Hoort bij de biecht geen geheimhouding ?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Hoort bij de biecht geen geheimhouding ?

Bericht door Tammy » 10 jan 2020, 17:55

Ik las net een artikel die ik hieronder zal plaatsen over een kerk in Utah die een man aangaf bij de politie.
Tijdens de biecht biechte de man kindermisbruik op.
Voor mij zeker reden om de man aan te geven maar ik dacht altijd dat de biecht heilig was.
Dus niet doorvertellen wat iemand zegt.
Dit is in Amerika.
Kan dit ook in Europa of is hier echt geheimhouding ?
Zijn vrouw eist miljoenen , ongelooflijk dat ze achter haar man blijft staan.
Maar helaas die mensen zijn er zonder schaamte .

<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
De Church of Jesus Christ of Latter-day Saints in Salt Lake City.

Kerk VS geeft man aan na biecht, echtgenote eist miljoenen.

SALEM - Een Amerikaanse kerk die een man aangaf die kindermisbruik had opgebiecht, is aangeklaagd door zijn echtgenote. Zij vindt dat de instelling duidelijk had moeten maken dat de biecht van haar man niet privé zou blijven en wil miljoenen schadevergoeding, bericht CNN.

Haar man biechtte bij een geestelijke op dat hij een kind seksueel had misbruikt, waarna de kerk, de Church of Jesus Christ of Latter-day Saints in Salt Lake City, hem aangaf bij de autoriteiten. Die arresteerden de man en hij ging voor vijftien jaar de cel in.

Zijn echtgenote Kristine Johnson eist nu een schadevergoeding van 9,5 miljoen dollar (ruim 8,5 miljoen euro). Dat ziet ze als compensatie voor het verlies van inkomen, de emotionele schade en het verliezen van haar man door deze situatie. Ook wordt er een extra 40.000 dollar (36.000 euro) geëist voor de kosten van de rechtszaak.

De vrouw vindt ook dat de kerk het eigen beleid negeerde door de biecht niet geheim te houden. Een woordvoerder van de instelling zegt dat „de kerk vindt dat leiders en leden moeten voldoen aan alle wettelijke verplichtingen om misbruik aan burgerlijke autoriteiten te melden.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2765250 ... -miljoenen

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hoort bij de biecht geen geheimhouding ?

Bericht door Fenna » 10 jan 2020, 18:29

Biecht hoort geheim te blijven ongeacht wat, maar ik kan mij voorstellen dat iets te erg is om voor je te houden en dat je dan als priester in gewetensnood komt en de geheimhoudingsplicht van de biecht verbreekt.
Maar het is natuurlijk echt Amerikaans om daar een slaatje uit te slaan 'omdat ze haar man daardoor is kwijt geraakt'.
Wie wil nog met zo'n vent iets te maken hebben?
Ze zou er blij mee moeten zijn dat die vent nu gestopt is.
Ik zou niet voor mezelf instaan als hij met zijn poten aan kinderen had gezeten, ik weet 100% zeker dat hij niet blij zal zijn en dan druk ik mij zeer zacht uit.
Dan ga je bij mij over een grens heen. [burn]
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Hoort bij de biecht geen geheimhouding ?

Bericht door Kristof Piessens » 10 jan 2020, 18:37

Hier is de discussie al gevoerd en nog steeds niet ten einde, maar gezien dat artikel is het de vrouw die daar van af wist dat er misbruik plaatsvond, alleen zij had dat moeten aangeven, biechtgeheim heeft nog een ethische kant vind ik, maar he wie ben ik om daar over te oordelen ?

Langs de andere kant, de kerk heeft de gewoonte de biecht ook te beschouwen als geheim en eventuele bekendmakingen via de biecht ook niet als echt te beschouwen of er iets mee te doen, als het gaat om levens redden wordt dat iets anders, want zelfmoord bvb wordt zelden beschouwd als schadeoorzaak aan derden...wel een bekentenis in de biecht, op dit punt is het niet de kerkelijke taak om mensen aan te geven die via de biecht iets bekendmaken, zo heeft dat toch altijd gewerkt of niet, en de kerk staat bekend om de zeer zeldzame veranderingen in de eeuwen dat ze bestaan.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Hoort bij de biecht geen geheimhouding ?

Bericht door Vitharr » 10 jan 2020, 18:40

Dat ligt aan de kerk Tam. Deze kerk is Mormoons. Je bent waarschijnlijk in de war met de katholieke kerk. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Hoort bij de biecht geen geheimhouding ?

Bericht door Vitharr » 10 jan 2020, 18:45

Ik heb nog even verder gezocht voor je want ik was zelf de details kwijt. Bij katholieken biecht je tegen een priester die geheimhoudingsplicht heeft. Bij mormonen moet je ook aan de betrokkenen opbiechten. Dat is nogal een verschil. ZIe:

https://en.wikipedia.org/wiki/Confession_(religion)
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Hoort bij de biecht geen geheimhouding ?

Bericht door taigitu » 10 jan 2020, 19:30

Australische priesters moeten biechtgeheim doorbreken, maar dat gaan ze niet doen

31 augustus 2018

Het hoofd van de Australische bisschoppenconferentie, Mark Coleridge, hield vrijdag een persconferentie naar aanleiding van de aanbevelingen
die de koninklijke Australische onderzoekscommissie kindermisbruik afgelopen december deed.

De katholieke kerk in Australië is niet van plan zich te houden aan nieuwe wetten, die voorschrijven dat priesters het biechtgeheim moeten doorbreken
als ze tijdens de biecht horen van misbruik van kinderen.

Daarmee stevenen de Australische bisschoppen af op een stevig conflict met in elk geval twee van de acht Australische staten,
waar de nieuwe wetgeving al is ingevoerd. Ook andere staten overwegen ditzelfde wettelijke antwoord op het misbruikschandaal in de katholieke kerk,
dat ook in Australië omvangrijk is.

Het hoofd van de Australische bisschoppenconferentie, Mark Coleridge, noemde de nieuwe wet vrijdag tegen persbureau Reuters ondoordacht en onuitvoerbaar.
Slachtoffers zijn blij met de nieuwe regels, maar volgens Coleridge wordt het voor hen niet veiliger als priesters verhalen over misbruik,
gedaan tijdens de biecht, moeten doorgeven aan de politie. “En de nieuwe wet ondermijnt de religieuze vrijheid.
De biecht is een deel van onze godsdienst waarover niet te onderhandelen valt. Het belichaamt de verhouding tussen de gelovige en God.”

Dit is geen strikt Australische uitleg van de biecht; in de katholieke kerk geldt de biecht wereldwijd als onschendbaar.
Nergens, dus ook in Nederland niet, verplicht de kerk de geestelijken misdrijven aan te geven bij de politie.
Het rooms-katholieke Wetboek van Canoniek Recht zegt dat zo: 'Het biechtgeheim is onschendbaar; daarom is het de biechtvader ten strengste verboden
met woorden of op welke andere wijze en om welke reden ook over de boeteling ook maar iets bekend te maken.'

Priesters kunnen er bij de biechtelingen wel op aandringen naar de politie te gaan. “Als je een misdaad hebt gepleegd,
word je toch echt eerst naar de politie verwezen en bepaalt de rechter de straf”, zei bisschop Gerard de Korte van Den Bosch daarover deze week
in het Theologisch Elftal in Trouw.

Onderzoekscommissie

Een onderzoekscommissie in Australië onthulde eind december dat tienduizenden kinderen slachtoffer zijn geweest van misbruik.
Bij 60 procent daarvan was de katholieke kerk betrokken. De commissie adviseerde de regering het biechtgeheim op te heffen in geval van misbruik.
Die aanbeveling werd meteen bekritiseerd door de bisschoppen.


Maar ook zij kwamen onder vuur te liggen. De aartsbisschop van Adelaide, Philip Wilson, nam in juli ontslag.
Hij was veroordeeld tot een gevangenisstraf, omdat hij wist van misbruik door priesters, maar dat had verzwegen.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bc22a2d0/


Afbeelding

Mannen die kinderen misbruiken mogen lichamelijk gecastreerd worden van mij.
Zeker grondpersoneel van de katholieke kerk die tot in de vorige eeuw jongentjes,
die in koren zongen en mooie hoge stemmen hadden, stiekem castreerden en dat
lieten doorgaan aan de ouders als was hun zoontje door een dier aangevallen in het bos.
Deze jongens werden castraten genoemd.
Vrouwen die kinderen misbruiken mogen een navenante zware behandeling krijgen.
4000 jongens jaarlijks verminkt

- Castratie vond bij jongens meestal plaats als ze ongeveer acht jaar oud waren.

- Het kwam vooral in Italië veel voor. Op het hoogtepunt, in de 18e eeuw, werden jaarlijks 4000 jongens gecastreerd.

- Een bekende methode was de zaadleiders door te snijden, waarna de testikels ‘indroogden’.

- De ingreep was taboe en als verklaring voor de verminking werd meestal een ziekte of een vaag verhaal over een aanval van een beer opgevoerd.

- Castratie leidde tot een aantal afwijkingen. Castraten werden doorgaans heel lang en hun ledematen waren langer dan normaal omdat de botgroei niet door geslachtshormonen werd afgeremd. Hun geslachtsorganen waren vaak onontwikkeld, maar werkten soms wel. Hun huid was bleek en ze hadden geen baardgroei, maar veel hoofdhaar en neiging tot overgewicht, ronde heupen en smalle schouders.

Lees het hele artikel: https://historianet.nl/cultuur/castraat ... r-de-kunst
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Hoort bij de biecht geen geheimhouding ?

Bericht door Tammy » 11 jan 2020, 07:57

Ik snap jouw gevoelens heel goed Fenna.
Ik zou ze ook hebben.
Die vrouw snap ik echt niet ook haar emotionele schade waar ze het over heeft.
Het kindje heeft dat maar daar praat ze niet over.

Vitharr , je kan wel zien dat ik niet opgegroeid ben met het geloof.
Ik ben in Salt Lake City geweest en uren door Utah gereden, ben bekend dat daar de Mormonen leven.
Heb de stad helaas niet kunnen bezoeken wegens tijdgebrek , alleen geland en geslapen.
Maar ik heb altijd gedacht dat biechten in elke religie hetzelfde was , dus ook de geheimhouding maar dat schijnt dus niet zo te zijn.
Bedankt voor de informatie en Kristof en Taigitu ook. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie