Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80382
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Tammy » 22 okt 2018, 08:52

Afbeelding

Meer dan de helft van alle Nederlanders is niet bij een religieuze groep aangesloten. Dat is voor het eerst, blijkt maandag uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

​In 2016 noemde de helft van de Nederlanders zich religieus. Vier jaar daarvoor rekende 54 procent zich tot een religieuze groepering en een minderheid dus niet.
Volgens het CBS is bijna een kwart van de Nederlanders rooms-katholiek. Een op de zeven is protestant en een op de twintig is moslim. De resterende 6 procent rekent zichzelf tot de andere geloven, zoals het jodendom, boeddhisme en hindoeïsme.

Meer dan drie kwart van alle Nederlanders gaat zelden of helemaal nooit naar een kerk, moskee, synagoge of tempel. Vooral katholieken keren de mis de rug toe. Gereformeerden gaan het vaakst naar een gebedshuis. Onder protestanten en moslims is het bezoek aan gebedshuizen stabiel.
Uit het onderzoek blijkt verder dat ouderen geloviger zijn dan jongeren en daarnaast dat vrouwen meer bezig zijn met religie dan mannen.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80382
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Tammy » 22 okt 2018, 08:58

Ook al vind ik dat iedereen zelf moet weten of hij of zij gelooft ben ik blij met de uitkomst van dit onderzoek.
Ik spreek natuurlijk puur vanuit hoe ik religie zie.
Dit vind ik een goede ontwikkeling.
Ik ga het niet meemaken maar ik hoop dat de mensheid eens verlost is van het geloof in een god.
Maar tot die tijd moet iedereen natuurlijk zelf weten of hij of zij een religie aanhangt.


Ik heb iemand eens het volgende horen zeggen :


God heeft de mens niet gemaakt.
De mens heeft god gemaakt.


Geweldig verwoord. [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door taigitu » 22 okt 2018, 09:37

Het zal voor veel oprecht gelovigen een gruwel zijn om dit te lezen
omdat het geloof in een god voor hen de fundering van hun bestaan is.
Waar de kerk vroeger nog een groot machtsblok was, vind ik het prima
dat deze nu door de gevolgen van o.a. het kwalijke gedrag van God's grondpersoneel
aan macht inlevert. Mensen gaan steeds meer op hun eigen gevoel af
en niet-kerks betekent niet dat men het geloof ook opzij heeft gezet.


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Fenna » 22 okt 2018, 09:42

Tammy schreef:
22 okt 2018, 08:58
Ik heb iemand eens het volgende horen zeggen :

God heeft de mens niet gemaakt.
De mens heeft god gemaakt.

Geweldig verwoord. [clap]
Was dat niet gusteman?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door taigitu » 22 okt 2018, 10:00

Mens en God

Afbeelding
Bericht in Trouw met detail van het kunstwerk van Michelangelo in de Sixtijnse Kapel

Wat een geweldige illustratie, dacht ik toen ik vanmorgen het beeld hiernaast op de voorpagina van Trouw zag.
Het lijkt een detail van ‘De schepping’ van Michelangelo, maar het contact tussen God en mens – als dat er al komt, het is er nog niet –
gaat duidelijk van God uit. God strekt zich, tegen de wind in, vanuit een soort hemel en reikt met gevaar voor eigen leven naar Adam.
Adam ligt een beetje ligt te chillen, elleboog gesteund door knie, een laf handje hangt vaag in de richting van God.
Als God nou zo graag contact wil, zal Adam zich niet verzetten, maar hij gaat er zelf echt geen moeite voor doen.

Perfecte illustratie bij de tekst, die gaat over de godsbeleving: er zijn in Nederland iets meer atheïsten dan mensen die in God geloven,
maar de grootste groep is die van agnosten (31% – of er een God is weet ik niet) en ietsisten (27% er is wel iets maar ik kan niet zeggen wat).

Wie had deze bewerking van De Schepping gemaakt? Ik kon geen auteursnaam vinden. Hoe zag eigenlijk het origineel eruit,
wat maakte Adam daarin zoveel actiever?

Verhipt!

Afbeelding
De afbeelding op Trouw is helemaal niet bewerkt.
Dat roept nieuwe vragen op. Waarom had ik een actieve, willende Adam in mijn herinnering en zie ik nu alleen de lamlendige?
Zou het met de gelovigheid in de tijd van Michelangelo dan ook al zo’n lauwe kweenie-bedoening zijn geweest?
Of getuigt het juist van gelovigheid van de schilder dat God naar de mens reikt ondanks het feit dat de mens daar eigenlijk
helemaal niet zo’n zin in heeft?

P.S. De vervorming van Adams grote teen wijst op het gebruik van teenslippers in het paradijs.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met Gepeins op 16 januari 2015 door Hilda.

http://algje.net/blog/2015/01/16/mens-en-god/


Afbeelding

Wereldwijd zijn er dus qua percentage meer niet-religeuze mensen dan in Nederland?
Dit stuk tekst in Trouw is van januari 2015 of eerder zoals er gemeld wordt.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80382
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Tammy » 22 okt 2018, 10:02

Ik weet het niet Fenna maar ik ben die 2 zinnetjes nooit vergeten.
Vond het zo goed verwoord.

Taigitu het zal voor de gelovigen inderdaad niet leuk zijn.
Ook het sluiten van vele kerken in Nederland is in opmars.
Mooie uitspraak van Einstein.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door univers » 22 okt 2018, 10:17

Wij hadden vroeger aan boord een gezegde.

God schiep mens en dier.
Maar geen koopvaardij officier.
Want die creaturen.
Schiep de duivel in zijn vrije uren.
:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80382
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Tammy » 22 okt 2018, 10:21

Waren die zo erg Univers ? :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Susan » 22 okt 2018, 10:28

"de mens schiep god en niet andersom", is op verschillende sites wel eens aangehaald,
het was oa ook hier te lezen:
https://www.scientias.nl/de-mens-schiep ... -andersom/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Fenna » 22 okt 2018, 10:54

univers schreef:
22 okt 2018, 10:17
Wij hadden vroeger aan boord een gezegde.

God schiep mens en dier.
Maar geen koopvaardij officier.
Want die creaturen.
Schiep de duivel in zijn vrije uren.
:mrgreen:
:rolfl: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80382
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Tammy » 22 okt 2018, 10:58

Mooi artikel Susan, die uitspraak word dus vaker gedeeld.
Ik vind het een mooi voorbeeld hoe religie is ontstaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Vitharr » 22 okt 2018, 13:06

Wel goed lezen voor je de vlag uit hangt he. :mrgreen:

Er staat dat het aantal aanhangers van de geörganiseerde misdaad ... eeuh religie terugloopt. Dat zegt niets over het aantal religieuzen omdat het, net als in mijn geval, ook mogelijk is om herderloos religieus te zijn. Het aantal mensen dat niet religieus is is en blijft waarschijnlijk ook gewoon hoog. De man met de baard wordt alleen afgeserveerd. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80382
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Tammy » 22 okt 2018, 13:14

Maar volgens mij Vitharr bedoelen ze met het aantal religieuzen in het onderzoek die in de man met de baard geloven , die van de geörganiseerde misdaad zoals jij het zo geinig noemt . :mrgreen:
Denk jij van niet ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Vitharr » 22 okt 2018, 13:41

Ik denk dat de artikeltitel niet klopt Tam. Het gaat over godsdiensten. Maar druïdes en wiccans vallen daar niet onder bijvoorbeeld. Strikt volgens de letter zijn zij wel religieus.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80382
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door Tammy » 22 okt 2018, 13:51

Aha op die manier Vitharr. :grin:
Ja dan klopt de titel niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door univers » 22 okt 2018, 14:05

De man met de baard wordt alleen afgeserveerd. :wink:
En ik laat juist mijn baard staan.
De R is in de maand. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Voor het eerst zijn niet-religieuze mensen in Nederland in de meerderheid

Bericht door univers » 27 okt 2018, 17:47

'Ongelovig Nederland' is stiekem nog lang niet klaar met religie

Recente cijfers van het CBS suggereren dat religie uit Nederland verdwijnt. Maar in werkelijkheid lijkt het geloof een comeback te maken.

‘Meer dan de helft Nederlanders niet religieus‘ zo kopte het persbericht dat afgelopen week op de site van het Centraal Bureau voor Statistiek verscheen. En de cijfers liegen er niet om. De religieuze betrokkenheid in Nederland neemt al jaren af en heeft een nieuw dieptepunt bereikt: voor het eerst rekent meer dan de helft van de Nederlandse bevolking zich niet tot een religieuze groepering. Wie zijn ogen vluchtig over de cijfers laat glijden, zou kunnen concluderen dat wij Nederlanders het geloof – dat een paar decennia geleden nog zo bepalend was voor wie we waren en wat we deden – door onze vingers laten glippen. Maar is dat wel zo? “De cijfers kloppen, maar ze zijn niet per se relevant,” aldus Yvonne Zonderop, auteur van het eerder dit jaar verschenen boek ‘Ongelofelijk. De verrassende comeback van religie‘.

De cijfers
Al jaren op rij doet het CBS onderzoek naar de religieuze betrokkenheid van de Nederlander. Heel concreet wordt er tijdens zo’n onderzoek aan een grote groep mensen gevraagd of ze lid zijn van een religieuze gezindte en of ze weleens een kerk of moskee bezoeken. De meest recente cijfers – verzameld in 2017 – laten zien dat 49% van de Nederlanders lid is van een religieuze groepering. Het merendeel daarvan staat ingeschreven bij de Rooms-Katholieke Kerk (24%), 15% is protestant, 5% is moslim en 6% behoort tot een ‘andere gezindte’, zoals het jodendom of boeddhisme.

Afbeelding
Afbeelding: CBS.

Als we inzoomen op de betrokkenheid van deze gelovigen, ontstaat een zeer gevarieerd beeld. Zo komt het merendeel van de katholieken (69%) zelden of nooit in de kerk. En ook onder moslims erkent bijna de helft (46%) zelden of nooit in de moskee te komen. De gereformeerden (onderdeel van de protestanten) blijken het trouwst: 58% bezoekt de kerk minimaal één keer per week en slechts 25% komt zelden of nooit in de kerk.

Afbeelding
Afbeelding: CBS.

Nog veel interessanter dan de cijfers uit 2017 is natuurlijk de trend: hoe verhouden deze cijfers zich tot de cijfers die eerder zijn verzameld? Het percentage Nederlanders dat zich tot een godsdienstige groepering rekent, neemt al jaren af. En 2017 vormt daarop geen uitzondering: 49,3 procent van de Nederlandse bevolking is tegenwoordig nog lid van een religieuze groepering. Ter vergelijking: eind jaren negentig rekende nog 60% van de Nederlandse bevolking zich tot een religieuze gezindte. Ook het percentage mensen dat deelneemt aan religieuze diensten neemt langzaam maar gestaag af: in 1971 ging nog 37% van de Nederlandse bevolking minstens één keer per maand naar een religieuze dienst. Anno 2017 doet slechts 16% van de Nederlandse bevolking dat nog. Dat de kerkgang de laatste jaren afneemt, is overigens vrijwel geheel te wijten aan de katholieken: bij zowel protestanten als moslims is het bezoek aan kerk/moskee sinds 2012 niet afgenomen.

Gelovigen en ongelovigen: of is er meer dan dat?
De cijfers schetsen misschien het beeld dat wij Nederlanders religie en masse de rug toekeren. Maar die conclusie moeten we vooral niet te snel trekken, aldus Zonderop. “Het begint allemaal met de vraag: wat is religie? Wetenschappers wereldwijd zijn er nooit in geslaagd om het eens te worden over een definitie.” En zo kan het dus dat de één het begrip religie voornamelijk associeert met instituten als de Rooms-Katholieke Kerk of de moskee, terwijl anderen ook andere, veel ‘lossere’ spirituele uitingen onder religie scharen. Het CBS lijkt er een wat nauwere definitie van religie op na te houden en richt zich op lidmaatschap van een godsdienstige gezindte en kerk- of moskeebezoek. “Maar dat zegt eigenlijk niets over of mensen nu geloven of niet,” merkt Zonderop op. Je kunt vandaag de dag immers ook lid zijn van een kerk en niet geloven. Of wel zo af en toe naar de kerk gaan, maar er heel andere denkwijzen op nahouden dan de gelovige die naast je in de kerkbank zit. “Onderzoek heeft uitgewezen dat ook mensen die wel naar de kerk gaan, hun eigen ideeën hebben en niet per se allemaal geloven wat de dominee of pastoor ze vertelt.” Het is net zo goed mogelijk dat mensen wel geloven, maar geen moskee bezoeken of zich niet aan een kerkelijke gezindte hebben verbonden. “Het hele idee dat er twee soorten mensen zijn, namelijk gelovig en ongelovig, doet geen recht aan de veelvormige werkelijkheid.”

“HET HELE IDEE DAT ER TWEE SOORTEN MENSEN ZIJN, NAMELIJK GELOVIG EN ONGELOVIG, DOET GEEN RECHT AAN DE VEELVORMIGE WERKELIJKHEID”

Het CBS houdt die benadering er echter van oudsher wel op na. En daar was een paar decennia geleden ook zeker iets voor te zeggen. “Vanuit een wetenschappelijk oogpunt is het natuurlijk heel zinvol om veertig of vijftig jaar op rij dezelfde onderzoeksvraag te stellen, omdat je zo een beeld krijgt van de ontwikkelingen.” En veertig of vijftig jaar geleden, was de Nederlandse samenleving – als het om religie gaat – ook behoorlijk systematisch ingedeeld: Nederland was verzuild. Er waren verschillende (kerkelijke) stromingen en die vormden elk hun eigen ‘zuil’. Het was een coconnetje waarin men met geloofsgenoten leefde en werkte. Die verzuiling was in alle aspecten van het dagelijks leven doorgedrongen en men stierf (doorgaans) binnen de zuil waarin men geboren was. “Dus als je protestants-christelijk was, ging je naar een protestants-christelijke school, een protestants-christelijk ziekenhuis en een protestants-christelijke woningbouw. En je trouwde – zoals het toen veelgehoorde spreekwoord ‘Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen’ al verraadt – bij voorkeur met een protestants-christelijke man of vrouw.” Het was voor het CBS een vrij overzichtelijke tijd, waarin het gemakkelijk tellen was. “Maar voor veel mensen was de verzuiling ook heel beklemmend. Het was bepalend voor alles.” De levensovertuiging bepaalde niet alleen naar welk ziekenhuis je ging, maar ook naar welke omroepen je keek en bij welke groenteboer je boodschappen deed. “Veel mensen wilden zo niet langer leven, ze hadden meer ruimte nodig.” De ooit zo heldere grenzen tussen de verschillende zuilen vervaagden en het religieuze landschap werd in korte tijd een stuk complexer. Maar de vragen die het CBS stelt om het religieuze landschap in kaart te brengen, zijn niet veranderd. Het resulteert volgens Zonderop in cijfers die weliswaar kloppen, maar niet echt relevant zijn.

Groei en vernieuwing
Want het idee dat religie in Nederland op zijn retour is, daar valt behoorlijk wat op af te dingen. “Allereerst heb je natuurlijk nog steeds de uitlopers van vroeger. Er zijn nog steeds mensen die elke zondag naar de kerk gaan of wekelijks trouw de moskee bezoeken. Daarnaast is er echter ook sprake van een aantal nieuwe ontwikkelingen. Zo zie je een toename van orthodoxie, niet alleen onder moslims, maar ook onder protestanten. Met name de strengere geloofsstromingen nemen in omvang toe. Je kunt dan denken aan refo-domes in Zeeland en op de Veluwe, maar je ziet het ook binnen de evangelische bewegingen.” Als voorbeeld noemt Zonderop de Hillsong-kerk, een snelgroeiende evangelische beweging met Australische wortels. “Daarnaast is er sprake van nog een andere ontwikkeling in Nederland: migranten die de religie terugbrengen. Dat zie je met name in grote steden in de randstad. Neem bijvoorbeeld Amsterdam, dat toch vaak gezien wordt als een Sodom en Gomorra, maar waar de ooit lege Rooms-Katholieke kerken nu afgeladen zijn met Spaanstalige en Engelstalige migranten: van Filipijnse schoonmaaksters tot Braziliaanse koksmaatjes. Ze brengen het geloof terug in de stad.” Maar ook de veertigers en vijftigers – de kinderen van de verzuiling, zogezegd – laten zich als het om de wederopstanding van religie gaat, niet onbetuigd. “Veel mensen van mijn generatie zijn jaren geleden vol overtuiging de kerk uit gewandeld, maar zitten nog wel met spirituele gevoelens en staan in een bepaalde traditie van waaruit ze toch behoefte hebben aan meer. En die behoefte vervullen ze door flexibel te geloven. Ze gaan oneerbiedig gezegd ‘shoppen’ bij verschillende geloven en combineren de aspecten die ze aanspreken. Zo zijn er bijvoorbeeld heel wat veertigers en vijftigers die katholieke elementen combineren met het boeddhisme.” En dan zijn er nog de jongeren die – in tegenstelling tot de veertigers en vijftigers – niet gehinderd worden door wat Zonderop het ‘verzuilings-trauma’ noemt. “Je ziet dat zij een open en belangstellende houding aannemen. Ze groeien op in een ongeïnspireerde, negatieve tijd die weinig hoop en idealen biedt en zoeken houvast.” En velen vinden dat toch weer bij de kerk. “Elk jaar zijn er zo’n 250.000 jongeren die een Alpha-cursus (een kennismaking met het christelijk geloof, red.) volgen. Dat is ontzettend veel.” Waar zo’n tien jaar geleden over het algemeen – ook op basis van CBS-cijfers – nog gedacht werd dat het geloof een aflopende zaak was, moeten we daar nu toch wel op terugkomen. “Dat is echt niet het geval,” concludeert Zonderop.

“EEN SITUATIE WAARIN ÉÉN KERK HET ANTWOORD IS VOOR MILJOENEN MENSEN: DAT IS NIET MEER VAN DEZE TIJD”

De toekomst van de kerk
Waar je op basis van de CBS-cijfers wel je vraagtekens bij kunt stellen, is of de traditionele kerkelijke instituten nog toekomst hebben. Het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar Zonderop durft er wel uitspraken over te doen. Zo is ze redelijk optimistisch over de kansen van de Protestantse Kerken Nederland (PKN). “Daar zie je meer beweging, vernieuwing en experimenten. Ook zie je binnen de kerk kleinere initiatieven ontstaan – zoals de Protestantse Kerk Amsterdam (PKA) bijvoorbeeld – die een sociale betrokkenheid laten zien, waarbij het geloof een leidraad is voor handelen. En dat trekt een nieuw publiek en inspireert ook jonge mensen.” Voor de Rooms-Katholieke Kerk lijkt het er niet zo rooskleurig uit te zien. Getergd door schandalen en interne conflicten is het volgens Zonderop niet direct een kerk waar je lid van wilt worden. Daarnaast is er binnen de katholieke kerk minder ruimte voor vernieuwing en diversiteit. En dat lijkt een probleem, aangezien er wel iets lijkt te moeten veranderen om de kerkelijke instituten ook vandaag de dag een zekere aantrekkingskracht te geven. Tegelijkertijd moeten we er – ook met allerhande transformaties – volgens Zonderop zeker niet op rekenen dat het ooit weer wordt zoals het ooit was. “Een situatie waarin één kerk het antwoord is voor miljoenen mensen: dat is niet meer van deze tijd.”

Het religieuze landschap in Nederland verandert dus. Maar is dat erg? Is het een verarming als kerken transformeren of verdwijnen? “Het antwoord op die vraag wordt bepaald door wat je belangrijk vindt,” stelt Zonderop. “Wat ik wel jammer vind, is dat we het christelijk verhaal in handen van de verzuiling hebben gelegd. Vijftig jaar geleden ging je als christelijk kind naar een christelijke school en keek je naar de KRO en NCRV. Het onderhoud van het christelijk erfgoed was dus binnen die verschillende zuilen georganiseerd. Nu de zuilen weg zijn, is ook de inhoud van het verhaal weg. In andere landen zie je vaak dat er een staatskerk is en dat christelijke waarden en de christelijke geschiedenis onderdeel zijn van het nationaal bewustzijn en in het kader daarvan worden doorgegeven. Maar in Nederland gebeurt dat niet en zo kan het zijn dat mensen als Geert Wilders en Thierry Baudet – die voor zover ik weet niet gelovig zijn of zich laten leiden door de verhalen die de Bijbel vertelt – zich voor laten staan op de christelijke erfenis en daar een politiek nummer van maken. En dat zonder dat ze enig weerwoord krijgen, simpelweg omdat wanneer het geloofsbelijden verdwijnt, we ook niet langer weten wat er uit het christelijk geloof voortkomt, qua ethiek en moraal.” Afgezien daarvan hoeft het volgens Zonderop voor de religieuze behoefte die sommige mensen hebben geen belemmering te zijn als kerken niet langer in die behoefte kunnen voorzien. “Mensen vinden altijd wel weer een manier om te geloven.”

https://www.scientias.nl/ongelovig-nede ... t-religie/
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie