Geloofden alle volken ooit in één God?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
4l13N

Geloofden alle volken ooit in één God?

Bericht door 4l13N » 30 dec 2019, 10:58

Waar komt godsdienst vandaan? Als je dat aan een gemiddelde wetenschapper vraagt, zul je waarschijnlijk te horen krijgen dat godsdienst langzaam is ontstaan uit de aanbidding van natuurfenomenen. Godsdienst is daarmee volgens veel wetenschappers simpelweg een uiting van onwetendheid. Maar hoe ging deze veronderstelde evolutie van godsdienst dan in z’n werk? Zijn er aanwijzingen die laten zien hoe godsdienst zich vanaf de vroegste tijden ontwikkelde?

https://weet-magazine.nl/wp-content/upl ... dienst.pdf

Gast1

Re: Geloofden alle volken ooit in één God?

Bericht door Gast1 » 31 dec 2019, 09:59

Het topic-titel behalst een vraag en daarna volgt meteen een nieuwe vraag in de daaronder staande tekst: Waar komt godsdienst vandaan?
Vervolgens aansluitend nog twee vragen over godsdienst 4l13N ... die niet die 'ene God' betreffen.

Ik herhaal mijn eerdere tekst uit het topic: 'Kunnen we ooit bewijzen dat er een god bestaat?' ... die hier mogelijk ook toepasbaar is.
Waarbij ik overigens de laatste twee zinnen rood van heb gekleurd, daar dit volgens mij het ontstaan van godsdienst aanwijst.
En tevens mijn antwoord op de drie gestelde vragen is ... wat ik al talloze keren (en jaren) eerder heb geponeerd.
Gast1 schreef:
30 dec 2019, 08:47
taigitu schreef:
29 dec 2019, 10:41
Het 'je veilig voelen' is de basis/oorsprong van het geloof in God.
Je veilig voelen is een oerbehoefte. Zowel bij de mens als het dier.
En daar is de mens creatief mee aan de gang gegaan.
En zo zou dat inderdaad kunnen zijn.
Het geloof in de persoonlijke god kán ontstaan zijn uit angst.
Er zijn stromingen geweest (en nog) die die angst als een soort machtsmiddel (religie) hebben aangewend, hetwelk (later) tot een financieel / commercieel gewin werd (en nog).
Angst en onwetendheid heeft de mens daaropvolgend aangezet naar speurwerk en begrip, daar kennis ontbrak.
Inmiddels heeft dat geleid tot veel meer inzicht.

Anderzijds kán de persoonlijke god ook een bestaand Figuur zijn geweest, die écht heeft bestaan.
Iemand met een -destijds- onvoorstelbare kennis en handelswijze (mogelijk iemand waarvan er meerderen waren).
Denk hierbij als voorbeeld aan de cargocult *klik*
In zeer vroegere tijden -toen er veel angst, onkunde en onbegrip was- kan deze Figuur 'aangewezen' zijn als iemand die ervoor gezorgd heeft dat al dat wat er is, is.

En die laatste optie is een voor mij zeer aannemelijke optie, de meeste religiën die een persoonlijke god aanhangen, wijzen immers 'naar boven' ...
En daarvan lijken bewijzen te bestaan.

Plaats reactie