Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gast1

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door Gast1 » 28 dec 2018, 18:57

Yes, blij dat ik er weer ben.
Doet weer goed om allemaal te lezen ;P!

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door Determinist » 28 dec 2018, 20:00

1 Corinthians 14:33 schreef:For God is not the author of confusion
Oh gelukkig maar. Anders eindig je met pakweg enkele duizenden denominaties...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door univers » 28 dec 2018, 20:01

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door gusteman » 29 dec 2018, 10:56

Fenna schreef:
27 dec 2018, 11:21
taigitu schreef:
26 dec 2018, 10:54
Mozes tegen de brandende struik spreekt.
Dit doet mij denken aan een creosootstruik.
Deze heeft ook een sterke geur, komt alleen voor in woestijnen en kan spontaan ontbranden.
Niet helemaal correct, beste Fenna.

De creosoot struik geeft, onder invloed van de hitte van de woestijnzon, dampen af in gasvorm.
Dat gas is, zoals veel andere gassen, zwaarder dan lucht en licht ontvlambaar.
Dan volstaat één enkele vonk (bijvoorbeeld twee keien die tegen elkaar ketsen) om dat gas te laten ontbranden en meteen ook de gas producerende struik.
Het is dus niet de struik die spontaan ontbrandt maar die indruk kan gewekt worden.

Iemand die vertrouwd is met dit fenomeen kan het bij argeloze toeschouwers (bijvoorbeeld een groep Joden die al veertig jaar ( :shock: ) door een woestijn dwalen) aanwenden om hen te laten geloven in bovennatuurlijke verschijnselen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door Fenna » 29 dec 2018, 11:51

Je hebt gelijk gusteman.
Je hebt een vonk nodig voor de ontbranding.
Met glas zou ontbranding van de struik eventueel ook kunnen.

Nu laat ik mijn fantasie even de loop.
Jezus zou ook glas bij zich kunnen hebben gehad en de struik zelf in hebben doen ontbranden.
Glas zoals wij het kennen, bestond toen in het midden oosten ook al.
Jezus was niet vies van enige manipulatie en zou zijn volgelingen mogelijk hebben willen misleiden.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door gusteman » 29 dec 2018, 12:31

Fenna schreef:
29 dec 2018, 11:51
Jezus zou ook glas bij zich kunnen hebben gehad en de struik zelf in hebben doen ontbranden.
Glas zoals wij het kennen, bestond toen in het midden oosten ook al.
Jezus was niet vies van enige manipulatie en zou zijn volgelingen mogelijk hebben willen misleiden.
Oeps ..... eventjes zuiver op geheugen nu hoor, als ik fout zit is een correctie welkom.

Maar voor zover mij bekend slaat dat verhaal van het brandende braambos op een passage uit het Oude Testament waar Mozes toegesproken wordt door Jahweh die verschijnt in een brandende struik.

Of heb ik het nu fout?

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door Osiris » 29 dec 2018, 12:43

Klopt, foutje Fenna :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door taigitu » 29 dec 2018, 13:15

De brandende struik

OP ZOEK naar gras voor zijn schapen, kwam Mozes op een dag bij de berg Horeb.
Hier zag hij een struik in vlam staan, maar die verbrandde niet!

’Wat vreemd’, dacht Mozes. ’Dat moet ik eens van dichtbij bekijken.
’ Toen hoorde hij een stem uit de struik zeggen: ’Kom niet dichterbij! Trek je sandalen uit, want je staat op heilige grond.’
Het was God, die door een engel sprak.
Daarom bedekte Mozes zijn gezicht.
.......
https://www.jw.org/nl/publicaties/boeke ... de-struik/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door univers » 29 dec 2018, 13:21

waar Mozes toegesproken wordt door Jahweh die verschijnt in een brandende struik.
Had hij het niet warm? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door taigitu » 29 dec 2018, 13:37

univers schreef:
29 dec 2018, 13:21
waar Mozes toegesproken wordt door Jahweh die verschijnt in een brandende struik.
Had hij het niet warm? :mrgreen:
Waarvan is dan de vraag......?

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door Fenna » 29 dec 2018, 14:35

gusteman schreef:
29 dec 2018, 12:31
Oeps ..... eventjes zuiver op geheugen nu hoor, als ik fout zit is een correctie welkom.
Mijn beste, mijn opmerking was zeker niet als correctie bedoeld, ik schreef ook immers " Nu laat ik mijn fantasie even de loop", waar ik mee aangeef dat dit nergens op gebaseerd is behalve een idee wat bij mij opkomt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door Witte wel » 29 dec 2018, 19:06

gusteman schreef:
26 dec 2018, 21:34
.... want ik ben het volledig eens met wat je hier schrijft.
Laat ik het dan in deze topic maar bij realisme houden dan in plaats van de drang naar geestverruiming met de verstrengeling in de geschiedenis te verdedigen. :mrgreen:
Afbeelding

:rolfl:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door univers » 29 dec 2018, 19:19

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door Berjan » 03 jan 2019, 16:23

taigitu schreef:
28 dec 2018, 15:11

Je bent wel heel snel met oordelen. Ik heb gekeken in de bijbel die naast mijn computer ligt. Ik blader er af en toe nog weleens in.
Dus om niet de tekst over te tikken van mijn bijbel haal ik precies dezelfde tekst van het internet en zet er de link bij. Voor mij logische handeling.
Dus omdat jouw bijbel zo oud en dat daar Erodus staat, neem ik dat na jouw info hierover, direct aan. Dat wil echter niet zeggen dat dit algemeen bekend is.
Het zal, door de oudheid van jouw bijbel een rest zijn van een eerdere vertaling. Dus daarmee kan je een ander niet op een fout duiden omdat de een latere bijbel leest.
Dus je eerste aanname van dat Bienenstock een fout maakt met uit te gaan van Exodus, omdat het volgens jouw bijbel Erodus moet zijn.....?
En nee, ik hoef geen scan van die tekst, ik geloof je. Wat ik wel van betekenis vind is de overtuiging die je toont in hoe je me beoordeelt.
Jij zou ook eens kunnen hebben kijken waarom in de latere bijbels overal Exodus wordt geschreven en waarom er in jouw bijbel een (nu totaal vreemd)
ander woord staat. Dan had je kunnen ontdekken dat het verklaarbaar (is) kan zijn dat daar nog sporen van de Dietse taal (Middelnederlands) voorkomt en daardoor nog
het woord Erodus in jouw zeer oude bijbel vermeld staat.......

Mooie tekst..

En als ex-christen kan ik be-amen dat het "gewoon" exodus is en geen erodus. Ik heb gegoogled op erodus zoveel vers zoveel, en zelfs google geeft aan "zoekt u misschien exodus". Dus als Witte Wei zegt "je moet niet op wiki afgaan maar zelf onderzoek doen" is het wel ironisch. Dat hij/zij een fout ziet in iets wat overduidelijk geen fout is.

Of Jezus ooit bestaan heeft en of hij dan wel of niet cannabis gebruikt heeft doet er niet toe.
Sommige mensen moeten niet zelf een grote mond opzetten over fouten van anderen als ze zelf ook fout zijn.

Gast1

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door Gast1 » 03 jan 2019, 16:48

Berjan schreef:
03 jan 2019, 16:23
... geen erodus.
Ik kwam ene 'Erodus' tegen in 'World of Warcraft' als generaal.
Blijkbaar is dat een spel of zo.

Ik heb onlangs naar de film Warcraft: The Beginning gekeken:



Was best wel leuk om te zien als je er voor open staat [jaja]
En ik sta ook hier voor open, waarbij het heerlijk is om de conditionering volledig ter zijde te schuiven.
Ik doe gewoon mee in de film, maar dat terzijde ... ik geraak volledig off-topic.

Alles kits Berjan?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door MetalPig » 07 jan 2019, 08:17

Witte wel schreef:
26 dec 2018, 13:16
al direct in de fout. Hij verwijst naar Exodus 30 22-23 wat in het oude testament niet bestaat maar Erodus 30-22-23 moet zijn.
Exodus betekent uittocht. Wat betekent erodus?
Witte wel schreef:
27 dec 2018, 21:37
Ik haalde mijn reactie uit een bijbel uit 1696 die ik hier gewoon op de plank heb staan. Ik wil er wel een scan van maken hoor als je te eigenwijs bent aan te nemen dat ik gelijk heb
Gezien je reacties in het Wetenschap-subforum zou ik zeggen: ja graag!

Niet dat ik niet geloof dat het er echt staat, maar ik ben dol op oude boeken [jaja]

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door taigitu » 07 jan 2019, 09:37

Dat Exodus als Erodus staat in de bijbel van Witte Wel zou ook gewoon een drukfout kunnen zijn.
Het is wel vaker voorgekomen, zelfs een 'fout' waarbij ik heel ondeugend kan denken dat iemand
die met opzet heeft gemaakt als grap of om te shockeren....
Zeldzame 'overspelige Bijbel' onder de hamer

Afbeelding

22 oktober 2015

Wel of niet vreemdgaan? Voor honderden gelovigen in de zeventiende eeuw hing het antwoord op die vraag maar net af van de Bijbel die ze raadpleegden.
Een exemplaar uit 1631 met de wereldberoemde drukfout 'Gij zult overspel plegen' wordt volgende maand geveild bij Bonhams in Londen, meldt The Guardian.

In het zeldzame Engelse boekwerk, dat ook wel bekendstaat als de slechte Bijbel of overspelige Bijbel, ontbreekt het essentiële woordje 'niet' bij het zevende gebod.
Pas een jaar nadat de eerste duizend exemplaren waren gedrukt, kwam de uitnodiging tot promiscuïteit aan het licht.

https://www.trouw.nl/home/zeldzame-over ... ~afe5c233/
En toen.......

In november zal de 'slechte' Bijbel worden geveild bij Bonhams in Londen.

De slechte Bijbel wordt de slechte (wicked) Bijbel genoemd omdat door een drukfout eenmaal het woordje 'niet' is weggevallen. Of zoals op Kerknieuws (overgenomen van The Guardian) te lezen valt:

“In het uiterst zeldzame Engelse boekwerk staat een wereldberoemde misdruk. Tussen 'Gij zult niet doden' en 'Gij zult niet stelen', staat het zevende gebod: 'Gij zult overspel plegen.' Alleen al het ontbreken van het woord 'niet', maakt de Bijbel uniek.”

Deze drukfout werd door de autoriteiten van toen niet in dank afgenomen:
“Pas een jaar nadat de eerste duizend exemplaren waren gedrukt, kwam de fout aan het licht. De drukkers Robert Barker en Martin Lucas werden in opdracht van de Engelse koning voor het gerecht gesleept. Ze werden veroordeeld tot een boete van 300 pond en moesten hun drukkerslicentie inleveren. De oplage moest worden vernietigd, maar naar verluidt hebben tien exemplaren dat overleefd. Overigens is wel gesuggereerd dat de fout opzettelijk is aangebracht door een concurrent.”

https://www.human.nl/blog/daily-pam/26-oktober.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Jezus gebruikte cannabisolie om wonderen te verrichten.

Bericht door taigitu » 07 jan 2019, 09:59

.

Zou het werkelijk dom gedacht zijn dat Jezus onbekend zou zijn met canabis, en eventuele werking van wiet, als het zo wijd verspreid werd verbouwd?


Geschiedenis van Cannabis

De Tweede Kamer heeft deze week met een krappe meerderheid een initiatiefwet aangenomen over de regulering van wietteelt. Het wetsvoorstel, aangedragen door D66, geeft aan dat onder bepaalde voorwaarden cannabis legaal kan worden geteeld en ingekocht. Wiet is een middel dat gemaakt wordt van de cannabisplant, een hennepsoort. Hennep wordt al sinds duizenden jaren gebruikt als medicijn, grondstof en als geestverruimend middel.

De oudste bekende gevallen van het gebruik van hennep (Cannabis sativa) stammen al van ver voor het begin van onze jaartelling. Sommige archeologen schatten dat de plant al rond 8.000 voor Christus werd verbouwd in Azië. De oudst bekende geschreven bron van het gebruik van cannabis stamt uit 2737 voor Christus. In de geschriften van de mythologische Chinese uitvinder van de landbouw Shennong (‘Goddelijke Boer’) werd het toen beschreven als een pijnverlichtend medicijn.

Oudheid
In de loop der eeuwen verspreidde de hennepplant zich vanuit Azië naar Afrika en het Midden-Oosten, om uiteindelijk rond 500 v.Chr. ook te arriveren in Europa. Zo maakte de Griekse historicus Herodotus rond 450 v.Chr. melding van het volk van de Scythen, die de plant niet alleen gebruikten om kleding mee te maken, maar ook als vorm van ontspanning. Zij gooiden de cannabisplant op een gloeiend hete steen of in een vuur en inhaleerden vervolgens de geuren die dit voortbracht. Volgens Herodotus begonnen de personen na verloop van tijd spontaan te dansen, te zingen en te schreeuwen. Toch werd cannabis niet op grote schaal gebruikt onder de Grieken en Romeinen, vermoedelijk omdat de meesten van hen niet op de hoogte waren van de psychedelische effecten van de plant. Zo raadde de Romeinse medicus Dioscorides het wel aan als medicijn tegen oorklachten of voor de vermindering van seksuele verlangens, maar schreef hij niets over de mogelijke geestverruimende invloed van hennep.

Arabië
In het Midden-Oosten daarentegen werd hennep op grote schaal verbouwd en gebruikt. De Arabieren gebruikten de plant voor het maken van kleding, zeil en touwen, maar ook als middel ter ontspanning. Dit laatste gebruik nam een grote vlucht nadat de Islamitische profeet Mohammed in de 9e eeuw het gebruik van alcohol verbood. Met de uitbreiding van de Islam richting Noord-Afrika en Turkije nam ook de consumptie van ‘hasjiesj’, de hars van de cannabis plant, sterk toe. Desalniettemin bestond er ook verzet tegen de verspreiding van het middel. In 1378 gaf de Arabische Emir Soudom Sheikhouni opdracht om alle hennep planten in zijn rijk te laten vernietigen en verbood hij de consumptie van de plant. Bij iedereen die toch betrapt werd op het gebruik van hasjiesj, werden alle tanden uitgetrokken.

Nieuwe Wereld
Vanaf de late middeleeuwen werden hennepplantages ook in Europa steeds gebruikelijker. In veel landen werd de verbouwing zelfs gestimuleerd, omdat de vezelrijke plant uiterst bruikbaar was als grondstof voor touw, kleding en papier. In 1563 stelde de Engelse koning Elizabeth I de productie van hennep zelfs verplicht voor alle grootgrondbezitters, omdat ze de grondstof nodig had voor de productie van haar vloot. Later verspreidde de grondstof zich eveneens naar de koloniën van de Nieuwe Wereld. Zo was de Thomas Jefferson een grote voorstander van de productie van hennep. Hij schreef zelfs de eerste twee proefversies van de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring op papier gemaakt van de cannabisplant. Hoewel hennep in de Westerse wereld dus vooral werd verbouwd uit economisch oogpunt, gebruikte men de plant ook regelmatig gebruikt als geestverruimend middel. Zo is bekend dat de 19de-eeuwse Franse dichter Charles Baudelaire zijn beste werken schreef onder de invloed van marihuana en beweren enkele wetenschappers dat er zelfs in de pijp van Shakespeare cannabisresten zijn aangetroffen. In ieder geval is zeker dat er tot ver in de 19de eeuw geen sprake was van een sociaal stigma op cannabisgebruik.

Verbod
Aan het begin van de 20e eeuw nam het drugsgebruik, met name in de Verenigde Staten, echter problematische vormen aan. In 1905 waren naar schatting meer dan 1 miljoen Amerikanen zwaar verslaafd aan opium en morfine. Cannabis daarentegen werd relatief weinig gebruikt, met name omdat de drug veel minder sterk was. Desalniettemin begonnen verschillende overheden in Westerse landen streng op te treden tegen alle drugs, inclusief cannabis. In 1919 voerde Nederland de Opiumwet in, waarmee het bezit van zowel hard- als softdrugs verboden werd. In 1953 paste men de wet vervolgens nog een keer aan, om ook expliciet het gebruik van cannabis strafbaar te stellen. In de jaren ’70 ontstond in Nederland echter het gedoogbeleid, waarmee het bezit van ‘wiet’ en ‘hasj’ voor persoonlijk gebruik weer werd toegestaan. Met de nieuwe regulering van wietteelt zou de illegale handel moeten afnemen. Maar eerst moet het voorstel worden goedgekeurd door de Eerste Kamer.

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschi ... n-cannabis

isgeschiedenis.nl schreef:
In het Midden-Oosten daarentegen werd hennep op grote schaal verbouwd en gebruikt. De Arabieren gebruikten de plant voor het maken van kleding, zeil en touwen, maar ook als middel ter ontspanning. Dit laatste gebruik nam een grote vlucht nadat de Islamitische profeet Mohammed in de 9e eeuw het gebruik van alcohol verbood. Met de uitbreiding van de Islam richting Noord-Afrika en Turkije nam ook de consumptie van ‘hasjiesj’, de hars van de cannabis plant, sterk toe. Desalniettemin bestond er ook verzet tegen de verspreiding van het middel. In 1378 gaf de Arabische Emir Soudom Sheikhouni opdracht om alle hennep planten in zijn rijk te laten vernietigen en verbood hij de consumptie van de plant. Bij iedereen die toch betrapt werd op het gebruik van hasjiesj, werden alle tanden uitgetrokken.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie