Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Annemiet » 25 dec 2019, 07:50

Onomstotelijk bewijzen dat er een god bestaat, is nog niemand gelukt. Maar in de wetenschap bestaan er verschillende vormen van bewijs, zegt godsdienstfilosoof Jeroen de Ridder van de Vrije Universiteit Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen. Hoe zit dat?
Afbeelding

Volgens De Ridder hangt de vraag of je kunt bewijzen dat er een god bestaat af van je definitie van bewijs. 'Als je bedoelt: keihard bewijzen zoals je in de wiskunde dingen kunt bewijzen, dan is het antwoord heel simpel: zulk bewijs bestaat niet', vertelt de godsdienstfilosoof. 'Maar als je met bewijs bedoelt ‘juridisch bewijs’, dat wil zeggen redelijk plausibele argumenten, dan wel.

Er zijn goede argumenten voor en tegen het bestaan van een god

Het enige probleem is dat je in die zwakkere zin net zo makkelijk kunt bewijzen dat er geen god bestaat. Want er zijn ook heel goede argumenten te geven tegen het bestaan van een god.’

Echt harde bewijzen geven voor een god zal nooit lukken

Volgens De Ridder is het geven van harde bewijzen voor het bestaan van een god onmogelijk. 'Maar dat lukt met bijna niets in de wetenschappen buiten de wiskunde. Je hebt altijd te maken met waarschijnlijkheden. Soms is iets 99,9 procent zeker, soms 75 procent. Het bestaan van elektronen is ook niet voor honderd procent bewezen. Het is extreem waarschijnlijk dat ze bestaan, maar omdat je ze niet kunt observeren, zal er altijd ruimte blijven voor twijfel.

Afbeelding
Bewijzen dat god bestaat

Is het ontstaan van het universum bewijs voor God?

Ik denk alleen niet dat we een god ooit kunnen bewijzen met evenveel zekerheid als dat we nu weten dat er elektronen bestaan. Als het over een god gaat, komt het uiteindelijk toch neer op filosofische argumenten. Die leveren minder zekerheid dan empirische bewijzen.

Er zijn best redelijke argumenten voor het bestaan van een god te geven. Waardoor zou het universum bijvoorbeeld anders ontstaan zijn? Dingen ontstaan over het algemeen niet uit het niets. Maar dat zijn geen argumenten waardoor ieder redelijk wezen meteen overtuigd zou moeten raken dat er een god bestaat.’
Waarom zoeken mensen argumenten voor het bestaan van een god?

Als je toch geen bewijs kunt vinden dat iedereen zal overtuigen, waarom zou je dan nog zoeken? ‘Aan de ene kant kunnen argumenten laten zien dat het best redelijk kan zijn
om te denken dat er een god bestaat', aldus De Ridder. 'Het is niet een totale sprong in het duister. Aan de andere kant geldt hiervoor wat voor heel veel filosofische vragen geldt, zoals ‘wat is de zin van het leven?’ of ‘hebben we vrije wil?’.

De vragen hebben relevatie voor je leven

Je vraagt het je af omdat het relevantie heeft voor je leven. We weten dat we het nooit keihard kunnen bewijzen. Maar toch wil je er een antwoord op vinden, of in ieder geval iets vinden dat jou zelf overtuigt. En dan kun je maar beter met goede argumenten komen.’
Sinds wanneer geloven mensen eigenlijk in een god?

De moderne mens zoekt dus bewijzen voor of tegen het bestaan van een god. Maar sinds wanneer is dat eigenlijk nodig? Waar komt het geloof in een god vandaan? ‘Daarover kunnen we alleen speculeren’, zegt Michiel van Elk, psycholoog en religieonderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam.

‘Want zo ver kunnen we niet terugkijken in de tijd. Er zijn evolutionaire theorieën die zeggen dat religie is ontstaan omdat we daardoor meer kans hadden om als groep te overleven. In jagerverzamelaarculturen was het nog makkelijk overzicht te houden wie wat deed. Maar toen de landbouw ontstond, kreeg je agrarische samenlevingen waarin mensen in veel grotere groepen gingen samenleven.

Een god is handig als je mensen zich aan de regels wilt laten houden

Als je met meer dan honderd mensen samenleeft kun je niet meer controleren of iedereen wel een eerlijke bijdrage levert. Religie – en specifiek het geloof in een zogenaamde morele god, die straft en beloont – zorgt dan dat mensen zich toch aan de regels houden. Als dat klopt, zijn vanaf die tijd de meeste mensen gaan geloven. Maar of het echt zo is gegaan, kunnen we niet nagaan.’

https://www.quest.nl/maatschappij/cultu ... rgumenten/

Gast1

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Gast1 » 25 dec 2019, 08:59

Het begrip 'god' wordt niet begrepen.
Voor mij hoeven we niet te bewijzen, dat er 'een god' bestaat.

Volgens een definitie is een god of godheid een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit die door gelovigen als machtig,
bovenmenselijk wezen wordt aanbeden en verantwoordelijk wordt geacht voor bepaalde aspecten van de werkelijkheid,
dan wel voor de werkelijkheid als geheel.
Goden kunnen geacht worden te leven op aarde, met name in de natuur, alsook in de hemel of nog in het onderaardse of de onderwereld.
Voor mij is God 'de kracht' of 'energie' die ervoor heeft gezorgd dat al dat wat er is, is.
Het is voor mij een wezen (dus het bestaan), de werkelijkheid en het leven zelf, zoals ik deze woorden in de definitie van een god of godheid gekleurd heb.
Al die definities zou je ook eens op de korrel kunnen nemen, het leven gaat in mijn perceptie verder dan enkel het organisch leven, veel verder.

Dus ik geloof niet in een god of godheid, ik beweer dat deze bestaat.
Geheel passend in deze tijd van het jaar, waarin ik aan de geboorte van het leven zelf denk.
Of Jezus met Kerst geboren is weet ik niet, er zijn heel veel overeenkomsten met andere lieden uit de geschriften op precies dezelfde datum.
Met Kerst ben ik altijd nóg gevoeliger dan dat ik 'normaal' al ben.
En daar ben ik blij om, net als dat ik blij ben met mijn God met een hoofdletter.

En dat wordt gesymboliseerd in onder andere dit lied:


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Tammy » 26 dec 2019, 07:47

We kunnen nooit bewijzen dat god bestaat want hij bestaat niet.
Ik heb het over de wat ik noem traditionele god die miljoenen mensen aanbidden , niet de gods vorm die tegenwoordig ook word gezien als dat god in de natuur zit enz.
Maar gewoon de god die de kerken prediken.
‘Want zo ver kunnen we niet terugkijken in de tijd. Er zijn evolutionaire theorieën die zeggen dat religie is ontstaan omdat we daardoor meer kans hadden om als groep te overleven. In jagerverzamelaarculturen was het nog makkelijk overzicht te houden wie wat deed. Maar toen de landbouw ontstond, kreeg je agrarische samenlevingen waarin mensen in veel grotere groepen gingen samenleven.

Een god is handig als je mensen zich aan de regels wilt laten houden

Als je met meer dan honderd mensen samenleeft kun je niet meer controleren of iedereen wel een eerlijke bijdrage levert. Religie – en specifiek het geloof in een zogenaamde morele god, die straft en beloont – zorgt dan dat mensen zich toch aan de regels houden. Als dat klopt, zijn vanaf die tijd de meeste mensen gaan geloven. Maar of het echt zo is gegaan, kunnen we niet nagaan.’
Zou best kunnen dit scenario.
Vooral over dat straffen en belonen waar het geloof uit bestaat.
We zullen het inderdaad nooit weten.

Waar ik soms aan moet denken is dat er altijd bij dit soort vraagstukken men zich nooit afvraagt hoe een ongelovige zou reageren als er wel bewijs word gevonden dat god bestaat.
Ik denk dat vele gelovigen dan automatisch denken dat de ongelovige mensen god meteen zien zoals zij.
Hem accepteren en gaan bidden en de regels gaan volgen enz.
Men houd denk ik maar dat is alleen maar een gedachte van mij , geen rekening dat ongelovigen die ineens geconfronteerd worden met het bewijs dat god bestaat die god totaal niet moeten.
Hem zelfs verachten.

Ik kan hier uren over schrijven maar dat doe ik niet.
Ik laat iemand anders aan het woord die in een aantal zinnen precies weergeeft hoe ik over die god denk die miljoenen mensen aanbidden.
Deze man is Stephen Fry.
Wat hij zegt in antwoord op de vraag wat hij als ongelovige zou zeggen als hij ineens aan de hemelpoort staat voor god , daar sta ik helemaal achter.
Niet 100 procent maar 10000 procent sta ik achter elk woord wat deze man zegt.
Daarom zal ik god altijd met een kleine letter schrijven. :wink:



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Fenna » 26 dec 2019, 09:38

Ik vind het antwoord van Stephen Fry geweldig.
Sta er ook helemaal achter.

Mij staat ook nog altijd de opmerking van een Russische priester bij van jaren geleden toen daar door moslim terroristen een school in Beslan werd aangevallen en waarbij ruim 300 mensen zijn omgekomen waaronder veel kinderen.
Hij begon te twijfelen aan zijn geloof en zei zoiets van "wat voor god ben je als je onschuldige kinderen laat sterven".

Als antwoord op de vraag van het topic kan ik ook kort zijn. 'Nee, want hij bestaat niet'.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Annemiet » 26 dec 2019, 13:25

Het kan je soms wel enige troost bieden denk ik in dit 'tranendal'... Geloven in (een) God. Het geeft je een houvast, waartegen 'ongelovigen' hun eigen doel in het leven moeten trachten te creëren.

Gast1

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Gast1 » 26 dec 2019, 18:16

Inderdaad Annemiet, hoewel ik 'eigenlijk' nooit écht iets heb gehad met een persoonlijke god ... ben ik in dát opzicht de laatste jaren wel 'geloviger' worden.
Ik communiceer vaker en anders dan ooit tevoren met 'god', zowel met de Kosmische Kracht (de goddelijke vonk in mij) alsook met de persoonlijke god.

4l13N

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door 4l13N » 28 dec 2019, 07:11

De seculiere media en het onderwijs zetten alle zeilen bij om de massa te laten geloven dat er geen bewijs is voor het bestaan van God. Ze projecteren het denkbeeld in onze gedachten dat wetenschap en God haaks op elkaar staan. Niets is echter minder waar. De wetenschap levert heel wat overtuigende bewijzen voor het bestaan van God. Het is zelfs zo dat wetenschap en geloof in God nauw met elkaar verweven zijn. Diverse grondleggers van de moderne wetenschap verrichtten hun onderzoekingen vanuit een liefde voor God en een verlangen om zijn grootheid te onderscheiden in hetgeen Hij gemaakt heeft. Ook vandaag zijn duizenden wetenschappers overtuigde gelovigen, die ervaren dat God hen stimuleert om betere wetenschap te bedrijven. Zoals Albert Einstein zei:

Is het mogelijk om op louter wetenschappelijke wijze aan te tonen dat God bestaat? Wetenschappelijke bewijzen worden verkregen door de zogenaamde ‘wetenschappelijke methode’ te hanteren. Volgens de Oxford English Dictionary bestaat de wetenschappelijke methode: ‘…uit systematische waarneming, meting en experiment, en het formuleren, toetsen, en aanpassen van hypothesen.’ De wetenschappelijke methode zet dus de volgende stappen:

1) WAARNEMING

2) METING

3) EXPERIMENT

4) FORMULERING

5) TOETSEN

6) AANPASSING

De logica vertelt ons dat, indien God bestaat, Hij de krachtigste realiteit moet zijn die er is. God is dan immers degene die het hele universum geschapen heeft. Het spreekt voor zich dat het niet moeilijk zou moeten zijn om bewijzen te vinden voor de krachtigste realiteit die er is.

Het hoofdkenmerk van God is dat hij de schepper is van het universum en van alle levende organismen. Wat we moeten begrijpen, is dat elk levend organisme bestaat uit vele COMPLEXE, FUNCTIONERENDE SYSTEMEN. Bijvoorbeeld onze ogen, ons brein, verteringssysteem, zenuwstelsel, bloedsomloop, huid, longen, nieren, enzovoort. Het menselijk lichaam bestaat uit duizenden complexe systemen die perfect functioneren. En niet alleen werken ze individueel, ze vormen tevens een verbijsterend complexe en volmaakte samenhang met elkaar.

Om te weten of er wel of niet een schepper bestaat, moeten we wetenschappelijk antwoord krijgen op deze vraag: kunnen complexe, functionerende systemen ontstaan ZONDER de invloed van externe intelligentie? Of bewijst de wetenschap dat een complex functionerend systeem altijd een externe intelligentie VEREIST? Om hierop antwoord te krijgen, zullen we de wetenschappelijke methode toepassen.

WAARNEMING toont ons dat een complex functionerend systeem nooit ontstaat zonder de hulp van externe intelligentie. Bij elk nieuw systeem dat de mens wil ontwikkelen, is er een grote dosis intelligentie nodig om dat systeem te ontwikkelen. Nooit zal een perfect werkend, complex systeem door toevallige factoren tot stand komen. Duizenden jaren van waarneming door het menselijk ras, bevestigen deze onweerlegbare realiteit.

METING brengt aan het licht dat deze externe intelligentie vereist is bij elke fase van het bouwproces van een complex functionerend systeem. Zonder de voortdurende sturing van de externe intelligentie wordt de opbouw van een functionerend systeem onderbroken en teniet gedaan.

EXPERIMENTEN hebben alle hetzelfde resultaat: geen enkel complex functionerend systeem komt ooit tot stand zonder de voortdurende sturing van externe intelligentie.

We FORMULEREN daarom de hypothese dat geen enkel complex functionerend systeem ooit tot stand komt zonder de ononderbroken sturing, van begin to einde, van externe intelligentie. De externe intelligentie moet zich het systeem inbeelden, de verschillende elementen verzamelen om het systeem op te bouwen; deze elementen moeten precies de juiste afmetingen en het juiste gewicht hebben en van het juiste materiaal zijn, en dan moeten ze in elkaar worden gepast om het systeem te doen functioneren.

We kunnen onze experimenten zo vaak AANPASSEN als we willen om te zien of het resultaat anders is. Maar duizenden jaren ervaring tonen ons dat voor het creëren van complex functionerende systemen er steeds een externe intelligentie vereist is. Nooit heeft een experiment, hoe het ook werd aangepast, aangetoond dat complexe en goed functionerende systemen door toeval en zonder intelligentie tot stand kunnen komen.

Een klein kind heeft voldoende intelligentie om een speelgoedwagen te bouwen dat voorwaarts beweegt wanneer hij het duwt. Maar het kan geen echte wagen bouwen met een motor en elektronische circuits. Daarvoor is er meer intelligentie nodig. Dus waarneming, meting, experiment en testen tonen aan dat een hoger niveau van complexiteit in een functionerend systeem meer intelligentie vereist om het te bouwen.

Mensen hebben voldoende intelligentie om levenloze machines te maken, zoals horloges, computers, auto’s enzovoort. Deze machines voeren verschillende taken uit. Maar ze zijn beperkt. Ze kunnen zichzelf bijvoorbeeld niet reproduceren, ze kunnen niet groeien, zichzelf niet herstellen, enzovoort. Zulke functies hebben systemen nodig met een complexiteit die een intelligentie vereist die de menselijke capaciteit overstijgt. De natuur bestaat uit miljoenen complex functionerende systemen die niet alleen kunnen zien, horen, communiceren, rennen, vliegen of zwemmen – ze kunnen zich ook herstellen in geval van beschadiging, ze kunnen groeien, zich vermenigvuldigen, enzovoort. Wederom: deze functies vereisen meer intelligentie dan de menselijke geest bezit.

Het toepassen van de wetenschappelijke methode om het bestaan van God te bewijzen, levert twee onmiskenbare feiten op:
– Omdat we waarnemen dat geen complex functionerend systeem ooit tot stand komt zonder de voortdurende sturing van externe intelligentie, moet er een externe intelligentie zijn die de schepping heeft veroorzaakt van de ontelbare complexe functionerende systemen in de natuur.
– Omdat het niveau van complexiteit van de functionerende systemen in de natuur de vermogens van de mens om ze te creëren overstijgt, is de vereiste externe intelligentie voor de schepping van de natuur van een veel hogere orde.
Deze twee conclusies zijn het rechtstreekse gevolg van het toepassen van de wetenschappelijke methode om de vraag te beantwoorden of er wel of niet een God bestaat die alle gemaakt heeft. De volgende vraag is of we bereid zijn deze wetenschappelijke uitkomst te accepteren, of dat we liever alles op alles zetten om deze evidente realiteit opzij te schuiven.

Bron

Waarom schrijven jullie God eigenlijk niet met een hoofdletter?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door univers » 28 dec 2019, 07:36

Vraagje 4l13N

Geloof je er zelf in ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

4l13N

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door 4l13N » 28 dec 2019, 07:53

univers schreef:
28 dec 2019, 07:36
Vraagje 4l13N

Geloof je er zelf in ?
Ja, ik heb een tijd geleden de waarheid gevonden.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door univers » 28 dec 2019, 07:59

Ja, ik heb een tijd geleden de waarheid gevonden.
Dat is mooi.
En wat is de waarheid ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Gast1 » 28 dec 2019, 09:19

4l13N schreef:
28 dec 2019, 07:11

Bron

Waarom schrijven jullie God eigenlijk niet met een hoofdletter?
Mooi stuk 4l13N ;P!

Ik ben ervan overtuigd dat God bestaat die ik nu wel met een hoofdletter schrijf.
Dat is dan ook de God die alles geschapen heeft, God als 'kracht', God als 'universele Kracht' en die God is in mij en in alles vertegenwoordigd.
Je zou kunnen zeggen dat alles en dus ook ik, een kind van die God ben. Net als Jezus, die een vleesgeworden mens was.

God (met hoofdletter -omdat het nu het begin van een nieuwe zin is-) zoals beschreven in de diverse oude geschriften, schrijf ik met een kleine g.
Die (persoonlijke) god verdient in mijn beleving geen hoofdletter ... en als je de bijbel leest, dan lees je ook dat dat 'wezen' geen hoofdletter verdiend.
Die 'godheid' heeft de gehele wereldbevolking een keer vermoord (op een paar lieden na) en steden doen verbranden, mensen gruwelijk gestraft wat zelfs aangemoedigd werd.
Één ding klopt echter wel: de mens is geschapen als evenknie van die godheid; sinds het bestaan (Kaïn en Abel) slaan we elkaar de hersens in.
Dus die godheid is in zijn eigen opdracht volledig en gaaf geslaagd.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Determinist » 28 dec 2019, 10:27

4l13N schreef:
28 dec 2019, 07:11
De seculiere media en het onderwijs zetten alle zeilen bij om de massa te laten geloven dat er geen bewijs is voor het bestaan van God.
Klopt. Dat bewijs is er niet. Tevens ook niet dat er wel goden bestaan.
Laten we het omnderwijs dus maar vrij houden van dergelijke speculaties. Er is nog genoeg te leren over zaken waar we wel wat van weten. Daar hebben we het al druk genoeg mee.
Ze projecteren het denkbeeld in onze gedachten dat wetenschap en God haaks op elkaar staan. Niets is echter minder waar. De wetenschap levert heel wat overtuigende bewijzen voor het bestaan van God.
Over welke god hebben we het hier? Ik heb geen bewijs voor Zeus en Thor kunnen ontdekken.
Maar waarschijnlijk wordt hier de god bedoeld die we met een grote G moeten schrijven, opgelegd door mensen die toevallig in een god met grote G geloven. Onze God bestaat en die andere god bestaat niet. Wij van WC Eend...
Het is zelfs zo dat wetenschap en geloof in God nauw met elkaar verweven zijn. Diverse grondleggers van de moderne wetenschap verrichtten hun onderzoekingen vanuit een liefde voor God en een verlangen om zijn grootheid te onderscheiden in hetgeen Hij gemaakt heeft. Ook vandaag zijn duizenden wetenschappers overtuigde gelovigen, die ervaren dat God hen stimuleert om betere wetenschap te bedrijven.
Vroeger was wijwel hiereen gelovig en daarom ook veelal iedereen die wetenschap bedreef een gelovige.
Wetenschap gaat niet over wat je gelooft, maar over hoe je onderzoekt. Dat je motivatie vanuit geloof komt zegt niets over het wel dan niet correct zijn van je geloof. Zoals je verstand kan hebben van muziek en er alles over kan vertellen maar geen noot kan zingen en geen enkele fijne toon uit een instrument kan halen.
Zoals Albert Einstein zei:
Einstein heeft het nooit gehad over god met een grote G, zelfs niet over een god met kleine g. Het is de god van Spinoza.
Pantheism dus.
Om te weten of er wel of niet een schepper bestaat, moeten we wetenschappelijk antwoord krijgen op deze vraag: kunnen complexe, functionerende systemen ontstaan ZONDER de invloed van externe intelligentie? Of bewijst de wetenschap dat een complex functionerend systeem altijd een externe intelligentie VEREIST?
Ja dus. Complexiteit onstaat vanzelf zonder intelligentie. Dat noemen we emergence. Wie zich verdiept in de vakgebieden die over orde en chaos gaan en de achterliggende fundamenten die bestudeerd worden vindt talloze complexe systemen die vanzelf opkomen en verdwijnen.
EXPERIMENTEN hebben alle hetzelfde resultaat: geen enkel complex functionerend systeem komt ooit tot stand zonder de voortdurende sturing van externe intelligentie.
Evolutie is een goed voorbeeld van een systeem dat vanzelf complexiteit laat ontstaan. Al meer dan een eeuw wetenschappelijk vastgesteld in experimenten, theorie en waarneming. Wie dit verwerpt, verwerpt wetenschap. En het artikel ging toch over het aannemen van wetenschap in onderzoek naar de realiteit?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door univers » 28 dec 2019, 10:37

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door univers » 28 dec 2019, 11:40

Je ontstaan.



En dit is ook maar een aanname.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Mypos » 28 dec 2019, 12:11

Determinist schreef:
28 dec 2019, 10:27
Zoals Albert Einstein zei:
Einstein heeft het nooit gehad over god met een grote G, zelfs niet over een god met kleine g. Het is de god van Spinoza.
Pantheism dus.
Om te weten of er wel of niet een schepper bestaat, moeten we wetenschappelijk antwoord krijgen op deze vraag: kunnen complexe, functionerende systemen ontstaan ZONDER de invloed van externe intelligentie? Of bewijst de wetenschap dat een complex functionerend systeem altijd een externe intelligentie VEREIST?
Ja dus. Complexiteit onstaat vanzelf zonder intelligentie. Dat noemen we emergence. Wie zich verdiept in de vakgebieden die over orde en chaos gaan en de achterliggende fundamenten die bestudeerd worden vindt talloze complexe systemen die vanzelf opkomen en verdwijnen.
EXPERIMENTEN hebben alle hetzelfde resultaat: geen enkel complex functionerend systeem komt ooit tot stand zonder de voortdurende sturing van externe intelligentie.
Evolutie is een goed voorbeeld van een systeem dat vanzelf complexiteit laat ontstaan. Al meer dan een eeuw wetenschappelijk vastgesteld in experimenten, theorie en waarneming. Wie dit verwerpt, verwerpt wetenschap. En het artikel ging toch over het aannemen van wetenschap in onderzoek naar de realiteit?
Einstein was een persoon die het heel vaak over Gof had. Wel in de zin van dat hij zelf persoonlijk geen geloof had in een God. Maar dat er meer tussen hemel en aarde was was zeker wel een geloof van Einstein.

A human being is part of the whole called by us universe, a part limited in time and space. We experience ourselves, our thoughts and feelings as something separate from the rest. A kind of optical delusion of consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from the prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty. The true value of a human being is determined by the measure and the sense in which they have obtained liberation from the self. We shall require a substantially new manner of thinking if humanity is to survive. (Albert Einstein, 1954)

The most beautiful and most profound experience is the sensation of the mystical. It is the sower of all true science. He to whom this emotion is a stranger, who can no longer wonder and stand rapt in awe, is as good as dead. To know that what is impenetrable to us really exists, manifesting itself as the highest wisdom and the most radiant beauty which our dull faculties can comprehend only in their primitive forms - this knowledge, this feeling is at the center of true religiousness.
( Albert Einstein - The Merging of Spirit and Science)

https://www.spaceandmotion.com/albert-e ... eology.htm

ALs je trouwens goed kijkt naar de basis van alles wat er is wat we hebben ontdekt met onze huidige wetenschap dan is het vrij bizar dat er in de Mainstream een wereldbeeld bestaat van een materieel universum. En dat er geen andere mystieke processen bij komen kijken. Als je op het kleinste niveau kijkt dan zie je dat alles bestaat uit 99% NIETS en de 1% materie schiet in en uit onze dimensie. Als je dat niet laat nadenken over of er misschien toch meer is tussen hemel en aarde weet ik het ook niet meer.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door univers » 28 dec 2019, 12:16

Als je dat niet laat nadenken over of er misschien toch meer is tussen hemel en aarde weet ik het ook niet meer.
De aarde staat vast.
Maar waar eindigt de hemel ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Determinist » 28 dec 2019, 12:37

Ik als hardcore atheïst ervaar ik intense mystiek en spiritualiteit. Als klein kind sinds ik kan herinneren heb ik nagedacht over de werkelijkheid en de wonderen daarvan.
Maar ik hou graag mijn voeten op de Aarde om niet in de val te lopen zaken aan te nemen die geen aannemelijkheid bezitten.
Dat houdt je scherp en duwt je richting het aanleren van nieuwe inzichten.

Ik vraag vaak gelovigen die openlijk hun geloof vanuit de bijbel prediken of ze de boeken ook zo intens gelezen hebben.
En vaak ik dat niet zo. Ze hebben hun geloof van anderen. Ze kennen regels en passages, maar nog nooit van kaft tot kaft gelezen.

Hoe kan het dat ik als atheïst de bijbel van kaft tot kaft gelezen heb en dat deze prominent tussen mijn andere boeken staat?
Wie heeft de koran gelezen en de oosterse religieuze geschriften? Niet heel veel mensen.

Omdat ik wil weten waar het over gaat, neem ik de moeite om het zelf tot mij te nemen. En wellicht daardoor juist meer atheïstisch geworden ben omdat ik het inderdaad wèl gelezen heb.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Mypos » 28 dec 2019, 16:56

Determinist schreef:
28 dec 2019, 12:37
Ik als hardcore atheïst ervaar ik intense mystiek en spiritualiteit. Als klein kind sinds ik kan herinneren heb ik nagedacht over de werkelijkheid en de wonderen daarvan.
Maar ik hou graag mijn voeten op de Aarde om niet in de val te lopen zaken aan te nemen die geen aannemelijkheid bezitten.
Dat houdt je scherp en duwt je richting het aanleren van nieuwe inzichten.

Ik vraag vaak gelovigen die openlijk hun geloof vanuit de bijbel prediken of ze de boeken ook zo intens gelezen hebben.
En vaak ik dat niet zo. Ze hebben hun geloof van anderen. Ze kennen regels en passages, maar nog nooit van kaft tot kaft gelezen.

Hoe kan het dat ik als atheïst de bijbel van kaft tot kaft gelezen heb en dat deze prominent tussen mijn andere boeken staat?
Wie heeft de koran gelezen en de oosterse religieuze geschriften? Niet heel veel mensen.

Omdat ik wil weten waar het over gaat, neem ik de moeite om het zelf tot mij te nemen. En wellicht daardoor juist meer atheïstisch geworden ben omdat ik het inderdaad wèl gelezen heb.
Ja wat is het nou? Ben je een atheist of ben je net als Einstein religieus? Het kan niet beide.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door univers » 28 dec 2019, 17:02

Wat was Leonardo da Vinci ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?

Bericht door Determinist » 28 dec 2019, 17:04

Mypos schreef:
28 dec 2019, 16:56
Ja wat is het nou? Ben je een atheist of ben je net als Einstein religieus? Het kan niet beide.
Dat hangt af wat jij als religieus ziet.
Er zijn bijvoorbeeld veel boeddhisten die zichzelf als atheïst zien.

Net als Einstein geloof ik niet in een persoonlijke god zoals voorgesteld in de drie grote religies.
Filosofisch kan ik mij vinden in de visies van Einstein op basis van Spinoza's "god".
Maar ik zal het nooit een "god" noemen omdat dit veelal een betekenis heeft die niet lijkt op hoe ik naar de werkelijkheid kijk.

Plaats reactie