst zorgde in de loop der eeuwen voor een goed geoliede machtsstructuur, die de gelovige de wet voorschreef. Het was eeuwenlang voldoende om als ketter gezien te worden wanneer je een kopie van het nieuwe testament bezat en in staat was dit te lezen. Zelf nadenken en lezen was op zijn minst verdacht. Vanaf de vijfde eeuw had de Katholieke (= algemene, universele) Kerk de touwtjes in handen. Dit ten koste van 'afwijkende' groeperingen, die vaak Gnostiek waren.

Wat is Gnostiek?
Gnosis betekent 'kennis', opgevat als innerlijke kennis. Iemand die zichzelf Gnosticus noemt zegt een 'eigen' kennis te hebben over het christelijke handelen en denken. Deze komt uit het innerlijk voort en niet uit een uiterlijke bron. Het goddelijke is in de mens, want de mens is naar het beeld van God geschapen. Het 'Koninkrijk in jezelf', werd hierbij vaak aangehaald als voorbeeld van een uitspraak van Jezus die de gnosis bevestigt.

Wat zijn een aantal belangrijke verschillen tussen de katholieke geloofsleer en de gnostieke:

Katholiek
Erfzonde als uitgangspunt van de leer
Hierarchie/macht als basis van fundament kerk
Oude en nieuwe testament geldig
Geweld veroorloofd geoorloofd voor redding mens.
Vertegenwoordiger instituut verzorgt de sacramenten. Dit waren altijd mannen.


Gnostiek
Persoonlijke vrijheid als uitgangspunt van de leer
Individu/vrijheid als basis van geloofsgemeenschap
Nieuwe testament geldig. Jahweh wrede god. Niet de God van het nieuwe testament.
Geweld nooit geoorloofd.
'Ontwikkeld' persoon kan de sacramenten verzorgen. Zowel mannen als vrouwen konden sacramenten verzorgen.

Deze verschillen alleen waren al genoeg voor heftige polemieken, vervolgingen en excommunicaties. De gnostici werden gezien als een bedreiging van het 'ware geloof' want zij hadden hun eigen wetten. Dit werd nog versterkt door het feit dat zij door hun studie van de bijbel gefundeerd weerwoord konden geven.

Toen ik tijdens mijn studie culturele antropologie bij het keuzevak kerkgeschiedenis durfde te beweren dat macht er toe geleid had dat het katholicisme had 'gewonnen', keek de docent mij aan alsof ik zat te vloeken. Iedereen, inclusief deze protestante docent 'wist' toch dat de gnostici 'nooit' gelijk hadden gehad. Discussie of nuancering was niet mogelijk. Interessant is dat Bram Moerland bijna hetzelfde heeft meegemaakt (evenals Elaine Pagels, schrijfster van de Gnostic Gospels). Gnostieke groeperingen zijn zo oud als het christendom en al even lang dwarsgezeten en vervolgd. De laatste in het openbaar opererende gnostici waren de Katharen.

De Katharen
De Katharen hadden in de 12e eeuw een bloeiende cultuur ontwikkeld in het zuiden van Frankrijk en het Noorden van Spanje. Wetenschap, kunsten en 'beschaving' stonden op een hoog peil. Katholieken, Katharen, moslems en joden leefden in harmonie samen. Deze samenleving had zoveel invloed dat het er op begon te lijken dat het katholicisme verdrongen zou worden. Dit was een doorn in het oog van zowel de Noord-Franse adel als het Pausdom. Deze combineerden hun macht en in de zogenaamde kruistocht tegen de Katharen werd Zuid-Frankrijk onder de voet gelopen en de hoogstaande samenleving van de Langue d'Oc verpletterd.

Innocentius III zag zijn opdracht op de volgende wijze: Op mij is van toepassing het woord van de Profeet: 'Ik heb u gesteld tussen volkeren en koninkrijken opdat gij zult uitroeien en vernietigen, en ook opdat gij zult bouwen en planten'. Klare taal. Dit gecombineerd met een algehele vergeving van zonden voor iedereen die mee deed aan deze kruistocht zorgde voor een enthousiast kruisleger. De hieropvolgende 'slachting' kostte tienduizenden mensen (in Beziers in 1209 alleen al 20.000) het leven, waaronder vele katholieken. Het katholieke leger moordde ook katholieken uit die bescherming zochten in de kerken. Het laatste Kathaarse bolwerk, de burcht Montsegur werd in 1243 bestormd en veroverd. Het Katharisme was bedwongen.

Het einde van het Katharisme?
Het Katharisme was zo goed als uitgeroeid. Ieder, die gerechtigd was de sacramenten toe te dienen was (op de brandstapel) overleden. Een zwak restje Katharisme bleef over. Op deze restgroep werd gejaagd door de in de 13e eeuw opgerichte inquisitie. Het boek Montaillou van Le Roy Ladurie uit 1978 behandelt een versie van het Katharisme die niet meer te vergelijken viel met het oorspronkelijke. Dit is niet verwonderlijk, het boek speelt zich af in 1320, ruim 70 jaar na de val van Montaillou. Een extra belemmering van dit boek is dat het samengesteld is uit verslagen van de inquisitie, niet de meest objectieve groep om over het Katharisme te spreken. Was de Gnostiek totaal verloren? Nee, veel zogenaamde 'geheime genootschappen' beriepen zich op de gnostiek als het ware christendom. Kathaar betekent trouwens 'zuivere' en is de basis van het woord 'ketter'. Historische groepen als de Rozekruisers zien in het Kathaarse erfgoed een voorloper van hun opvattingen.

Hoe is de situatie nu?
Een van de argumenten die de katholieke kerk gebruikte om aan te tonen dat de Gnostici ongelijk hadden, was dat de Gnostiek zich beriep op teksten die niet 'correct' waren. Toen de kerk begon te dreigen geloofsgemeenschappen te straffen die zich bezighielden met 'incorrecte' teksten kozen veel groepen eieren voor hun geld en vernietigden deze. Er waren ook groepen die de betreffende tekstrollen verstopten in plaats van ze te vernietigen. In 1945 werd bij Nag Hammadi in Egypte een stel van deze rollen gevonden. Van deze rollen zijn een aantal verbrand door degenen die ze gevonden hadden en diverse ervan zijn op raadselachtige wijze verdwenen.

Deze rollen moeten trouwens niet verward worden met de Dode Zee rollen die in 1947 bij Qumram gevonden werden en afkomstig waren van een Esseens klooster. De rollen die overgebleven zijn worden nu door wetenschappers en theologen over de hele wereld bestudeerd. Het zal nog wel een tijd duren voordat een uiteindelijke conclusie getrokken kan worden uit het totale materiaal. Wat er naar voren komt uit Nag Hammadi-teksten als 'Het evangelie van Filippus' en 'Het evangelie der Waarheid' geeft al een trend aan. De geschiedenis van het vroege christendom zal in ieder geval gedeeltelijk herschreven moeten worden. De gnostieke richting in de vroege kerk was sterker dan werd gedacht en baseerde zich evengoed op teksten als het katholicisme. Teksten die vaak niet meer te achterhalen waren voordat de ontdekking bij Nag Hammadi werd gedaan.

Het beeld van Jezus, de rol van de vrouw, de discipelen en met name de leer van Jezus die uit de Nag Hammadi-teksten naar voren komt is essentieel anders dan datgene wat het katholicisme naar voren brengt. In deze eeuw van individualisering en ontkerkelijking zal een christelijke richting die zich baseert op de individuele vrijheid zeker aantrekkingskracht hebben voor de 'twijfelaars' in de kerk. Er zijn, ook binnen de kerk, mensen die 'de God in zichzelf' zoeken. In die zin is de Gnostiek zeker nog niet geheel uitgeroeid. En de studies over de Nag Hammadi rollen zullen zeker nog stof doen opwaaien.

Het boek
Het boek van de filosoof Bram Moerland geeft een goed leesbaar overzicht van wat ik hierboven in het kort heb beschreven. Geschiedenis, filosofie en cultuurkritiek gaan hand in hand in dit uitstekende boek. Je hoeft echt niet in het christendom op zich geïnteresseerd te zijn om het met veel plezier te lezen.

JAN SPRONG
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Gast1 » 28 apr 2018, 13:27

Ik was onder de indruk van de hoeveelheid informatie en dus ben ik in chronologische volgorde alles aan het lezen waarbij ik op elk onderdeel meteen reageer.
Zo weet ik dat ik alles goed lees en tot mij neem, maar het kan voorkomen dat mijn directe reacties op een later tijdstip alweer aan de orde komen bij de posten van Arminius.
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:12
De Pharmacratische Inquisitie

Wat als Jezus nooit heeft bestaan…

Was Jezus een mythe?
Dat zou zeker kunnen, ik ben er echter wel van overtuigd dat hij heeft bestaan, dus 'als hij nooit heeft bestaan' is niet relevant voor mij.
Da's ongeveer hetzelfde dat mijn vooredelstamoudbetovergrootouder ook nooit bestaan heeft.
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:12
... het wordt tijd om te erkennen dat deze Pharmaceutische Inquisitie nog steeds intact is, en het is tijd om die inquisitie te vernietigen!
Ik begrijp dat, maar vlak echter niet meteen alles uit.
Bepaalde geneesmiddelen hebben we beslist nodig, maar een veel beter alternatief op Natuurlijke basis is uiteraard altijd welkom -en ook veel beter-.
De farmaceutische industrie is een onderdeel van de plutocratie waarin wij leven en op de keper beschouwd, zie ik dat weer als een onderdeel van de dystopie.
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:12
Wat we tegenwoordig 'christendom' noemen ... [knip] .... Wat je echter meer zal verbazen is dat de huidige christelijke kerk, veel van de oude rituelen en gebruiken van Sjamanen heeft overgenomen, en een eigen draai aan deze mythologische verhalen heeft gegeven.
Zeker weten.
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:12
Zo komt het woord kerstmis van "Christmas". Christ betekend zoveel als "de verlichte" en mas wil zo veel zeggen als een religieuze ceremonie. Dus een 'ceremonie voor de verlichte' zoals bij het christelijk geloof voorgesteld in de figuur Jezus.
Mwâh, christ is een afgeleide van christus, hetwelk zoveel betekent als 'gezalfde' en 'mas' heb ik terug gevonden in een definitie van 'heks', boze geest of spook.
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:12
Vandaag de dag kennen we nog het ritueel va het heilige sacrament op kerstavond, Waarbij brood het lichaam van Christus moet voorstellen, en waarbij wijn staat voor het bloed van Christus. De wijn bracht een intoxicatie [vergiftiging] en het word aangenomen dat het brood dat in de begintijd van deze rituelen gemaakt werd van deze "heilige paddestoel" met zijn hallucineren-de werking afkomstig was.
Interessant, dat doet me denken aan het 'Manna' hetwelk ik aan de orde stelde in mijn manuscript ...
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:12
Planten en mensen hebben al miljoenen jaren een band.
Jazeker, en zelfs méér dan dat.
Lees mijn site maar eens door Arminius, die ik je in de PM heb gestuurd.
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:12
De hallucinogene eigenschappen van de vliegenzwam zijn al sinds onheuglijke tijden bekend. De sjamanen van Siberië maakten gebruik van de vliegenzwam om in een trance te komen waardoor ze in onder meer contact konden treden met de wereld van de geesten van hun voorouders. ... [knip] ...
Oké, interessant daar ik hier volgens mij nog niet eerder op deze wijze van heb vernomen.
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:12
Al eeuwenlang worden symbolen, tekeningen en geschriften over/van heilige planten, paddenstoelen en kruiden overal afgebeeld. Tijdens onze reis door deze docu hier, zullen we veel van die symboliek gaan behandelen. Al deze [verborgen] kennis staan in geschriften, komen voor op kunstwerken, worden verteld in mythen, en legenden. [Heilige Graal]
Wellicht dat het dan nog aan de orde komt, maar een heel belangrijk item -hetwelk ook terug te vinden is in de oudste historie- is ongetwijfeld 'de pijnappel' oftewel de dennenkegel.
Ik ga later verder, eerst even de inwendige mens verwennen. :wink:
Laatst gewijzigd door Gast1 op 28 apr 2018, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Arminius

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Arminius » 28 apr 2018, 13:29

Gast1 schreef:
28 apr 2018, 12:43
Je gaat uitgebreid respons van mij krijgen Armenius. :wink: Ik ben nieuwsgierig naar jouw bevindingen van de vliegenzwam en voor het overige ga ik helemaal met je mee.
Binnen dit forum hebben we daar talrijke topics aan besteed. ;P!
Ik kijk er naar uit Pierre

Hoewel iedereen dat voor zichzelf moet weten, wil ik mensen toch waarschuwen voorzichtig te zijn met deze dame. Paddestoelen zijn in principe gevaarlijk. Ten eerste doordat sommige paddestoelen heel veel op elkaar lijken. Soms is het verschil alleen met chemicalien te bepalen. Eekhoorntjesbrood is eetbaar, maar er groeit ook een giftige die erop lijkt.

Een ander gevaar is de dosis. Wanneer je paddestoelen uit het wild plukt weet je nooit of er veel of weinig actieve stof inzit. De Amanita Muscaria of vliegenzwam is inderdaad een paddestoel waarvan je goed gaat trippen, echter zijn de actieve stoffen anders als die van de bekende 'Paddo'-soorten die je in een smartshop kunt kopen. Het geeft een heel ander effect als bij Paddo's welke zeer intens kunnen zijn en is dus meer iets voor de 'ervaren' gebruiker. De actieve stoffen in de vliegenzwam hebben pas effect als de paddestoel goed gedroogd is.

Zelf heb ik de Amanita Muscaria in het verleden 2 x gebruikt, en vond het effect best wel heftig. Beide keren in een portie van p.m. 30 gram gedroogde kap. Het effect kan ook best lang aanhouden, tot wel 5 uur. Zeker niet iets voor beginners.

Arminius

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Arminius » 28 apr 2018, 13:46

Gast1 schreef:
28 apr 2018, 13:27
Ik was onder de indruk van de hoeveelheid informatie en dus ben ik in chronologische volgorde alles aan het lezen waarbij ik op elk onderdeel meteen reageer.
Zo weet ik dat ik alles goed lees en tot mij neem, maar het kan voorkomen dat mijn directe reacties op een later tijdstip alweer aan de orde komen bij de posten van Arminius.
Dank voor je bijdrage Gast1

Of de figuur Jezus nu wel of niet heeft bestaan, is voor dit verhaal niet echt relevant. In andere religies komen ook Jezus figuren voor. [Buddha, Krishna,
Odysseus, Dionysus] Met overeenkomstige gelijkenis in hun scheppingsverhaal.
Wellicht dat het dan nog aan de orde komt, maar een heel belangrijk item -hetwelk ook terug te vinden is in de oudste historie- is ongetwijfeld 'de pijnappel' oftewel de dennenkegel.
Ik ga later verder, eerst even de inwendige mens verwennen. :wink:
Ow reken maar. :grin: Ook binnen het christelijk geloof [Vaticaan] is de pijnappel hot. Hij heeft zelfs een prominente plaats gekregen.

Afbeelding
de fontana della pigna in Vaticaanstad

Hum :roll: Waarom zou dat zijn vraag ik mij af... [think]

Ik kom daar later nog op terug.
Jouw unieke ‘sterrenpoort’.. de pijnappelklier..!

Oude spirituele tradities zoals Yoga en Tantra beschouwen de pijnappelklier als een ‘kosmische antenne’ via welke wij in contact staan met een diepere, mystieke realiteit. De wetenschap heeft aanwijzingen dat de pijnappelklier inderdaad een rol speelt in mystieke (oftewel transcendentale), paranormale en hallucinatoire ervaringen, omdat sommige van haar hormonen psychoactief zijn.

https://www.wanttoknow.nl/overige/mind- ... ppelklier/

Gast1

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Gast1 » 28 apr 2018, 14:07

Allereerst dank voor jouw waarschuwingen Arminius.
Je dient te weten dat ik een Natuurfreak ben en redelijk wat weet van paddenstoelen, maar jij bent er bij een bepaalde soort dieper in gedoken ontwaar ik.
Arminius schreef:
28 apr 2018, 13:46
In andere religies komen ook Jezus figuren voor. [Buddha, Krishna, Odysseus, Dionysus] Met overeenkomstige gelijkenis in hun scheppingsverhaal.
Wat te denken van Mithas?
De vermeende overeenkomsten tussen Mithras en Jezus worden vaak gepresenteerd als feit, maar zonder gedegen bronvermelding.
Mithras zou net als Jezus op 25 december geboren zijn van een maagdelijke moeder,
was hij de zoon van god, had hij 12 discipelen en een laatste avondmaal, en herrees hij na drie dagen uit de dood.
Het verhaal van de geboorte van Jezus in een kribbe in de buurt van herders in Bethlehem zou overeenkomen met het verhaal over de geboorte van Mithras in een grot.
Het geboortefeest van Mithras werd gevierd op de dag van de winterzonnewende, indertijd 25 december.
Het symboliseerde de wedergeboorte van Mithras als de sol invictus, de onoverwinnelijke zon.
Ook Mithras zou na zijn geboorte bezoek van herders en wijzen uit het Oosten hebben gekregen. :wink:

De foto die je van de reusachtige pijnappel laat zien, heb ik aangeraakt in het Vaticaans museum en dat was in 2007 ...
De site -wanttoknow- waarnaar je verwijst komt van Guido Jonkers, die ik persoonlijk 2x bezocht heb waarbij ik een keer een prachtige strandwandeling met hem heb gemaakt.
Lees mijn site, zoals ik jou lees ... :wink:

Arminius

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Arminius » 28 apr 2018, 14:15

Uiteraard ook Mithra, maar bv ook Horus.

Ja, Guido Jonkers draait ook al een tijdje mee in ons wereldje. Een van de weinig overgebleven sites van vroeger.

Ik ben druk doende jou site te bestuderen ;)

Gast1

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Gast1 » 28 apr 2018, 14:29

O jazeker, ook horus.
Ik ga verder met jouw posten.
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:28
Zou het niet zo kunnen zijn dat Mozes daar boven op die berg, een paar lekkere paddenstoeltjes had genuttigd, en dan wil je wel vreemde dingen gaan zien en horen natuurlijk.
Zeker zou dat kunnen, maar het zou ook iets anders kunnen zijn en dat lees je weer in mijn site ...
Pas op voor self fulfilling prophecy en confirmation bias Arminius ...
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:28
In bovengenoemd boek legt hij uit dat het manna het "sperma van de goden" was en dat het te identificeren is met de "heilige paddestoel"
Ik wil absoluut geen glans van overtuiging weghalen, maar ik ben heel voorzichtig met boeken - overigens ben ik ook een erg slechte lezer van boeken-.
Er is niet mis met boeken in die zin dat je je er voorstellingen bij kunt maken, terwijl de werkelijkheid écht anders kan zijn.
Boeken 'interpreteer' je en ze kunnen je conditioneren, hetwelk een belemmering kan veroorzaken van 'de vrije geest' ...
Ik heb er jaren over gedaan om me te 'deconditioneren' en dat opende poorten.
Poorten van mijn gevangen gezette ziel.
Don't go with the flow ... Be the flow ... :wink:
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:28
Volgens Allegro zijn er veel verwijzingen naar de heilige paddenstoel (welke volgens hem de vliegenzwam is), maar deze Bijbel-passages zijn cryptisch omdat ze niet voor buitenstaanders zijn bedoeld. Zijn theorie is dat de oorsprong van de Griekse en Hebreeuwse woorden in de Bijbel afgeleid zijn van de Sumerische taal en veel woorden zouden dan ook te herleiden zijn naar Sumerische woorden die de betekenis van paddenstoel of vliegenzwam hebben.
Aha, gedoeld wordt alhier op het Gilgamesj-epos en het nog oudere Atrahasis-epos. Dat van die paddenstoelen -Amanita muscaria- intrigeert mij zéker ...

Een schitterend voorbeeld van zijn redenaties is de passage uit Mattheüs 16: 18-19 "En Ik zeg u ook, dat gij zijt Petrus, en op deze Petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen. En Ik zal u geven de sleutelen van het Koninkrijk der hemelen; en zo wat gij zult binden op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en zo wat gij ontbinden zult op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn." Hier wordt aangegeven dat Petrus de sleutels krijgt tot het Rijk der Hemelen.[/quote]Het zal mogelijk hooghartig over kunnen komen wanneer ik schrijf dat mijn werkelijke naam ook Gast1 is en een afgeleide van Petrus is.
Nog grappiger is het dat mijn vrouw Petra heeft en op haar heb ik mijn gemeente gebouwd.
Van dat wat er geschreven staat, is het waarlijk tot mij gekomen terwijl ik me er aanvankelijk tegen verzet heb.
Het is amper te geloven en derhalve heb ik mijn onderschrift als zodanig gekozen.
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:28
In de visie van Allegro betekent Petrus niet "rots", maar een magische paddenstoel en deze paddenstoel is dan de basis waarop de kerk gebouwd is. Ook zou de paddenstoel de sleutel zijn tot het Rijk der Hemelen en wel door het geven van magische (lees hallucinerende) religieuze belevingen. Blijkbaar waren de discipelen een groep voortijdige hippies die alle dagen joints opstaken gemaakt van de vliegenzwam.

Vaak werden menselijke verhalen als metafoor gebruikt om kennis door te geven, vergeet niet, de boekdrukkunst was nog niet uitgevonden, en men wilde bepaalde kennis toch door kunnen geven. Dit kon dan het beste in een verhaalvorm.
En die versie kende ik nog niet, is mij volstrekt onbekend.
Ik ben erg geïnteresseerd in betrouwbare bronvermeldingen en illustraties op dit gebied Arminius.

Ik ga me nu omkleden en ga later op jouw posten verder.
Dat kan ook morgen of overmorgen zijn, maar misschien ook wel vandaag nog. :wink:

Mooie afbeelding trouwens:

Afbeelding

Deze foto maakte ik tijdens de Floriade in 2012 te Venlo:

Afbeelding

Gast1

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Gast1 » 28 apr 2018, 14:48

Ik hoop dat je niet geschrokken bent ...

Arminius

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Arminius » 28 apr 2018, 14:48

Susan schreef:
28 apr 2018, 13:02
Mooi uitgebreid topic is dit Arminius. ;P!
(die Monsanto is voor mij bijna misdadig te noemen, mét de kliek die daar helemaal in mee gaat..)

Bijna alles wat hier verder staat had ik in de loop der jaren gelezen en heb zelf meerdere boeken over deze onderwerpen
van oa Jacob Slavenburg, die ook samen met Willem Claudemans de Nag Hammadi geschriften geschreven heeft die ik heb,
net als van Elaine Pagels , Bram Moerland en Marcel Messing.

Ik zet er even een stuk bij over een boek van Bram Moerland. Als je het hier niet goed bij vind passen
hoor ik het wel even he, is geen punt hoor :grin:

.....
Dag Susan. Geen punt Alle aanvulling is welkom. ;P!

Arminius

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Arminius » 28 apr 2018, 14:58

Gast1 schreef:
28 apr 2018, 14:48
Ik hoop dat je niet geschrokken bent ...
Haha, ik schik niet zo snel

Ik had al op je site gezien dat je woonachtig bent in het mooie Limburg Een provincie vol met schitterende kerken en bijna op alle landwegen van die mooie kapelletjes. Ook de ondergrondse kerken en kapellen in de grotten van Valkenburg gemaakt tijdens de Franse Revolutie hebben mij altijd gefascineerd.

Afbeelding
Kapel Fluweelengrot

Wellicht ben je ook net als ik Rooms Katholiek opgevoed. Ik heb maar liefst 3 doopnamen :) [Hinderikus, Johannus, Antonius] En net als jij, al vroeg een hekel gekregen aan de kerk.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Susan » 28 apr 2018, 15:09

Gast1 schreef:
28 apr 2018, 14:29
O jazeker, ook horus.
Ik ga verder met jouw posten.
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:28
Zou het niet zo kunnen zijn dat Mozes daar boven op die berg, een paar lekkere paddenstoeltjes had genuttigd, en dan wil je wel vreemde dingen gaan zien en horen natuurlijk.
Zeker zou dat kunnen, maar het zou ook iets anders kunnen zijn en dat lees je weer in mijn site ...
Pas op voor self fulfilling prophecy en confirmation bias Arminius ...
Arminius schreef:
26 apr 2018, 14:28
In bovengenoemd boek legt hij uit dat het manna het "sperma van de goden" was en dat het te identificeren is met de "heilige paddestoel"
Ik wil absoluut geen glans van overtuiging weghalen, maar ik ben heel voorzichtig met boeken - overigens ben ik ook een erg slechte lezer van boeken-.
Er is niet mis met boeken in die zin dat je je er voorstellingen bij kunt maken, terwijl de werkelijkheid écht anders kan zijn.
Boeken 'interpreteer' je en ze kunnen je conditioneren, hetwelk een belemmering kan veroorzaken van 'de vrije geest' ...
Ik heb er jaren over gedaan om me te 'deconditioneren' en dat opende poorten.
Poorten van mijn gevangen gezette ziel.
Don't go with the flow ... Be the flow ... :wink:
Grappig dat jij dit hier zo schrijft Gast1, terwijl je het zelfde toch deed in jouw manuscript, met de
gedachte er een boek van te maken? Om anderen het te laten lezen hoe jij het ziet?
Waarschuw je indirect de lezers daar van, hier nu dan ook voor? :grin:

Ik ben het echter wel met je eens hoor, we moeten heel erg oppassen om niet
te vergeten ons zelf te blijven en zelf na te blijven denken, ook al
staat het misschien soms lijnrecht tegenover wat anderen schrijven en
via bijv kerk/geloof óók kinderen indoctrineerden en conditioneerden.

Daarom ben ik me ook pas veel later weer in al dit soort onderwerpen én
boeken daar over gaan verdiepen, na geprobeerd te hebben eerst los te komen
van wat me geleerd was sinds m'n kindertijd.Dus eigen mening daar over ben gaan
vormen, niks 'voor laten kouwen' door anderen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Arminius

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Arminius » 28 apr 2018, 15:17

Uiteraard! Ik beweer nergens dat mijn woorden de absolute waarheid zijn. Ik stel slecht de hypothese: zou het niet zo kunnen zijn dat...?

Onderzoek, en behoud uitsluitend het goede. ;)

Gast1

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Gast1 » 28 apr 2018, 16:36

Arminius schreef:
28 apr 2018, 14:58
Ik heb maar liefst 3 doopnamen :) [Hinderikus, Johannus, Antonius] En net als jij, al vroeg een hekel gekregen aan de kerk.
Niet dat ik 'baas boven baas' wil spelen, maar ik heb er maar liefst 4: Petrus, Christoffel, Hubertus, Maria ... :hands:

Gast1

Re: De Pharmacratische Inquisitie

Bericht door Gast1 » 28 apr 2018, 16:38

Susan schreef:
28 apr 2018, 15:09
Grappig dat jij dit hier zo schrijft Gast1, terwijl je het zelfde toch deed in jouw manuscript, met de
gedachte er een boek van te maken? Om anderen het te laten lezen hoe jij het ziet?
Waarschuw je indirect de lezers daar van, hier nu dan ook voor? :grin:
:mrgreen:

Touché my dearest, je hebt me bij de kraag.
Leuk is dat. :grin:

Plaats reactie