Doodstraf en geloof

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
wienie

Doodstraf en geloof

Bericht door wienie » 25 jan 2006, 21:17

Hoe denken de verschillende gelovigen eigenlijk over de doodstraf, zoals de christenen, moslims, boedisten en hindoeisten? Ik zou dit eigenlijk wel graag willen weten ( wat hun standpunt is)...Alleen ik heb er niks over kunnen vinden op het internet. Misschien weet iemand het hier of weet hier wel een bron voor...

Groeten

Wienie

willy5

Bericht door willy5 » 26 jan 2006, 01:48

De doodstraf

Altijd een moeilijk onderwerp. Ik zit ook op godsdienstige forums waarin er duidelijk een verdeeldheid is onder de christenen. De een is er al wel voor de ander pertinent tegen. Hoe de moslims erover denken, weet ik niet. Maar lettende op de strenge straffen voor het stelen van iets kleins ben ik geneigd te geloven dat zij wel de doodstraf rechtvaardigen.

Daarnaast was het vroeger over de gehele wereld normaal dat mensen om bepaalde redenen op gruwelijke wijze werden vermoord onder het mom van het geloof. De milde wijze ten opzichte van de mens, lettende op de universele rechten van de mens tegenwoordig, heeft bij veel culturen, maatschappijen een ander licht laten schijnen in dit opzicht.

Ik persoonlijk ben geen rechter of machthebber die daar een oordeel over hoef te vellen en als christen zijnde wil ik niet graag mensen oordelen. Misschien alleen in uitzonderlijke gevallen zou ik voor de doodstraf zijn.

remus

Bericht door remus » 04 apr 2006, 17:45

misschien niet echt een antwoord op je vraag, maar toch een interessant gegeven met betrekking tot de islam en de doodstraf
De Afghaanse christen Abdul Rahman is door justitie vrijgelaten. Rahman werd aangeklaagd omdat hij zich als moslim had bekeerd tot het christendom. Daarop staat in de islamitische wetgeving, de sharia, de doodstraf. De Afghaan is nu op vrije voeten gesteld omdat hij geestelijk niet in staat zou zijn om terecht te staan.

De hele kwestie heeft president Karzai in een netelige positie gebracht. Het Westen eiste dat de aanklacht tegen Rahman zou worden ingetrokken, terwijl radicale moslims in Afghanistan de doodstraf tegen hem eisten.

Grondwet
Abdul Rahman bekeerde zich zestien jaar geleden in Duitsland tot het christendom. De traditionele islamitische wet verbiedt bekering tot een andere religie als je eenmaal moslim bent geweest. Onder het voormalige Taliban-regime werden bekeerlingen regelmatig aangeklaagd, maar Rahman was de eerste die onder de nieuwe grondwet werd beschuldigd van bekering tot het christendom.

Volgens Faith McDonnell van het Instituut voor Religie en Democratie in Washington was deze zaak een echte test voor de nieuwe wetgeving. Bij de vorming van de grondwet waren al twijfels of godsdienstvrijheid wel genoeg was gewaarborgd en of de wetten van de islam niet te zwaar zouden tellen.

Onduidelijk
Met de vrijlating van Rahman is het standpunt van de Afghaanse regering ten aanzien van religieuze vrijheid nog steeds niet duidelijk. Rahman is alleen vrijgelaten wegens gebrek aan bewijs en twijfels over zijn mentale gesteldheid.

Onbevredigend, vindt Afghanistandeskundige Willem Vogelsang. Toch denkt hij dat de vrijlating van Rahman wel iets onthult over het standpunt van de Afghaanse regering. "Ik denk dat het een goed teken is dat de regering iemand vrijlaat die zo duidelijk naar voren wordt gebracht als een bekeerling tot het christendom. Dat geeft wel aan dat het gezonde verstand heeft gezegevierd."

Internationale druk
De internationale druk op de regering was uiteindelijk doorslaggevend. Een van de redenen voor de inval in Afghanistan was toch om het land vrijheid en democratie te brengen, dus waarom werd die vrijheid voor sommigen nog steeds ingeperkt?

Ook in Afghanistan zelf deelden veel mensen de zorg van het Westen. Bovendien beseften zij zich dat hun land nog sterk afhankelijk is van buitenlandse hulp.

Druk van de ketel
Voor radicale moslims is de westerse bemoeienis een doorn in het oog. Voor hen groeide Abdul Rahman uit tot symbool van de vergaande westerse invloed in hun land. Overigens kunnen zij nu - in tegenstelling tot de situatie onder het Taliban-regime - openlijker hun gevoelens uiten en dat haalt al veel druk van de ketel. Zo gingen de afgelopen dagen radicale moslims de straat op om de doodstraf voor Rahman te eisen.

De Afghaanse regering heeft haar houding ten aanzien van religieuze vrijheid bij deze zaak misschien niet goed duidelijk gemaakt. Maar het recht op demonstreren wordt in ieder geval nageleefd.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 04 apr 2006, 19:26

mag ik mn zegje ook doen als etheist ??

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 04 apr 2006, 19:28

Allicht Pro-raver :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 04 apr 2006, 19:33

Tammy schreef:Allicht Pro-raver :wink:
OK hier mijn zegje.
Ik vind de doodstraf onzin. Maar het moet wel blijven bestaan voor die terroristen. IK mik nu vooral op de Terroristen van vandaag de dag. Ik wil hierbij niet de moslims onder ons en op dit forum kwaad maken.
Dit omdat je alleen nog maar overmoslim terrorisme en zo hoort. Ik doe ook op de christenen en zo die net zo erg zijn.
Daarvoor vind ik dat de doodstraf moet blijven. OK en voor mensen die meer dan 30 moorden plegen

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 04 apr 2006, 19:38

Ik vind de doodstraf onzin. Maar het moet wel blijven bestaan voor die terroristen
Daarvoor vind ik dat de doodstraf moet blijven. OK en voor mensen die meer dan 30 moorden plegen
Dat dan weer wel...
Niet voor kindermoordenaars, kinderverkrachters of seriemoordenaars ?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 04 apr 2006, 19:39

1 moord is voor mij al genoeg om de doodstraf in te voeren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 04 apr 2006, 19:44

FoX schreef:
Dat dan weer wel...
Niet voor kindermoordenaars, kinderverkrachters of seriemoordenaars ?
Nee voor hu nniet nee die moeten levenslang krijgen !!!! en echt levenslang.

En voor 1 moord vind ik de doodstraf zwaar overdreven sorry tammy. maar ik bedoel als je para bent in je kop. Door iemand anders. dan kan je toch nks doen.
En als je wraak neemt op iemand omdat HIJ/ZIJ iemand vermoord hebben.
Ik zal je effe iets heel eerlijk vertellen.
Ik heb die neigingen al 2 keer gehad. een maar van me is inelkaar geschopt en gedslagen 1 jaar terug met stappen mn neef begin dit jaar nog.
En bij maat van me wist ik wie het was. En ik heb me egt moeten inhouden als ik hem zag om hem niet aan te pakken.
en bij mn neef weet k niet wie het gedaan heeft :( .

Dat zou dan betekenen als ik wraak zou terug nemen dat ik meteen de doodstraf zou moeten hebben :roll:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 04 apr 2006, 19:47

Pro-raver, ik vind moord met voorbedachte rade genoeg om de doodstraf in te voeren.
Jij niet dan?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 04 apr 2006, 19:52

Tammy schreef:Pro-raver, ik vind moord met voorbedachte rade genoeg om de doodstraf in te voeren.
Jij niet dan?
Nee tammy vind ik niet.
Lichtmaar aan de situatie

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 05 apr 2006, 14:01

Als je ontoerekeningsvatbaar bent dan niet allicht, maar voorbedachte rade wel.
Het is je eigen schuld dan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 05 apr 2006, 16:06

Tammy schreef:Als je ontoerekeningsvatbaar bent dan niet allicht, maar voorbedachte rade wel.
Het is je eigen schuld dan.
jah dat klopt.
Maar ik zou als rechter echt geen doodstraf geven.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 05 apr 2006, 16:11

Ik wel..........

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

billy bonny

Bericht door billy bonny » 05 apr 2006, 17:14

dit blijft een heel teer onderwerp , ik was nog heel jong ik denk 5 of 6 toen er in australie een man was opgehangen voor moord justitie daar wist 100 % zeker dat deze man schuldig was terwijl hij toch een alabi had , een week na de voltrekking werd de echte moordenaar gepakt , aan de vrouw van de opgehangene werd excuus aangeboden en een vergoeding maar haar man was wel door justitie vermoord,dus doodstraf ik weet het niet

LoupGaroux

Bericht door LoupGaroux » 18 apr 2006, 13:17

Tammy schreef:Pro-raver, ik vind moord met voorbedachte rade genoeg om de doodstraf in te voeren.
Jij niet dan?
Moord is altijd met voorbedachte rade, anders is het geen moord ;)

Anyway, doodstraf voor terroristen lijkt me juist vrij nutteloos. Deze mensen zijn bereid te sterven voor hun zaak; proberen hen af te schrikken met deze straf lijkt me dus niet te werken. En dat is tenslotte één van de (mogelijke) voordelen van de doodstraf, de generaal preventieve werking.

Ik heb geen principiële bezwaren tegen de doodstraf; onder bepaalde voorwaarden vind ik de straf niet onmenselijk of wreed en ook het argument dat de overheid zich zou 'verlagen tot het niveau van de dader' is onzinnig en selectief (de overheid sluit ook mensen op en neemt ook goederen in beslag; is de overheid dan ook een gijzelnemer en een dief?). Het enige bezwaar dat ik heb is, zoals Billy al noemde, het feit dat een juridische dwaling in dit geval onomkeerbaar is.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 18 apr 2006, 15:01

Terroristen moet je juist martelen

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 18 apr 2006, 18:56

Pro-raver schreef:Terroristen moet je juist martelen
Gaat wel een beetje moeilijk met zelfmoordterroristen, vind je niet ? ;)

Ravertje

Bericht door Ravertje » 18 apr 2006, 19:47

FoX schreef:
Pro-raver schreef:Terroristen moet je juist martelen
Gaat wel een beetje moeilijk met zelfmoordterroristen, vind je niet ? ;)
Dat wel maar ik bedoel die terrorist die geen gevoel toonde die pas is veroordeeld.
Die zou je echt moeten martelen

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 18 apr 2006, 20:22

Pro-raver schreef:
FoX schreef:
Pro-raver schreef:Terroristen moet je juist martelen
Gaat wel een beetje moeilijk met zelfmoordterroristen, vind je niet ? ;)
Dat wel maar ik bedoel die terrorist die geen gevoel toonde die pas is veroordeeld.
Die zou je echt moeten martelen
Het zijn ook maar mensen die gehersenspoeld zijn.

Plaats reactie