Steeds meer christenvervolging in Afrika. Oorzaak: islamitisch extremisme

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Steeds meer christenvervolging in Afrika. Oorzaak: islamitisch extremisme

Bericht door Tammy » 16 jan 2020, 08:25

Je hoort er zo weinig over merk ik.
Misschien dat dat nu gaat veranderen, want het is erg wat daar aan de hand is.

<<<<<<<<<<

Afbeelding
Christelijke boeren bezoeken een kerkdienst in Kajuru, op 14 april 2019. In Nigeria woedt een strijd tussen islamitische herders en christelijke boeren, die al aan duizenden mensen het leven heeft gekost.

Steeds meer christenvervolging in Afrika. Oorzaak: islamitisch extremisme.

Christenen in Afrika krijgen steeds vaker te maken met zware tot extreme geloofsvervolging. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Open Doors, een organisatie die opkomt voor vervolgde christenen wereldwijd.

Vandaag publiceert Open Doors de nieuwe Ranglijst Christenvervolging, een jaarlijkse inventarisatie van de vijftig landen waar christenen het meeste gevaar lopen. Op de ranglijst staan zeventien Afrikaanse landen, drie meer dan vorig jaar. De grootste stijger is Burkina Faso, dat van de 61ste plaats naar de 28ste plaats is geklommen. In de toptien zijn weinig veranderingen te zien: Noord-Korea staat voor het negentiende jaar op rij op de eerste plaats.

De toename van de vervolging van christenen in Afrika komt volgens Open Doors vooral door islamitisch extremisme. De Verenigde Naties waarschuwden deze maand voor oprukkende jihadisten, die in Afrika steeds meer macht krijgen. Islamitische milities hebben in landen als Mali, Burkina Faso en Niger vaak vrij spel om christenen af te te zonderen, te verjagen of te vermoorden. Dinsdag werd bekend dat Frankrijk de strijd tegen deze milities gaat opvoeren.

Lees het volledige artikel op onderstaande link:

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b56abee1/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Steeds meer christenvervolging in Afrika. Oorzaak: islamitisch extremisme

Bericht door Fenna » 16 jan 2020, 09:30

Het tolerante geloof is niet zo tolerant.
Waarom daar niet meer aandacht aan word gegeven is mij een raadsel.
Men lijkt bang te zijn om als islamofoob weggezet te worden blijkbaar.
Ik ben van mening dat man en paard genoemd moet worden en niet dat een bepaalde groep gespaard word omdat het niet politiek correct is om ze te noemen.
https://wi.christenunie.nl/christenvervolging
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Steeds meer christenvervolging in Afrika. Oorzaak: islamitisch extremisme

Bericht door taigitu » 17 jan 2020, 12:14

Bij het lezen van de titel van dit topic kwam bij mij het woord Karma naar boven.
Hoe zijn de christenen omgegaan met de oorspronkelijke bevolking van Afrika
en met de bijbel in de hand ze hun land af te nemen. Ze te knechten en als niet-menselijk
te beschouwen maar volgens de bijbel als dier te categoriseren.
Deze mensen te gebruikten als slaven en 'voorwerp' in hun slavenhandel.
En nu met diezelfde bijbel in hun hand, waar dat alles nog steeds zo staat geschreven als opdracht van God,
is er nu gedeeltelijk vergelijkbaar heftigs aan de hand ten opzichte van christen zijn....... Zou bij een christen deze vergelijking
wel eens naar boven borrelen. Karma vanuit oud karmisch gedrag gebaseerd op Het Boek.....
Kanarie in de kolenmijn
Open Doors wil met de ranglijst bewustwording creëren over christenvervolging.
Daar hebben niet alleen christenen profijt van, zegt directeur Maarten Dees.
Volgens hem is christenvervolging vaak de spreekwoordelijke kanarie in de kolenmijn.
“Zeker in een aantal Afrikaanse landen zien we dat christenen vaak als eersten met verdrukking te maken krijgen.
Pas daarna ontaardt de situatie in grotere chaos en komt een land in het vizier van de wereld.
Waar christenen worden aangepakt, is er fundamenteel iets mis met de rechten van álle mensen.
Slavenhandelaren blij met de bijbel

Afbeelding
[*] "Als slaven en slavinnen mag je mensen kopen uit de omringende volken" (bijbeltekst)

Slavenhandel op de Afrikaanse kust.

Klik op het plaatje om terug te keren naar het feiten overzicht (via de link van dit artikel)

Honderden jaren lang hebben slavenhandelaren en slavenhouders naar de bijbel gewezen en geroepen:
'Lees zelf maar. De bijbel zegt dat je in slaven mag handelen, en dat je ze hard mag laten werken.'

Bijbel
Op een aantal plaatsen in de bijbel wordt slavernij inderdaad goedgekeurd.
Dat begint al in het Oude Testament, in het boek Genesis, waar Noach zijn zoon Cham vervloekt.
Noach veroordeelt Chams nakomelingen om eeuwig slaaf te zijn van de afstammelingen van zijn twee broers.
Verderop in de bijbel, in het boek Leviticus, staan de wetten en voorschriften die God op de berg Sinaï gaf aan Mozes.

In Leviticus hoofdstuk 25, de verzen 44 tot 46, staat letterlijk:
Als slaven en slavinnen mag je mensen kopen uit de omringende volken, of vreemdelingen die bij jullie wonen of de kinderen die zij in jullie land hebben gekregen.
Die slaven en slavinnen zijn je eigendom, je kunt hen als erfelijk bezit aan je kinderen nalaten; zij zullen voor altijd als slaaf voor je blijven werken.

De dominee
Afbeelding
Bijbel
De gereformeerde dominee Godfried Udemans (foto pijltje) baseerde zich op bovenstaande bijbeltekst toen hij in 1638 aan alle schippers en kooplieden
voorschreef hoe ze zich voortaan in hun handel en wandel netjes moesten gedragen.
En Udemans ging nog een stapje verder: "Ongelovigen en islamieten mogen als slaven gebruikt worden als ze in een rechtvaardige oorlog gevangen zijn,
of als ze voor een eerlijke prijs zijn gekocht van hun ouders of andere rechtmatige eigenaren, zoals dat nu gebeurt in Afrika,"
schreef de dominee.

Je kunt die vreselijke tekst vinden in Udemans' boek 't Geestelyck Roer van 't Coopmans Schip, dat in Slavenhaler een kleine rol speelt.
Opvallend is de term "rechtvaardige oorlog", die Udemans gebruikt. Die term leent hij van de beroemde jurist (rechtsgeleerde) Hugo de Groot.
Dertien jaar eerder, in 1625, schrijft Hugo de Groot in zijn boek Over het recht van oorlog en vrede, dat Afrikanen slaven aan Europeanen mogen verkopen,
als zij die "slaven hebben buitgemaakt tijdens een rechtvaardige oorlog".

Afranselen mag wel
In een ander stukje van de bijbel, in het boek Exodus (hoofdstuk 21, vers 20-21), staat dat iemand die zijn slaaf doodslaat straf verdient.
Afgeranselde slaafMaar als die afgeranselde slaaf nog twee dagen blijft leven en dan pas sterft, dan hoeft die eigenaar niét gestraft te worden.
Dan is het verlies van die slaaf (die geld waard is) voor hem al straf genoeg. Aldus die bijbeltekst.

In Slavenhaler zegt graaf Johan Maurits van Nassau (die de gouverneur was in Nederlands Brazilië) dat hij de slavenhouders heeft verboden
om hun slaven dood te slaan. Gewoon slaan mocht wel. Dat had Maurits dus niet zelf verzonnen, dat had hij in de bijbel gelezen!
Je kunt wel begrijpen tot welke ellende zo'n bijbeltekst heeft geleid.

Afbeelding
Deze slaaf (foto pijltje) heeft zweepslagen op zijn rug gehad.
De man die sloeg, kon zeggen dat hij de bijbel goed had gelezen, want hij had de slaaf niet doodgeslagen...

Tegenstanders
Natuurlijk waren er ook tegenstanders van slavernij, maar zij waren ver in de minderheid.
In 1615 noemde de Amsterdamse toneelschrijver Bredero de slavernij "onmenselijk en goddeloos".

De Middelburgse zeeman en handelaar Dierick Ruiters klaagde in 1623 in zijn boek Toortse der Zee-vaart over die verschrikkelijke gewoonte
in Afrika en Brazilië om geld te verdienen met het kopen en verkopen van mensen.

En de Middelburgse dominee Bernardus Smytegelt (1665-1739) was ook een fel tegenstander van de slavernij.
Hij vond het mensendiefstal, en dus in strijd met het achtste gebod: Gij zult niet stelen.
Zijn opvattingen maakten hem niet geliefd bij de kooplieden in Middelburg, het centrum van de Nederlandse slavenhandel
in de 17de en 18de eeuw. Op een donkere avond werd er zelfs een aanslag op de dominee gepleegd, die hij op wonderbaarlijke wijze overleefde.
Veel invloed had dominee Smytegelt niet. De hoge heren luisterden niet naar hem.
Want met slavernij kon je veel geld verdienen. En geld, dat ging boven alles.

http://www.slavenhaler.nl/frames-bijbel.html



Christelijke sekten bieden Afrikanen verlossing uit ellende

In Afrika groeit de aanhang van protestantse sekten.
Ze sluiten nauw aan bij het traditionele Afrikaanse geloof.
'Het christendom is superieur....

Lees het hele artikel: https://www.volkskrant.nl/mensen/christ ... ~b3a8c099/
Van onze correspondent Kees Broere17 januari 2000
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Steeds meer christenvervolging in Afrika. Oorzaak: islamitisch extremisme

Bericht door Tammy » 17 jan 2020, 12:54

Taigitu schreef :
Bij het lezen van de titel van dit topic kwam bij mij het woord Karma naar boven.
Hoe zijn de christenen omgegaan met de oorspronkelijke bevolking van Afrika
en met de bijbel in de hand ze hun land af te nemen. Ze te knechten en als niet-menselijk
te beschouwen maar volgens de bijbel als dier te categoriseren.
Deze mensen te gebruikten als slaven en 'voorwerp' in hun slavenhandel.
En nu met diezelfde bijbel in hun hand, waar dat alles nog steeds zo staat geschreven als opdracht van God,
is er nu gedeeltelijk vergelijkbaar heftigs aan de hand ten opzichte van christen zijn....... Zou bij een christen deze vergelijking
wel eens naar boven borrelen. Karma vanuit oud karmisch gedrag gebaseerd op Het Boek.....
Ik geloof niet in het woord Karma dus ook niet in de betekenis ervan.
Maar dat terzijde.
Wat de christenen met de bijbel in de hand vroeger hebben gedaan was afschuwelijk .
Maar dit artikel gaat over de vervolging van christenen door islamitisch extremisme en waarom zouden deze opgejaagde christenen aan karma denken ?
Zij zijn toch niet de slavendrijvers van vroeger ?
Wat Fenna zegt begrijp ik , het gewoon benoemen van deze vervolging word vaak niet gedaan.
Ik snap dat ook nooit waarom dat zo is.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Steeds meer christenvervolging in Afrika. Oorzaak: islamitisch extremisme

Bericht door taigitu » 17 jan 2020, 13:30

Tammy schreef:
17 jan 2020, 12:54

Ik geloof niet in het woord Karma dus ook niet in de betekenis ervan.
Maar dat terzijde.
Ik geloof dat karma vaak wordt beschouwd wordt als een mechanisme dat altijd
boven je hoofd blijft hangen, ook in eventuele opvolgende reïncarnaties.
Zelf zie ik het als een natuurlijk gevolg van iets wat je deed en daar eventueel
direct of later nog last van kan hebben. Ik zie het niet als een soort eeuwige straf.
Als ik bijvoorbeeld iets gemeens doe naar de ander, kan het zijn dat ik later geconfronteerd
wordt met iets wat hetzelfde is of er op lijk. Die bewustwording kan aan gaan knagen of ik
kan me schamen het ooit zelf gedaan te hebben. Het is een bewustwording van mijn eigen
gedrag en daar last van hebben. Die bewustwording kan er voor zorgen dat ik dat niet meer
zal doen, en mogelijk de 'schade' of hoe je het wil noemen, herstellen bij degene die ik het aandeed.
Dat is voor mij karma. Die wordt op deze manier opgelost en heeft in mij een verandering aangebracht.
Tammy schreef:
17 jan 2020, 12:54
Wat de christenen met de bijbel in de hand vroeger hebben gedaan was afschuwelijk .
Maar dit artikel gaat over de vervolging van christenen door islamitisch extremisme en waarom zouden deze opgejaagde christenen aan karma denken ?
Zij zijn toch niet de slavendrijvers van vroeger ?
Wat Fenna zegt begrijp ik , het gewoon benoemen van deze vervolging word vaak niet gedaan.
Ik snap dat ook nooit waarom dat zo is.
Wat ik mij afvroeg was :
' Zou bij een christen deze vergelijking wel eens naar boven borrelen.
Karma vanuit oud karmisch gedrag gebaseerd op Het Boek.....'

Zo kan ik weleens denken aan het gedrag van de Nederlanders die in Afrika zich daar misdragen hebben
tijdens de jaren van slavernij. En daar schaam ik mij voor als Nederlandse zijnde. Ook zo in andere
landen als Indonesië en Suriname. Want het verleden heeft zijn invloed op het heden en de toekomst.
Zo ben ik Katholiek gedoopt, maar niet opgevoed. Dat had een persoonlijke reden van mijn ouders.
Toen ik tientallen jaren weet kreeg van al het misbruik in de kerk en de Canoniek regel dat de dader
niet werd gestraft en ergens anders verder kon met zijn praktijken, heb ik me uit laten schrijven uit de kerk.
Daar heb ik op het forum al eens over geschreven. Ik wilde op geen enkele manier gelinkt of verbonden
zijn aan dat instituut. Ik kwam er wel achter dat je niet voor 100% uitgeschreven kan worden.
Je bent gedoopt en dus 'eigendom' van het instituut. Je naam blijft in de administratie staan en je wordt
nog steeds meegeteld in het totaal aantal leden.

Zo vraag ik me af of een christen wel eens denkt aan de tijd in Afrika waar ze de bijbelteksten gebruikten
voor hun regime daar. Want ook nu, in deze tijd, wordt er door christenen nog steeds, met vanuit de bijbel,
aangedragen teksten die in mijn optiek divers/verschillend(?) gebruikt worden.
Neem het niet mogen vaccineren in de Bible-belt, de Jehova-getuige die geen bloedtransfusie
mag hebben al zou het zijn/haar leven redden..... enz. Hoe makkelijk is het als je een boek in de hand hebt,
waarmee je jezelf kan vrijwaren van schuld voor negatieve acties/gevolgen die je doet of hebt gedaan, waarvan je de
'Leidinggevende' niet ter verantwoording kan roepen voor hetgeen Hij verordende. Want dat is een illusionair persoon.
Daarbij staan er in het OT zoveel gruwelen dat daar niet mee wordt geëvangeliseerd, ze beginnen pas bij Jezus (NT).
Het Nieuwe Testament is een verzameling religieuze geschriften behorend tot het christendom. Het vormt het tweede deel van het heilige boek van de christenen, de Bijbel. Hoewel precieze datering moeilijk is, wordt algemeen aangenomen dat de geschriften van het Nieuwe Testament dateren uit de tweede helft van de eerste eeuw tot het begin van de tweede eeuw na Christus. De naam is een vertaling van het Latijnse Novum Testamentum, wat een vertaling is van het Griekse Ἡ καινὴ διαθήκη (Hē kainḕ diathḗkē), "Het Nieuwe Verbond" of "Het Nieuwe Testament". De vroege christenen gebruikten deze benaming oorspronkelijk om hun relatie met de god van Israël aan te geven. Als brontekst voor de meeste hedendaagse vertalingen wordt het Novum Testamentum Graece gebruikt.

De geschriften van het Nieuwe Testament beschrijven de daden en woorden van Jezus, die de Messias (de Christus) genoemd wordt. Uit het geloof in hem als Messias is het christendom voortgekomen. Verder bevat het Nieuwe Testament een geschrift over de geschiedenis van de eerste christelijke gemeenschappen en een reeks brieven op naam van apostelen of familie van Jezus. Het Nieuwe Testament vormt daarmee de voornaamste basistekst van het christelijk geloof. Binnen dat geloof worden behalve de Bijbelteksten van het Oude Testament ook die van het Nieuwe Testament als het Woord van God d.w.z. geïnspireerd door God beschouwd. Veel orthodoxe christenen, maar met name fundamentalisten beschouwen het Oude en Nieuwe Testament letterlijk als het Woord van God.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Testament
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Steeds meer christenvervolging in Afrika. Oorzaak: islamitisch extremisme

Bericht door Tammy » 17 jan 2020, 14:43

Bedankt voor je uitleg Taigitu hoe jij het ziet.
Ook over Karma , ik kijk er anders tegenaan maar dat moet ook kunnen.
Ik merk alleen en dat zegt Fenna ook merk ik dat het beestje bij de naam noemen niet zo makkelijk is als het over islam extremisme gaat.
Heel vaak en dan heb ik het ook over andere artikelen in kranten door de jaren heen is dat er altijd andere zaken bij worden gehaald.

Vaak een vergelijk met een andere religie maar vaak niet 100 procent puur to the point.
Dat valt mij net als Fenna ook op.
En dat vind ik best opmerkelijk.
Extremisme komt in alle lagen van de samenleving voor.
In heel veel zaken.
Dus ook bij verschillende soorten religies .
Maar het woord islamfoob word heel snel uitgesproken in de media terwijl dat niet altijd het geval is.

Je schreef :
Zo kan ik weleens denken aan het gedrag van de Nederlanders die in Afrika zich daar misdragen hebben
tijdens de jaren van slavernij. En daar schaam ik mij voor als Nederlandse zijnde.
Ik ken jou niet persoonlijk maar wat ik weet is dat jij je nergens voor hoeft te schamen Taigitu.
Jij hebt een goed hart.
Wat mensen in het verleden met de Nederlandse nationaliteit hebben uitgevreten aan walgelijkheden en ellende heeft niks met jou te maken.
Net zoals ik niks te maken hebt met mijn voorvaderen de Romeinen die christenen voor de leeuwen gooiden in Roma.
Ik heb in het Colosseum gestaan in Roma en dacht aan die wreedheden.
Wat afschuwelijk moet dat zijn geweest.
Maar ik hoef mij niet te schamen want ik deed er niet aan mee.
Dan zouden alle Duitsers zich ook constant moeten schamen omdat Hitler duitser was.
Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.

Maar alleen het feit al dat jij dat wel zo voelt met jezelf en je Nederlandse achtergrond wat betreft de slavernij vroeger geeft al aan wat een bijzonder goed mens je bent.
Maar dat wist ik al, ciao Taigitu. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Steeds meer christenvervolging in Afrika. Oorzaak: islamitisch extremisme

Bericht door taigitu » 17 jan 2020, 18:02

Dank je voor dan compliment Tammy. Het verleden is op ons ieder van invloed en
dat toont zich o.a. in de Sinterklaastijd, waarin ik me verdeeld voel omdat ik beide partijen begrijp.
Het is te heftig wat anderen is aangedaan alleen maar omdat zo handelen toen ongestraft mogelijk was.....
En zo raken we door ons historisch verleden ons gevoel van onschuldig voelen, in het heden kwijt.

In elk geloof zitten onderdelen of regels die mensen beperken.
En eveneens om mensen aan te zetten tot dingen die niet in hun natuur zitten.
Zoals vroeger werd gezegd, iets waar ik toevallig vanmorgen aan dacht...
'Twee geloven op één kunnen, daar slaapt de duivel tussen'.
Zoals vroeger het 'verboden' was om met iemand van een andere religie te trouwen.
Dat werd als giftig aangemerkt en volstrekt afgewezen. Liefde was niet belangrijk in deze,
maar wel totale onderwerping aan de regels van de religieuze stroming waartoe je 'behoorde'.
In die periode zit de islam nog heel erg. Die doen er straks ook zo'n honderd jaar
over om die grenzen weg te stuffen. En er zijn nog enkele religies die daar grote moeite mee hebben.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie