Paus: de kerk verliest aan invloed

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door Tammy » 21 dec 2019, 14:55

Afbeelding

Paus: de kerk verliest aan invloed.

ROME - De invloed van de Rooms-Katholieke Kerk is tanende. Dat was zaterdag de boodschap van paus Franciscus tijdens zijn jaarlijkse kersttoespraak tot de Romeinse Curie in het Vaticaan. Hij zei dat in de moderne wereld minder rekening gehouden wordt met het christelijke geloof en riep daarom op tot een „pastorale mentaliteitsverandering.”

Wij zijn vandaag de dag niet de enigen meer die cultuur produceren”, zei de paus. Volgens hem zijn er nieuwe manieren nodig om „onze manier van denken en onze houdingen te herpositioneren.”

Sinds Franciscus in 2013 paus werd probeert hij de conservatieve Romeinse Curie, het bestuursapparaat van de paus, ervan bewust te maken dat verandering binnen de kerk noodzakelijk is.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1906631 ... an-invloed

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door Tammy » 21 dec 2019, 14:58

Wij zijn vandaag de dag niet de enigen meer die cultuur produceren”, zei de paus.
Ik kan wel merken dät ik niet gelovig ben want ik snap niet wat hij met cultuur produceren bedoeld. [think]
Weet iemand dat wel ?
En hoe bedoeld hij met dat ze de enigste waren ?

Bij voorbaat dank voor de uitleg. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door Fenna » 21 dec 2019, 15:38

Ik denk dat hij daarmee bedoelt, wat de kerk door de eeuwen al heeft gedaan, mensen manipuleren en in een bepaalde richting sturen.
De kerk heeft iets gecreëerd wat niet bestaat om de mensenmassa met angst te kunnen besodemieteren.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door univers » 21 dec 2019, 16:01

Ik kan wel merken dät ik niet gelovig ben want ik snap niet wat hij met cultuur produceren bedoeld.
Hij bedoeld, de cultuur de nek omdraaien.
Hoeveel bloed kleeft er aan de kerk zijn handen.
Cultuur, zeg maar gerust slavernij.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door Tardis » 21 dec 2019, 16:23

De Rooms Katholieke kerk is een multinational die zijn afzetmarkt langzaam maar zeker ziet krimpen als gevolg van de toenemende concurrentie. Logisch dat de CEO de raad van bestuur opdraagt om de bakens te verzetten om verdere daling van de omzet zoveel mogelijk te beperken.

edit: Iets serieuzer nu. Ik heb de indruk dat de huidige Paus het goed bedoelt, echt de intentie heeft om de kerk als instituut om te vormen tot een organisatie die helemaal van deze tijd is. Hoewel ik niet Rooms Katholiek ben en maar zijdelings op de hoogte ben van die vorm van Christendom heb ik niet de indruk dat de Paus geloofszaken en rituelen zoals het uitdelen van hosties en drinken van een slok wijn tijdens de hoogmis en heiligenverering en aanbidding van Maria wil veranderen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door Mypos » 22 dec 2019, 00:43

Ach ja. Er is een heleboel mis met "de kerk" maar er zit in ieder geval nog iets van moraal in. Dat kun je van politiek, wetenschap en Big Business niet zeggen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door Tammy » 22 dec 2019, 04:47

Bedankt voor de reacties.
Als ze daar spreken van enigste die cultuur produceren dan voelen ze zich wel erg verhevend boven de rest.
Tardis je bent niet de enigste die zegt dat deze Paus zijn best doet.
Maar ik vraag me net als jij af wat er dan gemoderniseerd gaat worden.
Ikzelf denk dat men relaties en huwelijk onder priesters enz zou moeten toestaan.
Ook voorbehoedsmiddelen en het recht op abortus.
Maar daar zal ook bij deze Paus misschien geen animo voor zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door univers » 22 dec 2019, 08:28

Maar ik vraag me net als jij af wat er dan gemoderniseerd gaat worden.
Autopark.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door Tardis » 22 dec 2019, 12:35

Tammy schreef:
22 dec 2019, 04:47
Als ze daar spreken van enigste die cultuur produceren dan voelen ze zich wel erg verhevend boven de rest.
Dat is ook zo. Orthodox denkende christenen vinden dat moreel besef alleen uit het christendom voortkomt: de tien geboden in het oude testament en de leer van Jezus in het nieuwe testament. Zij geloven dat atheïsten ieder moreel besef ontbreekt, terwijl al lang geleden is aangetoond dat dit niet zo is. Veel gelovigen van de een of andere religie (dus niet alleen het christendom) kijken nog steeds neer op mensen die anders gelovig zijn, of helemaal geen geloof aanhangen.

Het moreel besef komt van de mensheid en een deel van dat moreel besef is in de Bijbel terecht gekomen. Dat daar ook verhalen in staan waar dat zogenaamd hoogstaande morele besef helemaal niet uit blijkt, eerder het omgekeerde, daar zwijgt men liever over. Vroeger kwamen er nog wel eens Jehova getuigen bij mij aan de deur. Als ik in een goede bui was nodigde ik ze uit om binnen te komen voor koffie en een goed gesprek. Ik heb namelijk ook de Bijbel gelezen, dus ik kan ze van repliek dienen. Er waren twee van zulke gesprekken die dermate uit de hand liepen (vanuit de beleving van die Jehova getuigen) dat ik ze er hevig mee in verwarring bracht omdat ik voorbeelden noemde waarin God als een onbetrouwbare bruut wordt afgeschilderd, een moreel laagstaand wezen die o.a. heeft aangezet tot genocide (Jericho) en geen bezwaar maakt tegen slavernij. Misschien ben ik op een zwarte lijst gezet, want ik heb ze al een jaar of tien niet meer aan de deur gehad. [think]
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door Tammy » 22 dec 2019, 12:51

Dat had ik graag gezien dat gesprek toen Tardis die je voerde met de Jehova getuigen. :
Ze hebben ook een soort van zwarte lijst heb ik lang geleden een keer gehoord.
Ik sta er ook denk ik op.
Ze verlieten altijd mijn deur met grote verschrikte oogjes als ik mijn zegje had gedaan.
Uiteraard keurig en beschaafd gesproken maar de inhoud van mijn verhaal schijnt nogal af te schrikken. :mrgreen:

En wat je zegt over dat neerkijken op anders gelovigen of ongelovigen is helaas ook zo.
Vreselijk dat men elkaars levensovertuiging niet accepteert maar probeert de eigen levensovertuiging er doorheen te drukken.
Waarom zou je denken.
Vermoeiend ook.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door Tardis » 22 dec 2019, 13:04

Misschien heeft het met een verlangen naar geloofsbevestiging en groepsvorming te maken. Daar bedoel ik mee dat een heleboel mensen niet heel erg sterk staan in hun geloof en dat ze zich vasthouden aan anderen die hetzelfde geloof aanhangen, maar daarin sterker staan dan zij. Een eenling voelt zich sterker in een groep, het gezegde luidt samen sta je sterk. Jehova's gaan ook altijd met zijn tweeën of drieën langs de deuren. Als je als enigzins twijfelende gelovige te maken krijgt met kritische geluiden van mensen die jouw geloof niet delen dan worden ze daar nog onzekerder van. Die twee keer twee Jehova's bij mij ook: die vertrokken in opperste verwarring en ze zullen in hun kerk wel verslag hebben gedaan van wat ze overkomen was.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door Tammy » 22 dec 2019, 13:19

Tardis schreef :
Misschien heeft het met een verlangen naar geloofsbevestiging en groepsvorming te maken. Daar bedoel ik mee dat een heleboel mensen niet heel erg sterk staan in hun geloof en dat ze zich vasthouden aan anderen die hetzelfde geloof aanhangen, maar daarin sterker staan dan zij.
Dat zou best eens kunnen wat je schrijft.
Iets om over na te denken.
En dat klopt dat Jehova getuigen altijd met tweetjes komen of drie.
Ze zullen zeker verslag hebben gedaan Tardis.
Jammer dat we dat niet kunnen zien , ben heel benieuwd hoe ze jouw gesprek verwerken.

Soms ook met een kindje.
Dat heb ik een keer meegemaakt aan mijn deur.
Ik zei: hoort dit kind niet in een speeltuin te spelen op een zondag ?
Toen kreeg ik zo’n glazige blik van de volwassenen.
Zo van , waar heeft die vrouw het over ?
Dat is zo raar om te zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door Tardis » 22 dec 2019, 13:34

Jehova's getuigen zijn wel extreem in hun geloofsbeleving. Het is een sektarische gemeenschap en als je uit de kerk treedt wordt je uitgestoten en geestelijk voor dood verklaard. Ook je familie verbreekt ieder contact. Kinderen mogen niet naar verjaardagsfeestjes van vriendjes en vriendinnetjes en op zondag in de speeltuin spelen zal ook wel niet mogen. Het moet wel een heel verstikkend milieu zijn die je gevoelsmatig van al je vrijheid berooft voordat je de stap durft te nemen om van die kerk weg te gaan. Over `je verheven voelen boven andere mensen' gesproken. De Rooms Katholieke kerk maakt het gelukkig niet zo bont als de Jehova's getuigen, maar het zit er wel een beetje in, vandaar de uitspraak van de paus en de verwijzing naar de afnemende invloed van de kerk op de (westerse) cultuur.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus: de kerk verliest aan invloed

Bericht door univers » 22 dec 2019, 19:20

Ik weet 1 ding zeker v.d. jehova's. ze kunnen hard lopen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie