In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door taigitu » 11 sep 2019, 11:26

In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Salafistisch onderwijs

Salafisten krijgen meer greep op het islamitisch onderwijs in Nederland, zegt inlichtingendienst AIVD.
Wat leren jongeren bij salafistische organisaties? „Het is een verplichting van elke moslim om afkeer te hebben van de ongelovigen.”

10 september 2019

In het onderkomen van Stichting Taubah in Veenendaal leerden kinderen onder andere over de grote risico’s van het aanbidden van meerdere goden.

Wat is het nieuws?
Kinderen op salafistische moskeescholen krijgen te horen dat mensen met een ander geloof of levensovertuiging de doodstraf verdienen. Ook leren ze zich af te keren van de Nederlandse samenleving. Dat blijkt uit onderzoek van NRC en Nieuwsuur.
De fractievoorzitters Gert-Jan Segers (ChristenUnie) en Klaas Dijkhoff (VVD) willen naar aanleiding van dit onderzoek de wet aanpassen zodat de onderwijsinspectie kan ingrijpen in het informele onderwijs, terwijl die nu alleen reguliere scholen kan inspecteren.
Ook de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap reageert geschokt. Een sjeik, een imam en een islamdocent, actief in traditionele Marokkaanse moskeeën, noemen de salafistische lessen „afschuwelijk”. Said Bouharrou van de Raad van Marokkaanse Moskeeën maakt zich ernstige zorgen over de invloed van het salafisme binnen het islamonderwijs, die ook hij ziet groeien. „Het is vijf voor twaalf”, zegt hij.

Was dit kader nuttig?
‘Per consensus verboden!”, roept Aboe Aicha door het leslokaal tegen de jongeren. Het is „een verschrikkelijk grote zonde” als jij je buren of collega’s prettige kerstdagen wenst.

Van achter een tafel in een Eindhovense moskee windt de islamdocent zich al tien minuten op over moslims die niet genoeg afstand nemen van Kerstmis. Een opname van de les is te bekijken via YouTube, zie via link. Vanaf een laptop leest Aboe Aicha, met een geruite sjaal om zijn nek gewikkeld, teksten voor van Saoedische geleerden die uitleggen dat moslims niet mogen lijken op de ongelovigen, laat stáán zich mogen inlaten met hun feestdagen.

Een felicitatie met kerst, zegt Aboe Aicha, houdt in dat je er tevreden mee bent dat christenen God een zoon hebben toegekend. „Maar Allah heeft geen zoon, Allah heeft geen zoon nodig!”
Luister het fragment over feliciteren met kerst, via link.

Je kunt nog beter iemand feliciteren met een moord, dan met kerst, zegt Aboe Aicha. Dat laatste is een „grotere zonde”.

Dertiger Mohammed Riani – die zichzelf Aboe Aicha noemt – hoort bij een nieuwe generatie jonge predikers die in Nederland het salafisme onderwijst. Kenmerkend voor deze fundamentalistische stroming: het streven om terug te keren naar de ‘zuivere’ islam van de eerste generaties moslims, de salaf. Inclusief de omvangsvormen, wetgeving en staatsinrichting uit die tijd, vijftienhonderd jaar geleden.

Salafisten krijgen steeds steviger greep op het islamitisch onderwijs in Nederland, schreef de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) dit jaar in zijn jaarverslag. Zij leren kinderen een „onverdraagzame boodschap” die hen vatbaar kan maken voor gewelddadig jihadisme. De waarschuwing maakte verschillende reacties los. Moskeebestuurders riepen de geheime dienst op met concrete voorbeelden en cijfers te komen, omdat op deze manier het héle islamitische onderwijs in een kwaad daglicht zou worden gesteld. Ook de Tweede Kamer wil weten wat salafisten precies aan kinderen leren en in welke omvang ze dat doen. Reden voor NRC en Nieuwsuur om onderzoek te doen.

We beginnen met het aanleggen van een salafistische ‘kaart’ van Nederland. Daarvoor raadplegen we salafisme-experts, interne overheidsmemo’s, openbare rapporten en bekijken via sociale media waar salafistische predikers lessen verzorgen. Zo identificeren we vijftig onderwijsorganisaties met sterke salafistische invloeden. De meesten zitten in de Randstad, opvallend vaak in Amsterdam.

Vergeleken met het totale aanbod van islamitisch onderwijs is vijftig organisaties een beperkt aantal. Zo telt Nederland minstens vijfhonderd moskeeën die vaak ook iets doen aan educatie. Tegelijkertijd vertellen die absolute getallen niet het hele verhaal. Wie online op zoek gaat naar islamitische kennis, komt vrijwel zeker uit bij salafisten. Wat betreft communicatie en financiële middelen loopt de beweging ver voor op de rest. Waar traditionele moskeeën nog discussiëren over de vraag of zij op Facebook moeten, zijn salafisten al bezig met het ontwikkelen van eigen apps. Ze streamen bijeenkomsten live op sociale media, leiden eigen docenten op, ontwikkelen Nederlandstalig lesmateriaal, boeken, flyers en cartoons, bijgestaan door geldschieters uit Koeweit, Qatar en Saoedi-Arabië. Zo hebben salafisten, hoewel relatief klein in aantal, een veel groter bereik dan de andere spelers in het islamitische onderwijsveld.

Om een beeld te krijgen van salafistische educatie, besluiten NRC en Nieuwsuur tien van de vijftig organisaties te bekijken waarvan we de meeste lesstof weten te bemachtigen. We beluisteren en bekijken zo’n zeventig uur aan audio- en video-opnames van lessen die de organisaties zelf online zetten. Ook bellen of schrijven we naar organisaties met de vraag welk onderwijsmateriaal zij gebruiken, ons voordoend als ouders die hun kind overwegen in te schrijven. Dit doen we nadat we merken dat de deur dichtgaat zodra we met open vizier te werk gaan. Zo krijgen we een beeld van wat salafisten in buurtcentra en moskeescholen, buiten het zicht van de Inspectie van het Onderwijs, leren aan Nederlandse kinderen.

DEEL I
De ander, de vijand


Op het raam van een voormalig glasbedrijf, ingebouwd tussen de garages, hangt een vel papier met daarop ‘Stichting Taubah’ en een telefoonnummer. Het is de ruimte in Veenendaal die Aboe Aicha een paar jaar geleden betrekt met een aantal gelijkgestemden. Ze zijn dan net uit de Marokkaanse moskee van Veenendaal gewerkt, waar geloofsgenoten niet op hun lessen zaten te wachten.

Taubah, volgens haar website „opgericht om de Veenendaalse gemeenschap te adviseren, onderwijzen, begeleiden en bij te staan waar nodig”, gaf vorig jaar aan 65 kinderen wekelijks islamitische les, in de weekenden en op vrijdagavond.

In het onderkomen van Stichting Taubah in Veenendaal leerden kinderen onder andere over de grote risico’s van het aanbidden van meerdere goden.

In een video van zo’n les is te zien hoe tientallen kinderen van basisschoolleeftijd in een kring om de docent heen zitten. Een voor een komen ze voor hem staan om iets te vertellen wat ze in de les hebben geleerd. Een jongetje in een bruine trui vertelt over polytheïsme (het aanbidden van meerdere goden).

Met zachte stem: „Polytheïsme is dat je eerst in Allah gelooft maar dan denk je: ‘Nee, ik geloof in Jezus.’ En dat is niet goed. Allah wordt dan boos.”

„Allemaal effe opletten!” De docent knipt in zijn vingers. „Dus polytheïsme, is dat goed of fout?”

Fout, zegt het jongetje.

„Ja, maar is dat fout of heel erg fout?”

„Heel erg fout.”

„Ja, maar is het heel erg fout of is het de érgste fout?”

„Ergste fout!”, roepen alle kinderen tegelijk.

„Góéd zo”, zegt de docent. Hij legt zijn handen op beide schouders van het jongetje. „Er is één zonde die Allah nooit vergeeft, en dat is?”

Over dit tweeluik

Wat leren jongeren bij salafistische organisaties? En hoe ziet geloofsonderwijs er uit in het islamitische basisonderwijs? NRC en Nieuwsuur deden hier onderzoek naar. Eerder deden NRC en Nieuwsuur gezamenlijk onderzoek naar tientallen islamitische organisaties in Nederland die financiering aanvroegen of kregen uit Golfstaten.

NRC en Nieuwsuur beluisterden voor dit onderzoek zo’n 70 uur aan audio- en video-opnames van lessen die de organisaties zelf online zetten. Ook vroegen de redacteuren organisaties naar hun lesmateriaal. Toen bleek dat die daar geen openheid over gaven, besloten de twee redacties vanwege het grote maatschappelijk belang om zich tegenover die organisaties niet bekend te maken als journalist. De twee redacteuren benaderden de organisaties met de vraag welk onderwijsmateriaal zij gebruiken, zich voordoend als ouders die hun kind overwogen in te schrijven. Hierna kwamen zij in het bezit van lesmateriaal.

„Polytheïsme!”

Met deze boodschap begint het salafistisch onderwijs voor de jongsten. Niets of niemand anders dan Allah mag aanbeden worden. Aanbid je iemand naast Allah, ben je een polytheïst. Aanbid je niemand, ben je een kafir (ongelovige).

Polytheïsme is de zonde „die koste wat het kost vermeden moet worden!!!”, staat in De Regenboog, het ‘handboek voor pedagogisch onderwijs van de basis van de islam’. De reeks van acht boeken wordt door diverse moskeeën in Nederland gebruikt voor islamles aan kinderen vanaf zes jaar.

Op het eerste oog verschilt deze boodschap niet van die van andere monotheïstische religies: onze god bestaat, andere goden niet. Maar salafisten gaan een stap verder. Andersgelovigen worden in de boekjes afgeschilderd als de vijand.

Het aanbidden van iets anders dan Allah is „een vorm van verzet tegen Allah”, lezen we in De Regenboog. En wie zich verzet, heet verderop in het boek een „vijand” van de islam.

„Wat doet Allah met de vijanden van de Islam?”, luidt de vraag in het lesboekje. Het antwoord moeten worden gevonden op de pagina ervoor, in een verhaal over twee vijanden van de islam: „Allah heeft beloofd om hen te straffen in een Vuur van vlammen.”

Een ander hoofdstuk is gewijd aan ‘schijnheiligen’: mensen die zich moslim noemen, maar in werkelijkheid niet geloven. Ook zij zijn „vijanden” en „een zware vorm van kwaad en een gevaar voor de maatschappij”. Het boekje beschrijft hoe zo iemand is te herkennen: als iemand te lui is om te bidden, is dat „een teken van schijnheiligheid”.

Lees ook het eerste deel van het onderzoek naar moskeefinanciering

Als we Micha de Winter, hoogleraar pedagogiek aan de Universiteit Utrecht, de lesstof laten lezen, schrikt hij. „Wat hier aan jonge kinderen wordt geleerd, is dat mensen die niet precies hetzelfde denken als jij, per definitie slecht zijn”, zegt De Winter, die al jaren onderzoek doet naar radicalisering. „In de wetenschap noemen we dat othering: de ander krijgt allerlei slechte eigenschappen toegekend. Hiermee leer je kinderen dat zij geen respect hoeven te hebben voor andere levenswijzen.”

Naarmate de kinderen ouder worden, wordt het begrip ‘polytheïsme’ steeds verder opgerekt, blijkt uit ander lesmateriaal. Dan krijgen ze te horen dat ook mensen die zelf wetten bedenken – zoals in een democratie – afgoderij plegen. Allah is de enige die wetten mag maken.

„Mensen die zelf wetten verzinnen en ze aan anderen voorschrijven, spelen volgens de leer van de islam voor God”, vermeldt bijvoorbeeld het boek Basiskennis islam dat de islamitische basisscholenkoepel ISBO op haar website aanbiedt in de categorie tweedeklassers op de middelbare school. Ook in andere lessen weerklinkt dat landen alleen met de wetten van Allah mogen regeren, niet met ‘mensgemaakte’ wetten.

Het is een uitgangspunt dat haaks staat op het democratische bestel in Nederland. Welke consequentie moslims hieraan moeten verbinden, wordt pas duidelijk in de lessen voor de oudere pubers.

DEEL II
Loyaliteit en afkeer


De vijftig salafistisch geïnspireerde lesorganisaties maken deel uit van een breder netwerk. De docenten zijn veelal opgeleid door een handvol imams die het salafisme vanaf de jaren tachtig in Nederland verspreiden. Een van die grondleggers is de Marokkaanse imam Abdillah Bouchta, voorman van de ‘apolitieke’ salafisten die loyaal zijn aan het Saoedische koningshuis. Zeker dertien van de vijftig organisaties kunnen aan hem worden gelinkt.

Een ander centraal figuur is de Syriër Ahmed Salam uit Tilburg, die in 2004 in het nieuws kwam omdat hij de hand weigerde te schudden van toenmalig minister Rita Verdonk. Samen met zijn zoon Suhayb Salam heeft hij veel van de huidige salafistische predikers opgeleid. In 2014 doet Suhayb Salam in een lezing uit de doeken welke strategie hij voor ogen heeft voor het opvoeden van moslimkinderen in Nederland. Eerst leer je het kind over Allah, het paradijs en de hel. Daarna leer je hem „dat er moslims zijn, en kuffar [ongelovigen]”, zegt Suhayb Salam. En dat de moslims naar het paradijs gaan, en de kuffar naar de hel. „Zo maak je hem bewust dat er goede mensen zijn, en slechte mensen.” Vervolgens moet het kind weten hoe hij omgaat met de kuffar. Dat hij ze op afstand moet houden. Zodat het voor het kind „geen gewone zaak wordt” om „viezigheid en zedeloosheid” te zien.

Het op afstand houden van ongelovigen is een belangrijk principe in het salafisme. Er bestaat zelfs een speciale term voor: al-wala wal-bara, wat ‘loyaliteit en afkeer’ betekent. „Salafi’s gebruiken die term om aan te geven dat je loyaal moet zijn aan moslims en weg moet blijven bij alles wat niet-islamitisch is”, zegt Joas Wagemakers, universitair hoofddocent islam en Arabisch aan de Universiteit Utrecht. „Inherent aan dat concept is dat er een scheiding wordt aangebracht. Je sluit je eigenlijk op in je eigen club. Dat kan leiden tot isolationisme en, in sommige gevallen, ook tot radicalisering.”

De begrippen loyaliteit en afkeer komen we in de onderzochte lesprogramma’s op verschillende manieren tegen. Het boekje De Regenboog vermeldt dat kinderen geen „kleding van ongelovigen” mogen dragen: want als je op hen lijkt, ben je één van hen. In Arabische stencils waaruit de El Tawheedmoskee in Amsterdam lesgeeft, wordt kinderen uitgelegd hoe zij hun vrienden moeten uitkiezen: „Wees alleen bevriend met een gelovige.”
Fragment uit de les voor jongeren van Mohammed, zie via onderstaande link.

„Het is een verplichting voor elke moslim om een afkeer te hebben van de ongelovigen. Zelfs als het je naasten zijn”, zegt prediker Mohammed You you in een les voor jongeren in de Almeerse moskee Aboe Bakr Assadik, gestreamd op Facebook. Dat wil niet zeggen dat je niet vriendelijk tegen ze mag zijn, zegt hij. Maar je mag ongelovigen niet prijzen, loven, of van ze houden. Veel moeite zal dit niet kosten, want volgens You you heeft ieder mens „van nature” een „afkeer van het slechte”. „Je houdt bijvoorbeeld ook niet van moordenaars.”

Nog beter is het om helemaal niet om te gaan met mensen die afwijken van de ‘juiste’ leer, is de boodschap tijdens jongerenlessen van de Maastrichtse onderwijsstichting As-Sunnah. Mensen die „niets met de waarheid te maken willen hebben, hebben ook niets met jou te maken”, vertelt islamleraar Abu Muqbil in zo’n les, te beluisteren op de website van As-Sunnah. „Om vriendschappen met deze mensen te hebben, en etentjes, en voetbalwedstrijden, et cetera: dit is niet de bedoeling. Dit zijn de manieren waarop zij hun bida [nieuwlichterij] geven aan jou.”

Een andere manier om andersgelovigen te behandelen, is hen ‘boycotten’, doceert Abu Muqbil. Als een moslim zó ver is afgedwaald dat hij ongelovig is geworden, is het zelfs „verplicht” om hem te boycotten. Dat houdt in: „Je praat niet met hem, je kijkt hem niet aan, niks.”

Lees ook: Salafistische scholen leren kinderen zich af te keren van Nederland

DEEL III
De emigratie


Waar leidt het toe, als je in een seculiere maatschappij enkel de ‘zuivere’ islam mag volgen en alles daarbuiten moet schuwen?

„Dan krijg je een sekte”, zegt pedagoog Micha de Winter. „Kinderen krijgen het idee dat de eigen wereld goed is en al het andere slecht en dat je daar van moet wegblijven. Wat de religieus leider jou onderwijst moet je aannemen en als je daarover twijfelt is dat heel slecht. Het betekent eigenlijk dat je kinderen van jongs af aan afleert zelf na te denken.” Dat kan ook voorkomen in fundamentalistische christelijke of joodse gemeenschappen, zegt De Winter, maar dat andersdenkenden worden gedefinieerd als de vijand waarmee je geen contact moet hebben, is volgens De Winter in die kringen ongebruikelijk.

Voor mensen die in gedrag of geloof afwijken van de ‘ware’ islam bestaan sancties, leren jongeren op het merendeel van de tien onderzochte locaties. In de El Tawheedmoskee in Amsterdam krijgen kinderen een multiplechoicevraag over wat de straf is voor iemand die zich inlaat met zwarte magie: a. zweepslagen, b. stenigen, c. doden met een zwaard (het laatste is juist). Dezelfde moskee raadt 15-jarigen een boek aan waarin staat wat de straf is voor degene die niet alle ‘zuilen’ (de belangrijkste verplichtingen) van de islam erkent: „Hij moet worden gedood omdat hij ongelovig is.”

Op de Amsterdamse El Tawheed-moskee kregen kinderen een multiple choicevraag over de straf voor iemand die ‘zwarte magie’ bedrijft.

Zo is er een door Allah voorgeschreven straf voor ieder ‘delict’. In Veenendaal heet het dat afvalligen de doodstraf verdienen, in Rotterdam is steniging de sanctie voor overspeligen, in Maastricht horen jongeren dat iemand die niet wil bidden ook de doodstraf kan krijgen.

In de lessen wordt erbij gezegd dat deze straffen alléén gelden in een islamitische staat, niet in Nederland. Maar het islamitische rechtssysteem wordt wel gepresenteerd als het ideaal. „Mensen stelen, bedriegen, hoe komt dat? Omdat het systeem niet klopt”, zegt Aboe Aicha in een les voor jongeren vanaf 14 jaar bij stichting Taubah in Veenendaal, waar hij eind vorig jaar is vertrokken. In tijden dat er met de ‘islam’ werd geregeerd, zegt hij, kwam stelen bijna niet voor. „Waarom niet? Als je steelt, gaat je hand eraf. Een dief moet dan echt goed nadenken of hij gaat stelen. Uiteindelijk doe je het niet.”

Aboe Aicha verheerlijkt de oorlogen die moslimleiders in het verleden hebben gevoerd om de islam te verspreiden. „Een oorlog oftewel de islamitische jihad, dat verricht de leider onder zijn vlag”, doceert hij. „Zo zijn ze altijd gevoerd [..] alleen vandaag de dag houden de leiders ons daarvan af. De leiders zijn bezig met andere zaken. Het gevolg voor ons allemaal als individu is dat je als moslim niks meer waard bent, en dat ze ons uitlachen.”

Saoedi-Arabië komt nog het meest in de buurt van de ideale staat die Aboe Aicha voor zich ziet. Toen hij daar op bedevaart was, vertelt hij tijdens de les, werd iemand op een plein geëxecuteerd wegens ‘tovenarij’. „Prap! Weg ermee. Ja. Ga maar aan tovenarij doen – dan ga je wel honderd keer nadenken wat je doet. [..] Dat zijn geweldige zaken.” Laten we eerlijk zijn, zegt de docent: „Iedereen wenst daar te leven.”

En bij een wens blijft het niet. Predikers door het hele land roepen jongeren op om zich klaar te maken voor vertrek. De Maastrichtse docent Abu Muqbil zegt dat het voor moslims „verplicht” is om „uit het land van shirk” (afgoderij) te verhuizen naar moslimlanden. „Zodat je je kinderen kunt opvoeden op de islam. Dat je ze de waarden kunt leren die jij wil.” In Nederland, zegt Abu Muqbil, mag je niet eens je kind slaan als hij iets heeft gestolen. „Hier kun je niet de opvoeding geven die jij wil. In vele opzichten: wij dienen hier weg te gaan.”

Luister het fragment ‘Nederland is niet ons land’, via onderstaande link.

Ook de imam van de grootste moskee van Nederland, Said Abarkan van de Essalammoskee in Rotterdam, roept in een les die hij eerder gaf in Den Haag moslims op te vertrekken. „Iedereen moet de intentie hebben om uiteindelijk uit dit land te moven”, zegt hij. Want: „Nederland is niet ons land. Ook al heb je een Nederlands paspoort: Nederland is niet ons land.”

Ook in 2014 klonk de oproep tot emigratie ‘uit de landen van afgoderij en ongeloof’. Maar toen uit de mond van terreurbeweging IS die haar kalifaat had gesticht in Syrië en Irak. In alle IS-propaganda kwam deze oproep tot emigratie voor. Duizenden Europese jongeren gaven er gehoor aan. Ook een aantal jongeren die lessen volgden bij de salafistische school in Maastricht. Onder hen Sultan Berzel, die zichzelf kort na zijn vertrek zou opblazen in Bagdad waarbij 23 mensen omkwamen.

Lees ook de reactie van enkele vooraanstaande imams op het onderzoek van NRC en Nieuwsuur


Volgens strafrechtgeleerde Marloes van Noorloos van de Tilburg University, gespecialiseerd in haatzaaien en ronselen, zijn dergelijke lessen niet strafbaar, maar wel erg onwenselijk. „Als je vijandbeelden leert over andere groepen mensen, is de kans aanwezig dat mensen daarnaar gaan handelen. Niet iedereen zal naar het kalifaat vertrekken, maar op jongeren die er toch al gevoelig voor zijn kan het wel die uitwerking hebben. Je kunt dit soort lessen alleen niet aanpakken via het strafrecht: ze vallen binnen de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst.”

„We hebben in Nederland een grote mate van vrijheid en dat is een groot goed”, zegt pedagoog De Winter. „Maar die vrijheid is wel gebaseerd op een gemeenschappelijke basis van democratische waarden. De boodschap die hier aan jongeren wordt gegeven is: vestig je hier niet, integreer hier niet. De agenda is om ze zo ver mogelijk weg te houden bij de Nederlandse samenleving.” De overheid zou daar veel nadrukkelijker een boodschap tegenover moeten zetten, zegt De Winter. „We moeten in het reguliere onderwijs veel sterker aan kinderen uitleggen: wat betekent onze rechtsstaat? Wat is die vrijheid precies? Wat is respect voor anderen? Zorg dat kinderen van jongs af aan op school leren wat het betekent om te leven in een democratie.”

„Tegelijkertijd moet je je afvragen: waarom is die boodschap van het salafisme voor sommigen zo aantrekkelijk? Waarom is Saoedi-Arabië als systeem ineens aantrekkelijker dan het perspectief hier? Dat is omdat er jongeren zijn die opgroeien in een situatie waarin zij denken: ik doe er niet toe, ik word met de nek aangekeken omdat ik moslim ben. Ik wil geen slachtoffers van ze maken, maar die cultuur van achterstand, armoede en buitengesloten voelen is een enorme voedingsbodem voor dit soort bewegingen.”

Luister ook naar deze aflevering van onze podcastserie NRC Vandaag: In de Koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/10/in ... s-a3972824

Op de site staan ook nog enkele Reacties Onderwijsorganisaties.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door taigitu » 11 sep 2019, 11:38

De allervriendelijkste Henk Krol (50Plus) is most displeased bij het bericht van de NRC dat in sommige scholen in Nederland
kinderen onderwezen wordt dat Nederland ‘niet hun land is’.


In bepaalde orthodoxe delen van het islamitische onderwijs
is dat blijkbaar heel normaal. En sinds de islam in Nederland is genesteld komen deze fenomenen vaker voor dan ooit.

Volgens het bericht in de NRC krijgen kinderen op salafistische scholen de meest bizarre leerstellingen voorgeworpen.
Zo wordt verteld dat mensen met een ‘andere levensovertuiging of geloof de doodstraf verdienen’.
Dit is in Nederland juridisch gezien nog toegestaan. De grondwet biedt mensen en organisaties het ‘recht op godsdienstvrijheid’.

Klaas Dijkhoff (VVD) en Gert-Jan Segers (CU) willen daarom de wet wijzigen. Daarmee zijn de heren natuurlijk rijkelijk laat:
de door NRC beschreven fenomenen zijn al jaren schering en inslag. In ieder geval is het waarschijnlijk dat Dijkhoff en Segers
steun zullen ontvangen van Henk Krol, die het probleem ook signaleert.

Verder lezen we dat delen van de moslimgemeenschap ook geschokt zijn over de feiten.

Zij zijn dan één van de weinigen die in shock verkeren in deze: de meeste Nederlanders weten al jaren dat er binnen de islam problemen
zijn met het hanteren van zelfbeheersing. De meest organisaties die zich bedienen van salafistische ideologieen vind je in de randstad
en de praktijken zijn bekend. Van shock kan dan ook weinig sprake zijn, maar we waarderen het gebaar…

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... n-land-is/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door univers » 11 sep 2019, 11:43

Al die scholen opdoeken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Fenna » 11 sep 2019, 12:24

Het programma is matig bekeken.
Het is net alsof men het niet onder ogen wil zien.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Tammy » 11 sep 2019, 13:23

En bij een wens blijft het niet. Predikers door het hele land roepen jongeren op om zich klaar te maken voor vertrek. De Maastrichtse docent Abu Muqbil zegt dat het voor moslims „verplicht” is om „uit het land van shirk” (afgoderij) te verhuizen naar moslimlanden. „Zodat je je kinderen kunt opvoeden op de islam. Dat je ze de waarden kunt leren die jij wil.” In Nederland, zegt Abu Muqbil, mag je niet eens je kind slaan als hij iets heeft gestolen. „Hier kun je niet de opvoeding geven die jij wil. In vele opzichten: wij dienen hier weg te gaan.”
Dit is het enigste goede advies dat die lui geven.
Wel graag Nederlands paspoort inleveren en goede reis naar een islamitisch land.
Deze mensen horen niet thuis in westerse landen, en Nederland moet ophouden met wegkijken.
Al die scholen opdoeken.
Vrijheid van onderwijs en religie is mooi maar niet als je dit soort haatfiguren krijgt.
Dus graag de regels aanscherpen , ook aan democratie mogen van mij grenzen zijn.

We zien wat er nu gebeurt en Den Haag is weer geschokt.
Waarom ?
Het is toch allang bekend dat er predikers zijn die haat prediken ?
Hou eens op met dat verbaasde en geschokte gedoe en grijp eens keihard in regering.
Want het is belachelijk dat dit allemaal kan in dit land.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door taigitu » 11 sep 2019, 13:43




Het kan ook anders in de moslimwereld.........
Een bijzondere koranschool voor zowel transgender, transseksueel, travestiet en crossdresser .
Ieder mens roept om vrede, gelijkheid en respect. Deze koranschool lijkt me een goed voorbeeld zoals het aan ons wordt voorgeleeft.
Jammer dat we weing/niets weten van dit soort koranscholen. Hier wordt geen haat gezaaid. Een zegening voor de mensheid.
Daarom even als tegenhanger van het OT dit artikel geplaatst.




Binnen bij Waria Al Fatah,
een Koranschool met internaatmogelijkheid voor transgenders in Yogyakarta (Indonesië).


Nooit gedacht dat het precieze verschil tussen een transgender, transseksueel, travestiet en crossdresser mij haarfijn
uit de doeken zou worden gedaan door een gesluierde, islamitische vrouw gezeten voor een traditionele gebedsruimte
in Kotagede, de oude volkswijk van Yogyakarta.
We zitten blootsvoets op een tapijtje in het avondlicht, met een opengeslagen koran tussen ons in.

De vrouw in kwestie is Shinta Ratri, een paar decennia geleden nog man.
Haar handen zijn het gebleven, maar haar intonatie, motoriek en make-up zijn op-en-top vrouwelijk.
Haar vormen allicht ook, maar dat kan ik door de ruim vallende djellaba moeilijk zien.

‘Wacht, hier staat het.’ Ze moet niet lang naar het Koranvers zoeken: Soera 24, vers 31.

De beroemde passage die het dragen van de sluier voorschrijft, kent ze van buiten.
‘Vrouwen mogen de hijab enkel afnemen bij hun man, hun vader, hun grootvader, hun zonen, hun moslimvriendinnen,
bij kinderen die nog niet van seks afweten en - en nu komt het - bij mannen die niet naar vrouwen verlangen.

’ Ze neemt een trek van haar sigaret. ‘Dit gaat echt niet alleen over oude mannen. Dit gaat ook over ons, transgenders.’

Ze vertelt hoe een docent van de Islamitische Universiteit van Yogyakarta heel de Koran erop na heeft gelezen, alle 114 soera’s.
‘Dat is het enige vers dat hij kon vinden. Maar het staat er wel. Weinig moslims weten dit,’ zucht Shinta Ratri,
‘ze zijn erg verbaasd als ze deze interpretatie horen. Er is zoveel discriminatie tegen ons.’

‘De meesten van ons worden verworpen’

Er zijn honderdduizenden transgenders in Indonesië, de meesten islamitisch. In het Bahasa worden mannen die
als vrouw leven waria genoemd, een samentrekking van wanita (vrouw) en pria (man). Vrouwen die als man leven daarentegen
worden priawan genoemd, omgekeerd dus. De Javanen zijn dol op afkortingen, samentrekkingen en neologismen.

‘School maken ze niet af, werk vinden ze nauwelijks en omdat ze geen papieren hebben, kunnen ze het land niet uit’


Toen Barack Obama in de jaren zestig opgroeide in Jakarta, was zijn nanny een Indonesische waria.
Na het vertrek van de kleine Barack en zijn moeder belandde zij in de prostitutie. Vandaag leeft ze in een krot.

Shinta Ratri kent tientallen van dat soort verhalen. ‘De meesten van ons worden verworpen door hun families.
Ik had geluk: mijn ouders, mijn broers en hun vrienden aanvaardden mij. Dat zorgde voor een dominoeffect
in mijn directe omgeving. Maar veel van mijn lotgenoten worden nog steeds verstoten. School maken ze niet af,
werk vinden ze nauwelijks en omdat ze geen papieren hebben, kunnen ze het land niet uit. De meesten worden
dan maar straatartiest. Ze zingen liedjes met een tamboerijn gemaakt van cola-kroonkurken.
Tridik, tridik. Voor een paar honderd roepia. Anderen worden sekswerker.’

Het recht om te mogen bidden


Yogyakarta, de stad waar zeventig jaar geleden de onafhankelijkheidsstrijders hun bolwerk hadden, telt vandaag meer
dan tweehonderd transgenders. Ratri strijdt voor hun vrijheid: ‘Wij vechten voor het recht om te mogen bidden tot God.
Veel moslims zeggen dat God transgendergebeden niet aanvaardt, maar wij zijn ook mensen. Wij zijn ook kinderen van God.’

In het prachtige historische huis dat ze van haar grootmoeder erfde, is ze Waria Al Fatah begonnen, een Koranschool met
internaatmogelijkheid voor transgenders. De school ligt in een van de vele smalle steegjes van het oude Yogyakarta waar ooit
tientallen zilversmeden hun ambacht uitoefenden. Momenteel woont er een handvol dames bij haar, maar tijdens de wekelijkse
gebeds- en studiediensten kunnen er tot veertig leden langskomen.
Ze leren het Arabische schrift lezen, verzen reciteren en samen bidden.

Er begint iets te veranderen (mede door de advokasi)

In haar strijd wordt ze gesteund door Abdul Muhaimin, een schooldirecteur en gerespecteerd religieus leider.
Ik ontmoette hem gisteren bij een kopje mierzoete thee. ‘Waarom zouden de waria’s God niet mogen prijzen?
Zij hebben evenveel recht om te bidden, ze zijn niet smerig of schandelijk, ook niet als ze zich laten opereren bij
een van die goedkope dokters.’

Abdul Muhaimin verdedigt met vuur de rechten van alle minderheden. Hij neemt actief deel aan de interreligieuze dialoog,
reist de wereld rond en bepleit op de Indonesische televisie het belang van pluralisme. ‘Ik ben adviseur van die kostschool
en vertel de waria’s over hun rechten. Gisteren hielden ze een modeshow. Ik was er keynote speaker.’

Voor Shira Ratri is de steun van mensen als Muhaimin erg belangrijk. ‘We gebruiken hem voor advokasi, hoe zeg je dat?
Lobbying, ja juist. We praten met professoren en rectoren. In Yogyakarta begint er iets te veranderen.
Ik zou graag gebedsgroepen gaan oprichten in andere steden.’

Afbeelding
Op de Waria Al Fatah Koranschool in Yogyakarta (Indonesië). Foto: Ulet Ifansasti/Getty Images

Waarom ineens die hijab?

Het is donker geworden. Op een minaret om de hoek begint de muezzin de grootheid van de Schepper te bezingen.
Een oude vrouw slentert voorbij en begroet Ratri met Ma!, een restant Nederlands anno 2015.
In de gebedsruimte spelen twee piepjonge katjes met een gordijn. Een meisje van een jaar of twintig houdt zich op de achtergrond.
Shira Ratri haalt enkele fotoboeken.

Als ik de foto’s uit de jaren tachtig zie, val ik achterover: decolleté, hoge hakken, wimpers, glamour.

‘Jaja, ik danste. Javaans, Balinees, hedendaags, ik deed het allemaal.’

Vanwaar dan ineens die hijab en die djellaba? Waarom werken aan vrouwelijke vormen om ze vervolgens te verbergen, zeker nadat je er jarenlang
zo mee hebt uitgepakt? ‘Omdat ik toen voor de tweede keer getrouwd ben. Ik wilde mijn lichaam niet meer aan anderen tonen.
Dat was in 1997, de hoofddoek werd toen populairder in Indonesië.’

Ook het gesluierde lichaam is een vrouwelijk lichaam, geen ontsekst lichaam zoals niet-moslims al te vaak denken.
Shinta toont nog enkele foto’s. ‘Tot vorig jaar waren we getrouwd, de laatste jaren meer als broer en zus feitelijk.
We hadden geen seks meer. Zoals veel transgenders heb ik hem losgelaten
zodat hij bij een andere vrouw een gezin kon beginnen. Ze leven hier om de hoek. Lastig is dat niet, nee.
Ik was zelfs op hun bruiloft enkele maanden geleden.’

Ik verbaas me over die vloeibare categorieën van gezinsleven, maar er is zoveel dat ik niet begrijp in dit land
waar ik voor het eerst ben en dat vandaag zeventig jaar bestaat.

Nur komt bij ons zitten, een grotendeels tandeloze transgender die hier al vijf jaar permanent woont. Z
e zegt weinig maar glimlacht haar tandvlees bloot. ‘Veel van onze leden zijn oudere waria’s,’ zegt Shinta.
‘Sommigen van hen hebben hiv. Wij zijn als een familie voor elkaar. Wij zeggen: vergeet je pillen niet te nemen!’

In het schemerduister van de gebedsruimte zie ik de jonge katjes nog steeds stoeien met het koordje van een gordijn.
Ze dollen, ze rollebollen, ze staan op hun achterste poten en buitelen doldwaas over de eeuwenoude, zwijgzame grond.
‘En trouwens, als je ouder wordt, wil je toch dichter bij God zijn?’

Met dank aan de Franse freelance journaliste Jeanne Lefèvre die hielp bij de totstandkoming van deze reportage.

https://decorrespondent.nl/3215/welkom- ... 5-4b6aba68


En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Auraat van vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen.

Lees hier: http://www.recitequran.com/nl/24:31
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Tammy » 11 sep 2019, 14:14

Ik vrees Taigitu dat deze koranschool een druppel op een gloeiende plaat is.
Waren ze allemaal maar zo wat zag de wereld er dan een stuk beter uit.
Helaas is dat niet zo.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Fenna » 11 sep 2019, 14:28

Tammy schreef:
11 sep 2019, 13:23
En bij een wens blijft het niet. Predikers door het hele land roepen jongeren op om zich klaar te maken voor vertrek. De Maastrichtse docent Abu Muqbil zegt dat het voor moslims „verplicht” is om „uit het land van shirk” (afgoderij) te verhuizen naar moslimlanden. „Zodat je je kinderen kunt opvoeden op de islam. Dat je ze de waarden kunt leren die jij wil.” In Nederland, zegt Abu Muqbil, mag je niet eens je kind slaan als hij iets heeft gestolen. „Hier kun je niet de opvoeding geven die jij wil. In vele opzichten: wij dienen hier weg te gaan.”
Dit is het enigste goede advies dat die lui geven.
Wel graag Nederlands paspoort inleveren en goede reis naar een islamitisch land.
Deze mensen horen niet thuis in westerse landen, en Nederland moet ophouden met wegkijken.
Al die scholen opdoeken.
Vrijheid van onderwijs en religie is mooi maar niet als je dit soort haatfiguren krijgt.
Dus graag de regels aanscherpen , ook aan democratie mogen van mij grenzen zijn.

We zien wat er nu gebeurt en Den Haag is weer geschokt.
Waarom ?
Het is toch allang bekend dat er predikers zijn die haat prediken ?
Hou eens op met dat verbaasde en geschokte gedoe en grijp eens keihard in regering.
Want het is belachelijk dat dit allemaal kan in dit land.
:post:
@taigitu
Weet je, ze hangen allemaal dezelfde koran aan en wat in die soerah's (verzen) staat, moeten zij naleven anders worden zij als afvallig gezien en lopen daarbij risico's.
Je zou ze niet de kost willen geven die nadat ze de islam hebben bekritiseerd op de vlucht zijn geslagen voor o.a. hun familie vanwege het geloof van vrede en liefde.

Wel eens gehoord van taqiah?
Dat betekend min of meer liegen om je doel te bereiken.
Ze mogen nooit tegen een moslim liegen maar alles wat niet moslim is mogen ze tegen liegen en bedriegen wat ze willen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Tammy » 11 sep 2019, 15:37



Je word niet vrolijk als je dit stukje ziet.
Niet te geloven dat dit in Nederland zomaar kan. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Fenna » 11 sep 2019, 15:51

Jawel hoor.
Dat kan dankzij de mensen die wegkijken voor deze zaken.
De mainstreammedia is hier mede schuldig aan, zij mijden negatieve berichtgeving over de islam terwijl zij objectief verslag zouden moeten doen en zowel positieve als negatieve berichten moeten plaatsen.
Het is niet alleen rozengeur en maneschijn wat betreft de islam.
Mensen zijn bang om iets negatiefs te zeggen over de islam om dat ze vrezen voor islamofoob uitgemaakt te worden en kijken dan liever weg dan dat ze de confrontatie aangaan door tegen de stroom in te zwemmen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door univers » 11 sep 2019, 16:11

Mensen zijn bang om iets negatiefs te zeggen over de islam om dat ze vrezen voor islamofoob uitgemaakt te worden
Is de schuld van onze zwakke regering, die in hun eigen droomwereld leven.
Wordt tijd dat de twee eeuwen oude wetten worden aan gepast, ten behoeve en bescherming van de bevolking.
Wilders wordt beschuldigd van rassenhaat, maar die scholen mogen ongelimiteerd doodsbedreigingen uiten.
Actie ondernemen, en gelijk die scholen sluiten.
Gaat niet door, want in Den Haag schijten ze zeven kleuren stront voor Erdogan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Fenna » 11 sep 2019, 17:09

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Tammy » 11 sep 2019, 17:25

Fenna en Univers :post:

Ik denk wat jullie zeggen wel klopt.
Het word toch eens tijd dat de politiek gaat ingrijpen, zo kan het toch echt niet langer meer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door taigitu » 11 sep 2019, 18:10

Fenna schreef:
11 sep 2019, 14:28
@taigitu
Weet je, ze hangen allemaal dezelfde koran aan en wat in die soerah's (verzen) staat, moeten zij naleven anders worden zij als afvallig gezien en lopen daarbij risico's.
Je zou ze niet de kost willen geven die nadat ze de islam hebben bekritiseerd op de vlucht zijn geslagen voor o.a. hun familie vanwege het geloof van vrede en liefde.

Wel eens gehoord van taqiah?
Dat betekend min of meer liegen om je doel te bereiken.
Ze mogen nooit tegen een moslim liegen maar alles wat niet moslim is mogen ze tegen liegen en bedriegen wat ze willen.
Dat ze moeten naleven wat er in de soerah's wordt beschreven is juist. Ook worden teksten nog weleens 'aangepast' aan het moment.
Maar datzelfde kom je in alle religies tegen. Daarmee kunnen de geestelijk leiders de macht hebben, en houden, over de gelovigen.
Dat ze niet tegen een geloofsgenoot van dezelfde religie mogen liegen hoort daarbij. Dan wordt de controle te moeilijk.

Maar hetzelfde is er o.a. aan de hand met de katholieke kerk en zorgde ervoor dat het 'grondpersoneel' van God
zolang het misbruik van kinderen en volwassenen 'binnenskamers' heeft weten te houden. Daar was/is de canonieke regel o.a. voor,
die luidt 'je mag liegen wanneer de waarheid de katholieke kerk kan schaden'.
Het werd ontkend en wettelijk kon men niets ondernemen, dat was aan de kerk.
En wie geloofde nu dat kinderen die in een internaat woonde en er iets over zei tegen ouders en anderen....
Daar is nog weinig aan veranderd, het gebeurt nog steeds.

Afbeelding


‘Dossiers over misbruik in kerk vernietigd of nooit opgesteld’

Dossiers over priesters van de katholieke kerk die kinderen misbruikten, zijn vernietigd of zelfs nooit opgesteld.
Dat zei kardinaal Reinhard Marx tijdens de top in het Vaticaan. Bijna tweehonderd bisschoppen en kardinalen zijn sinds donderdag bijeen
en praten over het bestrijden van seksueel misbruik door geestelijken.

23 feb. 2019

,,De dossiers die deze verschrikkelijke daden hadden kunnen documenteren of de verantwoordelijken konden benoemen, werden vernietigd of niet eens gemaakt’'
, zegt Marx in het Vaticaan. ,,In plaats van de daders werd de slachtoffers het stilzwijgen opgelegd’', zegt Marx. ,,De vastgelegde procedures voor de vervolging
van misdrijven zijn opzettelijk niet nageleefd, maar aan de kant geschoven.’'

De Rooms-Katholieke Kerk is de afgelopen jaren herhaaldelijk opgeschrikt door misbruikschandalen.


De vastgeleg­de procedures voor de vervolging van misdrijven zijn opzette­lijk niet nageleefd, maar aan de kant geschoven
Kardinaal Reinhard Marx

Drie dagen

Paus Franciscus neemt ruim drie dagen de tijd om 190 bisschoppen, kardinalen en religieuzen ervan te overtuigen dat ook zij medeverantwoordelijkheid
dragen voor de bestrijding van misbruik van minderjarigen door geestelijken. Als voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie neemt
Hans van den Hende, bisschop van Rotterdam, deel aan de kerktop.

Paus Franciscus heeft Federico Lombardi gevraagd de conferentie in goede banen te leiden.
De 71-jarige Lombardi zei dat bisschoppen van landen die protocollen hebben opgesteld om misbruik tegen te gaan, hun kennis en ervaringen
zullen delen met vertegenwoordigers van landen die nog niet zover zijn.

Schandalen

Het einde van de reeks pedofilieschandalen lijkt nog altijd niet in zicht.
Schandalen die laten zien hoe seriemisbruikers decennialang ongestraft hun gang konden gaan, doordat de kerk ze de hand boven het hoofd hield.
Hooguit werden pedofiele priesters overgeplaatst, waarna ze regelmatig opnieuw in de fout gingen. Afgelopen zomer werd bekend dat in Duitsland
duizenden kinderen zijn misbruikt door 1670 priesters. Een groep Chileense bisschoppen heeft collectief ontslag genomen vanwege het
jarenlange misbruik in hun kerken. In de Amerikaanse staat Pennsylvania hebben volgens het Openbaar Ministerie honderden priesters
gedurende zeventig jaar ‘als roofdieren zeker duizend kinderen misbruikt en verkracht’.
In andere Amerikaanse staten lopen de onderzoeken nog.

Het lijkt er vooralsnog niet op dat de conferentie revolutionaire resultaten zal opleveren.
Het was Paus Franciscus zelf die eind vorige maand sprak over ‘opgepompte verwachtingen’ rond de top.
Volgens Paus Franciscus moesten de verwachtingen worden bijgesteld, omdat
‘het probleem van misbruik een menselijk probleem is dat altijd zal blijven bestaan’.


https://www.ad.nl/buitenland/dossiers-o ... ~a04d3646/

Lees meer over de TOP: ‘Mijn bisschop sloeg me als ik geen seks wilde en maakte me drie keer zwanger’
https://www.ad.nl/buitenland/mijn-bissc ... ~ac379985/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Fenna » 11 sep 2019, 20:02

De katholieke kerk is ook een grote zwijnebende met een enorme doofpot waar de deksel een beetje van loskomt.
Een verschil is met de islam is dat wij christenen (onze cultuur is christelijk of je nu naar een kerk gaat of niet) durven onze bijbel en kerk te bekritiseren en hebben ons op die manier onder die doctrine uit kunnen wurmen.
De moslim mag dat onder geen beding en ze durven hier niet tegen in opstand te komen uit angst.
Alleen als zij dat durven zullen ze bevrijd worden van de doctrines van de islam die 1400 jaar geleden is geschreven.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Fenna » 11 sep 2019, 20:04

taigitu schreef:
11 sep 2019, 18:10
omdat
‘het probleem van misbruik een menselijk probleem is dat altijd zal blijven bestaan’.
Helaas o zo waar. :-(
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Tammy » 11 sep 2019, 21:14

Fenna schreef :
De katholieke kerk is ook een grote zwijnebende met een enorme doofpot waar de deksel een beetje van loskomt.
Een verschil is met de islam is dat wij christenen (onze cultuur is christelijk of je nu naar een kerk gaat of niet) durven onze bijbel en kerk te bekritiseren en hebben ons op die manier onder die doctrine uit kunnen wurmen.
Mee eens maar er is een nog groter verschil met de islam.
Dat eeuwige gedreig en ook de doodsbedreigingen en altijd dat geweldadige gedrag als ze zich beledigd voelen.
Daar word ik zo moe van.
De katholieke kerk is ook niks maar mensen dood wensen komt in deze tijd volgens mij niet echt meer voor in de christelijke wereld.
Voor mensen die in gedrag of geloof afwijken van de ‘ware’ islam bestaan sancties, leren jongeren op het merendeel van de tien onderzochte locaties. In de El Tawheedmoskee in Amsterdam krijgen kinderen een multiplechoicevraag over wat de straf is voor iemand die zich inlaat met zwarte magie: a. zweepslagen, b. stenigen, c. doden met een zwaard (het laatste is juist). Dezelfde moskee raadt 15-jarigen een boek aan waarin staat wat de straf is voor degene die niet alle ‘zuilen’ (de belangrijkste verplichtingen) van de islam erkent: „Hij moet worden gedood omdat hij ongelovig is.”
Kan dat middeleeuwse gedachtengoed please verhuizen naar inderdaad een islamitisch land ?
Alsjeblieft niet in mijn Nederland of in het vrije westen.
Dit soort visies horen hier niet thuis.
Dit is het jaar 2019 de moderne tijd, die akelige donkere middeleeuwen liggen ver achter ons.
Laat het daar ook.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Fenna » 11 sep 2019, 21:27

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Tammy » 12 sep 2019, 09:19

Weer een uitstekend stuk van columnist Sylvain Ephimenco. [clap] [clap]

<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Nederland zit nog midden in een salafistische ontkenningsfase.

Het warm water weer uitvinden, kent u deze uitdrukking? Die kwam bij me op toen ik met de oorverdovende tamtam van ‘Nieuwsuur’ en NRC over salafisme werd geconfronteerd. En dat op 11 september! Gisterochtend opening van het ‘NOS Journaal’, voorpagina van NRC Next (‘Kind leert op salafistische scholen zich af te keren van Nederland’), geschokte reacties op Radio 1. Eergisteren geschokte politici bij Nieuwsuur en de opening van NRC Handelsblad. Jazeker, vijftien jaar na de moord op Theo van Gogh door salafist Mohammed B. hebben de padvinders van de Nederlandse journalistiek aan het salafistische warm water gelebberd. Kijk toch hoe ze ook onze moslimse krullenbollen vergiftigen !

Pikante details.

Nu moet ik niet te hard oordelen, want door deze mondiale scoop zijn wel enkele pikante details naar buiten gekomen. Zo vernemen we dat op salafistische moskeescholen kinderen multiplechoicevragen krijgen over hoe je homoseksuelen of afvalligen moet doden: a. zweepslagen, b. stenigen, c. doden met een zwaard. Dat laatste is het goede antwoord. Ook leer je dat een christen prettige Kerst wensen zo ongeveer de ergste zonde is. ‘Je kunt nog beter ­iemand feliciteren met een moord dan met Kerst.’

Gisterochtend merkte islam­specialist Gert Jan Geling op ­Radio 1 op: “Journalisten en arabisten ­geven al jaren aan dat dit een groeiend probleem is. Als je dan steeds geschokt reageert, vind ik dat niet meer geloofwaardig klinken.”

Het begin van de ontkenningfase van de nare kanten van de islam situeer ik een tijdje na de moord op Van Gogh in 2004 bij het controversiële pamflet van Geert Mak: ‘Gedoemd tot kwetsbaarheid’. Daarin wees hij resoluut naar de echte vijanden van de democratie: journalisten en politici die met hun islamkritiek niets anders dan ‘handelaars in angst’ waren. Mak, lang NRC-medewerker, werd door bijna alle NRC-prominenten gesteund. Ook pikant. Hij vond de kerstboom op de Dam lelijk en schreef erover: ‘De leegte walmde je tegemoet (...) Maar ook de leegte aan cultuur, traditie, innerlijke waarde. Je zou bijna moslim worden.’

Winterdiners en eindejaarsmaaltijden.

Dat zijn woorden die salafisten, die als geen ander je zwakke plekken weten te vinden, graag horen. Of dat je ‘uit respect’ de kerstdiners op school voortaan ‘winterdiners’ of ‘eindejaarsmaaltijden’ noemt en met Pasen naar ‘lente-eieren’ gaat zoeken.

Maar medemoslims, zoals toenmalig Kamerlid Marcouch riepen op tot weerbaarheid. Hij omschreef het salafisme als ‘voorportaal van het jihadisme’ en vroeg om een verbod. We schrijven 2015. Tien jaar eerder vroeg Ayaan Hirsi Ali ongeveer hetzelfde en werd verguisd. Ook in NRC. De weldenkende gemeente vond dit, net als nu het verbod op de salafistische nikab, aantasting van de godsdienstsvrijheid. En hebben we zelf niet onze orthodoxe mannenbroeders? Al moet ik de eerste gereformeerde nog tegenkomen, die adviseert een uitgetreden kerkganger met een zwaard (keuze c) te vermoorden. Maar goed, warmwaterspecialisten zijn nu geschrokken en krijsen ‘nou, nou.’ Tot over vijftien jaar!

https://www.trouw.nl/opinie/nederland-z ... ~b825d904/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: In de koranschool leren kinderen dat Nederland niet hun land is

Bericht door Fenna » 12 sep 2019, 10:15

https://www.geenstijl.nl/5149535/iets-m ... ard-islam/
Deel 2 van Nieuwsuur over salafistische scholen.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie