Stenen tijdperk

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Stenen tijdperk

Bericht door taigitu » 17 aug 2019, 16:00

Stenen tijdperk

Afbeelding

Geplaatst op 10 juni 2016 door Anton Mullink

Onlangs gaven drie actieve moslims in de NRC te kennen dat ze er zijn. Wen er maar aan, zeiden ze.
Zij vinden dat er in Nederland met twee maten gemeten wordt en dat de islamieten altijd op de tweede plaats komen.
In zekere zin hebben ze gelijk. Natuurlijk op dit moment is de Islam de meest gewelddadige godsdienst,
maar in de kern is elke religie weerzinwekkend.

Ik zou deze drie heren willen zeggen: Knap hoe jullie voor jezelf opkomen. Jullie mógen er zijn. Jullie vergissen je echter
met de tegenstelling Moslims en andere Nederlanders. Het Nederlanderschap is geen godsdienst, de Islam is dat wel.
Het is waar dat moslims vaak anders behandeld worden dan andere gelóvigen. Ook pausen hebben afschuwelijke uitspraken gedaan
over homoseksuelen, niet alleen imams. De paus is eigenlijk door zijn verbod op voorbehoedsmiddelen mede verantwoordelijk
voor duizenden aidsdoden. In christelijke en joodse geschriften worden vrouwen en homoseksuelen gediscrimineerd.
Wat is er verkeerd aan als twee mensen van elkaar houden? Ook staan in de bijbel teksten over slavernij en het wordt niet veroordeeld.
Velen die kritiek op religie hebben gaan met een wijde boog om joden en christenen heen. Zij zijn immers door de Verlichting heen gegaan,
zoals dat vergoelijkend heet. En de westerse beschaving is toch mooi maar te danken aan de joods-christelijke cultuur,
lijken bijvoorbeeld Bolkestein en Cliteur impliciet te suggereren door bijna uitsluitend de islam van katoen te geven.
Niets is minder waar. Universele mensenrechten zijn vaak bevochten ondanks weerbarstig verzet vanuit vooral christelijke hoek.

Niettemin mag iedereen geloven wat hij wil, als hij de rechten van anderen maar respecteert. Ik respecteer elke gelovige,
maar ik respecteer geen enkele religie. Ik vind ze allemaal even weerzinwekkend en op leugens gebaseerd.
Hoe komen de christenen erbij dat een goede god de vader zijn zoon laat doodmartelen? Er is geen enkele aanwijzing dat er ooit
een volk uit Egypte veertig jaar door de woestijn gezworven heeft. De pretentie dat een opperwezen ooit één volk uitverkoren heeft
of een speciaal land beloofd heeft, berust op mythes. Er is geen enkele aanwijzing dat er een god bestaat.

Gelovigen zijn gelukkig goeie mensen meer óndanks dan dánkzij het geloof. Ik stel voor elkaar als mens te zien en het geloof er buiten te laten.
Wat zou de samenleving opknappen als iedereen zou inzien dat religie eigenlijk behoort tot het stenen tijdperk.

Bron: De vrije gedachte
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4742
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Stenen tijdperk

Bericht door Osiris » 17 aug 2019, 20:22

Dat stenen tijdperk komt er snel genoeg weer.
Zal dan geen ruimte meer zijn voor onderlinge verschillen.
Samenwerking zal dan nodig zijn om te overleven en een nieuwe wereld op te bouwen.

:peace:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Stenen tijdperk

Bericht door Fenna » 18 aug 2019, 10:08

Osiris schreef:
17 aug 2019, 20:22
Dat stenen tijdperk komt er snel genoeg weer.
Zal dan geen ruimte meer zijn voor onderlinge verschillen.
Samenwerking zal dan nodig zijn om te overleven en een nieuwe wereld op te bouwen.

:peace:
Soms wens ik dat het zo ver is en dat de mensen weer moeten samenwerken en er weer saamhorigheid ontstaat i.p.v. onverdraagzaamheid.
Dit zag je ook na de beide wereldoorlogen.
De meeste mensen zaten met dezelfde ellende en hadden maar één ding wat belangrijk was, hun leven weer opbouwen.
Er was geen tijd om te zeveren over futiliteiten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Stenen tijdperk

Bericht door taigitu » 18 aug 2019, 10:26

Fenna schreef:
18 aug 2019, 10:08
Osiris schreef:
17 aug 2019, 20:22
Dat stenen tijdperk komt er snel genoeg weer.
Zal dan geen ruimte meer zijn voor onderlinge verschillen.
Samenwerking zal dan nodig zijn om te overleven en een nieuwe wereld op te bouwen.

:peace:
Soms wens ik dat het zo ver is en dat de mensen weer moeten samenwerken en er weer saamhorigheid ontstaat i.p.v. onverdraagzaamheid.
Dit zag je ook na de beide wereldoorlogen.
De meeste mensen zaten met dezelfde ellende en hadden maar één ding wat belangrijk was, hun leven weer opbouwen.
Er was geen tijd om te zeveren over futiliteiten.
Vroeger was er veel meer saamhorigheid. En die was er door armoede en religie.
Een uitspraak die gebezigd werd was......
Directeur van de fabriek tegen de pastoor: Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm.
Direct na een oorlog is er een saamhorigheid, die vervaagd als alles weer reilt en zeilt
totdat er verkiezingen komen omdat er leiders gekozen moeten worden.
Dan staan we weer tegenover elkaar en versnippert alles.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie