Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door Tammy » 14 jan 2020, 09:23

De vorige Paus moet zich niet bemoeien met de huidige Paus en zijn beleid.
Men moet hem dat duidelijk maken.
Hoop dat er iemand dat durft in het Vaticaan.

<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding
De twee pausen in een vriendschappelijke ontmoeting in december 2018.

Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Verplicht of niet? De ex-paus breekt de belofte zich terug te trekken. In een nieuw boek zet hij zijn opvolger onder zware druk: blijf af van het celibaat.

Gaan de twee pausen de strijd met elkaar aan? Het pleidooi van emeritus paus Benedictus XVI voor onverkorte handhaving van het celibaat is in essentie een nieuwe poging paus Franciscus te ondermijnen en al degenen af te stoppen die met Franciscus vinden dat de katholieke kerk in beweging moet komen.

Maandag publiceerde de Franse krant Le Figaro uittreksels uit een deze week te verschijnen boek van de 92-jarige Benedictus samen met de conservatieve kardinaal Robert Sarah uit Guinee, prominent lid van de Romeinse curie, het bestuursapparaat van het Vaticaan. In hun introductie zeggen ze dat het boek is geschreven „in de geest van de gehoorzaamheid” van een zoon aan zijn vader. Maar even later citeren ze kerkvader Augustinus: ‘Ik kan niet zwijgen.’

Lees het volledige artikel op onderstaande link:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/13/ga ... t-a3986645

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door univers » 14 jan 2020, 09:34

Het is toch van de zotte dat twee seniele ouwe lullen, macht uitoefenen over miljoenen mensen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door Tammy » 14 jan 2020, 09:42

Die miljoenen mensen kiezen daar zelf voor Univers.
Ik heb dat nooit begrepen en zal het ook nooit begrijpen.
Ik heb de adoratie gezien voor de Paus bij mijn Italiaanse familie in Napoli.

Ze noemen hem papa , heeft me een half uur gekost om erachter te komen over wie ze het hadden.
Ik wist niet dat Italianen de Paus papa noemen, ik dacht waar hebben ze het toch over ?
Voor mij ongelooflijk om te zien en voor hun heel moeilijk dat ik niet in god geloof.
Maar ieder zijn of haar keus zeg ik altijd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door univers » 14 jan 2020, 10:11

In de middeleeuwen, had ik nu op de brandstapel gestaan.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door Tammy » 14 jan 2020, 10:19

Dat denk ik ook Univers.
Eigenlijk weet ik het wel zeker.
De macht van de kerk was toen al akelig groot.
En hoe jij dingen ziet en voelt en jouw visie op veel zaken , dat had je in de middeleeuwen niet overleefd.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door univers » 14 jan 2020, 11:41

Zeker weten, was ik nu in vieren gedeeld. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door Tammy » 14 jan 2020, 11:57

Ooh jakkes naast de brandstapel hadden ze dat ook nog als straf.
Brrr moet er niet aan denken hoe die mensen geleden hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door univers » 14 jan 2020, 12:06

Die risico liep jij ook, Tammy.
Als ongelovige. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door Tammy » 14 jan 2020, 12:19

Zeker weten ik ook Univers.
Die tijd zou niks voor mij zijn geweest.
Ondanks mijn aversie tegen Pausen hoop ik dat de huidige Paus niet luistert naar de vorige.
Maar de boel wat moderner gaat maken.
Maar ik moet het eerst nog zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door Annemiet » 14 jan 2020, 13:28

univers schreef:
14 jan 2020, 09:34
Het is toch van de zotte dat twee seniele ouwe lullen, macht uitoefenen over miljoenen mensen.
Macht is relatief in dit geval denk ik... Hun macht ebt eerder weg denk ik, net als het blinde geloof in de kerk. :grin:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door Tammy » 14 jan 2020, 14:23

De strijd geeft Benedictus al op voordat hij echt is begonnen.

<<<<<<<<<<<<

Benedictus wil nu zijn naam uit ’celibaatboek’ na rel.

VATICAANSTAD - Voormalig paus Benedictus XVI heeft kennelijk spijt van zijn medewerking aan een omstreden boek dat woensdag uitkomt. Hij wil dat de uitgever zijn naam verwijdert als co-schrijver, zo heeft zijn persoonlijk secretaris dinsdag bekendgemaakt.

In het boek staat dat het celibaat heilig is binnen de kerk en dat daar niet aan mag worden getornd. Aanleiding voor die stelling is dat de huidige paus Franciscus vorig jaar zei dat ook getrouwde mannen priester moeten kunnen worden in afgelegen gebieden waar een tekort is aan priesters. „Ik kan mij hier niet over stilhouden”, aldus Benedictus in het boek.

Rooms-katholieke wetenschappers hebben vraagtekens gezet bij de uitspraak die de positie van Franciscus zou kunnen aantasten. Tegelijkertijd zijn er zorgen om de geestelijke en lichamelijke gesteldheid van Benedictus, die erg verzwakt is.

Aartsbisschop: Benedictus wil naam laten schrappen

Volgens aartsbisschop Georg Ganswein heeft Benedictus de belangrijkste schrijver van het boek, kardinaal Robert Sarah, gevraagd zijn naam te schrappen van de kaft, uit de introductie en de samenvatting.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1737270 ... oek-na-rel

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door univers » 14 jan 2020, 14:25

Dat noemen we, zijn snor drukken.
Mijn naam is haas.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door Gast1 » 15 jan 2020, 18:27

Tammy schreef:
14 jan 2020, 09:42
Die miljoenen mensen kiezen daar zelf voor Univers.
Met wijsheid geschreven, vroeger werd het door de kerk met een kleine k afgedwongen en tegenwoordig kun je er zelf voor kiezen.

Dit is wat ik las in het digitale AD:
De gepensioneerde paus Benedictus XVI heeft zich in een boek over de crisis rond het misbruik in de Katholieke Kerk sterk gekant tegen een versoepeling van het celibaat.
Hij roept zijn opvolger Franciscus op niet mee te gaan in de verleiding om het celibaat op te geven.
De huidige paus Franciscus zou overwegen om het celibaat op te heffen en dat vind ik een prima zaak.
Daarnaast is het celibaat een volstrekt onnatuurlijk fenomeen.

Voor wat betreft 'twee seniele ouwe lullen' zou ik enkel de 92-jarig paus Benedictus XVI die titel kunnen toeschuiven.
Een vastgeroest fossiel pur sang.

Ik heb dat allemaal een beetje bijgehouden hoe dat in elkaar zit, waarbij 'The Two Popes' op Netflix daar een best juiste afspiegeling van is.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door Tammy » 16 jan 2020, 08:15

Afbeelding
Paus Benedictus XVI op het Sint Pietersplein in Vaticaanstad tijdens zijn laatste openbare optreden als paus. Tienduizenden mensen woonden de audiëntie bij.

Benedictus XVI maakt zichzelf tot speelbal in de strijd om de koers van de kerk.

Een ex-paus die zich bemoeit met het beleid van zijn opvolger op een heel gevoelig punt: dat kan alleen maar fout gaan.

Benedictus XVI had kunnen weten dat de tekst die hij schreef over het celibaat zou worden gebruikt in de al jaren durende strijd binnen de rooms-katholieke kerk over de juiste koers. Die strijd gaat telkens over de vraag: wat is in de kerk belangrijker, de praktijk of het ideaal? Alles wat de voormalige paus schrijft of zegt, wordt in de arena van dat gevecht getrokken. Met de ex-paus als speelbal.

Dat is er precies wat er deze week gebeurde. Op de dag dat de film ‘The Two Popes’ drie Oscar-nominaties kreeg, werd een boek aangekondigd van ex-paus Benedictus XVI en kardinaal Robert Sarah. Onderwerp: het celibaat. In het boek – titel: ‘Vanuit de Diepten van Onze Harten’ – pleiten de auteurs voor handhaving van het verplichte priestercelibaat, net op het moment dat paus Franciscus erover nadenkt of die regel in het Amazonegebied moet worden versoepeld vanwege het priestertekort daar.

lees het volledige artikel pp onderstaande link:

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bf32f0e9/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door taigitu » 19 jan 2020, 13:18

Dat het celibaat is aangenomen had één beslissende factor waardoor die regel dus wet werd.
En dat was niet de ethische maar een kwestie van hebzucht.
Het was namelijk zo dat getrouwde geestelijken aarde goederen hadden.
Wanneer deze geestelijke overleed verviel alles aan zijn vrouw en kinderen.
De kerk had het nakijken. En dat is natuurlijk niet leuk.
Door het celibaat in te stellen werd en niet gehuwd en alles wat de geestelijk
bezat verviel aan de kerk. En dat telt lekker op.
Dus hoe zou het gaan als de geestelijkheid weer mag trouwen en kinderen krijgt?
Zou de erfenis dan aan de kerk vervallen? Of verdeeld onder alle partijen?
Of zou de vrouw en de kinderen vervallen in armoede?
Ik denk niet dat we dat gaan meemaken.


Ik heb al eens eerder over het celibaat geschreven op het forum, lees het hele artikel:
viewtopic.php?f=42&t=17692

Hieronder het gedeelte over het crusiale punt van de omslag:
..............

Winnende motief
Een van die monnikenpausen, Benedictus VIII, opende in 1022 de Synode van Pavia met een uitgebreid pleidooi voor het celibaat.
Opvallend genoeg woog de teloorgang van spirituele waarden in zijn ogen minder zwaar dan de verkwanseling van de meer aardse schatten van de kerk.
De priesters die weigerden celibatair te leven kregen er van hem flink van langs. Dat waren ‘ontaarde vaders’, die voor hun ‘net zo ontaarde kinderen’
steeds meer goederen en erfdelen en ander kerkelijk bezit wegsluisden.
Hij was de eerste die repte van sancties tegen die kinderen.

En daarmee hadden pro-celibatairen eindelijk hun winnende motief. De belangen van de kerk en haar dienaren waren lijnrecht tegenover elkaar
komen te staan, met het priesterhuwelijk als pièce de resistance. De Paphnutius-achtigen zouden het verliezen.

De rooms-katholieke kerk moest een waarlijk onafhankelijke grootheid worden, ook in financieel opzicht

Voor nuance was in deze extreme tijden geen plaats. Er was tegelijk een reusachtige machtsstrijd gaande tussen keizers en pausen.
De hervormingspausen wilden de kerk losmaken uit de verknoping met de wereldlijke macht. Dat betekende ook de onafhankelijkheid
van priesters ten opzichte van de dynastieke belangen van hun nakomelingen. De rooms-katholieke kerk moest een waarlijk
onafhankelijke grootheid worden, ook in financieel opzicht. Ze moest daarom worden verkloosterd.


Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gaat Benedictus de strijd aan met Franciscus over celibaat?

Bericht door taigitu » 19 jan 2020, 13:27

Het celibaat is een verplichting tot seksuele onthouding en ongehuwd blijven voor geestelijken in de Rooms-Katholieke Kerk.
Wanneer is het celibaat eigenlijk ingevoerd en hoe heeft het celibaatsideaal zich in de loop der eeuwen ontwikkeld?

Celibaat: geen sacrament

Het celibaat maakt onder de noemer ‘priesterwijding’ onderdeel uit van de zeven sacramenten – sacramenten zijn rituelen, gebruiken of gewoonten die gelden als ‘essentiële geloofswaarheden’ – van de Rooms-Katholieke Kerk. Deze zeven sacramenten zijn: doop, vormsel, eucharistie, biecht, laatste oliesel, huwelijk en priesterschap.

Maar het celibaat zelf is geen sacrament, maar een pauselijke regel.
De gedachte achter het celibaat was dat de geestelijkheid zich niet op het aardse en lichamelijke (seks) moest richten,
maar op het hemelse, geestelijke niveau: God en het hogere.

Overigens is het celibaat niet een typische levensregel van het katholieke christendom.
Ook in andere religies en samenlevingen kwam en komt dit ideaal voor. De oudst bekende voorbeelden zijn de eunuchen, gecastreerde mannen die rond 2100 v.Chr. in Sumerië leefden. En uit het Romeinse Rijk kenden we de Vestaalse Maagden, die celibatair moesten leven. Ook in het boeddhisme kwam en komt de celibataire leefwijze veel voor onder monniken.

Voorgeschiedenis van het celibaat (ca.50-1075)

De pauselijke uitspraak over het celibaat had een eeuwenlange aanloop. Petrus, een discipel van Jezus van Nazareth, wordt vaak beschouwd als de eerste paus. Hij was ‘gewoon’ getrouwd. En in de Bijbel, in het Nieuwe Testament (1 Korinthiërs 7:9), schreef de apostel Paulus (ca. 3-64/67), die overigens zelf ongetrouwd bleef:

“Het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.”

Op het Concilie van Elvira (306) werden hogere geestelijken, zoals de paus, dekens en bisschoppen, verplicht tot onthouding, maar niet tot celibaat. Al op het Concilie van Nicea (325), bijeengeroepen door keizer Constantijn de Grote (ca.280-337), had het onderwerp celibaat’ op de kerkelijke agenda gestaan, met als doel om deze in te voeren voor bisschoppen en priesters. Maar ook hier werd geen officiële regel ingesteld. Het celibaat werd overgelaten aan ieders goeddunken.

De bisschop Augustinus van Hippo (354-430) schreef in zijn werk Confessiones (Bekentenissen) al over seks, dat hij als ‘vuil’ betitelde en zondig noemde. Deze gedachte ontleende Augustinus overigens niet uit de Bijbel, maar was afkomstig uit het neoplatonisme, de opleving van het gedachtegoed van de Griekse filosoof Plato vanaf de derde eeuw. In zijn denken was een kuis en ascetisch leven een belangrijk ideaal. Het lichamelijke was slecht en verwerpelijk, het geestelijke het hoogste goed.

Instelling door paus Gregorius VII in 1075, een wet vanaf 1123


Op de rooms-katholieke synode in Mainz in 1075 maakte paus Gregorius VII (1021-1085) bekend dat hij het celibaat instelde voor priesters én ook voor lagere geestelijken als diakenen. Zij moesten zich onthouden van seksuele handelingen en mochten dus ook niet huwen. Was een priester al getrouwd volgens de kerkregels, dan gold een uitzondering. Geestelijken die het celibaat toch overtraden (dit wordt nicolaïsme genoemd), zagen een zware straf tegemoet.

Toen aartsbisschop Siegfried deze boodschap in 1075 namens de paus afkondigde op de synode in Mainz, ontstond er een hoop tumult en werd hij uit zijn stoel gesleept door kwade geestelijken. Het celibaat was nu wel als disciplinaire regel ingevoerd, maar het werd pas echt opgelegd tijdens het Eerste Lateraanse Concilie in 1123, tevens voor gewone priesters. In dat jaar werd het celibaat een kerkelijke wet voor alle katholieke geestelijken. Sinds die tijd is het katholieke standpunt door de Rooms-Katholieke Kerk niet meer ingrijpend gewijzigd. Het Tweede Lateraanse Concilie (1139) bevestigde de verplichting van het celibaat nogmaals.

Mede onder invloed van de Renaissance, die tot een hernieuwde aandacht voor de individuele mens en het lichaam leidde, ontstond er scherpe kritiek op het celibaat. Met name vanuit het protestantisme en humanisme. Zo waren onder meer Desiderius Erasmus (1466-1536) en Maarten Luther (1483-1546) er fel tegen gekant, maar ook de katholieke keizer Karel V (1500-1558) moest niets van het celibaat hebben.

Het Concilie van Trente (1545-1563) onderstreepte daarom het belang van het celibaat nog eens, vooral om het contrast met de protestantse predikanten te maken, die niet aan het celibaat deden.

Het celibaat is sindsdien blijven bestaan in de Rooms-Katholieke Kerk. In de twintigste eeuw zijn er slechts minimale veranderingen in het ‘celibaatsbeleid’ van de Rooms-Katholieke Kerk doorgevoerd. Zo stond Pius XII (1876-1958) de katholieke priesterwijding toe van gehuwde protestantse predikanten of gehuwde anglicaanse priesters.

Het Tweede Vaticaans Concilie gaf in 1965 ruimte aan gehuwde mannen om tot diaken gewijd te worden. En, waren ze weduwnaar, dan konden diakenen ook na hun huwelijk nog gewijd worden. Maar de Rooms-Katholieke Kerk wilde het celibaat niet afschaffen. Dat bleek uit een encycliek – een pauselijke brief aan de bisschoppen en gelovigen -van paus Paulus VI (1897-1978) uit 1967: de Sacerdotales Caelibatus.

Gevolgen en impact celibaat: effectief?


Het ideaal van het celibaat inspireerde en stimuleerde rooms-katholieke geestelijken tot kluizenaarschap en heeft ook de stichting en groei van kloosters in de middeleeuwen een stevige impuls gegeven.

De instelling van het celibaat was overigens weinig effectief.

Van de twaalfde eeuw tot het Concilie van Trente, halverwege de zestiende eeuw, hadden veel bisschoppen en pausen vrijelijk relaties met vrouwen.
Dit leidde regelmatig tot buitenechtelijke kinderen. Deze praktijk was al gangbaar sinds de vroege Middeleeuwen.
Tal van pausen uit de vijfde en zesde eeuw waren erkende kinderen van geestelijken, zowel van bisschoppen en pausen.
Onder hen bevonden zich paus Damasus I (304-384), Felix III (ca.465-530), Silverius (ca.470-537) en Gregorius de Grote (ca.540-604).

https://historiek.net/celibaat-geschied ... ijk/76818/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie